Gå til innhold

Astmalege og barn som er underernært og mye sliten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen skal sønnen min igjen til astmalegen for å sjekke astma,atopisk eksem og at han går lite opp i vekt. Han er utrolig mye sliten og sovner ofte sittende i en liten sofastol i helgene selv om vi ikke har gjort så mye. Turer i bhg er grusomt da han gråter og virker mye sliten. De vil ikke smøre han eller gi forstøverapparat selv om dette er noe han trenger. Noen med råd? Tips? legeerklæring ? hva gjør man?

Anonymkode: 8eb46...166

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil ikke, det går jo ikke an. Astma går vel under livsnødvendige medisiner, tror det var det de kalte det i den barnehagen jeg jobbet i, vi ga medisiner både med kammer og i noen tilfeller med forstøverapparat. Dette hadde jeg tatt videre opp i systemet hadde jeg vært dere.

Anonymkode: eba12...884

Skrevet

Her tror jeg du må tørre å stille spørsmål - og gjerne be om å få ting legen sier skriftlig også.

Ser nå at jeg først forstod det slik at legen ikke vil gi medisiner, men det er barnehagen som ikke vil gjøre det?

Hvis det er legen:

Er de sikre på at han har astma - hva er den faglige begrunnelsen for at legen velger å ikke medisinere, selv om gutten sliter så mye som han gjør?

Eksemen - hva foreslår legen for å behandle huden?

Underernæring - hva har de undersøkt for å finne ut hvorfor gutten er underernært? (f.eks. cøliaki, allergier - hvete, melk, annet?)

Er det barnehagen:

Be lege om legeerklæring og om noen fra f.eks. kommunehelsetjenesten kan komme til barnehagen for lære opp de ansatte i å bruke forstøver, samt rutiner for smøring.

Siden gutten er underernært, så ville jeg uansett gått videre med dette. Dette hadde jeg krevd videre utredning av, som tidligere nevnt, om det kan ligge annet bak, som f.eks. allergier eller annet. Det er IKKE normalt at et lite barn er så sliten som du forteller. Mye kan nok skyldes astmaen, men ikke underernæringen, såsant det ikke er slik at astmaen er så alvorlig at den ubehandlet krever så enormt med energi av gutten at han ikke legger på seg, og også kan gjøre at han ikke greier å spise fordi han er for sliten. Men jeg ville få sjekket om det også er ulike allergier eller matintoleranser (spesielt cøliaki og melkeallergi) som ligger bak, for dette vil også kunne disponere både for mer hud- og astmaproblemer også.

Legger ved en link som du kan ta med til spesialisten, her går det frem at helsestasjon og/eller spesialisthelsetjenesten skal bistå i opplæring av foreldre og ev. personell i barnehage/skole når det er behandling/medisinering som også foreldre kan læres opp til å gjøre, der dette regnes som forsvarlig. Barnehagen kan ikke nekte, men de kan (og burde allerede) kreve opplæring slik at de kan gi gutten din nødvendig behandling også i barnehagen - som er en rett barn har!

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/rutiner_for_medisinering_av_barn_i_barnehagen.pdf

Anonymkode: 6be7f...808

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?  Er barnet over 6 år 
Anbefaler deg å søke plass på Geilomo barnesykehus og helsereise. 

Anonymkode: 4507d...105

Skrevet

Skal barnehagen gi medisiner må det framkomme av legeerklæring og de må få nødvendig opplæring

Anonymkode: b53da...37b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...