Gå til innhold

Hvorfor bør vi fortsatt vaksinere oss mot korona?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De aller fleste har tatt to doser, mange tre. Noen fire. De aller fleste har hatt korona selv om de har vært vaksinert. Trenger vi egentlig å ta flere doser nå? Burde man ikke være godt nok dekket, både med egenproduserte antistoffer i tillegg til de fra vaksinen?

Anonymkode: 086ad...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaksinen beskytter bare i begrenset tid, det samme gjør gjennomgått sykdom. Etter 6-12 måneder har de fleste lite antistoffer igjen i blodet. Nå er det heldigvis slik at de dominerende variantene ikke er så farlige som de første var, men framdeles kan den forårsake alvorlig sykdom og død for noen, derfor vil en vaksine beskytte mot dette. Man vil altså fortsatt kunne bli smittet, men reduserer risikoen for alvorlig forløp.

Anonymkode: 4da26...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig positiv til vaksiner, men kommer nok ikke til å ta fjerde dosen. Har tre doser, samt at jeg akkurat har hatt korona. Da ser jeg ikke nødvendigheten av flere doser. 

Anonymkode: c2ae0...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte voldsomt på dose to, og ble smittet av delta tre uker etterpå, altså har den ikke virket ordentlig heller. Jeg tar ikke en vaksine utviklet på en virusstamme mot en annen virusstamme. Så her blir det nei fra meg. 

Anonymkode: 2bc0e...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ene datter hadde to doser når vi fikk corona i sommer, tror voronapasset akkurat hadde gått ut eller ville gå ut like etterpå. Husker vi måtte dobbeltsjekke reglene da dattra skulle til utlandet. Eldste datter hadde tre vaksiner og kortere siden siste. Alle tre ble skikkelig dårlige, var yngste som fikk det mildest men hu lå rett ut i en uke og sleit en uke etter det igjen. Hun er enda ikke tilbake i formen som hu var og har sjekket seg for long covid. Hu blir også syk for hvert minste vindpust eller tempraturforandring som er nå. 
 

Jeg vurderte ambulanse på eldste da jeg sleit med å få kontakt med hu ett døgn, det samme hadde hun gjort med meg ett døgn. Så jeg lurer egentlig veldig på om den vaksinen hadde noe for seg eller ikke. For om den hadde det så hadde vi blitt ekstremt dårlige. Jeg var sykemeldt i 2,5 uke. Klarte ikke å gå til søppelkassa engang, så svigersønn og nabo måtte gjøre slike ting for meg. 

Anonymkode: 4d7fc...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel videre vaksinering ikke generell anbefaling for alle, men de over en viss alder og med en økt risiko. 
 

Jeg er under 45 og frisk (bank i bordet) og har ikke på noe tidspunkt blitt anbefalt mer enn de to første dosene. 

Anonymkode: 31d81...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå er vel videre vaksinering ikke generell anbefaling for alle, men de over en viss alder og med en økt risiko. 
 

Jeg er under 45 og frisk (bank i bordet) og har ikke på noe tidspunkt blitt anbefalt mer enn de to første dosene. 

Anonymkode: 31d81...189

Kanskje jeg som husker feil, men jeg trodde alle ble anbefalt 3 doser.

Anonymkode: 40d17...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå er vel videre vaksinering ikke generell anbefaling for alle, men de over en viss alder og med en økt risiko. 
 

Jeg er under 45 og frisk (bank i bordet) og har ikke på noe tidspunkt blitt anbefalt mer enn de to første dosene. 

Anonymkode: 31d81...189

Man måtte jo vaksinere seg for å få koronapass

Anonymkode: 086ad...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje jeg som husker feil, men jeg trodde alle ble anbefalt 3 doser.

Anonymkode: 40d17...035

Nei, det var aldri en del av anbefalingen. Men det ble vedtatt at alle skulle få tilbud om muligheten. For friske, «unge» voksne er grunnvaksinering 2 doser. 

Anonymkode: 31d81...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man måtte jo vaksinere seg for å få koronapass

Anonymkode: 086ad...90b

Det er derfor jeg vaksinerte meg - ene og alene for å kunne besøke familie. Angret som en hund etterpå, da jeg fikk reaksjonen.

Anonymkode: 2bc0e...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man måtte jo vaksinere seg for å få koronapass

Anonymkode: 086ad...90b

Ja, men det er regelverket til EU, ikke anbefaling til FHI. 

Anonymkode: 31d81...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde valgt å vaksinere meg hadde jeg fått tilbud om den 5 pga medisiner og nedsatt immunforsvar. Jeg har hatt korona to ganger. Kun positiv test og ikke noen andre symptomer. De som er vaksinert i huset har ligget rett ut i en uke begge gangene de har hatt korona. 

Svigerinnen har vært syk fra første dose. Hun har tatt to. Mine foreldre med nedsatt immunforsvar ble ikke syk når de hadde korona. Uvaksinert de også. 

Anonymkode: a6392...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Om jeg hadde valgt å vaksinere meg hadde jeg fått tilbud om den 5 pga medisiner og nedsatt immunforsvar. Jeg har hatt korona to ganger. Kun positiv test og ikke noen andre symptomer. De som er vaksinert i huset har ligget rett ut i en uke begge gangene de har hatt korona. 

Svigerinnen har vært syk fra første dose. Hun har tatt to. Mine foreldre med nedsatt immunforsvar ble ikke syk når de hadde korona. Uvaksinert de også. 

Anonymkode: a6392...caf

Ja noen liker visst å leke med livet,det gjør hvertfall ikke jeg! Så skal selvsagt ta dose 4 så fort min aldersgruppe kommer. 

Anonymkode: 6c1c5...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det er anbefalt for noen må du jo sjekke med fagfolk, ikke med DIB.

Hos oss er det bare jeg og to av barna som ikke er vaksinerte. Alle andre over 12 er vaksinert. Årsaken er arvelig sykdom som 2 av 3 barn har fått etter meg. Alle, unntatt jeg og mitt vaksinerte barn har hatt korona. Ingen ble så syk som mine uvaksinerte barn. Ene lå syk i nesten 4 uker. Andre i litt over 2. orket ikke gå i trapper eller stå opp eller noe. Skyhøy feber og elendig allmenntilstand. Begge hadde tilsyn på sykehus deler av sykdomsperioden.

Av en eller annen idiotisk grunn ble jeg aldri smittet selv om jeg var oppå begge to mens de var syke. Og joda. Jeg testet med pcr annenhver dag i 10 uker. Ikke smittet. Ikke antistoffer.

Å si at vaksinen ikke er bra for noe er tull. Ingen vet hvor syk man kunne unngått å bli med vaksine. 

Anonymkode: 82ed1...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor det er anbefalt for noen må du jo sjekke med fagfolk, ikke med DIB.

Hos oss er det bare jeg og to av barna som ikke er vaksinerte. Alle andre over 12 er vaksinert. Årsaken er arvelig sykdom som 2 av 3 barn har fått etter meg. Alle, unntatt jeg og mitt vaksinerte barn har hatt korona. Ingen ble så syk som mine uvaksinerte barn. Ene lå syk i nesten 4 uker. Andre i litt over 2. orket ikke gå i trapper eller stå opp eller noe. Skyhøy feber og elendig allmenntilstand. Begge hadde tilsyn på sykehus deler av sykdomsperioden.

Av en eller annen idiotisk grunn ble jeg aldri smittet selv om jeg var oppå begge to mens de var syke. Og joda. Jeg testet med pcr annenhver dag i 10 uker. Ikke smittet. Ikke antistoffer.

Å si at vaksinen ikke er bra for noe er tull. Ingen vet hvor syk man kunne unngått å bli med vaksine. 

Anonymkode: 82ed1...166

Det er rart at du ikke ble smittet når de sier det er så ekstremt smittsomt ja. Men vi opplevde det samme,at kjæresten min fikk korona men ikke jeg. Selv om vi hadde kysset og sovet i samme seng. Noen månender senare så fikk jeg korona men han ble ikke smittet selv om vi kysset og sov i samme seng. Merkelige greier.

Anonymkode: 6c1c5...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ja noen liker visst å leke med livet,det gjør hvertfall ikke jeg! Så skal selvsagt ta dose 4 så fort min aldersgruppe kommer. 

Anonymkode: 6c1c5...b98

Lykke til. Vi snakkes om 10 år. Det var det samme med svineinfl.vaksina. Ta gjerne en blodanalyse før du tar nr 4. 

Anonymkode: a6392...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg kommer overhodet ikke til å ta flere vaksiner. Har tre fra før, og tok den tredje kun pga voldsomt press på arbeidsplassen (helsevesenet). Nå er det stopp. 

Anonymkode: 43168...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 11.10.2022 den 0.55):

1ma31B3.jpeg

Anonymkode: c72b1...9d9

Det må jo kalles en lykkelig bivirkning.

Anonymkode: 73e6a...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de virker tydeligvis ikke på meg. 

Jeg fikk korona før jeg fikk tilbud om vaksine. Var litt pjusk bare. Tok så 3 vaksiner og har nå hatt korona 3 ganger. De to gangene etter vaksinene har jeg vært ganske syk. 

Anonymkode: d9b05...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hatt korona to ganger (en gang før og en gang etter vaksine), og bare tatt én vaksinedose. Det eneste jeg ble sengeliggende av var vaksinen. Korona var bare en mild forkjølelse for meg. Kommer ikke til å ta flere vaksiner.

Jeg er egentlig positiv til vaksiner og barna mine har selvsagt fulgt vanlig vaksineprogram. Men denne vaksinen som ble godkjent etter så lite testing for deretter å bli tvunget på folk.. jeg har rett og slett ikke ord. 

Anonymkode: fbfae...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...