Gå til innhold

Får deres barn på 16 penger av dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de jobb? Og hvor mye får de? Og gjør de noe for det? 

Anonymkode: 19e28...aad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har forsørgerplikt så lenge de går på videregående. Rundt her er det ikke mulig for 16-åringene å få deltidsjobb, alle søker etter 18-åringer, og det er også svaret de får om de går rundt med søknader og spør. 
Hun får 600,- i lommepenger i måneden, vi betaler busskort, mobilabonnement og trening. Har felles Spotify og Netflixbruker.

Hender jeg handler klær om hun trenger noe, men hun har ikke et stort forbruk. 
Har med og spiser matpakke hver dag på skolen, så flyr ikke penger ut til kantine og sånn heller. 
Vi får jo barnetrygd for barna, så føler vel ikke akkurat at hun er en stor utgiftspost.

Jobber hjemme er å tømme oppvaskmaskin, sortere egne klær, legge på plass egne klær, og bidra om vi ber om hjelp til noe.

Anonymkode: e0e2c...6b7

Skrevet

16 åringen flyttet på skole til et lite sted uten egentlig mulighet til å jobbe. Hun får lommepenger. Jeg har vært litt usikker på hva hun trenger. hun får kost og losji dekket av skolen. nå ser det ut til at 1000,-  pr måned holder. Hun gjør jo noe oppgaver  de har på skolen i drift,  renhold og vask av egne klær... men det blir jo ikke sammenlignbart med de som bor hjemme kanskje...

Anonymkode: 2fefb...2ce

Skrevet

Hun får kost, losji, trening og telefon. Lommepenger må hun dekke selv gjennom jobb, hun vasker et kontorlokale to ganger i uka, ca fire timer pr gang.

Anonymkode: bb471...529

Skrevet

Hun får 2000,- i rent forbruk i måneden og klager på at det er for lite. Vi betaler frisør, mobil og trening. 

Anonymkode: 38c41...470

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun får kost, losji, trening og telefon. Lommepenger må hun dekke selv gjennom jobb, hun vasker et kontorlokale to ganger i uka, ca fire timer pr gang.

Stakkars.

Anonymkode: f8b80...5c7

Skrevet

Ja, det får de når de spør. 

Anonymkode: aef65...dd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Stakkars.

Stakkars? Hun har det helt greit, du.

Jeg synes skikkelig synd i deg, jeg.

Skrevet

Nei. Hun tjener egne penger på å være dommer. Det hun MÅ ha får hun av meg da. Som et fast beløp i mnd til klær. Vil hun ha noe dyrere enn det, betaler hun selv. 

Anonymkode: 3207d...3c4

Skrevet

Har 15 åring, men han får det han trenger av klær og sko innen rimelighetens grenser. Han får også frisør ca hver 2-3 mnd (har til gjengjeld ikke trengt det før han ble konfirmant). Jeg betaler mobilabonnement og busskort. 

Alt han har lyst på kjøper han selv. Han tjener mellom 1000 og 1200 i mnd, og han er ekstremt nøktern på bruk av penger. 

Går ut med søpla og holder rommet sitt ryddig som eneste oppgave 

Anonymkode: e5e49...957

Skrevet

400 i mnd i lommepenger pluss det jeg synes hun trenger til livets opphold. Hun jobber litt som fjøsavløser i tillegg. 

Anonymkode: be5d0...9a2

Skrevet

Ja. 

Mine barn får 1.000 kr måneden til de er ferdig på vgs. Får de jobb stopper ikke pengene fra meg, de skal ikke "straffes" for å jobbe og dermed miste lommepengene hjemme. Men om de får jobb forventer jeg at pengene fra meg spares.

De to eldste på 18 og 20 har begge jobbet litt fra de var ca 16 år, brukt penger og spart penger. Lært seg å styre egen økonomi.

Lillesøster på 15 har samme reglene. Hun får 1.000 kr måneden og småjobber litt hist og her, barnevakt og slike ting, men har ikke fått fast jobb noe sted enda.

Anonymkode: 2a0eb...39f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

16 åringen flyttet på skole til et lite sted uten egentlig mulighet til å jobbe. Hun får lommepenger. Jeg har vært litt usikker på hva hun trenger. hun får kost og losji dekket av skolen. nå ser det ut til at 1000,-  pr måned holder. Hun gjør jo noe oppgaver  de har på skolen i drift,  renhold og vask av egne klær... men det blir jo ikke sammenlignbart med de som bor hjemme kanskje...

Anonymkode: 2fefb...2ce

Val?  

Anonymkode: ea200...78f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hun får 2000,- i rent forbruk i måneden og klager på at det er for lite. Vi betaler frisør, mobil og trening. 

Wow 😮 høyt forbruk å bli vant med....!

Anonymkode: 6c9b8...8d9

Skrevet

Gutten på 16 har ikke fått seg jobb. Han har søkt på noen stillinger, men det er veldig få stillinger til de under 18.

Vi betaler mobil, frisør, klær (innen rimelighetens grenser), buss og andre type faste utgifter. I tillegg får han 1000kr/mnd.

Anonymkode: 81e81...1a5

Skrevet

Får overført 1000 fast, men i perioder mer. Hun får det hun trenger av klær, frisør, busskort etc i tillegg. Hun jobber litt som dommer, de pengene sparer hun.

Anonymkode: 1666d...a1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Stakkars.

Nei, sunt! 

Anonymkode: 1dd68...7a8

Skrevet

Vi betaler det de trenger etter behov, og da er det selvsagt at de hjelper til med det forefallende i huset. Å rydde, vaske klær, ta ut søppel etc er jo hverdagslige oppgaver som må taes, og jeg tenker at det er greit å lære seg hvordan det fungerer. De får ikke så mye fast til rent forbruk, det må de jo også lære seg å være måteholdne med. Fra de er sånn 13 omtrent har de fått 500 i måneden. Med tidvis fire tenåringer er det helt uaktuelt å skulle bruke til sammen 4-8000 i måneden på lommepenger til sminke, dyr kaffe og dilldall, det har ingen godt av, hverken min eller deres lommebøker er tjent med det.  

Skrevet

Du har forsørgerplikt. 

Skrevet

Du har forsørgerplikt. 

Dette handler ikke om forsørgerplikt, det handler om størrelse på lommepenger. 

Anonymkode: 4856d...3df

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hun er bortskjemt.

Anonymkode: a1476...304

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Stakkars? Hun har det helt greit, du.

Jeg synes skikkelig synd i deg, jeg.

Du skjønte ikke ironien? Ungen din er bortskjemt!!! Og hvis hun får dekket alle de utgiftene du beskriver og i tillegg klager over de 2000 hun får til forbruk i måneden så sier jeg bare lykke til…

Anonymkode: de8ff...74f

Skrevet

Du skjønte ikke ironien? Ungen din er bortskjemt!!! Og hvis hun får dekket alle de utgiftene du beskriver og i tillegg klager over de 2000 hun får til forbruk i måneden så sier jeg bare lykke til…

Det er jo ikke samme person da........

Skrevet

Det er ikke min som får 2000 i måneden, det er HIs barn.

Skrevet

Det er ikke min som får 2000 i måneden, det er HIs barn.

Er det ingen av dere som klarer å skille koder, det er heller ikke samme person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...