Gå til innhold

"Likestilling for menn"?! ​😂​

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne gangen ender de vel opp med at mannen skal kunne kreve å få hele barselperioden.... Moren har tross alt hatt barnet i magen i 9 månder alt. 😂

Anonymkode: f9154...412

Videoannonse
Annonse
Skrevet
the amazing spidermamma skrev (4 timer siden):

Men har du lest artikkelen? Det står ikke noe om at permisjonstid er en stor del av det de skal jobbe med, oppdraget er mye bredere enn det. 

Enig. Dette handler om mer enn foreldrepermisjon etter fødsel. Når man for eksempel nå ser at guttene presses ut av forskjellige studier av jenter så må man begynne å tenke på likestilling andre veien enn det vi er vant til. Jeg mener at man er best tjent med likevekt i kjønn på studier eller en arbeidsplass  (ingen regel uten unntak). 

At menn har/får den posisjonen de har skyldes også kultur og hvordan vi kvinner løfter de framfor oss. Jeg jobber i et kvinnedominerte yrke, sykepleier. Når det starter en mannlig kollega blir han alltid løftet på gullstol og mange skyver lederrollen på han ved gruppearbeid etc. Der kan vi kvinner bli mer bevisst og tøffe oss opp. Nå har jeg begynt å skjerpe meg og trenger ikke en mann til å presentere eller utdype det gruppearbidet jeg har vært med på. Jeg ønsker menn veldig velkommen, vi trenger de for å kunne møte alle pasienter. Men vi trenger de ikke bare i lederrollen som de fort havner i. Jeg ønsker likestilling velkommen både for menn og kvinner.

Anonymkode: e4d0d...942

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig. Dette handler om mer enn foreldrepermisjon etter fødsel. Når man for eksempel nå ser at guttene presses ut av forskjellige studier av jenter så må man begynne å tenke på likestilling andre veien enn det vi er vant til. Jeg mener at man er best tjent med likevekt i kjønn på studier eller en arbeidsplass  (ingen regel uten unntak). 

At menn har/får den posisjonen de har skyldes også kultur og hvordan vi kvinner løfter de framfor oss. Jeg jobber i et kvinnedominerte yrke, sykepleier. Når det starter en mannlig kollega blir han alltid løftet på gullstol og mange skyver lederrollen på han ved gruppearbeid etc. Der kan vi kvinner bli mer bevisst og tøffe oss opp. Nå har jeg begynt å skjerpe meg og trenger ikke en mann til å presentere eller utdype det gruppearbidet jeg har vært med på. Jeg ønsker menn veldig velkommen, vi trenger de for å kunne møte alle pasienter. Men vi trenger de ikke bare i lederrollen som de fort havner i. Jeg ønsker likestilling velkommen både for menn og kvinner.

haha nei! 😡 La de og hele patriarkatet råtne for min del! Færre menn i utdanning betyr at vi raskere får likelønn for kvinner.

Anonymkode: c2b39...c7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Når man for eksempel nå ser at guttene presses ut av forskjellige studier av jenter så må man begynne å tenke på likestilling andre veien enn det vi er vant til.

Så hvis jentene er bedre kvalifisert og har jobbet hardt for å få gode resultater på skolen, da «presser» de gutter ut? Er ikke det å undervurdere guttenes akademiske evner? 

Anonymkode: 70779...2ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

haha nei! 😡 La de og hele patriarkatet råtne for min del! Færre menn i utdanning betyr at vi raskere får likelønn for kvinner.

Tveegget sverd - for de lavt utdannede mennene er konservative og stikker kjepper i hjula. De har stemmerett de også, og bruker den til å holde på det tradisjonelle:

https://forskning.no/arbeidsliv-likestilling/arbeiderklassemannen-er-mest-uenig-med-kvinner-som-har-lang-utdanning/2070389

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Så hvis jentene er bedre kvalifisert og har jobbet hardt for å få gode resultater på skolen, da «presser» de gutter ut? Er ikke det å undervurdere guttenes akademiske evner? 

Anonymkode:

Man kan jo spørre seg om grunnskolen og videregående skoles undervisning er tilpasset gutter også. Om gutter får like god oppfølging på skolen som jenter. Når 3 av 10 medisinerstudenter er gutter må man kanskje begynne å sette dpørsmålstegn ved det. Det burde de som jobber for likestilling se på.

Det er jo ikke bare er de som er akademisk dyktige som blir dyktige arbeidstakere. Det er mange gutter og jenter som jobber hardt for de karakterene de får på skolen, både de som får toppkarakterer og de som får dårligere karakterer. Karakterer gjenspeiler ofte ikke hvordan personen presterer i yrket. Egentlig burde det i tillegg til karakterer være intervju supplert med andre tester på flere utdanninger enn det er i dag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Men så er det jo slik at de færreste klarer å pumpe så mye at det har ernæringsmessig betydning når de samtidig jobber fullt. Å ha melkeproduksjon er energikrevende, og det kreves  at man får nok hvile. Det første som forsvinner ved stress, er melka. 

Far er beviselig ikke like viktig fra start. Faktisk er han helt irrelevant inntil han har bygd opp en relasjon med barnet, bit for bit. Det er fælt å si det, men biologisk far betyr kun noe ved befruktning. Etter det kan hvem som helst overta: stefar, adoptivmor, eldre søsken…

Anonymkode: c3f69...ad8

Når tid skal far få bygge opp denne relasjonen bit for bit da? Mor er absolutt biologisk mest viktig de første månedene, men når barnet nærmer seg ett år kan far absolutt sidestilles. 

Anonymkode: b93a1...ee8

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Når 3 av 10 medisinerstudenter er gutter må man kanskje begynne å sette dpørsmålstegn ved det. Det burde de som jobber for likestilling se på.

Det er jo ikke bare er de som er akademisk dyktige som blir dyktige arbeidstakere.

Jo, som medisinerstudent så MÅ du faktisk være akademisk dyktig… der er ingen alternativ! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når tid skal far få bygge opp denne relasjonen bit for bit da? Mor er absolutt biologisk mest viktig de første månedene, men når barnet nærmer seg ett år kan far absolutt sidestilles. 

Anonymkode: b93a1...ee8

Han kan fint relatere til barnet uten at mor må tilbake i jobb først… det GÅR an å bygge en relasjon selv om begge foreldre er til stede i samme hus.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Når man for eksempel nå ser at guttene presses ut av forskjellige studier av jenter så må man begynne å tenke på likestilling andre veien enn det vi er vant til

At de er for dumme og umodne til å nyttiggjøre seg skole sier mer om dem og deres foreldre, ikke minst. Det er virkelig ikke et ran.

Anonymkode: 24656...e1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er jo ikke bare er de som er akademisk dyktige som blir dyktige arbeidstakere.

Der det teller er det det.

Skrevet
shewolf skrev (På 31.8.2022 den 19.57):

Menn er fortsatt prioritert i samfunnet og settes høyere enn kvinner. Dette er tullete. Samme som at jeg måtte stå med melkespreng på jobb når babyen var 7 mnd og bare la melka forsvinne gradvis for det er bestemt at far er like viktig for en baby. 

Utenom homofile par, er absolutt ikke far like viktig for en liten baby. Når de blir litt større og hvis man ikke ammer - ja! Da kan de være det. Men så lenge man ammer, noe de anbefaler og maser om at man skal gjøre, da er det ikke det samme. 

Er ikke en mannehater, eller en hardtkjempende feminist. Men jeg er så lei av den forskjellsbehandlingen jeg stadig blir utsatt for fordi jeg er kvinne.. Vi lever det hardeste livet, og burde blitt behandlet som gudinner. 

Takk for meg. 😂

For all del, jeg kan relatere meg til utfordringene med amming og full jobb, ammet yngste til hun var 1,5 år. Det er en strevsom tid med full jobb. 

Men jeg er ikke enig i at dette er tull. Nå er det 18 år siden vi fikk vår første, den gang fikk far kun 2 uker i forbindelse med fødsel, der var det en gode arbeidsgiver dekket og ingen selvfølge. Beregningen den gang var absurd, jeg var student og far mistet rett til permisjon grunnet min ikke-inntekt. Så ja, det er behov for å utrede dette og finne gode løsninger for nybakte foreldre. Mye har heldigvis endret seg siden den gang. Det er ikke utelukkende positivt at vi kvinner skal ha full styringsrett over hele permisjonen, det gjør at at kvinner i fødeklar alder blir mindre aktuelle å satse på for arbeidsgiver også. 

Man vet ikke helt hva man får når babyen melder ankomst, hvilken form man er i og hvordan ammingen blir. Jeg har to med helt forskjellig opplevelse, en hvor jeg var sengeliggende i etterkant og ute av stand til å ta meg av babyen og en fødsel hvor jeg skiftet sengetøy samme dag på sykehuset og bakte boller med naboungene to dager etter mens babyen bare kunne hukes på til amming mens hun lå i ett bæresjal. Så ja til noe fast og noe individuell fordeling av permisjon. 

Permisjon er forresten en liten del av hva utvalget skal se på, kanskje noe av det viktigste er skole og hvorfor så mange gutter ramler ut av den vs jenter. Det er viktig og samfunnsmessig nyttig at vi får gutta våre helskinnet gjennom skolen. 

Takk for meg 😅

Anonymkode: a7f4b...90c

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

At de er for dumme og umodne til å nyttiggjøre seg skole sier mer om dem og deres foreldre, ikke minst. Det er virkelig ikke et ran.

Nettopp. Skal vi fire på kravene for å få flere gutter til å ta høyere utdanning? Jeg tror ikke folk flest hadde ønsket å bli operert av mindre kvalifiserte mennesker enn det som er kravene, for eksempel. 

Jeg har to gutter og to jenter. Guttene gjør det like bra på skolen som jentene, fordi jeg stiller like krav. Men jeg ser mange gutteforeldre med holdningen "gutter er gutter", som lar guttene skulke, feste midt i uka, droppe lekser og så videre. Når man soser rundt i stedet for å studere, så blir resultatet deretter, og dette har ingenting med kjønn å gjøre.

Anonymkode: 77747...644

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå får jentene fortsatt kjønnspoeng for studier der de er overrepresentert, og det nå man jo fjerne om gutter med like resultater skal vinne frem. Og kanskje skulle de hatt kjønnspoeng på studier som er kvinnedominerte også. For det med kjønnspoeng er i hovedsak til fordel for kvinner 

Anonymkode: 54a30...f87

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå får jentene fortsatt kjønnspoeng for studier der de er overrepresentert, og det nå man jo fjerne om gutter med like resultater skal vinne frem. Og kanskje skulle de hatt kjønnspoeng på studier som er kvinnedominerte også. For det med kjønnspoeng er i hovedsak til fordel for kvinner 

Anonymkode: 54a30...f87

Jeg er imot kjønnspoeng generelt. Så det burde egentlig ikke være kjønnspoeng noen vei. Man skal få studieplass på bakgrunn av hvor dyktig man er, ikke hvilket kjønn man er. Nå som mange synes kjønn er flytende/ikke relevant, forsvinner noe av vitsen med kjønnspoeng.

Skrevet
VeslePesle skrev (13 timer siden):

Jeg er imot kjønnspoeng generelt. Så det burde egentlig ikke være kjønnspoeng noen vei. Man skal få studieplass på bakgrunn av hvor dyktig man er, ikke hvilket kjønn man er. Nå som mange synes kjønn er flytende/ikke relevant, forsvinner noe av vitsen med kjønnspoeng.

Du, selv om "mange syns kjønn er flytende" så forsvinner jo ikke diskriminerende strukturer i samfunnet. Det er jo disse som skal motvirkes med kjønnspoeng. Se for deg viss yrkesgrupper dersom vi fjerner alle kvinner derfra - la oss si politiet.

I politiet anser man det som viktig at hele samfunnet er speilet i den søkermassen som blir tatt ut til utdanningen. Politiet skal ha minoriteter, kvinner og mange andre typer mennesker. Det er essensielt. Hvordan skulle man ellers vinne tillit? Bygge allianser? Styrke lokalsamfunn? Og ikke minst, etterforske?

Hvordan ville det påvirket deg og meg om det kun var menn der? Tenk på en voldtektssak, for eksempel: Når de fleste som voldtas er, og at et flertall av dem er blitt voldtatt av menn, og når legene som undersøker og behandler dem er menn, og når politifolkene som etterforsker saken deres er mest menn, og når dommerne som dømmer i sakene er menn, og når politikerne som vedtar loven det dømmes etter også er flest menn, og når forskerne som rådgir disse politikerne er flest menn - da sier det seg vel selv at det ikke er kvinners perspektiv som blir hensyntatt?

Eller motsatt, se for deg et samfunn der menn er de som oftest utsettes for voldtekter. Og hvis et flertall av dem er blitt voldtatt av nettopp kvinner, og hvis legene som undersøker og behandler dem er  kvinner, og politifolkene som etterforsker saken deres er kvinner, og når dommerne som dømmer er kvinner, og når politikerne som vedtar loven det dømmes etter også er kvinner, og når forskerne som rådgir disse politikerne stort sett er kvinner - ja, da skal jeg forsyne meg være den aller første til å rope opp om at der er for få voldtektsmottak for menn og at menn systematisk taper rettigheter i et sånt samfunn fordi alt er skeivt.

