Gå til innhold

Jeg mistet datteren min - hun ble 23 år, ville dere ha tilgitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min brors barn vokste opp samtidig med vår datter (som søsken) - men dessverre mistet vi datteren vår i en ulykke.

Min brors datter (Pernille) valgte å reise til Singapore og deltok dermed ikke i begravelsen. Har alltid syntes at det var en spesiell prioritering. 

Nå har denne datteren (Pernille) begynt å date en fyr som viser seg å være vår nabo. Ikke måte på hvor opptatt hun er av å vise denne naboen vår hvor omsorgsfull hun er. I dag var det dugnad i gata, denne stilte hun jo opp på, men det virker da noe snålt at hun ikke "kjenner oss". Vi kuttet henne da hun ikke deltok i begravelsen.

Naboen vår har spurt etter hvilket forhold vi har. Hva svarer vi?

 

 

Anonymkode: 6c021...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Du trenger ikke å svare. Naboer har ikke noe med å spørre om private relasjoner, og én ting er at de legger merke til ting, noe annet er å spørre på den måten. Men, om dere har delt mye personlig tidligere og er mer venner enn kun naboer, så kan du bare si at ting ikke er helt enkelt, og ferdig med det.

Om jeg ville tilgitt vet jeg ikke. At det er vondt at hun ikke deltok i begravelsen skjønner jeg godt, så jeg vet ikke... Hadde ikke gått rundt og vært sint da, men heller la ting ligge på is til du eventuellt vil snakke ut med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Min brors barn vokste opp samtidig med vår datter (som søsken) - men dessverre mistet vi datteren vår i en ulykke.

Min brors datter (Pernille) valgte å reise til Singapore og deltok dermed ikke i begravelsen. Har alltid syntes at det var en spesiell prioritering. 

Nå har denne datteren (Pernille) begynt å date en fyr som viser seg å være vår nabo. Ikke måte på hvor opptatt hun er av å vise denne naboen vår hvor omsorgsfull hun er. I dag var det dugnad i gata, denne stilte hun jo opp på, men det virker da noe snålt at hun ikke "kjenner oss". Vi kuttet henne da hun ikke deltok i begravelsen.

Naboen vår har spurt etter hvilket forhold vi har. Hva svarer vi?

 

 

Anonymkode: 6c021...1fe

Det er jo ikke snålt at hun ikke «kjenner dere» når dere har kuttet henne ut? Hvordan skal hun egentlig angripe det på en dugnad med naboene? Hun vet jo ikke hvordan dere vil reagere om hun snakker til dere?

På den ene siden er beslutningen hennes om å dra på sin planlagte reise til Songapore kanskje egoistisk. På den andre siden er det en stor (og dyr) opplevelse for et ung menneske. Det trenger ikke bety at hun sørget mindre over kusinen sin, selv om jeg skjønner veldig godt at dere reagerte.
 

Jeg tenker egentlig at dere må ta det første steget her. Hun tør nok ikke snakke med dere. Spørsmålet er vel egentlig om det dere ønsker er forsoning eller å henge henne ut så alle naboene ser hvor slem hun egentlig er?

Det er veldig vondt og forferdelig at deres datter døde, og jeg skjønner at det kan være vondt å se den jevnaldrende kusinen «leve videre som ingenting har skjedd». Samtidig vet dere ikke at det er det hun gjør, og muligens klandrer dere henne ikke bare for å ha reist, men også for å leve.

Mitt råd er; om dere ikke klarer å være rause nå, så få hjelp og bearbeid traumene og prøv igjen.

Ønsker dere alt godt.

Anonymkode: 2948b...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dere sørger, men ikke straff niesen deres. At hun ikke var i begravelsen betyr da ikke at hun er ond! Hvorfor kutte henne ut? Hvis hun er like gammel som din datter var, 23, er en slik begravelse tøft nok for et ungt menneske. Velger å tro dette er et trolleinnlegg - hva er poenget med å kutte ut niesen ?

Anonymkode: 1b0ea...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har samme forhold til begravelser. Selfølgelig burde hun ha stilt opp, om enn bare som støtte. Men jeg tenker hun var ganske ung, og dermed ikke tenkte slik. Selv har jo ingen forhold til livet etter døden. Og personlig ikke et behov for verken gravsted eller begravelser. Så begravelser er for de etterlatte. Og uansett hadde jeg aldri satt noen uti kulden for de ikke kom. 

Anonymkode: 3407d...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Min brors barn vokste opp samtidig med vår datter (som søsken) - men dessverre mistet vi datteren vår i en ulykke.

Min brors datter (Pernille) valgte å reise til Singapore og deltok dermed ikke i begravelsen. Har alltid syntes at det var en spesiell prioritering. 

Nå har denne datteren (Pernille) begynt å date en fyr som viser seg å være vår nabo. Ikke måte på hvor opptatt hun er av å vise denne naboen vår hvor omsorgsfull hun er. I dag var det dugnad i gata, denne stilte hun jo opp på, men det virker da noe snålt at hun ikke "kjenner oss". Vi kuttet henne da hun ikke deltok i begravelsen.

