Gå til innhold

Sønnen min har fått lappen.. men

Anbefalte innlegg

Skrevet

alle maser om å sitte på eller bli kjørt overalt. Pga korona har de fleste ikke fått oppkjøring enda, og her vi bor er det ikke flusst av kjøreskoler. 
Hvis han ikke plukker de opp må de ta buss. Og selv om han ber de stå klare så er de som regel ikke det! Han blir mast på om kjøring flere ganger hver dag. 
Aller helst vil han kjøre til skolen selv, ihvertfall noen av dagene. Men han synes det er vanskelig. Får mld hele tiden, hent meg ti på, kjøre meg, sitte på i dag.

Noen tips til hvordan unngå å fornærme vennene men ikke bli utnyttet heller?

Anonymkode: ccefd...9a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta betalt og lær å si nei.

Anonymkode: d7b29...b51

Skrevet

Eh… si fra? « Har ikke tid i dag» «Ja, men da må du stå klar, jeg kjører ti på». Og så må han følge opp, kjøre ti på når han sier det. Jeg regner med de da betaler for drivstoff og sånt? Det er en selvfølge. 

Skrevet

Jeg henter deg klokken 8, hvis du ikke er klar så kjører jeg bare

Anonymkode: 98904...2c9

Skrevet

Enig i at han må ta betalt.

Og så må han kanskje være litt i forkant, for slik å sette grenser for seg selv. Han må tørre å si at de ikke kan ta for gitt at han har mulighet til å hente og bringe.

Han må finne en balansegang mellom å sette grenser og ikke være kjip. Men dele på utgiftene, det må han bare få de andre til å gjøre så lenge han er den eneste som kjører.

Anonymkode: fd373...a0e

Skrevet

Er de ikke klare reiser han bare, og det er ikke hverken frekt eller sårende altså. Sier han at han kjører forbi kl åtte, står de utenfor kan han ta de med, gjør de det ikke kjører han forbi. Akkurat som bussen ville gjort, det må de bare finne seg i.

Han må også lære å si nei når det ikke er noe han selv skal på.

Skal han være "taxi" må han ta betalt.

Sønnen min er født i januar og var av de første i venneflokken som tok lappen, han var ofte sjåfør i helgene, hentet folk på fest osv. Men de vipset han jo for det så han tjente litt penger på det. Ellers hadde han aldri giddet. 

Anonymkode: 63280...924

Skrevet

Har en datter som er født i januar, hun lærte seg fort at hun skulle ta penger for det såfremt det ikke var for de som hun fikk noe igjen av på andre måter. Så mange endte opp med pussen eller sitte på med foreldre, mens andre spurte samtidig som de ga henne pris. 
Hun driver også med ugunstig tid pris, for hun liker å ikke kjøre hele natta så når prisen gikk opp etter ett så ville de fleste bli kjørt før istede for tre, fie og fem. Etter hun begynte å ta penger har hun kjørt ganske mye i helger, for pengene hsr rent inn. Nå er hu for øys for nå har typen fått lappen, så nå drar hu på fest og komanderer han til å kjøre bestillingene hun får (han er litt tøffel, men han er heller ikke glad i å feste så det passer han veldig bra. Også får jeg ekstra selskap for da er han ofte innom her)

Anonymkode: f0eb6...592

Skrevet

Her må han bare klare å sette grenser asap!! Dette er jo ren utnyttelse og sønnen din er dumsnill/tøffel

Anonymkode: 78c4d...1a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Har en datter som er født i januar, hun lærte seg fort at hun skulle ta penger for det såfremt det ikke var for de som hun fikk noe igjen av på andre måter. Så mange endte opp med pussen eller sitte på med foreldre, mens andre spurte samtidig som de ga henne pris. 
Hun driver også med ugunstig tid pris, for hun liker å ikke kjøre hele natta så når prisen gikk opp etter ett så ville de fleste bli kjørt før istede for tre, fie og fem. Etter hun begynte å ta penger har hun kjørt ganske mye i helger, for pengene hsr rent inn. Nå er hu for øys for nå har typen fått lappen, så nå drar hu på fest og komanderer han til å kjøre bestillingene hun får (han er litt tøffel, men han er heller ikke glad i å feste så det passer han veldig bra. Også får jeg ekstra selskap for da er han ofte innom her)

Så de kjører pirat-taxi altså. Koselig. (Betalt kjøring organisert.)

Anonymkode: efb43...120

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hun opererer i gråsone av loven i beste fall! Helst er hun langt ute for lovlighet som pirattaxi. Dette er ikke det samme som at venner hjelper med bensinpenger!

Anonymkode: e93ec...083

Skrevet

Sønn uten baller?

Anonymkode: ac380...820

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er virkelig langt over grensa.  

Anonymkode: df3ae...d70

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Dette er virkelig langt over grensa.  

Anonymkode: df3ae...d70

Absolutt! En ting er å dele på bensinutgifter og reelle kostnader. Men å ta betalt kan fort bli dyrt. 10-15 000 i bot og inndragelse av skiltene på bilen i noen måneder. 

Anonymkode: 2ec91...a0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Unnskyld meg, men sitter du virkelig der og er STOLT over at datteren din driver pirat-taxi? Eller har du ikke tenkt over hva dette er, før nå? 

Anonymkode: 17738...9c0

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sønn uten baller?

Anonymkode: ac380...820

For en idiotosk kommentar.

Jeg er glad jeg er meg noen ganger, mer enn andre, for jeg tenkte : så snill sønn du har oppdratt. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg tenker at du har oppdratt sønnen din til å være snill. Det skal du ha! 

Men han må nå lære å sette grenser. Jo før jo heller. Det er tøft den første, og kanskje andre og tredje gangen, men så mestrer han det. Han MÅ hoppe i det. Venner er venner uansett. Takler de ikke grenser, så synd for dem. Sønnen din klarer seg uten dem i så fall. Men det går nok fint! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...