Gå til innhold

Barn som nekter å kle på seg i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble inspirert av en annen tråd her. Der er det en som mener at en aldri skal holde barnet fast å kle på,når ikke noe annet nytter. Hva forventer foreldre at de ansatte skal gjøre i en sånn situasjon?  I en barnehage kan ikke en ansatt være inne med ett barn,da blir det for få voksne ute. Så når alt annet er prøvd å barnet forsatt nekter å kle på seg og nekter at de voksne får hjelpe,hva forventer dere foreldre at de ansatte skal gjøre da? Ble bare litt nygjerrig på hva dere tenker.

Anonymkode: 4dac9...3f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mine 12 år i bhg har det faktisk aldri skjedd. De kan noen ganger ikke være helt enig i at vi nå skal gå ut. Men det er ikke noe å diskutere 

Anonymkode: 480bc...2bd

Skrevet

I vår barnehage virker det ikke som om de gjør noe med tvang.

Vil ikke barn kle på seg, er de åpenbart bare ute i tynn genser og bukse og uten lue og hals i noen få plussgrader. Synes det er helt idiotisk. De kunne heller ikke komme ut i gangen med barn som ikke ville dra hjem i koronatiden når foreldrene ikke fikk gå inn på avdelingen for å hente. Så da var det bare å vente i gangen mens det ble kø av foreldre som ikke kunne gå inn i garderoben pga meteren, på at barnet skulle få lyst til å dra hjem. Godt det finnes barnehager som skjønner at barn ikke kan bestemme alt selv.

Anonymkode: a9dcd...ffa

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

I mine 12 år i bhg har det faktisk aldri skjedd. De kan noen ganger ikke være helt enig i at vi nå skal gå ut. Men det er ikke noe å diskutere 

Anonymkode: 480bc...2bd

Hehe da har du hatt med lette unger å gjøre. Når jeg jobbet noen uker i barnehage som vikar så var det dagligdags at minst ett barn nekter helt å kle på seg eller at noen får hjelpe barnet. Etter 20 minutter har en av de ansatte kledd på barnet mes tvang,når alt annet er prøvd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

I vår barnehage virker det ikke som om de gjør noe med tvang.

Vil ikke barn kle på seg, er de åpenbart bare ute i tynn genser og bukse og uten lue og hals i noen få plussgrader. Synes det er helt idiotisk. De kunne heller ikke komme ut i gangen med barn som ikke ville dra hjem i koronatiden når foreldrene ikke fikk gå inn på avdelingen for å hente. Så da var det bare å vente i gangen mens det ble kø av foreldre som ikke kunne gå inn i garderoben pga meteren, på at barnet skulle få lyst til å dra hjem. Godt det finnes barnehager som skjønner at barn ikke kan bestemme alt selv.

Anonymkode: a9dcd...ffa

Kjempe lurt å la små barn få bestemme sånne ting gitt

Skrevet

Alle foreldre og barnehageansatte og ansatte i skole og sfo driver med tvang daglig. Det er helt innafor. Hvis Per vil slå Ole, så må han tvinges til å ikke gjøre det. Selv om man kaller det irettesettelse, så er det tvang. Per tvinges til å slutte å slå. Det er det han vil, men det kan han ikke.

Vi tvinger barna til å spise opp grønnsakene og fisken de ikke vil ha, men kaller det avledning eller å snakke med.

Barn KAN tvinges bår det er til det beste for dem. Store og små. Man kan tvinge ungdommer til å være gjemme bår de vil på fest- da får man klapp på skulderen også. Og man kan tvinge barn til å være ute eller å kle på seg når det er -30 ute. Det er positiv tvang. Negativ tvang- når man tvinger noen til noe for å vise makt/styrke, eller ved å tvinge de til noe de vet er galt- som voldtekt, det er ikke greit.

Overgrep mot barn foregår forresten etter mye bearbeiding og overtalelse/overbevisning. Altså de «rette» metodene for å tvinge barn til noe de ikke vil

Anonymkode: 91ffe...7a3

Skrevet

Nei, alle voksne i skole bruker ikke tvang. Virkelig ikke. Vi spiller på lag med ungdommene, og bruker tvang kun for avverge fare for liv og helse. Hvis vi må bruke tvang er det en papirmølle etterpå. 

Anonymkode: 9b45e...9d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nei, alle voksne i skole bruker ikke tvang. Virkelig ikke. Vi spiller på lag med ungdommene, og bruker tvang kun for avverge fare for liv og helse. Hvis vi må bruke tvang er det en papirmølle etterpå. 

Anonymkode: 9b45e...9d8

Selvfølgelig gjør vi det! Jeg jobber i videregående skole, og daglig tvinger jeg uvillige elever til å legge bort mobilen, slutte å se tv-serier i timen min, delta i diverse aktiviteter osv. Men jeg tvinger dem ikke fysisk, bare ved å minne dem på hvorfor de er der og at konsekvensene av å ikke slutte med uønsket atferd er anmerkninger. Hjemme tvinger jeg også ene tenåringen min opp om morgenen for å rekke skolen. 

Poenget er at tvang er et stort felt, det trenger ikke bare å være negativ og fysisk tvang, men tvang som endrer atferd og/eller hjelper dem til å ta bedre beslutninger (f.eks. jeg tror de fleste er enige i at en 16-åring er bedre tjent med å løse matteoppgaver hun kan få på neste vurdering, enn å sende selfier på Snap, slik hun egentlig vil). 

Anonymkode: 22435...96c

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg ble inspirert av en annen tråd her. Der er det en som mener at en aldri skal holde barnet fast å kle på,når ikke noe annet nytter. Hva forventer foreldre at de ansatte skal gjøre i en sånn situasjon?  I en barnehage kan ikke en ansatt være inne med ett barn,da blir det for få voksne ute. Så når alt annet er prøvd å barnet forsatt nekter å kle på seg og nekter at de voksne får hjelpe,hva forventer dere foreldre at de ansatte skal gjøre da? Ble bare litt nygjerrig på hva dere tenker.

Hvis ikke den ansatte får det til, så er det noe veldig galt. Regner med at den ansatte har verktøy til å klare å snakke med barnet, og få det til å kle på seg. Iverste fall ha såpass antenner til at barnet får sitte litt i fred og slappe av. Selvfølgelig ingen tvangspåkledning. 

Kanskje lurt å henge opp disse lappene de har i bhg, der det er bilder av rekkefølgen på påkledning. 

Anonymkode: 34575...7c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis ikke den ansatte får det til, så er det noe veldig galt. Regner med at den ansatte har verktøy til å klare å snakke med barnet, og få det til å kle på seg. Iverste fall ha såpass antenner til at barnet får sitte litt i fred og slappe av. Selvfølgelig ingen tvangspåkledning. 

Kanskje lurt å henge opp disse lappene de har i bhg, der det er bilder av rekkefølgen på påkledning. 

Anonymkode: 34575...7c1

Har jobbet i bhg og det var spesielt 2 barn som rett som det var nektet å ta på seg gummistøvlene i plaskregn. Da var det faktisk bare å sette barnet på fanget og ta på dem støvlene. Vi hadde ikke tid eller mulighet til å lokke og oppmuntre til å ta på de støvlene og når de først var på så var problemet ofte løst. Tok det opp med foreldrene og de var selvsagt helt enige i at støvler skal på i plaskregn. 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og negativ brukerdebatt.

Admin

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 timer siden):

Har jobbet i bhg og det var spesielt 2 barn som rett som det var nektet å ta på seg gummistøvlene i plaskregn. Da var det faktisk bare å sette barnet på fanget og ta på dem støvlene. Vi hadde ikke tid eller mulighet til å lokke og oppmuntre til å ta på de støvlene og når de først var på så var problemet ofte løst. Tok det opp med foreldrene og de var selvsagt helt enige i at støvler skal på i plaskregn. 

Fornuftige foreldre

Skrevet

Settes ut på trappa så de sees 

Anonymkode: 8c369...6e2

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 22.9.2022 den 12.34):

Det er greit nok hvis det fungerer og de er små nok til at du får til å ta dem på fanget og kle på likevel. Utfordringen er når du får den slags problemer med de litt større barna. En sterk 4-5 åring er vanskelig å sette på fanget og kle på likevel. Hvis de setter seg ordentlig imot da så har de såpass krefter, viljestyrke og er raske at holdingen og håndteringen blir mer voldsom, og da er det ikke lenger akseptabelt. 

Anonymkode: a06d2...5eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...