Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Fredrik Solvang sier at de har fått så mange tilbakemeldinger på at en debatt om hijab ikke er relevant for det som skjer i Iran, og at det ikke er noen prestisje for dem å ha en slik debatt. Stor respekt for at NRK tar tilbakemeldinger på alvor!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg skjønner ikke dette. Det er to sider av samme sak omhandlende kvinners rett til å velge hvordan de vil kle seg. Når debatten måtte endres håper jeg ny agenda er revolusjonen i Iran, hvorfor norske myndigheter fortsatt vil inngå avtaler med regimet, og hvorfor vestlig media har snev av berøringsangst. Barn og unge slås ihjel på gatene fordi de ønsker å velge selv hvordan de vil leve, og NYT/WP får det til å virke som det er økonomiske insentiver som ligger bak. Anonymkode: e4578...d0b
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 Hvis hijab ikke hadde noe som helst med det som skjer i Iran å gjøre så hadde ikke hijaben blitt et så sterkt virkemiddel i nettopp Iran... Synd at Nrk ikke tar opp dette, for det er på høy tid vi også i Norge får en ordentlig debatt rundt dette som for en stor del av muslimske kvinner handler om kvinneundertrykkelse, frata kvinner reell valgfrihet, kontroll av kvinner. Anonymkode: 3984a...c4f
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvis hijab ikke hadde noe som helst med det som skjer i Iran å gjøre så hadde ikke hijaben blitt et så sterkt virkemiddel i nettopp Iran... Synd at Nrk ikke tar opp dette, for det er på høy tid vi også i Norge får en ordentlig debatt rundt dette som for en stor del av muslimske kvinner handler om kvinneundertrykkelse, frata kvinner reell valgfrihet, kontroll av kvinner. Anonymkode: 3984a...c4f Riktig, dette tenkte jeg også. Anonymkode: 347fc...15c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 "kvinnene vil kle seg...". Naboene vegg i vegg med oss har 5 barn, de 3 eldste jenter og en av dem går i klasse med en av mine. Jeg husker så godt den sommeren eldste skulle begynne med hijab, hun betrodde seg til jenta mi, sa hun grudde seg sånn til det. Hun har nydelig bølgete blankt hår som hun er stolt av, elsket å style og var så lei seg for at hun ikke skulle få vise håret sitt mer. Husker hun gråt mye i begynnelsen da hun brukte hijab og jeg la merke til en ting. Jeg har alltid hørt argumentet at jentene vil så gjerne bruke hijab, se opp til moren og søstre. Denne jenta har en søster som er to år yngre, de er bestevenner og alltid sammen og alltid hatt like klær og alt. Ville trodd hun hadde begynt med hijab sammen med søsteren siden det er så stas, men nei. Hun begynte ikke en dag før hun måtte. Det kan hende noen ønsker det og bruker hijab helt frivillig, men uendelig mange blir tvunget. Enten direkte eller indirekte. Å Anonymkode: f453b...e09
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 Tragisk at NRK bøyer av for høylydte stemmer. Anonymkode: 521e1...eda
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Tragisk at NRK bøyer av for høylydte stemmer. Anonymkode: 521e1...eda Ja, helvetes woke-land! Anonymkode: 347fc...15c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Hvis hijab ikke hadde noe som helst med det som skjer i Iran å gjøre så hadde ikke hijaben blitt et så sterkt virkemiddel i nettopp Iran... Synd at Nrk ikke tar opp dette, for det er på høy tid vi også i Norge får en ordentlig debatt rundt dette som for en stor del av muslimske kvinner handler om kvinneundertrykkelse, frata kvinner reell valgfrihet, kontroll av kvinner. Anonymkode: 3984a...c4f Jeg ringte Nrk nå for å formidle det jeg skrev her. Mener det er viktig at de får tilbakemeldinger om at dette er en debatt de må ta og at den absolutt har noe med det som skjer i Iran å gjøre. Det ble en merkelig opplevelse. Fikk en mann på tråden som ble tydelig irritert da jeg sa hvorfor jeg ringte. Lurte på om jeg hadde lest dette på Nrk eller om det var en eller annen annen nettside, "som Dagbla' eller slikt". Rett i angrep, med andre ord! Så uprofesjonelt! Jeg sa da at så lenge Fredrik Solvang har gått ut med saken, så er vel det god nok bekreftelse på at det stemmer. Videre sa jeg at jeg ikke er mot muslimer, ikke er rasist, men at jeg er sterkt imot at muslimske, dekkende kvinneplagg blir brukt for å undertrykke og kontrollere kvinner over hele verden. Og at nettopp fordi kvinner og menn i Iran har gjort hijab til et tema, så er dette noe som Nrk har et samfunnsansvar for å ta opp og løfte diskusjonen på et høyere nivå, siden denne kontrollen og undertrykkelsen også skjer i andre land, at det som skjer i Iran nå gjør dette nødvendig. Og at siden jeg har fått med meg at Nrk har fått tilbakemeldinger om at de ikke bør ta debatten, så vil jeg at min stemme skal virke som en motvekt som sier at dette er ekstra viktig å ta opp nå! Da fikk jeg en tirade om at det ikke var noe som helst uvanlig i at debatten endret tema og at det eneste uvanlige nå var at det var "kommet ut", mannen i andre enden var så irritert at det nesten virket aggressivt. Jeg svarte da at i en så aktuell sak burde man forvente at Nrk selv hadde en sak om det, spesielt siden programlederen selv har gått ut med informasjonen og andre medier har plukket det opp. Da fikk jeg et krasst svar om at "det kommer". Han sa han skulle bringe min tilbakemelding videre, men med den holdningen han viste så tviler jeg dessverre sterkt på at det blir gjort. Om han er irritert over at det kanskje er mange som ringer inn om dette, da er det likevel hans jobb å oppføre seg profesjonelt. Jeg tenker Nrk har et samfunnsansvar som de her ikke utøver profesjonelt og saklig nok! Hadde ikke hijab og andre kvinnetildekkende plagg hatt noe med det som skjer i Iran å gjøre, da hadde ikke kvinner og menn i Iran nå gjort et så stort nummer ut av slik plagg. Det er jo det tydeligste tegnet på den undertrykkelsen som skjer av halve befolkningen, og dermed blir det også et tydelig tegn på den undertrykkelsen regimet generelt utsetter hele befolkningen for. Anonymkode: 3984a...c4f
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 (endret) Anonym bruker skrev (51 minutter siden): "kvinnene vil kle seg...". Naboene vegg i vegg med oss har 5 barn, de 3 eldste jenter og en av dem går i klasse med en av mine. Jeg husker så godt den sommeren eldste skulle begynne med hijab, hun betrodde seg til jenta mi, sa hun grudde seg sånn til det. Hun har nydelig bølgete blankt hår som hun er stolt av, elsket å style og var så lei seg for at hun ikke skulle få vise håret sitt mer. Husker hun gråt mye i begynnelsen da hun brukte hijab og jeg la merke til en ting. Jeg har alltid hørt argumentet at jentene vil så gjerne bruke hijab, se opp til moren og søstre. Denne jenta har en søster som er to år yngre, de er bestevenner og alltid sammen og alltid hatt like klær og alt. Ville trodd hun hadde begynt med hijab sammen med søsteren siden det er så stas, men nei. Hun begynte ikke en dag før hun måtte. Det kan hende noen ønsker det og bruker hijab helt frivillig, men uendelig mange blir tvunget. Enten direkte eller indirekte. Å Anonymkode: f453b...e09 Vi tar ganske ofte med egne erfaringer i debatter. Men enkeltepisoder er sjelden gode argumenter. Endret 25. oktober 2022 av NotNaomi
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Tragisk at NRK bøyer av for høylydte stemmer. Anonymkode: 521e1...eda Det var nok mer antall henvendelser/ tilbakemeldinger enn "høylytte"
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg ringte Nrk nå for å formidle det jeg skrev her. Mener det er viktig at de får tilbakemeldinger om at dette er en debatt de må ta og at den absolutt har noe med det som skjer i Iran å gjøre. Det ble en merkelig opplevelse. Fikk en mann på tråden som ble tydelig irritert da jeg sa hvorfor jeg ringte. Lurte på om jeg hadde lest dette på Nrk eller om det var en eller annen annen nettside, "som Dagbla' eller slikt". Rett i angrep, med andre ord! Så uprofesjonelt! Jeg sa da at så lenge Fredrik Solvang har gått ut med saken, så er vel det god nok bekreftelse på at det stemmer. Videre sa jeg at jeg ikke er mot muslimer, ikke er rasist, men at jeg er sterkt imot at muslimske, dekkende kvinneplagg blir brukt for å undertrykke og kontrollere kvinner over hele verden. Og at nettopp fordi kvinner og menn i Iran har gjort hijab til et tema, så er dette noe som Nrk har et samfunnsansvar for å ta opp og løfte diskusjonen på et høyere nivå, siden denne kontrollen og undertrykkelsen også skjer i andre land, at det som skjer i Iran nå gjør dette nødvendig. Og at siden jeg har fått med meg at Nrk har fått tilbakemeldinger om at de ikke bør ta debatten, så vil jeg at min stemme skal virke som en motvekt som sier at dette er ekstra viktig å ta opp nå! Da fikk jeg en tirade om at det ikke var noe som helst uvanlig i at debatten endret tema og at det eneste uvanlige nå var at det var "kommet ut", mannen i andre enden var så irritert at det nesten virket aggressivt. Jeg svarte da at i en så aktuell sak burde man forvente at Nrk selv hadde en sak om det, spesielt siden programlederen selv har gått ut med informasjonen og andre medier har plukket det opp. Da fikk jeg et krasst svar om at "det kommer". Han sa han skulle bringe min tilbakemelding videre, men med den holdningen han viste så tviler jeg dessverre sterkt på at det blir gjort. Om han er irritert over at det kanskje er mange som ringer inn om dette, da er det likevel hans jobb å oppføre seg profesjonelt. Jeg tenker Nrk har et samfunnsansvar som de her ikke utøver profesjonelt og saklig nok! Hadde ikke hijab og andre kvinnetildekkende plagg hatt noe med det som skjer i Iran å gjøre, da hadde ikke kvinner og menn i Iran nå gjort et så stort nummer ut av slik plagg. Det er jo det tydeligste tegnet på den undertrykkelsen som skjer av halve befolkningen, og dermed blir det også et tydelig tegn på den undertrykkelsen regimet generelt utsetter hele befolkningen for. Anonymkode: 3984a...c4f Hijaben er bare et symbol på mange større og mye mer alvorlige problemer. Det vil si : nå ble den et symbol Det handler ikke om hijab. Det handler om undertrykkelse i mye mye større skala.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 NotNaomi skrev (8 minutter siden): Det var nok mer antall henvendelser/ tilbakemeldinger enn "høylytte" Uansett så er det tragisk at de bøyer av og ikke vil ta opp et så viktig tema. Anonymkode: 521e1...eda
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Uansett så er det tragisk at de bøyer av og ikke vil ta opp et så viktig tema. Anonymkode: 521e1...eda Hijab er ikke temaet. Det er det som er saken. Det er mye større problemer, og mer alvorlige problemer som ligger til grunn. Hijaben ble mote i Iran. Helt til den da ble påbudt av de som styrte. Kanskje kvinnene som bruker den frivillig vil "ta tilbake" hijaben som mote/som noe kulturelt, og ikke la menn/prestestyret bestemme? For, det er veldig mange som bruker hijab frivillig. Ikke glem dem selv om mange blir påtvunget å bruke den.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Hijab er ikke temaet. Det er det som er saken. Det er mye større problemer, og mer alvorlige problemer som ligger til grunn. Hijaben ble mote i Iran. Helt til den da ble påbudt av de som styrte. Kanskje kvinnene som bruker den frivillig vil "ta tilbake" hijaben som mote/som noe kulturelt, og ikke la menn/prestestyret bestemme? For, det er veldig mange som bruker hijab frivillig. Ikke glem dem selv om mange blir påtvunget å bruke den. JEG synes det er tagisk at de ikke vil ta det opp. Anonymkode: 521e1...eda
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): JEG synes det er tagisk at de ikke vil ta det opp. Anonymkode: 521e1...eda Da må du ha gode argumenter for hvorfor da.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #16 Skrevet 25. oktober 2022 NotNaomi skrev (16 minutter siden): Da må du ha gode argumenter for hvorfor da. Skal du ødelegge denne tråden også? Anonymkode: 347fc...15c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #17 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Skal du ødelegge denne tråden også? Anonymkode: 347fc...15c Det er jo hennes egen tråd. La henne ødelegge så mye hun vil. Anonymkode: 8f3f7...92c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #18 Skrevet 25. oktober 2022 NotNaomi skrev (31 minutter siden): Da må du ha gode argumenter for hvorfor da. Fordi jeg synes det er en viktig debatt å ta. Må jeg ha noen andre argumenter enn det? Anonymkode: 521e1...eda
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2022 #19 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Fordi jeg synes det er en viktig debatt å ta. Må jeg ha noen andre argumenter enn det? Anonymkode: 521e1...eda Ja selvfølgelig. Du må i det minste si hva som er viktig med det ut fra argumentene jeg har gitt i tråden. Men hvis du ikke kan eller vil debattere, men kun komme med en ubegrunnet mening, så gjerne det. Det ilegges ikke noe vekt da. Det betyr rett og slett ingenting.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #20 Skrevet 25. oktober 2022 NotNaomi skrev (11 minutter siden): Ja selvfølgelig. Du må i det minste si hva som er viktig med det ut fra argumentene jeg har gitt i tråden. Men hvis du ikke kan eller vil debattere, men kun komme med en ubegrunnet mening, så gjerne det. Det ilegges ikke noe vekt da. Det betyr rett og slett ingenting. Omg, akkurat som din mening betyr noe mer for noen som helst 🤣 Du må slutte å bestemme hva folk skal svare og ikke. Anonymkode: 521e1...eda
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #21 Skrevet 25. oktober 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Hijab er ikke temaet. Det er det som er saken. Det er mye større problemer, og mer alvorlige problemer som ligger til grunn. Hijaben ble mote i Iran. Helt til den da ble påbudt av de som styrte. Kanskje kvinnene som bruker den frivillig vil "ta tilbake" hijaben som mote/som noe kulturelt, og ikke la menn/prestestyret bestemme? For, det er veldig mange som bruker hijab frivillig. Ikke glem dem selv om mange blir påtvunget å bruke den. Her bør du vise til kilder. Eneste bildene jeg har sett av iranske kvinner før revolusjonen er uten hijab. Om du har sett noen med så må det være skaut ala Jackie Kennedy for å holde frisyren på plass. Selv i dag er det ikke alle som bruker hijab slik som mange i Norge, men de bruker hetten fra en hettegenser eller et løst sjal. Anonymkode: 11c08...770
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2022 #22 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Her bør du vise til kilder. Eneste bildene jeg har sett av iranske kvinner før revolusjonen er uten hijab. Om du har sett noen med så må det være skaut ala Jackie Kennedy for å holde frisyren på plass. Selv i dag er det ikke alle som bruker hijab slik som mange i Norge, men de bruker hetten fra en hettegenser eller et løst sjal. Anonymkode: 11c08...770 Du kan Google om Hijab historie.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #23 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg tenker at det NRK gjør her er ekstremt skadelig. Dette er en debatt de burde ha kjørt uansett når de først hadde nevnt det. Selv sitter jeg med tankene nå at noen har hentet frem rasisme- kortet og NRK fikk berøring-angst. Dette gjør jo at folk vil søke seg til alternative medier som er mye mer ekstrem. Det samme gjelder nå for alle voldsepisodene i Oslo det siste året. Enten burde media ikke si noe om det i det hele tatt ellers så burde de sagt alt. Anonymkode: 11c08...770
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #24 Skrevet 25. oktober 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Du kan Google om Hijab historie. Så nok en gang så kan du ikke komme med kilder som underbygger påstandene dine.....det var overraskende du. Anonymkode: 521e1...eda
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2022 #25 Skrevet 25. oktober 2022 https://www.aftenposten.no/kultur/i/2BBWBR/nrk-avlyste-hijab-debatt-vi-ville-at-det-skulle-handle-om-noe-mer-enn-hijab-i-norge?fbclid=IwAR3X5lbsDvZNbEBx3dPg5SghC2zJ5u37H-vx0mfLu2yZl-4f33UsUw5D0LI Krise avverget 😂de hadde en god grunn til å avlyse/utsette. Skuffende? Anonymkode: 00b01...706
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå