Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg er på fest 1 gang i året.Vi er noen klassevenninner som samles når alle er hjemme. I dag er en slik dag.Mannen skulle være hjemme med barna. Jeg spurte pent om han kunne hente meg og ene venninna etter festen(regnet med at vi var ferdig ved midnatt ca.da ene reiser i morgen tidlig), men nei svarte han. Vi kunne ta drosje da.(Vi gikk hjem). Da hadde han sikkert planer om å drikke. Når jeg kommer hjem så er han avsovnet beruset i sofa og jeg ser han har drukket 3 pils og en halv liter vodka. Jeg blir så lei meg, føler ikke jeg fortjener å ha det gøy noen gang. Er så trist å ikke kunne være borte fra barna uten å tenke at han er uansvarlig og drikker. Han ble sur og ba meg reise til h……..når jeg sa dette var uansvarlig, hva hvis det skjedde noe med barna. Vi er voksne begge to. Han er snill og grei ellers, men dette svir virkelig. Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 Nei, han er ikke "snill og grei" ellers - det er et svært usunt forhold til alkohol han har når han setter til livs en halv liter vodka og tre øl! Hvis mannen din bare var "beruset" av å drikke en halv liter vodka og tre halvlitere, da har han en så stor alkoholtoleranse som kun alkoholikere kan opparbeide seg etter lang tid. Jeg antar at din mann drikker for mye generelt sett, enten du vet om det eller ikke. Uansett, mannen din har hatt så høy promille i kveld at han ikke er skikket til å ta seg av barn hvis det er fare for at han drikker. Å ha i seg så mye alkohol på så kort tid, det gir høy (!) promille, svært høy promille! Og ja, du har absolutt all rett til å bli både skuffa og lei deg. Men mer enn noe annet tror jeg du må søke hjelp, av familievernkontoret, kommunens tilbud for pårørende til rusmisbrukere og ev. også barnevernet. For du kan ikke la denne mannen passe unger på kveld eller andre tider hvor det er fare for at han drikker! Det er ditt ansvar å skåne barna dine fra dette! Det er ingen andre som kan gjøre det! Det at mannen din blir sur og sint når du påpeker at det er uansvarlig å drikke så ekstremt mye når han har ansvar for barna, det viser bare at han har et problem med manglende forståelse av hva han gjør - og han viser adferden som er typisk for alkoholmisbrukere har overfor sine nærmeste. Bestill deg en legetime og snakk med legen din, og kontakt de jeg nevnte over. Du må få hjelp og støtte til å beskytte barna deres, for han kommer ikke til å gjøre det. Det er ikke bra for deg å leve med en mann som har et så stort alkoholproblem, og det er ikke bra for ungene! Hvis han f.eks. er en mann på 85 kg som begynte å drikke dette kl 20 og sluttet ved midnatt, da ville han ha over 3 i promille kl halv ett i natt! Ved så høy promille er det fare for pustestans og død! Ingen personer som drikker normale mengder alkohol vil fungere med en så høy promille eller bare bli "beruset"! Har mannen din drukket så mye, selv om han ev. begynte å drikke et par timer før, så tyder alt på at han har opparbeidet seg toleranse for alkohol, og det tyder på et alkoholmisbruk! Du må ta tak i dette! ❤️ Bare det at han ikke unner deg én kveld ute i året, hvor han kan holde seg edru og kjørbar, det er et dårlig tegn for forholdet. Jeg har ingen tro på at dette er en mann som er "snill og grei" ellers. Du følte du måtte spørre ham pent om han kunne hente deg og venninnen, han nektet. Du er tydeligvis også vant til at du ikke kan være borte fordi du er redd for at han skal drikke når han har barna. Jeg mistenker at det er du som har hatt minst en tråd før om denne mannens drikking når han skal ha ansvar for barna. Enten du er den samme eller ikke - du trenger hjelp, for dette kan ikke fortsette. Mannen kommer ikke til å slutte å drikke før han selv vil det. Ergo må du gjøre det du må for å beskytte deg selv og ungene. Ikke la ungene dine vokse opp sammen med en alkoholisert far hvor mor lar seg kue og forsøker å dekke over fars drikking - for drikkingen hans blir ikke bedre før han innser problemene sine og søker hjelp for å slutte å drikke (og mange greier det heller ikke da...). https://avogtil.no/tips-og-rad/alkohol-foran-barna-dette-bor-du-tenke-pa/ https://avogtil.no/hjelp-med-alkohol/drikker-jeg-for-mye/ Du må ta tak i dette nå. Jeg forstår du er lei deg, men dette kan du ikke lenger akseptere. Snakk med legen din, med familievernkontoret (du kan få timer der alene) og hør med kommunen om de har tilbud til pårørende til alkoholmisbrukere. Anonymkode: b3204...98b
