Gå til innhold

Hvorfor gir dere så dyre gaver til barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det for å vise at dere har mye penger? 

Anonymkode: 04782...b28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn har ingen besteforeldre eller tanter og onkler. Så de får ikke mange gaver. Derfor bruker vi å kjøpe flere gaver til de fra oss 

Anonymkode: 53f87...804

Skrevet

Dersom man har råd til å gi dyre gaver til barna sine, hvorfor skulle men ikke kunne gjøre det uten at noen bryr seg om det?

Er ikke for å vise andre at "se vi har penger", jeg elsker å gi barna det de faktisk har lyst på og trenger uavhengig av om det koster kr 1.000,- eller kr 10.000,-

Anonymkode: cc14a...164

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dersom man har råd til å gi dyre gaver til barna sine, hvorfor skulle men ikke kunne gjøre det uten at noen bryr seg om det?

Er ikke for å vise andre at "se vi har penger", jeg elsker å gi barna det de faktisk har lyst på og trenger uavhengig av om det koster kr 1.000,- eller kr 10.000,-

Dere lager press for andre med dårlige økonomi og synes det er kvalmt at det skal være det dyreste og det beste. Å gi 10.000 kr i gave fordi man kan. Da er det jo for å vise at man kan og gjør det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dere lager press for andre med dårlige økonomi og synes det er kvalmt at det skal være det dyreste og det beste. Å gi 10.000 kr i gave fordi man kan. Da er det jo for å vise at man kan og gjør det.

Ååå ja. Så hvis jeg gifter meg med samboer, så legger jeg press på alle som er single eller har menn som ikke vil gifte seg? Og hvis mine barn får toppkarakterer på skolen, legger de press på klassekompiser? Misunnelse er svært lite pent. 

Anonymkode: ce686...ea7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg regner med de fleste som kjøper dyre gaver gjør det fordi det barna ønsker seg er dyrt, og de ønsker å glede barna sine. Jeg hadde også kjøpt nytt slatomutstyr til mitt barn f.eks. dersom vi hadde hatt god råd, men det har vi ikke, så det kan jeg ikke. Men jeg er veldig glad for at andre gjør det, ellers hadde jo ikke jeg hatt noen å kjøpe av på Finn.

Anonymkode: 62b1e...35e

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Så da mener du at vi også skal flytte inn i en liten leilighet, og ikke bo i et stort hus samt ha en dårlig bil istedenfor 2 relativt nye siden dersom vi viser at vi her penger og kan legge press på de som ikke har det?

Tro meg, hva man bruker på barna til jul og bursdag her lite å si, jul og bursdag er 2 dager i året.

Skrevet

Man lever jo etter evne, og barna lever etter foreldrenes evne.

15-åringen min fikk iphone til jul i fjor, for hun trengte ny mobil. Hun fikk ikke den nyeste og dyreste modellen, men heller ikke den eldste og billigste.

Sånn er vår økonomi.

Du kan da ikke mene at mine barn ikke skal få mobil til jul fordi det legger press på de som ikke har råd til det?

Vi har helt middels økonomi, middels hus, middels bil, det meste er midt på treet her.

13-åringen ønsker seg snowboard til jul. Får ikke det dyreste, men heller ikke det billigste. Det vi har fra før ble kjøpt brukt, nå kjøper vi nytt. Vi skal droppe å bruke noen tusen på det fordi det finnes folk som ikke har råd til å stå alpint? Da må alpinannleggene legge ned da, sportsbutikkene gå konkurs osv osv.

Naboen vår tjener mer alene enn jeg og mannen gjør til sammen. Skal vi si at han ikke kan ha så fine hagemøbler, bil eller ferier fordi det legger press på oss som har mer vanlige lønninger?

Verden fungerer ikke sånn...

Det er forskjell på folk, og det må barna våre bare lære seg. Noen har mer, og noen har mindre.

Jeg skjønner at det et kjipt å være de som har minst, men å forvente at resten av verden skal legge seg på deres nivå i forbruk er veldig korttenkt, da stopper verden opp.

Anonymkode: d1d19...b41

Skrevet

Fordi vi kan og fordi de er store og ønsker seg dyrere ting nå enn da de var små. Vi har fire barn, og da de var små hadde vi det veldig trangt økonomisk. Det ble maks 500 kr pr. unge, helst mindre, noe som var uproblematisk fordi de ønsket seg masse ting som ikke kostet all verden. Nå er de 13-20 år og økonomien vår er svært mye bedre, så da kan vi kjøpe dyrere ting som de ønsker seg, innen rimelighetens grenser. Vi er ikke de som gir nyeste modell av telefon til 15 000 kr, men om noen virkelig trenger en ny telefon så kan det være årets gave, men da mer i gaten 4000-5000 kr.

Anonymkode: fcb6c...da2

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hva med å legge skylden/ansvaret der den hører hjemme? Det er faktisk ikke foreldre med god økonomi sin skyld at andre har dårlig råd. La andre styre sitt eget liv i fred og heller gjøre noe med sitt eget? Hvor skal du sette grensen om livet skal være rettferdig? Er to biler ok? Stort hus? Familiehund? Familiehytte? 

Nå har jeg hatt dårlig råd selv, som ung mor og student. Med banankasse til bord og noen arvede og slitte stoler som eneste møbel i stua. Men i dag har jeg jobb, hus og romslig økonomi. Kan jeg gi ungene gaver de virkelig ønsker seg, da gjør jeg det. Fordi jeg kan, og det har jeg tenkt til å glede meg over, for det har ikke alltid vært en selvfølge. 

Anonymkode: 95943...70d

Skrevet

Ser mange blir hårsåre og forsvarende for at de har råd og lyst å kjøpe dyre gaver og mener at det er ikke deres feil at andre ikke har råd til dette. Nå trur jeg ikke at dere skjønner problemstillingen. Hva dere gjør med deres penger er selfølgelig opp til hver og enkel. Men! Barn har verken behov eller trenger dyre gaver selv om dere hsr økonomi til dette. For barn og spesielt ungdommer så er dette en konkurranse om hva de fikk og hvor dyre gaver de fikk. Noe som legger veldig ødeleggende press og økt mobbing for de som ikke har fått dette. Tenk dere litt om før dere kjøper ting til barna. Alle er ikke like heldige og lær barna deres det. En ting er hva dere foreldre har klart å oppnå med karriere og økonomi, en annen ting er hva barna dere har. Barn skal lære seg å være takknemlige for det de får og ikke forvente at det ligger en ny playstation eller ny iphone under juletreet. Det er ikke det julen handler om. Julen handler om å glede å være der for hverandre og som alle vet så er ikke penger den som står på høyest liste i forhold til dette. Til dere som har så mye penger og kan bruke opptil 15.000 kr på ett barn. Hva med å lære og vise barna deres med å gi gaver/ glede til andre som ikke har dette? Synest det er så forferdelig når jeg leser hver eneste år at familier gruer seg slik til den tiden, pga lite økonomi. Hjelp familier i nød. Så lærer dere barna deres og å være gode samfunnsborgere også som ser at andre er ikke så like heldige som dere

Skrevet

Gir etter økonomien min, den er god, derfor.

Anonymkode: 971b9...f9c

Skrevet

Gir sjelden dyre ting. Men gir mange ting. Vil du klage på det også?

Skrevet

Dette med verdi og hva som er verdi er oppe til diskusjon hvert eneste år…  Det er så utrolig verdiløst å diskutere antall kroner!

Anonymkode: 2df70...dd0

Skrevet
Gladjente00 skrev (14 minutter siden):

Ser mange blir hårsåre og forsvarende for at de har råd og lyst å kjøpe dyre gaver og mener at det er ikke deres feil at andre ikke har råd til dette. Nå trur jeg ikke at dere skjønner problemstillingen. Hva dere gjør med deres penger er selfølgelig opp til hver og enkel. Men! Barn har verken behov eller trenger dyre gaver selv om dere hsr økonomi til dette. For barn og spesielt ungdommer så er dette en konkurranse om hva de fikk og hvor dyre gaver de fikk. Noe som legger veldig ødeleggende press og økt mobbing for de som ikke har fått dette. Tenk dere litt om før dere kjøper ting til barna. Alle er ikke like heldige og lær barna deres det. En ting er hva dere foreldre har klart å oppnå med karriere og økonomi, en annen ting er hva barna dere har. Barn skal lære seg å være takknemlige for det de får og ikke forvente at det ligger en ny playstation eller ny iphone under juletreet. Det er ikke det julen handler om. Julen handler om å glede å være der for hverandre og som alle vet så er ikke penger den som står på høyest liste i forhold til dette. Til dere som har så mye penger og kan bruke opptil 15.000 kr på ett barn. Hva med å lære og vise barna deres med å gi gaver/ glede til andre som ikke har dette? Synest det er så forferdelig når jeg leser hver eneste år at familier gruer seg slik til den tiden, pga lite økonomi. Hjelp familier i nød. Så lærer dere barna deres og å være gode samfunnsborgere også som ser at andre er ikke så like heldige som dere

Men de barna som har playstation og nyere iphone, når skal de få det om ikke til jul eller bursdag da mener du?

Skal de få såpass dyre ting på en vanlig tirsdag, fordi naboen kan bli misunnelig om de får det på julaften?

Blir ikke barna bortskjemt da mener du?

Og hvorfor i alle dager tror du at barn som får dyre julegaver ikke får opplæring i empati og å hjelpe andre?

Nå er ikke jeg av de som gir julegaver til 15.000,- for det har jeg ikke økonomi til, men det er da helt uproblematisk at noen får det. Bestevenninnen til 15-åringen min er enebarn, vokse foreldre med gode lønninger. Hun har dyre klær, dyrt utstyr, nyeste iphone-modell osv. Min datter har ikke det, men det er da ingen som mobber for det. Begge er også opptatt av å hjelpe andre, vi gir til Hjelp oss å hjelpe og slike ting før jul, empatiske gode jenter begge to.

Ja, det er fælt at noen gruer seg til jul pga dårlig økonomi, men å forvente at alle skal ha et forbruk på deres nivå til jul vil da ikke gjøre noe fra eller til der. De får ikke bedre råd av det, og de barna som har dyr telefon osv må få det på en vanlig tirsdag isteden. For de barna/ungdommene som har foreldre med god råd vil jo fortsatt få dyre klær og dyrt utstyr.

Skrevet
Gladjente00 skrev (11 minutter siden):

Du vet selvfølgelig at det ene ikke utelukker det andre?

Klassen til eldste ønsket å dra på klassetur.
Spørsmålet var om man skulle ha dugnad eller betale inn det det kostet, vi fikk vite hva det ville koste per barn, var også klart at ingen skulle få vite hva andre ga, og man skulle respektere dersom noen ikke hadde råd til å betale.
Vi betalte inn det dobbelte av hva det ville koste for vårt barn slik at det kunne hjelpe et av dem som ikke kunne.

Vi gir fast til veldedige organisasjoner, og ekstra rundt høytider.

I fjor viste jeg om en alenemor som ikke hadde råd til å ha en egen jul med barna før de skulle dra til pappaen og feire julaften. Jeg ga henne julen i julegave. Hun fikk en eske med alt av mat og drikke hun trengte for å feire jul med barna før de dro, inkludert gave til barna og henne samt juleblomst.

Har også gitt ganske mye til TV-aksjonen i år.

Dere som sier at man heller skal hjelpe ande enn å gi barna dyre gaver for å lære dem noe, har dere noen gang tenkt at man faktisk kan gjøre begge deler?

Skrevet
Gladjente00 skrev (39 minutter siden):

Så enig og bra sagt. 

Skrevet

Hva er dyrt da? Noen ting barn trenger er jo dyrt, og da får de dyre gaver når de trenger det.

Anonymkode: 32e48...062

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Men de barna som har playstation og nyere iphone, når skal de få det om ikke til jul eller bursdag da mener du?

Skal de få såpass dyre ting på en vanlig tirsdag, fordi naboen kan bli misunnelig om de får det på julaften?

Blir ikke barna bortskjemt da mener du?

Og hvorfor i alle dager tror du at barn som får dyre julegaver ikke får opplæring i empati og å hjelpe andre?

Nå er ikke jeg av de som gir julegaver til 15.000,- for det har jeg ikke økonomi til, men det er da helt uproblematisk at noen får det. Bestevenninnen til 15-åringen min er enebarn, vokse foreldre med gode lønninger. Hun har dyre klær, dyrt utstyr, nyeste iphone-modell osv. Min datter har ikke det, men det er da ingen som mobber for det. Begge er også opptatt av å hjelpe andre, vi gir til Hjelp oss å hjelpe og slike ting før jul, empatiske gode jenter begge to.

Ja, det er fælt at noen gruer seg til jul pga dårlig økonomi, men å forvente at alle skal ha et forbruk på deres nivå til jul vil da ikke gjøre noe fra eller til der. De får ikke bedre råd av det, og de barna som har dyr telefon osv må få det på en vanlig tirsdag isteden. For de barna/ungdommene som har foreldre med god råd vil jo fortsatt få dyre klær og dyrt utstyr.

Jeg forstår ikke hvorfor man gjør det. Hvorfor må en på 15 ha jakke til 10.000 f.eks. og den nyeste iPhonen? Det er det jeg reagerer på og som skaper press. Det er da ikke når de får det. Hvorfor i hele tatt skal de ha det? 

Skrevet
Gladjente00 skrev (43 minutter siden):

Seriøst? Tror du ikke at man både kan lære barna verdien av penger, ta vare på det man har, spare til ting man ønsker seg osv, og samtidig gi dem alpinutstyr, gaming-utstyr eller mobil til jul? De er for gamle til å ønske seg lego, og de ovennevnte tingene er det de ønsker seg og trenger…

Vi har hytte på fjellet, barna tilbringer over ti timer pr helg i alpinbakken (sammen med oss voksne), selvsagt får de utstyret de trenger. Men de får det til jul i stedet for å «bare få det». De får også utstyr til idrettene de driver med, og til gaming som de er interesserte i alle tre, til bursdager og jul.

Vi hjelper familier i nød, vi hjelper dem rundt oss, barna våre bidrar mer enn mange andre barn i hverdagen, og vet absolutt at de ikke kan få alt de ønsker seg, eller det nyeste og beste alltid. Jeg gir dem julegaver de har bruk for med god samvittighet, og ikke ut fra hva naboenes økonomi tilsier at vi kan gi. 

Anonymkode: 7fa7e...e53

Skrevet

Like myehva skal folk med hus til si 15 mill, nyeste bil til millioner, hytte ved fjell/vann annet for å vise at vi er rik og vil hovere ovenfor andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Like myehva skal folk med hus til si 15 mill, nyeste bil til millioner, hytte ved fjell/vann annet for å vise at vi er rik og vil hovere ovenfor andre. 

Vi har hytte på fjellet fordi vi liker friluftsliv, klatring, fjellturer, alpint, langrenn +++
Dette er aktiviteter som hele familien, også tenåringene våre, gjør sammen, og som gir oss masse glede og livskvalitet. Det handler på ingen måte om å vise noen at vi har penger, eller å «hovere». 

Men bilene våre er et par år gamle og huset vårt koster «bare» halvparten av 15 mill, så da er det sikkert ikke meg du sikter til?

Folk bor og lever ut fra det økonomien gir rom for, det handler ikke om å vise noe eller hovere. Det handler om å lage seg gode rammer for familien. 

Anonymkode: 7fa7e...e53

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor man gjør det. Hvorfor må en på 15 ha jakke til 10.000 f.eks. og den nyeste iPhonen? Det er det jeg reagerer på og som skaper press. Det er da ikke når de får det. Hvorfor i hele tatt skal de ha det? 

Jeg vet ikke hvor du bor, men her jeg bor skaper det minimalt med press som du kaller det.

Jeg har barn på 13, 15 og 18 år, og selv om det alltid er noen som har det dyreste, så har de aller fleste midt på treet versjoner av ting altså.

Det er klart det er noen i klassen som har den dyreste iphonen, og alle synes det er kult. Men de skjønner da at vi som har helt normale jobber, helt normal inntekt, ikke har råd til å kjøpe mobiler til 15.000 til hver av ungene våre.

Normalt oppdratte ungdommer har et mer edruelig forhold til dette enn deg tror jeg. 

Skrevet

Nå gir ikke nødvendigvis vi dyre ting bare for å gjøre det, men, jeg orker ikke å ta noen hensyn heller. 
Jeg gir det jeg vil, uavhengig om naboen gir sokker. 

Skal jeg be hjemmeværende foreldre gå ut av huset når barna kommer hjem fra skolen, fordi mine barn kommer hjem til tomt hus? 
Skal jeg be andre foreldre slutte å kjøre barna til skolen, fordi mine må sykle? 

Det finnes ulemper og fordeler, rettferdighet og urettferdighet hvorhen du vender deg. 

Vi gir til veldedighet, vi handler gjenbruk, vi har jobbet hardt for lange utdanninger og høye lønninger. Og vil jeg gi en iPhone til ungene mine til jul, så har jeg ingen dårlig samvittighet for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...