Gå til innhold

Ang. adopsjon av stebarn - noen tanker - rent hypotetisk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk selv barn sent, og har hatt en dal kontakt med mødre som også fikk barn sent.
3 at de jeg kjenner dro til utlandet siden alderen begynte å ha noe å si, og de kunne ikke vente på en mann.

Bare for å ha sagt det, hvordan kvinner får barna sine bryr jeg meg ikke så mye om.

En av dem som har fått 2 med samme donor har nå fått seg kjæreste, hyggelig det, men tankene mine begynner å spinne.

La oss tenke oss at det blir samboere etter hvert.
Han har ikke barn fra før, hennes barn begynner å bli større (de er nå 5 og 7), og hun føler seg for gammel til å få flere.
Han begynner å føle seg som en far for disse barna og foreslår å adoptere dem slik at han deres far på ordentlig.

På den ene siden gir det barna rettigheter som for eksempel arv, og han vil ha plikter og ansvar ovenfor dem.
Samtidig så ønsker ikke mor dette siden det er hennes barn, og dersom  det kommer til å gå fra hverandre ønsker ikke hun at han skal ha noen rolle i deres liv.

Hva mener dere er rett?
Adopsjon eller ikke?

Anonymkode: 421f6...c32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han blir uansett ikke deres far så sent i livet.

Anonymkode: dcd51...719

Skrevet

Nei. Rett og slett fordi han nok ikke får Adoptert med med mindre han har vært i livet dems bestandig 

Anonymkode: fe72a...540

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nei. Rett og slett fordi han nok ikke får Adoptert med med mindre han har vært i livet dems bestandig 

Kjenner en som adopterte sin stesønn når han var en 10-11....

HI

Skrevet

Jeg tenker at det er sikrere for barn med to enn én forelder. Så om dette er en bra mann så tenker jeg at adopsjon er bra. 

Anonymkode: 60510...9cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Kjenner en som adopterte sin stesønn når han var en 10-11....

HI

Ja, men hvor lenge hadde han da vært stefar?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker at det er sikrere for barn med to enn én forelder. Så om dette er en bra mann så tenker jeg at adopsjon er bra. 

Anonymkode: 60510...9cd

Enig!

Anonymkode: 5cbc9...235

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men hvor lenge hadde han da vært stefar?

Han hadde kjent barnet en 3-4 år, den mannen jeg har tenker på var venn av mor siden før hun dro utenlands for å få barn og nå kjæreste. Barna har kjent han siden de ble født, men første det siste året han har vært kjæreste med mor og hatt mer med dem å gjøre

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Han hadde kjent barnet en 3-4 år, den mannen jeg har tenker på var venn av mor siden før hun dro utenlands for å få barn og nå kjæreste. Barna har kjent han siden de ble født, men første det siste året han har vært kjæreste med mor og hatt mer med dem å gjøre

Jeg tenker det er tidlig å adoptere etter bare ett år, da har de vel knapt bodd sammen. Men bor de sammen og fungerer som familie og han hele tiden stiller opp på lik linje som om han var biologisk far, så tenker jeg mor bør la ham få adoptere.

Dette vil sikre ungene fortsatt kontakt med ham ved et ev. brudd mellom mor og ham. Det er mor som nå velger å involvere ham i sin lille familie og med barna, og da tenker jeg hun - såsant han er en god mann som virkelig er der for barna - ikke bør frata barna den farsfiguren hvis det skulle bli slutt mellom henne og ham i fremtiden.

Min brors eks hadde et barn før de møttes, far ønsker ikke kontakt med barnet. Da det ble slutt mellom min bror og eksen etter flere år (de hadde da også fått felles barn), så valgte han å fortsette med normalt samvær med stebarnet også, på lik linje med egne biologiske barn. Han har aldri adoptert stebarnet (det ville ikke barnets far gå med på - selv om han selv ikke ville ha noe med barnet å gjøre). Det samværet har fungert godt fordi barnas mor og min bror hele tiden har hatt fokus på at barna ikke skal forskjellsbehandles selv om de som foreldre ikke greide å leve sammen lenger. Men, det er mange samlivsbrudd hvor de voksne ikke greier å sette barna først og samarbeide godt nok - dermed vil en adopsjon være med på å sikre barnas rett til å fortsatt ha kontakt med stefar ved et ev. brudd.

Anonymkode: 5cbc9...235

Skrevet

Jeg hadde ikke latt ham adoptere mine barn. Har hørt nok av historier om menn som tilsynelatende var fine fyrer, men som senere viste seg å være fullstendig idioter. Ville ikke tatt den risikoen.

Anonymkode: 23db4...415

Skrevet

Jeg kjenner et sånt barn, går i klassen til datteren min.

Der har stefar adoptert 

Mor er vel rundt 50 nå, barnet 10 og har hatt stefar i livet sitt fra hun gikk i barnehagen. 

Mor og stefar giftet seg, og barnet fortalte at stefar hadde adoptert og blogg pappaen "på ordentlig"

Jeg synes det er fint, en ekstra voksen er aldri feil. Skulle mor falle fra vil jo barnet kunne bli hos adoptivfar

Anonymkode: 8de47...e24

Skrevet

Ikke adopsjon. Det er jo bare tullete. Han er barnas stefar, ikke far. Og, som hun sier, barna han ikke har oppdratt de første leveårene skal plutselig da være hus han annenhver uke om de flytter fra hverandre? De barna hun alene har stått for oppdragelsen av. Det er bare merkelig. 
Når barna blir eldre, så tar de selv en avgjørelse på om han skal ha en rolle i deres liv. Det er ikke opp til mor å bestemme. Arve kan de uansett om han ønsker det😀

Anonymkode: 5a9ea...eac

Skrevet

Synes det høres merkelig ut å være sammen med en mann som hun åpenbart anser som uegnet som far for sine barn. Så uegnet at hun i tillegg ikke unner barna sine en arv, og muligheten til å kunne få en person de kan kalle far helt på ordentlig. At hun også anser brudd som overveiende sannsynlig i nær fremtid er heller ikke positivt. Hun bør heller forlate denne mannen med en gang.

Skrevet

Kriteriene for å få adoptere er jo at man har fungert som omsorgsperson over tid, at biologisk far er ute av bildet, man må ha vært gift lenge osv. 

Her søkte mannen min om å adoptere mitt barn. Han hadde vært som en far siden hun var halvannet år. Hun hadde ikke hatt kontakt med sin egen far på 3 år. Hennes far signerte på at min mann kunne adoptere. Hun hadde allerede tatt min manns navn osv. Men vi fikk avslag. 

Så at en så fersk mann skal kunne ha en sjans virker umulig 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det der er tull. Stebarnsadopsjon er den vanligste formen for adopsjon i Norge. Og mange adopterer også fosterbarn. 

Det blir stadig færre utenlandsadopterte, men der er det heller ikke sånn at noen må ha vært i barnets liv «bestandig» - man kan fint få barn som har bodd på barnehjem til de er  9-10 år. 

Anonymkode: abc40...afd

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

En av dem som har fått 2 med samme donor har nå fått seg kjæreste, hyggelig det, men tankene mine begynner å spinne.

La oss tenke oss at det blir samboere etter hvert.
Han har ikke barn fra før, hennes barn begynner å bli større (de er nå 5 og 7), og hun føler seg for gammel til å få flere.
Han begynner å føle seg som en far for disse barna og foreslår å adoptere dem slik at han deres far på ordentlig.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):
Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 timer siden):

Synes det høres merkelig ut å være sammen med en mann som hun åpenbart anser som uegnet som far for sine barn. Så uegnet at hun i tillegg ikke unner barna sine en arv, og muligheten til å kunne få en person de kan kalle far helt på ordentlig. At hun også anser brudd som overveiende sannsynlig i nær fremtid er heller ikke positivt. Hun bør heller forlate denne mannen med en gang.

Øøøhhh … leste du innlegget? Dette er HIs eget tankespinn om en kjennings kjæreste! Og kjenningen er ikke sammen med en hun anser som «uegnet», men hun har to donorbarn fordi tida løp fra henne mht å få familie på vanlig vis.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det der er tull. Stebarnsadopsjon er den vanligste formen for adopsjon i Norge. Og mange adopterer også fosterbarn. 

Det blir stadig færre utenlandsadopterte, men der er det heller ikke sånn at noen må ha vært i barnets liv «bestandig» - man kan fint få barn som har bodd på barnehjem til de er  9-10 år. 

Barnehjem finnes vel ikke mer, men. 

stebarnsadopsjon, og adoptere et fremmed barn er to vidt forskjellige ting. 

en venn av meg har forsterbarn på 8.året og ikke engang han får adoptere 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Barnehjem finnes vel ikke mer, men. 

stebarnsadopsjon, og adoptere et fremmed barn er to vidt forskjellige ting. 

en venn av meg har forsterbarn på 8.året og ikke engang han får adoptere 

Det er vanskelig å få adoptere fosterbarn fordi fosterbarn allerede har foreldre.  Dersom en enslig kvinne får barn med donor, vil stebarnsadopsjon være vesentlig enklere å få gjennom, fordi den adopsjonen ikke fratar barnet noe, siden det ikke finnes noen far som adopterer barnet bort. 

Anonymkode: cea3a...85c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er vanskelig å få adoptere fosterbarn fordi fosterbarn allerede har foreldre.  Dersom en enslig kvinne får barn med donor, vil stebarnsadopsjon være vesentlig enklere å få gjennom, fordi den adopsjonen ikke fratar barnet noe, siden det ikke finnes noen far som adopterer barnet bort. 

Men har ikke donorbarn krav på å få vite sitt opphav da de blir 18 år? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jo, når de blir 15 eller 18, avhengig av om de er født før eller etter siste lovendring. Men det påvirkes ikke av om barnet er/blir adoptert eller ei. Donor vil uansett aldri få rettigheter eller plikter som forelder.

Donorbarn som i utgangspunktet har to foreldre (der donor er brukt fordi en av foreldrene ikke kan få barn med egne kjønsceller) har også rett på å få hvite hvem donor er når de blir gamle nok. 

Skrevet

Men er det lov å adoptere før 18 år? Eller er det jeg som har missforstått?

her har jeg 2 barn fra tidligere forhold og minsten var ikke gammel når han kom inn i livet, bare noen mnd. Her sier hun pappa til han og kaller seg selv for datteren hans. Selv om de har far. 
så det kommer jo veldig an på hvor knuttet man blir til den personen som kommer inn og hvordan han tar rollen som en far

Anonymkode: 9a7ac...2a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

her har jeg 2 barn fra tidligere forhold og minsten var ikke gammel når han kom inn i livet, bare noen mnd. Her sier hun pappa til han og kaller seg selv for datteren hans. Selv om de har far. 
så det kommer jo veldig an på hvor knuttet man blir til den personen som kommer inn og hvordan han tar rollen som en far

Fikk ny samboer når minsten var liten mente jeg heheh 🤪

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er lovlig med stebarnsadopsjon før fylte 18 år, men det er vanskelig å få gjennom uansett, og så godt som umulig dersom opprinnelig forelder motsetter seg det.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke dersom man har vært i utlandet for å bli gravid.
Det gjelder kun dersom man har blitt gravid med donor her i Norge

Skrevet

Ble adoptert av stefar da jeg var 8 år. Han og mamma hadde vært sammen fra jeg var 5år. 
Er veldig glad for at jeg ble adoptert og aldri ville miste ham jeg kalte pappa❤️

Anonymkode: 87f39...849

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...