Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #26 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ja, er det nå det? Anonymkode: f30db...da4 Hadde du sett hvordan vi bor, hadde du nok sagt at dette huset trenger oppussing. 😉 Anonymkode: d060e...3ea
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #27 Skrevet 28. august 2022 Du sier et sted at du har vurdert noen ganger å gå fra ham, HI. Jeg tenker det er det dette egentlig dreier seg om, og også det dere burde ta tak i. Har dere forsøkt parterapi? Der går det an å snakke om ansvarsfølelse for fellesskapet, hvordan dere ser for dere fremtiden, hvordan dere begge har det i forholdet, det å holde hva man lover, sette pris på hverandre, lære å kommunisere bedre m.m. Akkurat i saken du nevner tenker jeg problemet er todelt. Det ene er at mannen din lover noe han så driter i å holde. Det er på ingen måte ok. Det andre er at du gjør nødvendig vedlikehold på hus og hage, noe som igjen både øker trivsel (for familien, og det er viktigere enn at han driter i hvordan hus og hage ser ut) - og ikke minst så øker det du har gjort med terassen og hagen verdien av huset/eiendommen. Han trenger ikke synes det er viktig at det ser ok ut, men han bør likevel kunne sette pris på at eiendommen (som også er hans, antar jeg) blir ivaretatt slik at verdien også opprettholdes. Og om ikke annet burde han sette pris på at han selv slipper å gjøre det. Jeg tenker at dere har så store forskjeller i verdier og prioriteringer samt å se hverandre at dere bør få hjelp fra parterapi før det går for langt. Anonymkode: d52bf...8a9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #28 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jo. Hage ER hobby. Den som ikke bruker hagen til noe føler ikke at dette er noe som gagner begge. Det som beskrives i hovedinnlegget er ting som mannen har sagt han ikke er enig i at de skal bruke tid og penger på. Da blir det (for ham) jamngodt med at den andre hopper paradis for sin egen del. Jeg har denne diskusjonen jevnlig med ungene, fordi de (helt riktig av dem) ikke føler på noen forpliktelse til å hjelpe meg med forskjønnelse og luking i hagen. Det jeg KAN forlange av dem er at de hjelper meg med å sette poteter og ta dem opp - de spiser alle sammen poteter. Og jeg kan forlange at de hjelper meg med dyra vi har. Levende vesener skal alltid prioriteres. Men ut over det så er min hagehobby min, og å luke i bedene for at det skal se fint ut når naboene kikker ut, det er virkelig ikke noen andres problem. Det er noe jeg i så fall må finne glede i selv, eller godta at ikke blir gjort. Husarbeidet som må gjøres innendørs, samt snømåkinga ute, er alles arbeid. Anonymkode: f30db...da4 Vedlikehold er ikke hobby. Anonymkode: 57605...b4d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #29 Skrevet 28. august 2022 Hobby er det man gjør som ikke er nødvendig. Å oppgradere rommet slik at en ungdom ikke har vegger med bamsetapet, eller å skifte råtne bord i en terrasse er ikle hobby. Det er nødvendig vedlikehold. Hos oss i vårt hjem ville vi også tenkt at luking er nødvendig vedlikehold. Det er i alles interesse å ha fine og trivelige omgivelser. Og det øker boligens verdi. Jeg regner med dere eier den sammen? Anonymkode: 1bcc7...129
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #30 Skrevet 28. august 2022 Det er jo ofte sånn menn ofte har det. De skal gjøre 50% av husarbeidet selv om de skifter dekk eller pusser opp Anonymkode: a0345...b95
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #31 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er jo ofte sånn menn ofte har det. De skal gjøre 50% av husarbeidet selv om de skifter dekk eller pusser opp Anonymkode: a0345...b95 Jeg kjenner ingen menn som må gjøre halvparten av alt det andre ved siden av oppussing og dekkskift. De to dagene i året som det skiftes dekk så gjør den andre mer av det daglige. I oppussingsperioder så bytter man på hvem som jobber på prosjektet og hvem som ivaretar de daglige behovene i familien. Hjemme hos oss gjør vi ofte begge deler sammen, fordi det er så demotiverende å stå å pusse opp alene. Mens hos mine venninner er det vanligere at mannen pusser opp mens dama gjør alt som har med hus, matlaging og barn. I begge tilfeller er det slik at begge tar sin del av den ekstra belastningen. Anonymkode: 1bcc7...129
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #32 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg kjenner ingen menn som må gjøre halvparten av alt det andre ved siden av oppussing og dekkskift. De to dagene i året som det skiftes dekk så gjør den andre mer av det daglige. I oppussingsperioder så bytter man på hvem som jobber på prosjektet og hvem som ivaretar de daglige behovene i familien. Hjemme hos oss gjør vi ofte begge deler sammen, fordi det er så demotiverende å stå å pusse opp alene. Mens hos mine venninner er det vanligere at mannen pusser opp mens dama gjør alt som har med hus, matlaging og barn. I begge tilfeller er det slik at begge tar sin del av den ekstra belastningen. Anonymkode: 1bcc7...129 Og jeg kjenner mange som må det. Og hvis de ikke gjør det, så klages de på Anonymkode: a0345...b95
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #33 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vedlikehold er ikke hobby. Anonymkode: 57605...b4d Men da må man jo begrense seg. Jeg kjenner at jeg ville ha blitt provosert hvis mannen min etter ti år skulle begynne å peke og instruere mht hva jeg skulle gjøre og prioritere. Anonymkode: f30db...da4
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #34 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hjemme hos oss gjør vi ofte begge deler sammen, fordi det er så demotiverende å stå å pusse opp alene. Mens hos mine venninner er det vanligere at mannen pusser opp mens dama gjør alt som har med hus, matlaging og barn. I begge tilfeller er det slik at begge tar sin del av den ekstra belastningen. Anonymkode: 1bcc7...129 De må jo uansett først bli enige om at dette trenger å gjøres, og hvordan de skal leve med den ekstra belastningen. Anonymkode: f30db...da4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå