Gå til innhold

Dine foreldre! Hva krever de av DEG?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags forventninger eller krav kan foreldre ha på oss - deres voksne barn? 
feks nå pusser foreldrene mine opp kjøkkenet og har derfor vært uten kjøkken i en uke. Byggearbeidet foregår i fem dager til. I mellomtiden har jeg ordna mat til både mor og far hos meg. Men det er ikke noe takk å få. Dette er en forventning. Attpåtil forventes det at jeg skal hjelpe til med å rydde skap og skuffer når kjøkkenet monteres og hjelpe med rydding av deres hjem mens de pusser opp, og hjelper jeg ikke til får jeg høre at jeg er utakknemlig, siden de hjalp meg mens jeg flyttet. Jeg har fire sønner, hus og hjem som jeg nesten ikke får fulgt opp lenger. Er disse kravene urimelige? 

Anonymkode: c083e...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine forventer ikke særlig av meg i så måte.

I ditt tilfelle ville jeg sagt det som det er - at du har jobb (antar jeg), har fire barn, hus og hjem som du sliter med å få fulgt nok opp. At du forsøker å hjelpe foreldrene dine så mye du greier og at ditt bidrag nå er å ordne mat til dem disse par ukene siden de ikke har kjøkken, men at du dessverre ikke har flere timer i døgnet, så du kan ikke hjelpe dem med det andre praktiske rundt deres oppussing.

Jeg tenker de til nød kunne bedt om en dugnadsinnsats, noen timer felles jobbing noen timer en helg før håndtverkerne kom, og ev. om det passer når de er ferdige, at du hjelper til få timer med å sette ting på plass. Men det tenker jeg egentlig er maks så lenge du har så mye å ta deg av i hverdagen din selv, når du faktisk ordner mat til dem i to uker.

Prøv å formidle det på en måte som ikke skaper konflikt, vis forståelse for at de sikkert synes oppussingen ble mer slitsom enn de hadde forestilt seg på forhånd, at du gjerne hjelper til, men at du ikke kan forsømme barna dine for å hjelpe foreldrene.

De er to, så de burde egentlig fint klare dette selv, spesielt om de er noenlunde friske ellers.

Anonymkode: 0f036...0c6

Skrevet

Ingen verdens ting 

Men de gir jo ingenting heller, så de forventer nok at alle skal klare seg selv...

Da vi pusset opp i fjor og var nesten 3 uker uten kjøkken ble vi ikke invitert på middag en eneste gang.

Anonymkode: 69f02...018

Skrevet

Ikke noe annet enn at jeg klarer meg selv.

Skjønner ikke all klagingen på foreldre da. De forventer ditt og datt. Men de aller fleste av disse foreldrene har hjulpet barna sine opp og frem. Med bolig, oppussing, førerkort, bil osv. så kommer vi og klager når de ønsker noe tilbake. Hvor barnslige er ikke vi da?

Anonymkode: 0d1b8...c22

Skrevet

Jeg har ikke fått en dritt i 37 år så de kan ikke forvente å få noe i retur 

Anonymkode: 8a1df...051

Skrevet

Krav? Ingen. Forventninger? Det kommer an på personlighet. En forventning til alle uavhengig av personlighet, er at man takker. Du har grunn til å bli skuffet over at de ikke takker deg. Å stille opp med kjøkken og mat over flere dager kan man ikke nødvendigvis forvente. Uansett så takker man når man får noe, det være seg hjelp, en tjeneste eller en ting. Uanvhengig av forventning. Om jeg ber noen sende meg vannmuggen ved bordet, så takker jeg når jeg får den. Selv om jeg forventer at de sender meg den.

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hva slags forventninger eller krav kan foreldre ha på oss - deres voksne barn? 
feks nå pusser foreldrene mine opp kjøkkenet og har derfor vært uten kjøkken i en uke. Byggearbeidet foregår i fem dager til. I mellomtiden har jeg ordna mat til både mor og far hos meg. Men det er ikke noe takk å få. Dette er en forventning. Attpåtil forventes det at jeg skal hjelpe til med å rydde skap og skuffer når kjøkkenet monteres og hjelpe med rydding av deres hjem mens de pusser opp, og hjelper jeg ikke til får jeg høre at jeg er utakknemlig, siden de hjalp meg mens jeg flyttet. Jeg har fire sønner, hus og hjem som jeg nesten ikke får fulgt opp lenger. Er disse kravene urimelige? 

Anonymkode: c083e...d00

I utgangspunktet syns jeg dette er helt urimelig.
De kan be om hjelp, ja, men ikke kreve det og må kunne godta et nei.

Men som sagt, det er i utgangspunktet.
Hvor mye hjelper de deg, henter de i barnehagen/SFO noen ganger i uken, har de barna ofte på overnatting, avlaster de mye i hverdagen og så videre?

Hjelper de dere mye så skjønner jeg at de kan forvente at dere hjelper den nå de ukene dette pågår

Anonymkode: 8b766...7b1

Gjest NotNaomi
Skrevet

De burde jo takke deg. Så merkelig oppførsel av dem. 

Mine krever ingenting, bare litt oppmerksomhet nå og da 🙂

De forventer derimot at jeg klarer meg selv, er en god mor, lykkes i det jeg gjør som studier, jobb osv. De forventer også at jeg oftest går mot strømmen da jeg alltid har gjort akkurat det. 

Skrevet

Foreldrene mine har nektet å hjelpe meg etter at jeg ble 18 år, null interessert i barnebarna eller sine voksne barn, så de får klare seg selv. 

De ville at vi skulle ordne i hagen deres, de er under 60 år.. Vi alle har små barn. De har råd til å sette det bort. 

Når de blir 80 skal jeg hjelpe dem. 

Anonymkode: aae86...256

Skrevet

Du hører jo selv at dette er urimelig. 

Anonymkode: df0f1...3b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hjelper de dere mye så skjønner jeg at de kan forvente at dere hjelper den nå de ukene dette pågår

Anonymkode: 8b766...7b1

Men med 4 barn er det uansett en grense for hva man kan bidra med. Selv om det kun er noen uker.

Anonymkode: df0f1...3b5

Skrevet

Fint lite. Hjelper de litt med tekniske ting de ikke helt skjønner innimellom. Bortsett fra det så forventer de stort sett bare at vi kommer på middag innimellom 😊

Anonymkode: a8a33...8fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...