Gå til innhold

Kan dette være adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er straks 6 år. Lurer på om han har adhd. Symptomer:

Reguleringsvansker, er svært rigid, må ha alt på sine premisser. Liker ikke rollelek, særinteresser, sliter med å uttrykke seg, svært sensitiv, spyr hvis planer endrer seg, voksent språk, kjefter på barn på samme måte som voksne gjør, men de samme reglene gjelder ikke for han selv. 

Anonymkode: 6e35a...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muligens men det høres mer ut som om han er på autismespekteret, det er ganske vanlig å ha begge deler men autister fremstår nok særere enn barn med adhd.

Jeg er ikke psykolog men min erfaring kan kokes ned til dette; barn med adhd trenger struktur og forutsigbarhet, men oftest må vi strukturere for dem. Barn med autisme konstruerer strukturen selv og om det ikke blir som de har tenkt kan de bli veldig frustrerte. 

Anonymkode: 60161...202

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvorfor må alt handle om diagnoser? Det kan faktisk være både oppdragelse og miljø som er årsaken. Bare for å nevne det.

Skrevet

Høres mye mer ut som autisme.

Anonymkode: 7c112...ba4

Skrevet

Høres ikke ut som adhd nei

Anonymkode: 9c0d5...1bd

Skrevet

Vi har mye adhd i familien, og dette høres ikke særlig kjent ut bortsett fra reguleringsvanskene. Om det er noe, vil jeg heller tenke i retning autisme, men det er umulig for oss å avgjøre. Du bør kontakte fastlegen og be om henvisning til BUP. 

Anonymkode: 9f0b4...b89

Skrevet
NotNaomi skrev (4 timer siden):

Hvorfor må alt handle om diagnoser? Det kan faktisk være både oppdragelse og miljø som er årsaken. Bare for å nevne det.

Jeg lurer pga fått beskjed om at det ikke er autisme. Men noe er det. Det er noe ekstra

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer pga fått beskjed om at det ikke er autisme. Men noe er det. Det er noe ekstra

Hvem har du fått beskjed fra da? 

Skrevet
NotNaomi skrev (22 minutter siden):

Hvem har du fått beskjed fra da? 

Bup. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bup. 

Men det er vel de som bør finne ut av ting? Tror det er nytteløst å spørre her fks om diagnoser mange ganger. Å fjerndiagnotisere er jo bare tull hvis vi skal være nøkterne. Slik du beskriver gutten din, så kan det fint være andre ting enn diagnoser også. Jeg sier ikke at det er det, men at det kan være. Jeg vet ikke helt hvorfor du tenker ADHD i hans tilfelle, da det heller ikke er noen særlig "typiske" trekk. Og så må man ta utviklingen hans frem til nå i betrakning også, og selv om jeg skjønner at du jo vil ha svar så vil vel utredning finne mer ut av det, eller om det er noe annet enn diagnoser. 

Skrevet
NotNaomi skrev (6 timer siden):

Men det er vel de som bør finne ut av ting? Tror det er nytteløst å spørre her fks om diagnoser mange ganger. Å fjerndiagnotisere er jo bare tull hvis vi skal være nøkterne. Slik du beskriver gutten din, så kan det fint være andre ting enn diagnoser også. Jeg sier ikke at det er det, men at det kan være. Jeg vet ikke helt hvorfor du tenker ADHD i hans tilfelle, da det heller ikke er noen særlig "typiske" trekk. Og så må man ta utviklingen hans frem til nå i betrakning også, og selv om jeg skjønner at du jo vil ha svar så vil vel utredning finne mer ut av det, eller om det er noe annet enn diagnoser. 

Jeg forstår deg så godt. Vil bare ha et svar. Skulle ønske det var mulig å ta en blodprøve ! Storebror har adhd.. og jeg har ikke peiling på adhd sånn egentlig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...