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #3 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nei, han er ikke "snill og grei" ellers - det er et svært usunt forhold til alkohol han har når han setter til livs en halv liter vodka og tre øl! Hvis mannen din bare var "beruset" av å drikke en halv liter vodka og tre halvlitere, da har han en så stor alkoholtoleranse som kun alkoholikere kan opparbeide seg etter lang tid. Jeg antar at din mann drikker for mye generelt sett, enten du vet om det eller ikke. Uansett, mannen din har hatt så høy promille i kveld at han ikke er skikket til å ta seg av barn hvis det er fare for at han drikker. Å ha i seg så mye alkohol på så kort tid, det gir høy (!) promille, svært høy promille! Og ja, du har absolutt all rett til å bli både skuffa og lei deg. Men mer enn noe annet tror jeg du må søke hjelp, av familievernkontoret, kommunens tilbud for pårørende til rusmisbrukere og ev. også barnevernet. For du kan ikke la denne mannen passe unger på kveld eller andre tider hvor det er fare for at han drikker! Det er ditt ansvar å skåne barna dine fra dette! Det er ingen andre som kan gjøre det! Det at mannen din blir sur og sint når du påpeker at det er uansvarlig å drikke så ekstremt mye når han har ansvar for barna, det viser bare at han har et problem med manglende forståelse av hva han gjør - og han viser adferden som er typisk for alkoholmisbrukere har overfor sine nærmeste. Bestill deg en legetime og snakk med legen din, og kontakt de jeg nevnte over. Du må få hjelp og støtte til å beskytte barna deres, for han kommer ikke til å gjøre det. Det er ikke bra for deg å leve med en mann som har et så stort alkoholproblem, og det er ikke bra for ungene! Hvis han f.eks. er en mann på 85 kg som begynte å drikke dette kl 20 og sluttet ved midnatt, da ville han ha over 3 i promille kl halv ett i natt! Ved så høy promille er det fare for pustestans og død! Ingen personer som drikker normale mengder alkohol vil fungere med en så høy promille eller bare bli "beruset"! Har mannen din drukket så mye, selv om han ev. begynte å drikke et par timer før, så tyder alt på at han har opparbeidet seg toleranse for alkohol, og det tyder på et alkoholmisbruk! Du må ta tak i dette! ❤️ Bare det at han ikke unner deg én kveld ute i året, hvor han kan holde seg edru og kjørbar, det er et dårlig tegn for forholdet. Jeg har ingen tro på at dette er en mann som er "snill og grei" ellers. Du følte du måtte spørre ham pent om han kunne hente deg og venninnen, han nektet. Du er tydeligvis også vant til at du ikke kan være borte fordi du er redd for at han skal drikke når han har barna. Jeg mistenker at det er du som har hatt minst en tråd før om denne mannens drikking når han skal ha ansvar for barna. Enten du er den samme eller ikke - du trenger hjelp, for dette kan ikke fortsette. Mannen kommer ikke til å slutte å drikke før han selv vil det. Ergo må du gjøre det du må for å beskytte deg selv og ungene. Ikke la ungene dine vokse opp sammen med en alkoholisert far hvor mor lar seg kue og forsøker å dekke over fars drikking - for drikkingen hans blir ikke bedre før han innser problemene sine og søker hjelp for å slutte å drikke (og mange greier det heller ikke da...). https://avogtil.no/tips-og-rad/alkohol-foran-barna-dette-bor-du-tenke-pa/ https://avogtil.no/hjelp-med-alkohol/drikker-jeg-for-mye/ Du må ta tak i dette nå. Jeg forstår du er lei deg, men dette kan du ikke lenger akseptere. Snakk med legen din, med familievernkontoret (du kan få timer der alene) og hør med kommunen om de har tilbud til pårørende til alkoholmisbrukere. Anonymkode: b3204...98b Så snill du er som svarer meg så fint❤️Takk🥹 Han er snill og grei ellers, han gjør egentlig alt for oss. Det er bare dette som er problemet. Drikkingen. Jeg drikker svært lite selv(et glass vin i kveld), og kommer fra en familie hvor det ikke er vanlig å drikke særlig med alkohol. Jeg tenker også at han tåler mye alkohol.Jeg hadde aldri klart å drikke så mye på den tiden og tatt meg av barn. Barna mine betyr selvfølgelig alt for meg og jeg gjør alt for å skåne de for slike ting. Jeg er redd nå for at største sønnen i huset hørte pappa rope til meg…. Dette får ikke fortsette. Jeg vil kunne forlate noen timer uten at jeg må tenke på alt som kan skje og at han drikker. Vet ikke helt hva jeg skal si til han i morgen…han var så sur på meg… Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så snill du er som svarer meg så fint❤️Takk🥹 Han er snill og grei ellers, han gjør egentlig alt for oss. Det er bare dette som er problemet. Drikkingen. Jeg drikker svært lite selv(et glass vin i kveld), og kommer fra en familie hvor det ikke er vanlig å drikke særlig med alkohol. Jeg tenker også at han tåler mye alkohol.Jeg hadde aldri klart å drikke så mye på den tiden og tatt meg av barn. Barna mine betyr selvfølgelig alt for meg og jeg gjør alt for å skåne de for slike ting. Jeg er redd nå for at største sønnen i huset hørte pappa rope til meg…. Dette får ikke fortsette. Jeg vil kunne forlate noen timer uten at jeg må tenke på alt som kan skje og at han drikker. Vet ikke helt hva jeg skal si til han i morgen…han var så sur på meg… Anonymkode: 50f2f...dcc Kjære deg, alle som misbruker rusmidler, også alkohol, har også gode sider. Noen kan til og med være såkalt fungerende alkoholikere. Men her er det mange faresignaler. Du har lenge visst at du egentlig ikke kan være hjemmefra, fordi mannen din drikker for mye. Han blir sint og sur på deg når du tar opp at han drikker. Du er redd for hvordan han vil reagere når du skal ta det opp når han er edru. Og drikkingen er ikke "bare" - men det er det pårørende ofte velger å tro, fordi de stadig lever i håpet om at den som misbruker alkohol skal bli bedre, endelig skal forstå, ønske å slutte for partners og barnas skyld. Så du som pårørende ender som såkalt "medavhengig", hvor du uten å ville det hjelper mannen din til å kunne fortsette å drikke. Faktum er nå at du ikke kan være borte og overlate ansvaret for barna til ham! Å gjøre det, når du vet han drikker når du er ute av huset (tro meg, ingen kan drikke så mye han gjorde i kveld om han ikke også drikker mye ellers!), det blir omsorgssvikt fra din side. Og når han drikker så mye at han har opparbeidet seg en så stor toleranse for alkohol som kveldens alkoholinntak tyder på (du og jeg ville vært død med samme inntak - og de fleste andre med et normalt alkoholkonsum!) - da vil han etter all sannsynlighet ikke ha sjanse til å greie å slutte å drikke uten å få profesjonell hjelp til å slutte. Han kan bli sint i morgen, han kan bagatellisere, han kan snu rundt og skylde på deg for at han drikker, han kan unnskylde seg og love at det aldri skal skje igjen, han kan begynne å gråte - eller en kombinasjon. Men fakta er, når han har et så alvorlig alkoholproblem som han tydeligvis har, da greier han ikke slutte om han ikke vil slutte selv og skaffer seg profesjonell hjelp for årsaken til at han drikker. For det ligger alltid en årsak bak at noen velger å ruse seg slik, det kan være psykisk eller fysisk sykdom, det kan være ubearbeidede traumer, det kan være andre problemer. Men faktum er, for at din mann skulle kunne tåle å drikke så mye på så kort tid i kveld, så er hans alkoholproblem stort! Det vil si at du er nødt til å stille krav. Han må velge å gå til lege og be om hjelp for sitt alkoholproblem og dere må i parterapi! Og han må ville slutte å drikke alkohol, trolig for alltid... Om han ikke er villig til å gjøre dette, da kan du ikke la ham bo med deg og barna, for han drikker nå så mye at det er eller vil bli skadelig for barna, og han kan - bokstavelig talt - komme til å drikke seg ihjel hjemme. Et så stort alkoholforbruk som han må ha jevnlig for å tåle å drikke så mye som han gjorde i kveld, så må han bruke svære summer for å kjøpe alkohol - og dette går utover familieøkonomien. Om han fremdeles er en fungerende alkoholiker så er det trolig også bare et tidsspørsmål før han ikke lenger greier å jobbe. Om han selv ikke vil kontakte legen sin og innrømme alkoholproblemet, så bør du kontakte hans lege og informere denne om hvor mye han drikker og hvor mye han drikker på en gang. For mannen din er mest trolig ikke i stand til å kjøre bil pga. promille til daglig. Om man tar utgangspunkt i at han er 85 kg, og drakk den mengden alkohol som du sa mellom kl 20 og midnatt - da vil det ta ham nesten 28 timer å komme dit at han er under 0,2 i promille og dermed kjørbar. Det vil si, han er ikke kjørbar i morgen! Det vil også si at han hele morgendagen vil ha promille og mest trolig ha abstinenser fordi han drakk så mye i kveld. Så hele morgendagen vil han omgås deg og barna og ev. andre med promille. Ikke sikkert du legger merke til det, men det vil likevel være en realitet at han fremdeles har promille hele dagen. Hvis han skulle drikke og forårsake en ulykke med bil, da vil han få avkortet forsikring, og har han forårsaket skade på andres bil, eiendom eller person, så vil han trolig selv måtte dekke dette, fordi forsikring ikke vil dekke det. Så tar han ikke selv kontakt med egen lege - varsle hans lege om at han drikker så mye som han gjør. Jeg håper du forstår hvor alvorlig hans alkoholproblem er. For personer som ikke har misbrukt alkohol over tid dør normalt av den promillen han må ha drukket på seg i kveld. Du bør også alliere deg med nærmeste familie som er oppegående og kan støtte deg og dere i dette. Det er viktig at de nærmeste vet, slik at han ikke begynner å fortelle andre at du er hysterisk, at han bagatelliserer egen drikking, eller at de serverer han alkohol. Jeg håper du denne gangen tar tak i dette, HI, for dette kan ikke fortsette. Du risikerer at ødelegger ikke bare eget liv, men også ditt og barnas. Kjører han bil i morgen - ring politiet og si fra hvor mye han drakk i kveld! Søk hjelp, HI, for dette er nesten umulig å stå i alene for deg, og nå må du gjøre det som skal til for å beskytte barna og deg selv! ❤️ Anonymkode: b3204...98b
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 Det så ut som mye alkohol i mine øyne, og det er ikke forsvarlig å drikke så mye når han er alene med barn tenker jeg. Nå er vel barna så store at de er selvgående siden faren kunne kjørt fra dem om natten, men det er ikke bra å drikke så mye likevel. Om han har et alkoholproblem vet bare du, men jeg ville ikke tatt det han sier i den tilstande så veldig seriøst siden han var både trøtt og påvirket. Bra sagt av han var det ikke, men. Snakk heller ut når begge er utovet og edru, og hvis han har problemer med alkohol så snakk sammen og finn ut hvordan dere skal løse det. Anonymkode: 26380...40b
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Kjære deg, alle som misbruker rusmidler, også alkohol, har også gode sider. Noen kan til og med være såkalt fungerende alkoholikere. Men her er det mange faresignaler. Du har lenge visst at du egentlig ikke kan være hjemmefra, fordi mannen din drikker for mye. Han blir sint og sur på deg når du tar opp at han drikker. Du er redd for hvordan han vil reagere når du skal ta det opp når han er edru. Og drikkingen er ikke "bare" - men det er det pårørende ofte velger å tro, fordi de stadig lever i håpet om at den som misbruker alkohol skal bli bedre, endelig skal forstå, ønske å slutte for partners og barnas skyld. Så du som pårørende ender som såkalt "medavhengig", hvor du uten å ville det hjelper mannen din til å kunne fortsette å drikke. Faktum er nå at du ikke kan være borte og overlate ansvaret for barna til ham! Å gjøre det, når du vet han drikker når du er ute av huset (tro meg, ingen kan drikke så mye han gjorde i kveld om han ikke også drikker mye ellers!), det blir omsorgssvikt fra din side. Og når han drikker så mye at han har opparbeidet seg en så stor toleranse for alkohol som kveldens alkoholinntak tyder på (du og jeg ville vært død med samme inntak - og de fleste andre med et normalt alkoholkonsum!) - da vil han etter all sannsynlighet ikke ha sjanse til å greie å slutte å drikke uten å få profesjonell hjelp til å slutte. Han kan bli sint i morgen, han kan bagatellisere, han kan snu rundt og skylde på deg for at han drikker, han kan unnskylde seg og love at det aldri skal skje igjen, han kan begynne å gråte - eller en kombinasjon. Men fakta er, når han har et så alvorlig alkoholproblem som han tydeligvis har, da greier han ikke slutte om han ikke vil slutte selv og skaffer seg profesjonell hjelp for årsaken til at han drikker. For det ligger alltid en årsak bak at noen velger å ruse seg slik, det kan være psykisk eller fysisk sykdom, det kan være ubearbeidede traumer, det kan være andre problemer. Men faktum er, for at din mann skulle kunne tåle å drikke så mye på så kort tid i kveld, så er hans alkoholproblem stort! Det vil si at du er nødt til å stille krav. Han må velge å gå til lege og be om hjelp for sitt alkoholproblem og dere må i parterapi! Og han må ville slutte å drikke alkohol, trolig for alltid... Om han ikke er villig til å gjøre dette, da kan du ikke la ham bo med deg og barna, for han drikker nå så mye at det er eller vil bli skadelig for barna, og han kan - bokstavelig talt - komme til å drikke seg ihjel hjemme. Et så stort alkoholforbruk som han må ha jevnlig for å tåle å drikke så mye som han gjorde i kveld, så må han bruke svære summer for å kjøpe alkohol - og dette går utover familieøkonomien. Om han fremdeles er en fungerende alkoholiker så er det trolig også bare et tidsspørsmål før han ikke lenger greier å jobbe. Om han selv ikke vil kontakte legen sin og innrømme alkoholproblemet, så bør du kontakte hans lege og informere denne om hvor mye han drikker og hvor mye han drikker på en gang. For mannen din er mest trolig ikke i stand til å kjøre bil pga. promille til daglig. Om man tar utgangspunkt i at han er 85 kg, og drakk den mengden alkohol som du sa mellom kl 20 og midnatt - da vil det ta ham nesten 28 timer å komme dit at han er under 0,2 i promille og dermed kjørbar. Det vil si, han er ikke kjørbar i morgen! Det vil også si at han hele morgendagen vil ha promille og mest trolig ha abstinenser fordi han drakk så mye i kveld. Så hele morgendagen vil han omgås deg og barna og ev. andre med promille. Ikke sikkert du legger merke til det, men det vil likevel være en realitet at han fremdeles har promille hele dagen. Hvis han skulle drikke og forårsake en ulykke med bil, da vil han få avkortet forsikring, og har han forårsaket skade på andres bil, eiendom eller person, så vil han trolig selv måtte dekke dette, fordi forsikring ikke vil dekke det. Så tar han ikke selv kontakt med egen lege - varsle hans lege om at han drikker så mye som han gjør. Jeg håper du forstår hvor alvorlig hans alkoholproblem er. For personer som ikke har misbrukt alkohol over tid dør normalt av den promillen han må ha drukket på seg i kveld. Du bør også alliere deg med nærmeste familie som er oppegående og kan støtte deg og dere i dette. Det er viktig at de nærmeste vet, slik at han ikke begynner å fortelle andre at du er hysterisk, at han bagatelliserer egen drikking, eller at de serverer han alkohol. Jeg håper du denne gangen tar tak i dette, HI, for dette kan ikke fortsette. Du risikerer at ødelegger ikke bare eget liv, men også ditt og barnas. Kjører han bil i morgen - ring politiet og si fra hvor mye han drakk i kveld! Søk hjelp, HI, for dette er nesten umulig å stå i alene for deg, og nå må du gjøre det som skal til for å beskytte barna og deg selv! ❤️ Anonymkode: b3204...98b Ja det skjærer i hjertet å tenke at det faktisk ikke er mulig å la han være alene med barna i helgene. Jeg er så redd de skal våkne og syntes at pappa er rar. Han kommer nok til å bagatellisere det da de som jobber med det han gjør er «samme ulla»….dessverre. Jeg skal snakke med han når han våkner. Kjenner at jeg ikke kommer til å vekke han tidlig.Jeg står opp og tar meg av barna så får han bare sove seg «rusfri». Jeg er så skuffet.Han vet godt hvor sinnsykt hardt jeg jobber hver dag tross mye helseproblemer og jeg er alltid der for barna og alle andre! Han unte meg ikke en kveld fri🥹 Vil jo ikke skilles, men det her er en veldig god grunn til at det går den veien.Men da igjen; hva skjer når han skal ha barna alene…mye å tenke på🥹 Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det så ut som mye alkohol i mine øyne, og det er ikke forsvarlig å drikke så mye når han er alene med barn tenker jeg. Nå er vel barna så store at de er selvgående siden faren kunne kjørt fra dem om natten, men det er ikke bra å drikke så mye likevel. Om han har et alkoholproblem vet bare du, men jeg ville ikke tatt det han sier i den tilstande så veldig seriøst siden han var både trøtt og påvirket. Bra sagt av han var det ikke, men. Snakk heller ut når begge er utovet og edru, og hvis han har problemer med alkohol så snakk sammen og finn ut hvordan dere skal løse det. Anonymkode: 26380...40b Ja, det er mye alkohol. Han hadde ikke trengt å brølt ut ting til meg slik at barna kunne høre det. Barna er selvgående til en viss grad, eldste er 15 og yngste er 7 år. De kunne vært alene mens han henta oss. Jeg er bare så skuffet.Det her blir jo sikkert min feil. Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 Oi! Halv liter vodka? Det er vel 40%, da har han en promille rundt 2,5. Du spør, har jeg rett til å bli lei meg. Svaret her er opplagt. Ja! Han har helt tydelig ett stort problem, for den mengden der tyder på at dette har pågått en god stund. Han kan godt være grei og snill ellers, men så lenge alkoholen har en så stor plass i livet, vil han være alt annet enn grei og snill med den som en del av det. Han er knapt i stand til å ivareta seg selv med en så høy promille, du har helt rett i at dette er uansvarlig. Veien videre avhenger av at han både innser han har ett problem og at han ønsker å gjøre noe med det. Hvis han tar tak i dette, tenker du at du orker å bli med på den reisen? Eller er det allerede over for din del? Jeg tror det er lurt å ta stilling til det nå, hvor står du. Deretter må du ta det opp med han når han er promillefri, hvordan du gjør det, kommer an på hvor du står. Vet du, det er helt greit at du lukker døren og ber han finne ut av dette selv. Du Må ikke stå i det. Du kan ikke fikse han, han må fikse dette selv. Eneste du kan velge er om du skal være med den veien. Promillen hans og inntaket er ett faktum. Det er ikke noe han kan diskutere seg unna eller forsøke å legge skyld på deg for, slik han gjorde i natt. Ikke tvil på deg selv. Du har ikke gjort noe galt, dette er ikke din skyld, dette er noe han både må innse og fikse selv. Anonymkode: 321d8...e07
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Oi! Halv liter vodka? Det er vel 40%, da har han en promille rundt 2,5. Du spør, har jeg rett til å bli lei meg. Svaret her er opplagt. Ja! Han har helt tydelig ett stort problem, for den mengden der tyder på at dette har pågått en god stund. Han kan godt være grei og snill ellers, men så lenge alkoholen har en så stor plass i livet, vil han være alt annet enn grei og snill med den som en del av det. Han er knapt i stand til å ivareta seg selv med en så høy promille, du har helt rett i at dette er uansvarlig. Veien videre avhenger av at han både innser han har ett problem og at han ønsker å gjøre noe med det. Hvis han tar tak i dette, tenker du at du orker å bli med på den reisen? Eller er det allerede over for din del? Jeg tror det er lurt å ta stilling til det nå, hvor står du. Deretter må du ta det opp med han når han er promillefri, hvordan du gjør det, kommer an på hvor du står. Vet du, det er helt greit at du lukker døren og ber han finne ut av dette selv. Du Må ikke stå i det. Du kan ikke fikse han, han må fikse dette selv. Eneste du kan velge er om du skal være med den veien. Promillen hans og inntaket er ett faktum. Det er ikke noe han kan diskutere seg unna eller forsøke å legge skyld på deg for, slik han gjorde i natt. Ikke tvil på deg selv. Du har ikke gjort noe galt, dette er ikke din skyld, dette er noe han både må innse og fikse selv. Anonymkode: 321d8...e07 Ja det er uansvarlig og jeg kommer ikke til å dra på noe frivillig heretter når barna ikke blir passet på slik de burde.. Jeg vil klart ikke skilles, men jeg er redd at han ikke ser at han har et problem. Han kommer bare til å si at det er slik vennene/kollegene hans også holder på. Kjenner jeg er skikkelig lei meg og føler meg lite verdsatt i dag. Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Lei deg? Du skal bli fly forbanna og kreve endring umiddelbart! Hvor ofte skjer det at han drikker seg full hjemme alene? Anonymkode: a283c...ebf
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja det er uansvarlig og jeg kommer ikke til å dra på noe frivillig heretter når barna ikke blir passet på slik de burde.. Jeg vil klart ikke skilles, men jeg er redd at han ikke ser at han har et problem. Han kommer bare til å si at det er slik vennene/kollegene hans også holder på. Kjenner jeg er skikkelig lei meg og føler meg lite verdsatt i dag. Anonymkode: 50f2f...dcc Det er helt naturlig og forståelig at du kjenner på det, du blir ikke verdsatt så lenge han er avhengig og «aktiv» misbruker. For det er det han er. Uansett hvor mye han argumenterer hva alle andre gjør. Hans argumenter er for å fortsette misbruket, han har ikke rett. Det er her er ikke ett normalt inntak. Kanskje du må ta det opp helt konkret og faktabasert? En storforbruker, altså en som har ett høyt og faretruende inntak som innebærer en betydelig helserisiko, er 14-21 enheter i løpet av en uke. Det er faktum. Hans inntak i går, kun en kveld, var omtrent 15-17 enheter (avhenger om det var 0,33 pils eller 0,5). Det er faktum. Han er langt over grensen for høyt konsum. Det er faktum. Hvis jeg skal foreslå hvordan du kan ta det opp. Ta det når dere kan snakke fritt og han er edru, enten dere går en tur eller noe annet. Du, i går. Du brølte til meg, jeg er knust og veldig lei meg nå. Når du drikker så mye, blir jeg redd. Jeg har det ikke godt, det tror jeg ikke du har det heller, hva tenker du om det? Hvis han da diskuterer at dette ikke er for mye, eller at du overdriver, må du bare vise til tallene. Det er for mye, det er ingenting å diskutere. Anonymkode: 321d8...e07
prekæs Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 (endret) Det at du føler for å stille et slikt spørsmål, er et tegn på at du begynner å ikke stole på egne følelser og meninger (ikke vondt ment). Det er nok av kvinner som "tåler" slikt. Skikkelige fedre og mødre sitter ikke hjemme alene og drikker seg sørpe når de har ansvaret for barn. Mener de det er vanlig i omgangskretsen, har de en merkelig omgangskrets som bør byttes ut. Endret 30. oktober 2022 av prekæs
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 Stol på deg selv og selvfølgelig er alle følelser lov. Følelsene dine forteller deg noe viktig. Alle har gode sider og han er sikkert en fin mann. Det er likevel et faresignal at han velger å sitte hjemme og drikke, fremfor å hente deg. Har du ikke lyst til å føle deg verdsatt og satt pris på? Sier han at han er glad i deg? Er sexlivet bra? Anonymkode: 748bc...d30
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg trodde først at problemet var at hab ikke ville hente deg, og tenkte at ja, det var litt kjipt av han. Men når jeg leser om vodkaflasken så skjønner jeg problemet ditt. Så mye alkohol når man er alene med barna er bekymringsfullt ja. Han eldste må jo også ha vært våken? Hvis du virkelig vil ha svar på hva du bør gjøre, så tør du å spørre din eldste sønn om hvordan det var for han å høre pappa kjefte på deg. Ikke for at han skal fortelle deg hva du bør gjøre, men så at du skjønner alvoret i dette. Alkoholisme med påfølgende drittsekk-oppførsel går utover alle. Barna får med seg mye! Anonymkode: 61800...516
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg har vokst opp med forelder som drakk for mye i helgene. Så om dette ikke hadde vært et engangstilfelle hadde det blitt skilsmisse, og han hadde uke fått hatt barna alene før han beviselig kunne klare å holde seg unna alkohol når de var his han Anonymkode: f8e2c...1d4
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Lei deg? Du skal bli fly forbanna og kreve endring umiddelbart! Hvor ofte skjer det at han drikker seg full hjemme alene? Anonymkode: a283c...ebf Er kommet over forbanna, er bare lei meg…trist🥹 Nå er han jo sjelden alene hjemme, men jeg ser jo som nå at han benytter anledningen til å drikke seg drita med en gang jeg drar.Han drikker ellers i helgene også mer enn jeg ønsker. Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har vokst opp med forelder som drakk for mye i helgene. Så om dette ikke hadde vært et engangstilfelle hadde det blitt skilsmisse, og han hadde uke fått hatt barna alene før han beviselig kunne klare å holde seg unna alkohol når de var his han Anonymkode: f8e2c...1d4 Trist å høre🥹Håper du har det bra i dag❤️ Dessverre ikke engangstilfelle, men nå er det nok. Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg trodde først at problemet var at hab ikke ville hente deg, og tenkte at ja, det var litt kjipt av han. Men når jeg leser om vodkaflasken så skjønner jeg problemet ditt. Så mye alkohol når man er alene med barna er bekymringsfullt ja. Han eldste må jo også ha vært våken? Hvis du virkelig vil ha svar på hva du bør gjøre, så tør du å spørre din eldste sønn om hvordan det var for han å høre pappa kjefte på deg. Ikke for at han skal fortelle deg hva du bør gjøre, men så at du skjønner alvoret i dette. Alkoholisme med påfølgende drittsekk-oppførsel går utover alle. Barna får med seg mye! Anonymkode: 61800...516 Eldste var nok våken ja.Usikker på om han hører noe ned i underetasjen med airpods i øra, men man vet jo ikke… Usikker på om jeg vil spørre…. Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 Drikker han ofte? Hver helg? Også når dere er hjemme begge to? Hva var grunnen til at han drakk så mye i går? Har det vært flere innom på fest? for meg hadde dette vært utilgivelig, jeg hadde enkelt gitt beskjed om skilsmisse eller endring i alkoholvaner. Anonymkode: b4a1f...3ee
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Drikker han ofte? Hver helg? Også når dere er hjemme begge to? Hva var grunnen til at han drakk så mye i går? Har det vært flere innom på fest? for meg hadde dette vært utilgivelig, jeg hadde enkelt gitt beskjed om skilsmisse eller endring i alkoholvaner. Anonymkode: b4a1f...3ee Drikker hver helg, ulike mengder. Nok til at jeg blir irritert. Vet ikke hvorfor han drakk, kanskje siden jeg ikke var hjemme å «holdt tellinga»🥂 Ingen flere enn han nei… Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #21 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Drikker hver helg, ulike mengder. Nok til at jeg blir irritert. Vet ikke hvorfor han drakk, kanskje siden jeg ikke var hjemme å «holdt tellinga»🥂 Ingen flere enn han nei… Anonymkode: 50f2f...dcc Det er veldig uvanlig å være familiefar og drikke alkohol hver helg. Er du sikker på at han ikke drikker litt i ukedagene også? Anonymkode: b4a1f...3ee
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #22 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er veldig uvanlig å være familiefar og drikke alkohol hver helg. Er du sikker på at han ikke drikker litt i ukedagene også? Anonymkode: b4a1f...3ee Kan ta seg ei øl eller to i ukedagene, men ikke hver dag…. Anonymkode: 50f2f...dcc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #23 Skrevet 30. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Kan ta seg ei øl eller to i ukedagene, men ikke hver dag…. Anonymkode: 50f2f...dcc Vil du virkelig ha så mye alkohol rundt deg selv og barna dine? Har han fått et ultimatum før? Du sier at 15 åringen sitter nede i kjelleren med AirPods. Når vår 15-åring er hjemme i helgen har vi et ekstra godt måltid og ser film sammen store deler av kvelden. Kunne deres barn gjøre det med faren, eller trekker de seg unna fordi han drikker? Anonymkode: f8e2c...1d4
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #24 Skrevet 30. oktober 2022 Han må jo tjene veldig bra, alkohol er veldig dyrt. Har du prøvd å regne på hva han bruker på en uke? Det er jo familiens penger han drikker opp... Men viktigst av alt er at dette merker barna. Selv om 15-åringen stort sett sitter på rommet sitt er han vel nede og henter noe å drikke/spise og slike ting i løpet av en kveld. Samme med 7-åringen, hun sier vel natta til pappa etter at han har begynt kveldens drikking? Jeg skjønner at du er redd for å bryte opp, men du kan ikke la barna dine vokse opp i dette. Still et ultimatum, nå skal han ha en hvit periode og ikke drikke noe som helst i f.eks 2 mnd for å bevise for deg at du og familien er viktigere enn alkoholen. Klarer eller vil han ikke det, så vet du jo hvordan det er, han er en misbruker som setter alkoholen først. Når det kommer til fordeling av barna må du bare være ærlig på familievernkontoret, han er i beste fall en periodedranker, men uansett en alkoholiker, og kan ikke ha barna i helgene. Anonymkode: 52284...112
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2022 #25 Skrevet 30. oktober 2022 Hvordan tenkte du han skulle hente deg egentlig? Kjøre fra sovende barn? Anonymkode: c9057...4b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå