Gå til innhold

Noen som har tanker rundt det å gi en 13 åring med kraftig adhd spiral for å forebygge?


Anonym bruker

Kan foreldre iverksette prevensjon på en 13 åring som viser tegn til seksuell aktivitet?  

1 stemme

  1. 1. Kan foreldre iverksette prevensjon på en 13 åring som viser tegn til seksuell aktivitet?

    • Ja, det er bedre å være tidlig ute
      1
    • Nei, hun er barn ennå - kan ikke gjøre
      0


Anbefalte innlegg

Gode forumfolk!

Jeg har en jente som har fått adhd-diagnose (med et par mindre "alvorlige" tilleggsdiagnoser). Hun har typisk problemer med impulskontroll, konsekvenstenkning og vurderinger. I tillegg er hun fysisk tidlig ute pubertalt og svært opptatt av sex, onani og kroppens "gleder" og mystikk. Hun har hatt menstruasjon i snart ett år og er hypernysgjerrig på alt som ikke er lov/ tillatt. Ekstrem til å pushe grenser og lyver over en lav sko hvis hun ser at ting kan gå i hennes disfavør..

Jeg trenger råd. Kan jeg ligger forut for uønskede hendelser som graviditet med å sette inn spiral på henne? Vil det føre til at hun tenker at hun da _kan_ gjøre som hun vil -  eller vil det være noe hun glemmer raskt om det ikke gjøres så mye styr ut av? (Insetting av evt. spiral er ubehagelig, så hun må jo være enig med dette).

Jeg er livredd for at hun går hen å blir gravid i "det skjulte", typisk er jo at jentene ikke forteller om seksuell debut og går gravid uten å vite det - til aborttiden er overskredet. Hun sniker seg unna med guttevenner og jeg aner ikke hva som foregår - og dersom hun gikk til å begynne å eksperimentere seksuelt så vil hun nok garanter skjule det for meg en god stund..

Noen som har erfaringer. Jeg forstår hele metodikken med å " snakke sammen" om prevensjon, kondom og seksuelt samtykke osv.

Jeg slår vel alt dette fra meg. Men jeg lurte på om dere har erfaringer med tilsvarende eller liknende?

 

Anonymkode: 821c1...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje p-stav er en bedre metode? Litt mindre invasivt enn gynekologisk undersøkelse for en 13-åring.

Det kam selvfølgelig ikke gjøres uten barnets samtykke. Er dette en bekymring du kan ta opp med fastlegen hennes? Har du snakket med henne om dette i det hele tatt? Hva sier hun selv rundt dette?

Jeg har to tenåringer uten diagnoser og det er kjempeslitsomt! For meg er det viktig at de unngår graviditet. Jeg er ferdig med å få barn så evt barnebarn må foreldrene ta vare på selv og det er ikke mine i stand til per dags dato. Så prevensjon er superviktig om de er seksuelt aktive.

Anonymkode: d3436...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...