Gå til innhold

Advent i nabolaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom dere hadde bodd i et lite nabolag med lang avstand til julegrantenning og lignende ting som skjer i adventstiden om en av naboene hadde satt opp en stor bålpanne ved inngangen, 4 stolper til å ha utefakler i og invitert alle barna i nabolaget til adventslystenning, pølser og kakao hver søndag i advent  kl 18:00?

Anonymkode: dc1cf...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg elsket!

Anonymkode: e57ed...4cc

Skrevet

Det hadde vært veldig koselig men bare første søndag for vår del, det er så mye annet de ukene.

Anonymkode: 82189...4d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det hadde vært veldig koselig men bare første søndag for vår del, det er så mye annet de ukene.

Regner ikke med at alle kan komme hver søndag, men bare som er tilbud til de som kan og har lyst :)
Ikke ment som noe tvang

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Regner ikke med at alle kan komme hver søndag, men bare som er tilbud til de som kan og har lyst :)
Ikke ment som noe tvang

HI

Nei nei, jeg skjønte det. Og det er genialt. Bare at det konkurrerer med så mye og den første julegrantenning er den som vi ville prioritert.

Skrevet

Det hadde jeg syntes var veldig koselig, men hadde satt enda større pris på det om alle naboene ble invitert, ikke bare de med barn. De som er ensomme er ofte enda mer ensomme rundt høytidene. Initiativet ditt kunne kanskje lyst opp dagene også for andre enn barn.

Anonymkode: f1820...1dc

Skrevet

Ja, men inkuder alle, ikke bare de som har barn.

Anonymkode: fa48d...1f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det hadde jeg syntes var veldig koselig, men hadde satt enda større pris på det om alle naboene ble invitert, ikke bare de med barn. De som er ensomme er ofte enda mer ensomme rundt høytidene. Initiativet ditt kunne kanskje lyst opp dagene også for andre enn barn.

Anonymkode: f1820...1dc

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja, men inkuder alle, ikke bare de som har barn.

Anonymkode: fa48d...1f3

Har tenkt litt på det samme, men det er ca 30 boenheter her.
Alt fra de med den store eneboligen og 4 barn, til han som bor alene i en utleier leilighet.

Som sagt, det er fryktelig lite som skjer her i advent så potensielt kan det komme mange dersom jeg inviterer alle.
De voksne vil sikkert gjerne også ha mer enn en pølse så dag kan det potensielt bli over 1.000 pølser + kakao fordelt over alle disse søndagene.
Dette er ting jeg tenkte å betale fra egen lomme, og så mye vil bli fryktelig dyrt.

Selvfølgelig kan alle komme, men jeg tenkte kun pølser og kakao til barna for faktisk å klare å få råd til å gjennomføre det.

Sorry at det var en dårlig idé.

HI

Skrevet (endret)

Åå, kjempekoselig! Men støtter de andre sitt forslag om å inkludere alle helt klart.

Ser absolutt poenget ditt angående utgifter. Kan det være en ide å henge opp lapp eller skrive en felles melding om nabolaget har facebookside ol.? Si at kakao og pølser er gratis for barna, men at voksne kan vippse til deg som innkjøpsansvarlig, eller ta med egne pølser? 

Endret av Stjernesludd
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dersom dere hadde bodd i et lite nabolag med lang avstand til julegrantenning og lignende ting som skjer i adventstiden om en av naboene hadde satt opp en stor bålpanne ved inngangen, 4 stolper til å ha utefakler i og invitert alle barna i nabolaget til adventslystenning, pølser og kakao hver søndag i advent  kl 18:00?

Ikke hatt tid? Ikke hver søndag.... i adventstiden skjer det mye. Og kl 18 ser vi også på kalender på tv sammen

Anonymkode: 50201...2b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Har tenkt litt på det samme, men det er ca 30 boenheter her.
Alt fra de med den store eneboligen og 4 barn, til han som bor alene i en utleier leilighet.

Som sagt, det er fryktelig lite som skjer her i advent så potensielt kan det komme mange dersom jeg inviterer alle.
De voksne vil sikkert gjerne også ha mer enn en pølse så dag kan det potensielt bli over 1.000 pølser + kakao fordelt over alle disse søndagene.
Dette er ting jeg tenkte å betale fra egen lomme, og så mye vil bli fryktelig dyrt.

Selvfølgelig kan alle komme, men jeg tenkte kun pølser og kakao til barna for faktisk å klare å få råd til å gjennomføre det.

Sorry at det var en dårlig idé.

HI

Si at det er pølser og kakao til barna, men fritt frem for å grille for alle som vil. 

Du må ikke gi helt opp pga en litt «kritisk» kommentar! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Si at det er pølser og kakao til barna, men fritt frem for å grille for alle som vil. 

Du må ikke gi helt opp pga en litt «kritisk» kommentar! 

Alle er velkomne, og pølser og kakao til barna så langt det rekker :)
Tusen takk

HI

Skrevet

Ene naboen her gjør det hver jul, inviterer alle i gata til bålpanna i hagen.

Det er veldig koselig, og veldig mange prioriterer det.

Ungene har med lommelykter og reflekser så de leker mørkegjemsel, løper rundt og koser seg. De voksne står rundt bålet og skravler i flere timer. 

Her er det en god blanding i alder på naboene, alt fra spedbarn til pensjonister, og de gamle kommer like gjerne som de unge. I fjor hadde den ene naboen med seg to barnebarn også.

Men de som inviterer kjøper ikke mer enn et par pølsepakker for å ha litt i tilfelle de også, alle har med seg pølsepinner og pølser selv. Vertskapet holder ved til bålpannen også pleier de lage litt gløgg.

De inviterer bare en gang da, ikke hver søndag. Men det bestemmer jo du selvfølgelig. Jeg bare forteller at her gjøres det også, uten at vertskapet spanderer mat på alle. Det er veldig veldig koselig og har blitt en tradisjon som ungene gleder seg til hvert år.

Anonymkode: 053a6...58b

Skrevet

Velg en søndag, og inviter hele nabolaget 😊

Anonymkode: 2446a...e7b

Skrevet

I min søsters nabolag gjør de det. Naboen som de bare har lekeplassen mellom seg laget nabofest pga noe helt annet engang og det har utviklet seg til julegrantenning med grilling av pølser, sang og musikk rundt bålet osv. Jeg var der før når ungene var mindre og det var utrolig koselig. Nå har mine besteforeldre bodd i huset min søster har så jeg kjenner mange av naboene der og ungene til naboene, så føler meg hjemme der selv om jeg ikke bor der. Naboen har en stort tre han setter lys i som er på grensa til lekeplassen og han stiller med pølser til grilling. Min søster har bålpanne hun drar bort og fyrer i, samt låner ut toalettet siden hun har inngang til do utenifra også. Folk lager kaker, gløgg og har med kaker. Ingen store fancy ting, men de samles og har det hyggelig. 
De tar det også litt på kvelden slik at folk får gjort ting på dagen, spist middag osv før de samles og før unger skal i seng. De voksne går litt frem og tilbake når ungene er lagt om de vil. Ingen dresskode, ikke noe press på å ha noe med. Tror faktisk de har stått i naboensgarasje ett år når det var skikkelig drittvær, og den garasjen vet jeg ikke er ryddig så de har det utrolig hyggelig denne kvelden. 

Anonymkode: 32f61...2cd

Skrevet

Men altså, må du stelle i stand alene? Hva om to naboer går sammen og steller i stand noe som inkluderer både barn og voksne? Her har vi sånne arrangement flere ganger i året,  men det er kanskje annerledes, siden vi er et borettslag, dog lite borettslag, ca 25 boliger.

Anonymkode: 966ef...0d0

Skrevet

God idè, men syns det holder med den første søndagen. Ville også invitert alle.

Skrevet

Så utrolig koselig det høres ut! Jeg ville kjørt en dag så blir det ikke så dyrt 😊

Anonymkode: 0a238...6a4

Skrevet

Det hadde vært hyggelig, men jeg tror det kunne bli vanskelig å beregne antall og jeg tror kanskje det hadde vært vell så hyggelig både ned barn og voksne.

Anonymkode: 81e7b...7bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...