Naboen vår har spurt etter hvilket forhold vi har. Hva svarer vi?

 

 

Anonymkode: 6c021...1fe

Dere kuttet henne ut da hun ikke deltok i begravelsen?

Dere kan ikke bestemme over andres sorg. 

Anonymkode: f9b34...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, man sørger forskjellig, og vi foreldre er de som sørger mest. Dere kan umulig mene at uteblivelse av begravelse viser en form for sorg - Det viser jo motsatt! 

Du er det du gjør!

Nei, hun kom ikke og vi ønsker dermed ikke å ha med henne å gjøre, men vi kan jo fortelle henne at vi bryr oss om henne! Hun må jo tro oss på det vi sier!

 

 

Anonymkode: 6c021...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

La meg gjette, dere er fra Holmenkollen eller noe tilsvarende?

Anonymkode: eada0...2c6

Jeg prøve å google Holmenkollen eller noe tilsvarende og jeg ble ikke klokere av slik søk.

Har Holmenkollen noe med saken å gjøre? Eller diskusjonen?

Anonymkode: 6c021...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på overskriften: Ja jeg ville tilgitt! Livet er for kort til annet.

Nr. 2: Svar ærlig. Forholdet er vanskelig, men at du er åpen for endring (hvis du er det vel å merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg prøve å google Holmenkollen eller noe tilsvarende og jeg ble ikke klokere av slik søk.

Har Holmenkollen noe med saken å gjøre? Eller diskusjonen?

Anonymkode: 6c021...1fe

Oslos beste Vestkant.

Anonymkode: eada0...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 2022-10-25 den 0.01):

Min brors barn vokste opp samtidig med vår datter (som søsken) - men dessverre mistet vi datteren vår i en ulykke.

Min brors datter (Pernille) valgte å reise til Singapore og deltok dermed ikke i begravelsen. Har alltid syntes at det var en spesiell prioritering. 

Nå har denne datteren (Pernille) begynt å date en fyr som viser seg å være vår nabo. Ikke måte på hvor opptatt hun er av å vise denne naboen vår hvor omsorgsfull hun er. I dag var det dugnad i gata, denne stilte hun jo opp på, men det virker da noe snålt at hun ikke "kjenner oss". Vi kuttet henne da hun ikke deltok i begravelsen.

Naboen vår har spurt etter hvilket forhold vi har. Hva svarer vi?

 

 

Anonymkode: 6c021...1fe

Kødder du med meg? 

Kuttet du ut niesa di fordi hun ikke orket å komme i begravelsen?? 

Hun kan gjøre som hun vil. Folk sørger forskjellig. Og du dømmer, altfor hardt. 

Var denne jenta på samme alder sier du? Ca 23 år da dette skjedde?   Hun vokste opp "som søsken", hun mistet hun også. 

Hun må da få lov til å vise hvor omsorgsfull hun er mot kjæresten sin! Noe annet hadde vært rart.. 

Tror du må jobbe med deg selv. Du har hengt det veldig opp i denne jenta, som du er tante til. 🙈

Anonymkode: 8bb9e...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig, man sørger forskjellig, og vi foreldre er de som sørger mest. Dere kan umulig mene at uteblivelse av begravelse viser en form for sorg - Det viser jo motsatt! 

Du er det du gjør!

Nei, hun kom ikke og vi ønsker dermed ikke å ha med henne å gjøre, men vi kan jo fortelle henne at vi bryr oss om henne! Hun må jo tro oss på det vi sier!

 

 

Anonymkode: 6c021...1fe

Hun kan sørge LIKE mye som deg vettu. De var jo nære. Familie. Jevngamle. Dette er ikke en konkurranse. Kanskje hun ikke maktet å dra i begravelsen. Hvem er du til å dømme. Kan ikke tro at du er så blind. Jeg tror hun ikke kom i begravelsen fordi det var for tøft. 

Men det har vel ikke du tenkt på. 🙄

Uansett. Hun kan gjøre som hun vil. 

Vil si at det du driver med, er MYE mere slemt. 

Hadde jeg vært denne niesen, hadde jeg aldri aldri tilgitt deg. 

Du sier at du ikke vil ha noe med henne å gjøre, men si at du bryr deg om henne? Du gjør jo ikke det! Og du skal være den voksne. 🙄Sukk.. 

Anonymkode: 8bb9e...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Enig, man sørger forskjellig, og vi foreldre er de som sørger mest. Dere kan umulig mene at uteblivelse av begravelse viser en form for sorg - Det viser jo motsatt! 

Du er det du gjør!

Nei, hun kom ikke og vi ønsker dermed ikke å ha med henne å gjøre, men vi kan jo fortelle henne at vi bryr oss om henne! Hun må jo tro oss på det vi sier!

 

 

Anonymkode: 6c021...1fe

Det er forferdelig trist at dere mistet datteren dere, men her er du helt på viddene. Dere kuttet henne ut, men bryr dere om henne? Hva er det for noe tøys? Dere kuttet henne ut og hun holder avstand. Hun skal tro på det dere sier, men ikke det dere gjør. Dere derimot skal bare dømme henne ut fra det hun gjorde. Logikken er fraværende.

 

Anonymkode: 485d6...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så masse til deg HI. Jeg forstår godt at det ble for vanskelig å fortsette å ha kontakt med niesen din etter at hun prioriterte ferie fremfor begravelsen. Jeg synes du får mange ufine svar her. "Du kan takke deg selv" og slikt er langt over streken og noen de ikke hadde sagt hvis de ikke kunne gjemme seg bak en anonymknapp på et forum.

Anonymkode: 5aff4...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kondolerer så masse til deg HI. Jeg forstår godt at det ble for vanskelig å fortsette å ha kontakt med niesen din etter at hun prioriterte ferie fremfor begravelsen. Jeg synes du får mange ufine svar her. "Du kan takke deg selv" og slikt er langt over streken og noen de ikke hadde sagt hvis de ikke kunne gjemme seg bak en anonymknapp på et forum.

Anonymkode: 5aff4...361

du vet vel ikke om hun prioriterte ferie? Det er mange som både jobber og studerer i Singapore altså.

Det sagt, så sørger man på forskjellig vis, kanskje det var vanskelig for henne å delta i begravelsen.

Jeg skjønner sorgen til mor, men skjønner ikke at niesen skal legges for hat for resten av livet. Har ikke dette lært deg at man kun har våre kjære til låns, livet er for kort til å hate. 

Anonymkode: 669ac...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster kom ikke i vår bestemors begravelse. Hun reiste til Australia to dager før begravelsen. Hun skulle flytte og studere i et nytt land. Skolen starte få dager etter ankomst. hun skulle finne seg leilighet og starte et nytt liv. HELT forståelig at hun ikke kunne omgjøre flybilletten for å delta i begravelsen. det betyr ikke at hun sørget mindre.

Jeg kom ikke i begravelsen til min manns bestemor. Jeg hadde en eksamen på universitetet samme dag som begravelsen. Helt innafor det også. Hadde jeg ikke dukket opp til eksamen måtte jeg ha ventet ett år på en ny mulighet.

Anonymkode: f2dfb...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Enig, man sørger forskjellig, og vi foreldre er de som sørger mest. Dere kan umulig mene at uteblivelse av begravelse viser en form for sorg - Det viser jo motsatt! 

Du er det du gjør!

Nei, hun kom ikke og vi ønsker dermed ikke å ha med henne å gjøre, men vi kan jo fortelle henne at vi bryr oss om henne! Hun må jo tro oss på det vi sier!

 

 

Anonymkode: 6c021...1fe

Først sier du "du er det du gjør", og derfor er konklusjonen din at niesen din ikke sørget siden hun ikke kom i begravelsen.

Så sier du at hun må tro dere hvis dere sier at dere bryr dere om henne. Men dere har jo kuttet henne ut av livet deres. Hvorfor skal hun tro på det du sier? Per din egen logikk er du det du gjør. Du har kuttet henne ut, så da må jo konklusjonen være at du ikke bryr deg om henne.

Jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er å miste et barn, kan bare ane konturene. Men det er kanskje på tide at du kaster et blikk innover og tar en vurdering av hvilken relasjon du egentlig ønsker med niesen din.

Anonymkode: e3993...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Anonym bruker skrev (På 25.10.2022 den 0.01):

Min brors barn vokste opp samtidig med vår datter (som søsken) - men dessverre mistet vi datteren vår i en ulykke.

Min brors datter (Pernille) valgte å reise til Singapore og deltok dermed ikke i begravelsen. Har alltid syntes at det var en spesiell prioritering. 

Nå har denne datteren (Pernille) begynt å date en fyr som viser seg å være vår nabo. Ikke måte på hvor opptatt hun er av å vise denne naboen vår hvor omsorgsfull hun er. I dag var det dugnad i gata, denne stilte hun jo opp på, men det virker da noe snålt at hun ikke "kjenner oss". Vi kuttet henne da hun ikke deltok i begravelsen.

Naboen vår har spurt etter hvilket forhold vi har. Hva svarer vi?

 

 

Anonymkode: 6c021...1fe

Jeg har nettopp mistet min nevø på rundt samme alder. Den smerten er ubeskrivelig. Alle sørger forskjellig, og det går opp og ned. I starten var jeg mye på graven, men nå er jeg der kanskje annenhver uke. En skal prøve å leve livet videre, samtidig som sorgen og det er ikke lett.

Kanskje du kan invitere henne på lunsj? Spør henne hvordan hun har det? Vil tro dette er vondt for henne, og at hun takler det på sin måte ❤️
 

Anonymkode: b6bdf...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...