Gå til innhold

Kan røret ha sprukket av seg selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Mystisk at det bare er begynt å lekke sånn helt plutselig

Anonymkode: 267c8...ad2

Alle rør har vel enn viss maks levetid? Er det forholdsvis nytt så undersøk om arbeidet er utført feil i utgangspunktet og de har valgt rett type rør/materialer (feil på arbeid utført skapte lekkasje hos oss en gang) 

Anonymkode: c6ec9...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Men jeg synes ikke denne tråden hører hjemme i dette forumet, burde ligget på skravle.

Anonymkode: 2ee13...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Men jeg synes ikke denne tråden hører hjemme i dette forumet, burde ligget på skravle.

Anonymkode: 2ee13...711

Enig på begge punkter. Latterlig å fortsatt ha underkategorier. 
Så store lekkasjer oppstår ikke av seg selv. 

Anonymkode: d7fb2...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er umulig tilfeldig at dette skjer tre steder samtidig, midt i en konflikt rundt…. Trommevirvel. Gass! 

Anonymkode: 79b59...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Moskva er det ikke dem. Kan tyskerne ha gjort det for å fremstille det som om russerne gjorde det?

Anonymkode: 267c8...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksplosjonene var registrert i Sverige og Danmark, og så langt unna som Hamar. Godt gjort om tre ulike eksplosjoner skulle inntreffe samtidig på to ulike rør og med stor distanse mellom. 

Anonymkode: d7fb2...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien om at amerikanerne har gjort dette, den holder ikke logisk i dagens situasjon.

Gassledningene var allerede uvirksomme, de leverte ikke lenger gass til Europa. Det var ikke lenger noen grunn til å ødelegge ledningene, og i tillegg visste man at det å gjøre det ville føre til en opptrapping av den spente verdenssituasjonen.

Dessuten, Biden sa det han sa før Russland invaderte Ukraina. Skulle det hatt større slagkraft burde amerikanerne i så fall ha tatt ledningene for lenge siden, i hvert fall rett etter de sluttet gassleveranser til Europa.

Å gjøre det nå gir ingen logikk, spesielt ikke når Russland er på vikende front i Ukraina og Ukraina i tillegg har hatt stor fremgang.

Det er ingen som tviler på at store land med store ressurser og kompetanse kan være istand til å gjøre en slik type sabottasje, men det er ingen strategisk vinning for europeiske land eller USA med å sprenge disse ledningene nå. 

De som har noe å vinne på dette er først og fremst Russland, hvor Putin begynner å bli rimelig desperat. Han begynner å bli mer og mer upopulær hjemme, både pga. krigen frem til nå, og ikke minst nå som han har innført generell innkallelse av menn for å delta i krigen. Han kunne vanskelig forsvare et slikt valg overfor befolkningen, og befolkningen protesterte mot dette. Å da skape en "trussel" og et "angrep" på landet vil derimot bli et argument for Putin for å opprettholde innkallingen av menn til krigen.

For Europa og USA og Natoland ville det å gjøre en slik handling derimot gi Putin gode argumenter for å trappe opp mobiliseringen og krigen mot Ukraina og ev. andre land.

Så vil gjerne noen si at det er det som er vestens hensikt, at vi skal tro at det er russerne som står bak. Men igjen, det gir ingen logikk, fordi det kan gjøre at Putin får mer støtte for krigen. Og skulle et slikt komplott bli avslørt kan verden stå foran en ny storkrig.

De eneste som har noe virkelig å vinne og ressurser til å gjøre dette, det er trolig Putin. At noen ekstremistiske grupper som ikke har tilknytning til krigen mellom Russland og Ukraina er forsvinnende liten.

 

Det mange ikke husker, selv om det bare er tre uker siden, det er Putins uttalelser 7. september:

"Onsdag foreslo EU-kommisjonen å innføre et pristak på russisk gass som importeres til medlemslandene. Det til tross for den russiske presidenten Vladimir Putins sterke advarsler få timer tidligere:

 

Å begrense prisene, slik noen vestlige land vurderer, vil være en utrolig dum avgjørelse, sa Putin da han talte under Eastern Economic Forum i havnebyen Vladivostok, ifølge NTB.

Han truet med sterke reaksjoner til landene som innfører makspris:

– Det betyr ingen gass, ingen olje, ikke noe kull, ingen fyringsolje, ingenting, sa den russiske presidenten."

 

Nå er gassledningene ødelagt...

 

Anonymkode: 54fca...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå er det visst Norge som har gjort det....i følge Russland

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hevder-norge-sto-bak/77292766

 

Anonymkode: 2ee13...711

Jeg vurderte tidligere faktisk å skrive at det nok bare var et tidsspørsmål før Russland ville beskylde Norge for å stå bak, siden vi har mest å tjene på at Europa trenger vår gass mer enn tidligere og fordi vi har kompetanse på å operere på store dyp.

Men denne påstanden viser jo bare at Russland begynner å bli desperat. Offentlig talsperson har uttalt at påstandene om at Russland står bak er "dumme". Da har de begynt med barnehageretorikk, og da var det jo bare et tidsspørsmål når de ville begynne å beskylde andre. Å beskylde USA faller på sin egen manglende logikk. Så forsøker de å skylde på Norge og Storbritannia, selv om samme manglende logikk gjelder også der.

Norge er jo det landet som har mest å tape på å gjøre dette. Gassen i ledningene var allerede stengt, Norge fikk økt inntekt pga. Russlands egne handlinger. Og om Norge skulle stå bak et slikt angrep på gassledningene så ville vår egene olje- og gassinstallasjoner både i Nordsjøen og på fastlandet stå i alvorligere fare for sabottasje og angrep. Ergo er det i Norges interesse å ikke gjøre noe slikt. Russland er selv skyld i at Norge nå tjener ektstra penger, Norge har ikke trengt å gjøre noe som helst for at det skulle skje.

I tillegg kommer det at om Norge, som en del av Nato, skulle stå bak, da ville det kunnet være starten på en storkrig, noe som heller ikke er i Norges interesse.

Det er fremdeles Putin som har noe å tjene på dette, for å bruke det i retorikk overfor egen befolkning og for å forsvare ev. utvide krigshandlingene. Det er nok heller ikke tilfeldig at gassledningene ble sabottert i går og at Russland i dag går ut med et helt klart nytt definert mål for krigen i Ukraina.

Jeg mener at norske myndigheter umiddelbart må stenge norske havner for russiske fartøyer og også trekke tilbake tillatelsene flere hundre russiske skippere har til å ferdes fritt og uten los i norske farvann.

Jeg tror dessverre også det nå er også stor risiko ved å slippe inn for mange russere til Norge, av de som forsøker å rømme fra å bli vervet til krigen i Ukraina. De som faktisk rømmer burde få komme, men risikoen er nå stor for at det blant de som påstår dette ikke er sivile.

Anonymkode: 54fca...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...