Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #1 Skrevet 10. november 2022 Jeg snublet i dag, da jeg skulle sile vann av potetene. Det hele endte med at jeg helte kokende vann over meg selv. Jeg traff min egen mage. Jeg avkjølte det i dusjen, så satt jeg meg i sofaen. Tok en klut med isklumper i, og la på området. Jeg kjenner at det «brenner» på området. Nå har det også kommet noen små vannblemmer. Hva gjør jeg etter avkjøling? Det er større enn hva vi har plaster til. Det er over en time siden det skjedde. Hva bør jeg gjøre? Bør jeg følge med på noe? Anonymkode: f8310...5e6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 Hvor stort område er det snakk om? Det er bra du kjølte ned, førstehjelp ved brannskade er å kjøle ned området i mininum 20minutter. Det er på en måte bra at du har vondt, for det tyder på at det ikke er nerveskader. Det kommer til å fortsette å være vondt ganske lenge, så det kan være lurt å ta smertestillende. På legevakten har vi på saltvannskompresser som skal holde området fuktig, disse skiftes etter et døgn. Man må følge med på tegn til i infeksjon de neste dagene. Blemmene skal ikke tømmes, for da øker risikoen for infeksjon. Er du usikker, ring legevakten 116117 for mer råd. 🙂 God bedring! Anonymkode: 5099c...da2
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #3 Skrevet 10. november 2022 Hvor lenge satt du i dusjen? Du skulle sittet minst 15 min i lunkent vann. Når det fortsatt svir kan det høres ut vevet fortsatt dør. Hvor stort område var det? Anonymkode: 96170...e87
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #4 Skrevet 10. november 2022 Ring legevakten med det samme! Anonymkode: ce0e1...0ad
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #5 Skrevet 10. november 2022 Det er mindre enn hånda mi. Hva kan egentlig legevakt gjøre, annet enn å kjøle ned? Kan det være så alvorlig? Anonymkode: f8310...5e6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 Det er en 2. grads forbrenning høres det ut som. Ikke spesielt farlig, men på magen er det stor skjema for at det går hull på blemmene og blir infeksjon. Ville lagt på kompress Anonymkode: 7c585...88a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er mindre enn hånda mi. Hva kan egentlig legevakt gjøre, annet enn å kjøle ned? Kan det være så alvorlig? Anonymkode: f8310...5e6 Nei, det er ikke så alvorlig, bare fortsett å kjøle ned. Legevakten kan hjelpe med råd. Anonymkode: 5099c...da2
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 Da fortsetter jeg å kjøle ned. Tar Paracet før jeg legger meg, og håper på litt søvn. Så får jeg se om jeg går innom et apotek i morgen for å kjøpe store nok kompress. Huff, dette er så typisk meg🙈 Anonymkode: f8310...5e6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 Fortsett å kjøle ned, men ikke med is. Det er for kaldt. De gangene jeg har fått 2.gradsfobrenning har jeg kjøla ned med svalt vann i flere timer. Det er den beste smertelindringen. Bruk kluter som du vrir opp i vann som er litt kaldere enn hånda di eller en plastpose med svalt vann i og en t-skjorte rundt. Anonymkode: 0cfa8...ce7
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Da fortsetter jeg å kjøle ned. Tar Paracet før jeg legger meg, og håper på litt søvn. Så får jeg se om jeg går innom et apotek i morgen for å kjøpe store nok kompress. Huff, dette er så typisk meg🙈 Anonymkode: f8310...5e6 Du skal ikke kjøle ned. Holder med romtemperert vann. Anonymkode: a4ef5...811
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Da fortsetter jeg å kjøle ned. Tar Paracet før jeg legger meg, og håper på litt søvn. Så får jeg se om jeg går innom et apotek i morgen for å kjøpe store nok kompress. Huff, dette er så typisk meg🙈 Anonymkode: f8310...5e6 Kjedelige greier. Har ikke så mye annet å tilføye en da2 allerede har skrevet, men ønsker deg god bedring, håper du fikk litt søvn i natt og at det ser bedre ut i dag. Anonymkode: 95f6a...32c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kjedelige greier. Har ikke så mye annet å tilføye en da2 allerede har skrevet, men ønsker deg god bedring, håper du fikk litt søvn i natt og at det ser bedre ut i dag. Anonymkode: 95f6a...32c Jeg sov godt i natt, akkurat som jeg pleier faktisk😅. Det svir ikke lenger. Var innom apotek i dag, og fikk kjøpt diverse plaster og bandasje. Ett som er gjennomsiktig, som skal ligge over blemmene (som har vokst!!) i flere dager, som beskyttelseshud på en måte. Så skal jeg ha bandasje over der igjen. Det gjør ikke vondt. Håper jeg greier å holde blemmene hele, slik at de leges. Det gjør mindre vondt også😅👍 Anonymkode: f8310...5e6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 Husk at du ikke trenger isbiter eller iskaldt vann for å kjøle ned en brannskade. Du skal ikke ise det ned, men får temperaturen i huden ned for å stoppe forbrenningen. 20 grader og rennende vann i 20 minutter. Så kan området dekkes med et fuktig rent håndkle etc for å fortsette i å holde temperaturen nede. Og ev en bandasje etterpå for å forhindre infeksjon. Alt etter hvor mye skade det er selvfølgelig. Lurt å ringe legevakt om man er usikker, og om det er blemmer og sår. Anonymkode: 257d9...f26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå