Gå til innhold

Dette forklarer vel egentlig hele problemet med lærerstreiken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye debatt her inne nå om lærerstreiken, og mange som lurer på hva som egentlig ligger bak, hvem som har ansvaret osv. Vel, dette må være det klokeste, mest reflekterte og forklarende jeg har lest så langt, og jeg anbefaler dere å lese det også. https://www.itromso.no/meninger/i/gEWBmA/jeg-ble-ikke-orientert-om-dette-grenseloese-ansvaret-i-min-laererutdanning?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1663526919

Anonymkode: 64150...8ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke legges mer opp til privat utdanningsvesen som i USA. Der er lærerne langt friere til å drive utdanning og får forhandlet frem den lønn de ønsker seg.

Anonymkode: b54a1...d13

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke legges mer opp til privat utdanningsvesen som i USA. Der er lærerne langt friere til å drive utdanning og får forhandlet frem den lønn de ønsker seg.

Systemet i USA er veldig langt fra optimalt, vi har det mye bedre her i Norge. Et land vi iallefall ikke skal se til er USA. 

Anonymkode: e1047...f1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

...og kan jobbe på helt til de og elevene blir skutt ned i klasserommet på høylys dag. USA er virkelig ikke et land vi vil sammenligne oss med.

HI takk for at du deler, det var et fint leserinnlegg.

Anonymkode: 2baab...b17

Skrevet

Jeg lurer litt på om forfatteren av artikkelen har gjennomført praksisperiodene sine om hun ikke har fått med seg at de fleste klasser har elever som sliter med diverse? Trodde hun spiseforstyrrelser bare var noe man leste om i bøker? 

Også lurer jeg på hva slags skole hun jobber på om de ikke får hjelp av assistenter og ansatte med pedagogisk ansatte for de med alvorlige diagnoser?

Anonymkode: 5c5d7...5d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg lurer litt på om forfatteren av artikkelen har gjennomført praksisperiodene sine om hun ikke har fått med seg at de fleste klasser har elever som sliter med diverse? Trodde hun spiseforstyrrelser bare var noe man leste om i bøker? 

Også lurer jeg på hva slags skole hun jobber på om de ikke får hjelp av assistenter og ansatte med pedagogisk ansatte for de med alvorlige diagnoser?

Dessverre er det naivt å tro at alle skoler har annet pedagogisk personale til å ta seg av elever med alvorlige diagnoser og nok miljøarbeidere.

Foreldre sitter med «all makt» her. Dersom de mener eleven skal gå i normalklasse, så går eleven i normalklasse. Miljøarbeiderne løper hele dagen, ofte med følelsen av å ikke strekke til.

Jeg savner å undervise. Det begynner å bli noen år siden det var det jeg drev med på ungdomsskolen. Nå spises tiden opp til å ringe hjem til foresatte, som dessverre ikke har oppdratt ungene sine. Tiden brukes til å få elever til å legge vekk mobilene sine. Tiden brukes så feil, fordi vi hele tiden må rundt og slukke branner.

Vi må innse at skolen har forandret seg kraftig de siste årene. Jeg savner spesialskolene, der elever med store vansker kunne få et mye bedre tilrettelagt tilbud. Jeg savner å undervise.

Jeg ser meg om etter ny jobb. Er lei av å oppdra og bruke alle mine krefter på andres unger. Det er ganske synd, for jeg er egentlig utrolig glad i jobben min.

Anonymkode: d423a...3f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Unge studenter forstår nok ikke omfanget godt nok, de har ofte mer enn nok med å planlegge sine første undervisningsopplegg og være nervøse. Det er faktisk ikke mulig å sammenligne praksisperioden med det å jobbe som lærer, så bare der burde det jo skje en endring. Etter min mening burde ikke noen lærere jobbet "alene" første året som lærer, men sammen med en mentor.

Ellers har jeg selv jobbet i videregående skole i 12 år nå og har fortsatt til gode å oppleve at jeg har med meg en assistent, eller andre voksne generelt, i et klasserom. Dette gjelder uansett klasse og elevgrupper. Den "verste" klassen jeg har hatt i så måte var en i yrkesfag med 13 elever der 12 av dem hadde ulike diagnoser av ulik alvorlighetsgrad, inkludert ting som adhd, aspergers, alvorlig angst, selektiv mutisme, selvskading, spiseforstyrrelser ol. Jeg har også flere ganger vært kontaktlærer i klasser på 28-30 elever (studiespesialiserende) der elever under det som skulle være vanlige samtaler plutselig har brutt sammen og fortalt om ting som overgrep, voldtekt, alkoholiserte foresatte, selvmordstanker osv. Jeg har aldri mottatt opplæring i å håndtere slike situasjoner, men man må jo bare takle det. Og naturligvis prøver man å ta det videre, med helsesøster, skolepsykologen ol., men det er læreren som først får det i fanget, og det er forventet at en kontaktlærer følger opp. Poenget mitt er at artikkelforfatteren mer demper enn overdriver virkeligheten i skolen. Det er altfor få voksne i forhold til antall elever.

HI

Skrevet

Jeg er ikke lærer, men har selv to barn som går på skolen. Det er helt tydelig at skolene får for lite ressurser til å håndtere antall elever, elever med diverse utfordringer, papirarbeid og møter. For oss «på utsiden» er det totalt uforståelig at ikke politikerne tar tak i dette! 

Anonymkode: 160b8...d54

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dessverre er det naivt å tro at alle skoler har annet pedagogisk personale til å ta seg av elever med alvorlige diagnoser og nok miljøarbeidere.

Foreldre sitter med «all makt» her. Dersom de mener eleven skal gå i normalklasse, så går eleven i normalklasse. Miljøarbeiderne løper hele dagen, ofte med følelsen av å ikke strekke til.

Jeg savner å undervise. Det begynner å bli noen år siden det var det jeg drev med på ungdomsskolen. Nå spises tiden opp til å ringe hjem til foresatte, som dessverre ikke har oppdratt ungene sine. Tiden brukes til å få elever til å legge vekk mobilene sine. Tiden brukes så feil, fordi vi hele tiden må rundt og slukke branner.

Vi må innse at skolen har forandret seg kraftig de siste årene. Jeg savner spesialskolene, der elever med store vansker kunne få et mye bedre tilrettelagt tilbud. Jeg savner å undervise.

Jeg ser meg om etter ny jobb. Er lei av å oppdra og bruke alle mine krefter på andres unger. Det er ganske synd, for jeg er egentlig utrolig glad i jobben min.

Det er din jobb å undervise alle elever. Alle elever har rett på tilrettelagt undervisning i klasserommet. Spesialskolene ble avskaffet i 1992, eller skulle i hvertfall etter loven vært avskaffet da. 

Hvis du ikke orker mer av å undervise alle elever som har rettmessig plass i klasserommet håper jeg, av hensyn til elevene, at du finner deg en annen jobb.

Hilsen masterstudent i spesialpedagogikk 

Anonymkode: b5c2d...735

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvor finner du disse spesialklassene som man bare kan velge seg inn på om man har lyst? Tro meg, jeg kunne tenkt meg alle mulige _andre_ klasser enn "normalklassen for A4 unger" som min unge er trødd inn i. De få spesialskolene som er igjen har ikke plasser, og om de har plasser så er det til multihandicappede unger, ikke til de som "bare" har ADHD, Aspergers, sosialangst, OCD eller noe lignende. 

Anonymkode: 66852...e96

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er din jobb å undervise alle elever. Alle elever har rett på tilrettelagt undervisning i klasserommet. Spesialskolene ble avskaffet i 1992, eller skulle i hvertfall etter loven vært avskaffet da. 

Hvis du ikke orker mer av å undervise alle elever som har rettmessig plass i klasserommet håper jeg, av hensyn til elevene, at du finner deg en annen jobb.

En sånn holdning kan man selvsagt velge å ha, men det fører neppe til en bedre skole. Jeg skulle likt å se en masterstudent i pedagogikk gi god og tilpasset undervisning til samtlige i klassen som beskrives. I så fall er det bare å tjene seg rik på grundige veiledninger.

Anonymkode: 99e51...c76

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvor finner du disse spesialklassene som man bare kan velge seg inn på om man har lyst? Tro meg, jeg kunne tenkt meg alle mulige _andre_ klasser enn "normalklassen for A4 unger" som min unge er trødd inn i. De få spesialskolene som er igjen har ikke plasser, og om de har plasser så er det til multihandicappede unger, ikke til de som "bare" har ADHD, Aspergers, sosialangst, OCD eller noe lignende. 

Anonymkode: 66852...e96

Det er problemet, de finns jo ikke lenger… Det er noen ytterst få, i den kommunen jeg jobber i. Det er midlertidige skoleplasser, eller skoleplasser for elever med tunge diagnoser.

Skrevet (endret)

Teksten du henviser til, HI, er en riktig god tekst. Svært beskrivende! 

Tenk om KS også kunne fått litt undervisning, litt spesialundervisning, tenker jeg, og forstått hvor tøft dette er! Men gjennomgangstonen er mer "Tar du den, så tåler du den også!". 

Endret av Petra Prøvedukke
Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Kjære masterstudent i spesped!

Jeg håper virkelig du lykkes og får til jobben din når du kommer ut i yrkeslivet. At du greier å tilrettelegge for hver enkelt elev. At du samtidig mestrer adferdsproblemer og alvorlige psykiske lidelser, samtidig som du har full oversikt over de 28 ungdommene.

Når du får dette til, håper jeg at du starter opplæringen av ansatte i norsk skole.

Imens søker jeg på jobbet utenom skoleverket.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Det er mye debatt her inne nå om lærerstreiken, og mange som lurer på hva som egentlig ligger bak, hvem som har ansvaret osv. Vel, dette må være det klokeste, mest reflekterte og forklarende jeg har lest så langt, og jeg anbefaler dere å lese det også. https://www.itromso.no/meninger/i/gEWBmA/jeg-ble-ikke-orientert-om-dette-grenseloese-ansvaret-i-min-laererutdanning?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1663526919

og tenkt om det var disse utfordringene lærerstreiken faktisk hadde handlet om!

men det er ikke det. Lærerne streiker for høyere lønn - og kun det. Akkurat som høyere lønn vil kurere lav bemanning, manglende miljøterapeuter, for store klasser osv...

Anonymkode: c5f65...03f

Skrevet

Det som forundrer meg veldig er den store misnøyen lærerne viser.

De vil bort fra jobben, de jobber natt og dag, de blir ikke verdsatt (det viser lønnen).

Jeg forstår ikke helt hvorfor de valgte denne utdanningen..

Da jeg skulle velge utdanning brukte jeg mye tid på å sette meg inn i både erfaring fra andre som hadde valgt denne utdanningen og hva jeg kunne forvente i lønn. Hva var utfordringene, hva var det positive..

Jeg stod mellom tre ulike valg. Jeg endte opp med den som lå i midten lønnsmessig. 

Dere som har tatt lærerutdanning, undersøkte dere noe på forhånd? 

Anonymkode: 49e4a...fb0

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De vil bort fra jobben, de jobber natt og dag, de blir ikke verdsatt (det viser lønnen).

Da jeg skulle velge utdanning brukte jeg mye tid på å sette meg inn i både erfaring fra andre som hadde valgt denne utdanningen og hva jeg kunne forvente i lønn. Hva var utfordringene, hva var det positive..

Jeg stod mellom tre ulike valg. Jeg endte opp med den som lå i midten lønnsmessig. 

Så fantastisk det må være og være så perfekt...

Anonymkode: 818b2...553

Skrevet

Det har ikke falt deg inn at yrket har endret seg veldig de siste 10-15 årene? Det har blitt større klasser, mer undervisning, flere andre oppgaver og en hel annen dynamikk overfor både elever og deres foresatte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det har ikke falt deg inn at yrket har endret seg veldig de siste 10-15 årene? Det har blitt større klasser, mer undervisning, flere andre oppgaver og en hel annen dynamikk overfor både elever og deres foresatte. 

Generelt er det ikke større klasser nå enn for 10-15 år siden.

De aller fleste kommuner har forskriftsfestet klasestørrelsen på 28 elever - selv om Clemet i sin tid opphevet dette som nasjonal standard

Skrevet

Generelt er det ikke større klasser nå enn for 10-15 år siden.

De aller fleste kommuner har forskriftsfestet klasestørrelsen på 28 elever - selv om Clemet i sin tid opphevet dette som nasjonal standard

Problemet er jo at alle slags dårlig fungerende barn og unge SKAL passe inn der de ikke passer inn i dag. 

Anonymkode: 2baab...b17

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

men det er ikke det. Lærerne streiker for høyere lønn - og kun det. Akkurat som høyere lønn vil kurere lav bemanning, manglende miljøterapeuter, for store klasser osv...

Jeg vet ikke om du har lest og hørt alle debatter i media, alle innlegg fra lærere og lærerorganisasjonene? Så du for eksempel på Debatten på NRK i går? Lærerne og deres representanter roper jo høyt og inderlig om nettopp disse forholdene. Og det har de gjort i flere år.

Anonymkode: 99e51...c76

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nå er denne streiken rent teknisk sett for lønn, men reelt sett er den et desperat rop etter akkurat det du ramser opp, som i lenken jeg delte her (det er forøvrig bare ett av mange innlegg de siste dagene som prøver å forklare den fortvilte situasjonen i skolen). Selv er jeg ikke tatt ut i streik, men jeg har flere kollegaer som er det, og felles for alle er at de ikke egentlig ønsker å streike, at de er bekymret for elevene (og i smug har lagt ut ekstra arbeid ol. dem før de gikk ut i streik for å hindre at de faller for langt bakpå), de savner elevene sine og ikke minst er de (og jeg) mye mer opptatt av å få polikerne og kommunene til å våkne og skjønne at noe må skje, enn lønn.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...