Men inntil da kikker jeg på de FAKTISKE forhold, og realiteten er dessverre som i det første scenarioet mitt. Politi, leger, dommere, politikere og forskere er ikke de gruppene som domineres av en høy kvinneandel. Men det er DE som har noe å si for deg og meg den dagen vi skal melde et seksuelt overgrep. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du, selv om "mange syns kjønn er flytende" så forsvinner jo ikke diskriminerende strukturer i samfunnet. Det er jo disse som skal motvirkes med kjønnspoeng. Se for deg viss yrkesgrupper dersom vi fjerner alle kvinner derfra - la oss si politiet.

I politiet anser man det som viktig at hele samfunnet er speilet i den søkermassen som blir tatt ut til utdanningen. Politiet skal ha minoriteter, kvinner og mange andre typer mennesker. Det er essensielt. Hvordan skulle man ellers vinne tillit? Bygge allianser? Styrke lokalsamfunn? Og ikke minst, etterforske?

Hvordan ville det påvirket deg og meg om det kun var menn der? Tenk på en voldtektssak, for eksempel: Når de fleste som voldtas er, og at et flertall av dem er blitt voldtatt av menn, og når legene som undersøker og behandler dem er menn, og når politifolkene som etterforsker saken deres er mest menn, og når dommerne som dømmer i sakene er menn, og når politikerne som vedtar loven det dømmes etter også er flest menn, og når forskerne som rådgir disse politikerne er flest menn - da sier det seg vel selv at det ikke er kvinners perspektiv som blir hensyntatt?

Eller motsatt, se for deg et samfunn der menn er de som oftest utsettes for voldtekter. Og hvis et flertall av dem er blitt voldtatt av nettopp kvinner, og hvis legene som undersøker og behandler dem er  kvinner, og politifolkene som etterforsker saken deres er kvinner, og når dommerne som dømmer er kvinner, og når politikerne som vedtar loven det dømmes etter også er kvinner, og når forskerne som rådgir disse politikerne stort sett er kvinner - ja, da skal jeg forsyne meg være den aller første til å rope opp om at der er for få voldtektsmottak for menn og at menn systematisk taper rettigheter i et sånt samfunn fordi alt er skeivt.

Men inntil da kikker jeg på de FAKTISKE forhold, og realiteten er dessverre som i det første scenarioet mitt. Politi, leger, dommere, politikere og forskere er ikke de gruppene som domineres av en høy kvinneandel. Men det er DE som har noe å si for deg og meg den dagen vi skal melde et seksuelt overgrep. 

Men i mange av disse yrkene så er jo ikke karaktersnittet den største faktoren til kjønnskjevhet. Det er lagt opp til menns livsstil, og ikke tilrettelagt for mødre. (Og ja, mange menn er fedre også, men de prioriterer ikke familien på samme måte uansett om de får hele fødselspermisjonen, fordi vi er biologisk ulike)

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 timer siden):

Men i mange av disse yrkene så er jo ikke karaktersnittet den største faktoren til kjønnskjevhet. Det er lagt opp til menns livsstil, og ikke tilrettelagt for mødre. (Og ja, mange menn er fedre også, men de prioriterer ikke familien på samme måte uansett om de får hele fødselspermisjonen, fordi vi er biologisk ulike)

Det du sier her viser jo bare at selve samfunnet - ikke studiene, nødvendigvis - er rigget for menn. 

• 3 uker senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.9.2022 den 22.38):

La de og hele patriarkatet råtne for min del!

Ikke uventet med alle negative innlegg fra feminister til at det nå skal ses på hvorfor gutter topper så godt som alle negative statistikker, deriblandt at nesten alle som gjør selvmord er våre sønner.

Men at vi har patriarki i Norge i dag er bare en tullete feministisk vrangforestilling. "Patriarki er en samfunns- eller familieform grunnet på familiefarens maktstilling og hvor slektskap, arv osv. regnes på fedrenes side". Sånn er det ikke i Norge!

Skjønner ikke det konstante feministiske behovet for å stakkarsliggjøre kvinner.

Anonymkode: 1108c...17e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke uventet med alle negative innlegg fra feminister til at det nå skal ses på hvorfor gutter topper så godt som alle negative statistikker, deriblandt at nesten alle som gjør selvmord er våre sønner.

Men at vi har patriarki i Norge i dag er bare en tullete feministisk vrangforestilling. "Patriarki er en samfunns- eller familieform grunnet på familiefarens maktstilling og hvor slektskap, arv osv. regnes på fedrenes side". Sånn er det ikke i Norge!

Skjønner ikke det konstante feministiske behovet for å stakkarsliggjøre kvinner.

Jeg har vært i to langvarige forhold med norske menn. Begge forventet at jeg tok unna det aller meste av husarbeidet, også da de var hjemme i permisjon eller uten jobb, fordi jeg var kvinne. Det var forskjellige standard for meg og dem når det gjaldt troskap, oppførsel, karriereutvikling, ansvar for forpliktelser overfor hjem og barn, utseende og så videre. Nå er jeg gift med en mann fra et annet europeisk land, og jeg merker STOR forskjell.

Gutter topper så godt som alle negative statistikker fordi testosteron ikke akkurat er en positiv ting å ha i kroppen. Har man for mye av det, vil dette bidra til aggresjon, rastløshet og så videre. Hvis menn vil få det bedre, må de selv ta tak i sin egen situasjon uten å forvente at KVINNENE skal gjøre dette for dem. Men det gjør de ikke, på samme måte som de ikke ønsker å få i produksjon p-piller for menn fordi de har bivirkninger, men synes det er helt greit at kvinner bruker prevensjon med enda større bivirkninger, bare de selv får pult. 

Skrevet

Jeg har vært i to langvarige forhold med norske menn. Begge forventet at jeg tok unna det aller meste av husarbeidet, også da de var hjemme i permisjon eller uten jobb, fordi jeg var kvinne. Det var forskjellige standard for meg og dem når det gjaldt troskap, oppførsel, karriereutvikling, ansvar for forpliktelser overfor hjem og barn, utseende og så videre. Nå er jeg gift med en mann fra et annet europeisk land, og jeg merker STOR forskjell.

Gutter topper så godt som alle negative statistikker fordi testosteron ikke akkurat er en positiv ting å ha i kroppen. Har man for mye av det, vil dette bidra til aggresjon, rastløshet og så videre. Hvis menn vil få det bedre, må de selv ta tak i sin egen situasjon uten å forvente at KVINNENE skal gjøre dette for dem. Men det gjør de ikke, på samme måte som de ikke ønsker å få i produksjon p-piller for menn fordi de har bivirkninger, men synes det er helt greit at kvinner bruker prevensjon med enda større bivirkninger, bare de selv får pult. 

Står det noe sted at det forventes at det er kvinnene som skal sørge for at menn får det bedre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Står det noe sted at det forventes at det er kvinnene som skal sørge for at menn får det bedre?

Det forventer mennene som klager i artikler om disse statistikkene. Kvinner må slutte å velge bort menn med høyere utdanning for å unngå vold og aggressivitet fra menn. Incels må få pult, så kvinner må senke kravene. Skolen må tilpasses guttenes premisser, fordi jentene gjør det bedre. Det er et problem at det er flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning, og så videre. Av en eller annen grunn må vi senke kravene/vike plassen for at menn skal få det bedre. De går ikke inn i seg selv for å se hvordan de kan få det bedre UAVHENGIG av hva kvinner gjør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det forventer mennene som klager i artikler om disse statistikkene. Kvinner må slutte å velge bort menn med høyere utdanning for å unngå vold og aggressivitet fra menn. Incels må få pult, så kvinner må senke kravene. Skolen må tilpasses guttenes premisser, fordi jentene gjør det bedre. Det er et problem at det er flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning, og så videre. Av en eller annen grunn må vi senke kravene/vike plassen for at menn skal få det bedre. De går ikke inn i seg selv for å se hvordan de kan få det bedre UAVHENGIG av hva kvinner gjør. 

Her tror jeg du blander ett utvalg ment til å kartlegge faktiske forhold med mange rare artikler du har lest som er skrevet av hvem som helst…. 

For min del er det interresant å se om man kan forebygge både selvmord og frafall i skolen, jeg tror ingen er særlig tjent med det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

For min del er det interresant å se om man kan forebygge både selvmord og frafall i skolen, jeg tror ingen er særlig tjent med det. 

Helt enig, dette er jo et samfunnsproblem som rammer alle oss som er glad i våre sønner.

Skjønner fra tråden her at misandrien i feministiske miljøer er så sterk at den overgår medmenneskelighet for denne gruppen.

Skrevet

Her tror jeg du blander ett utvalg ment til å kartlegge faktiske forhold med mange rare artikler du har lest som er skrevet av hvem som helst…. 

Selvfølgelig kan man, og bør man, forebygge det. Men ikke på bekostning av kvinnene. Det blir kanskje færre selvmord blant menn hvis flere incels får pult, men da blir kvinnene som tvinger seg selv til å ha sex med dem, tilsvarende miserable. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...