Anonym bruker Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 Hun er fadder til mine to som er 14 og 18 år. Og jeg er fadder til hennes, som er 1,5 år. De siste årene har hun ikke gitt verken bursdags eller julegaver til ungene, noe jeg syns er sært, når vi er så nære og hun tross alt er fadder. Jeg har gitt fødselsgave, bursdagsgave og nå kjøpt julegave til hennes, noe hun er klar over. Tenkte på å sende denne smsen: " hei, ville bare si at dersom du tenker å gi gave til ungene til jul så ønsker de seg veldig gavekort på kino ". Skal jeg sende eller la vær? Jeg er forberedt på veldig delte meninger her og det er helt greit. Jeg spør for jeg lurer. Jeg lurer på om dette er frekt? Jeg syns uansett det er kjipt av henne og ikke gi til mine. Ikke husker hun bursdagsdatoene deres heller. Og penger, det har hun nok av. Anonymkode: 76dad...155
Anonym bruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 Jeg sender kun gaveønsker til de som spør. Anonymkode: 04b42...df4
Anonym bruker Skrevet 19. november 2022 #3 Skrevet 19. november 2022 Det kan du vel. Innled med å spørre om hun/hennes barn har noen gaveønsker til jul og suppler med at dine ønsker seg Kinogavekort Anonymkode: 788b4...639
Anonym bruker Skrevet 19. november 2022 #4 Skrevet 19. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det kan du vel. Innled med å spørre om hun/hennes barn har noen gaveønsker til jul og suppler med at dine ønsker seg Kinogavekort Anonymkode: 788b4...639 Dette! 👆 Anonymkode: 55a43...341
Anonym bruker Skrevet 19. november 2022 #5 Skrevet 19. november 2022 Hun vet allerede at hennes barn får og hva de får.. Anonymkode: 76dad...155
Mrs Remington Skrevet 19. november 2022 #6 Skrevet 19. november 2022 Ok, så hun har nylig fått et barn og hun har mest sannsynlig fulgt rollen sin meget godt, inntil hun selv fikk barn? Du forventer at hun følger opp ditt barn som nå er myndig - pluss det barnet som ikke er myndig. Tror du at hun har forventninger til deg?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2022 #7 Skrevet 19. november 2022 Har dere snakket om dette? I noen familier slutter de å gi gaver når ungene blir konfirmert, kanskje hun er vant til det? Anonymkode: fe47f...799
Anonym bruker Skrevet 19. november 2022 #8 Skrevet 19. november 2022 Jeg forventer det ikke men har vel lov til å syns det er skuffende? Hun har sagt til meg jeg ikke må kjøpe så masse til hennes. Men det ville vært rimelig dust av meg og ikke gi noe når jeg er barnas fadder. (Hun har tvillinger) Anonymkode: 76dad...155
Mostly Harmless Skrevet 19. november 2022 #9 Skrevet 19. november 2022 Fulgte hun opp barna dine da de var små? Jeg ville bare lagt meg på ca samme linje som hun har hatt angående gaver. Om hun ga noen år og så dabbet det av, kan du gjøre det samme. Jeg synes det blir passiv aggressivt å sende ønskeliste fra barn både du og hun vet hun ikke har planlagt å kjøpe gave til.
Mrs Remington Skrevet 19. november 2022 #10 Skrevet 19. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg forventer det ikke men har vel lov til å syns det er skuffende? Hun har sagt til meg jeg ikke må kjøpe så masse til hennes. Men det ville vært rimelig dust av meg og ikke gi noe når jeg er barnas fadder. (Hun har tvillinger) Anonymkode: 76dad...155 Du har hatt barn i 18 år! Hun har nok stilt opp for deg! Du klager etter at hun har vært mor i 1,5 år! Forventer du virkelig gave til din 18 åring?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2022 #11 Skrevet 19. november 2022 Mostly Harmless skrev (1 minutt siden): Fulgte hun opp barna dine da de var små? Jeg ville bare lagt meg på ca samme linje som hun har hatt angående gaver. Om hun ga noen år og så dabbet det av, kan du gjøre det samme. Jeg synes det blir passiv aggressivt å sende ønskeliste fra barn både du og hun vet hun ikke har planlagt å kjøpe gave til. Ja det tenkte jeg selv også. Passiv aggressivt. Og det er ikke noe jeg ønsker å være. Jeg får bare gi den julegaven og så ser jeg hvordan jeg gjør det videre. Anonymkode: 76dad...155
Mostly Harmless Skrevet 19. november 2022 #12 Skrevet 19. november 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja det tenkte jeg selv også. Passiv aggressivt. Og det er ikke noe jeg ønsker å være. Jeg får bare gi den julegaven og så ser jeg hvordan jeg gjør det videre. Anonymkode: 76dad...155 Formelt sett handler fadderrollen om oppdragelse i den kristne tro, og så er det opp til dere selv hva annet dere eventuelt legger i det. Hun har formidlet at hun ikke forventer at du gir, og hun gir ikke/har sluttet å gi til dine. Sånn sett er det ikke «dust» av deg å ikke gi gaver til dine fadderbarn. Dere står fritt til å velge å la fadderrollen handle om noe annet.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2022 #13 Skrevet 19. november 2022 Kan dere ikke snakke sammen? Anonymkode: 15b58...c32
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 Nå har dine fått i mange år. Vil tro det er normalt at det dabber av etter konfirmasjonsalder. Har hun dårlig råd? Siden hun sier at du ikke trenger å kjøpe for så mye? Visste ikke at faddere måtte gi jul og bursdagsgave livet ut.. Nå er jeg fadder til nevøer og nieser,så gir jo gave. Aner ikke om jeg hadde gitt til venners barn. Å være fadder her jeg bor, er stas den ene dagen i kirken. Følge opp, og følge opp fadderbarnet. Hmm Noe annet enn å gi gaver? Hvor god kontakt har dere? Anonymkode: 8ba3f...327
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #15 Skrevet 20. november 2022 Når sluttet hun å gi gaver til dine barn da? hvis jeg var deg ville jeg nok hekke hatt en samtale om gaver til barna generelt. Altså; snakket sammen om dere skal kjøpe gaver til fadderbarna. Anonymkode: d96e6...a06
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #16 Skrevet 20. november 2022 Og du kaller deg venninne? Sånne vil i hvert fall ikke jeg ha. Transaksjonsvennskap er smålig. Anonymkode: 603e9...976
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #17 Skrevet 20. november 2022 Jeg hadde sagt fra at i år velger jeg som deg å begrense å kjøpe gaver. Så jeg kjøper bare til familie. Anonymkode: 8cc3c...3cb
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #18 Skrevet 20. november 2022 Haha, nei, det kan du da ikke🤦🏼♀️Gaver skal komme fra genuin giverglede, man legger ikke inn krav. Du kan velge om du vil gi gave til hennes barn eller ikke, det er alt du kan styre i denne saken. Anonymkode: 7ad51...b14
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #19 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg hadde sagt fra at i år velger jeg som deg å begrense å kjøpe gaver. Så jeg kjøper bare til familie. Anonymkode: 8cc3c...3cb Selv om venninnen hennes har kjøpt i mange år til hennes, og hennes nå er atten år, og dette lille barnet er 1 1/2? I vår familie stopper barnegavene også fra tanter og onkler når ungene blir konfirmert Anonymkode: 5b10c...d96
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #20 Skrevet 20. november 2022 Barna dine fikk altså gaver da de var små? Da holder du deg for god for dette. Ikke send en så smålig sms. Dersom dine barn ikke fikk noe da de var små, er det enda enklere. Da dropper du bare julegaver til hennes barn fremover. Anonymkode: e3241...7ac
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #21 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Ja det tenkte jeg selv også. Passiv aggressivt. Og det er ikke noe jeg ønsker å være. Jeg får bare gi den julegaven og så ser jeg hvordan jeg gjør det videre. Anonymkode: 76dad...155 Har dine barn fått frem til nå? Da har hun jo kjøpt gaver i 16-17 år. Og så skal du ikke gi til hennes små fordi hun ikke fortsetter å gi til dine store barn. Hjelpes. Det er ikke venninnen din som er smålig i hvert fall. Anonymkode: 7f593...773
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #22 Skrevet 20. november 2022 Kan kun snakke for meg slev, men jeg og min venninne har barn i ca lik alder. Bortsett fra at hun har SEKS barn, og jeg har to. Vi har alltid kjøpt til hverandres barn, men da de begynte på ungdomsskolen sluttet vi. Vi har alltid kjøpt en liten ting, så det ble vanskelig å finne noe som duger for en ungdom. Vi snakket om dette og ble enige. Dvs at i åre er første året at ingen av mine får. Hun har fortsatt en 3-åring, 5-åring og 9-åring i tillegg til 2 ungdommer. Så jeg kjøper 3 gaver, hun kjøper ingen. Men vi snakket sammen, ble enige. Ingen sendte melding med hint og åpnet muligheten for dårlig stemning. Anonymkode: 8ae2e...c9f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #23 Skrevet 20. november 2022 Når tenker du at din eldste ikke skal få gaver fra sin fadder egentlig..? Anonymkode: 38c84...321
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #24 Skrevet 20. november 2022 Husker selv at jeg sluttet å få gaver av tanter og onkler når jeg begynte på ungdomsskolen. Kanskje venninnen din også tenker sånn. Anonymkode: 1cdec...e7b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #25 Skrevet 20. november 2022 Takk for alle svar 😊 Anonymkode: 76dad...155
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå