Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Jeg er litt usikker på om det er riktig å være skuffet over mannen. Vi bor i tomannsbolig med en liten, men lettstelt hage. Vi har i mange år nedprioritert stell av hus og hage. Jeg har vært syk, så jeg har ikke hatt energi til å gjøre noe. Mannen synes ikke det er viktig. Nå er jeg om ikke frisk, men friskere enn for få år siden. Jeg har nå i sommer begynt å sette hus og hage i stand, ikke noe fancy, men nok til at det ikke ser ustelt ut. Jeg har byttet terrassegulv, gravd opp et ustelt bed, malt og tapetsert vegger... Jeg har spurt mannen om han kan ta mesteparten av husarbeidet i denne perioden. Han sier ja, men gjør det ikke. Er det greit at jeg skal ta halvparten av husarbeidet, i tillegg til oppussing ute og inne? Han synes det fordi det er jo jeg som vil ha nytt terrassegulv, det er jeg som vil ha blomster, og ikke ugress i bedet, det er jeg som vil at barnet skal bo på et ungdomsroman og ikke et barnerom... Anonymkode: d060e...3ea
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 Ja, både jeg og mannen jobber 100 % Anonymkode: d060e...3ea
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 Jeg synes det er merkelig å ha en fordeling på dette i utgangspunktet Driver f.eks mannen og spekter ute og det trengs å støvsuge setter jo ikke jeg meg i sofaen og ser på tv fordi det er "hans tur". Da støvsuger jeg selvfølgelig, fordi han er opptatt med noe annet... Driver jeg med klesvasken og oppvaskmaskinen er full, setter jo ikke mannen den møkkete kaffekoppen på benken fordi det er min tur til å ta ut av oppvaskmaskinen... Jeg tenker at den som er ledig og ser at noe må bli gjort gjør det. At voksne mennesker må ha lister over halvparten av husarbeidet er meg en gåte. Anonymkode: 28c64...ded
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Mannen din er en tomling. Det er dypt usexy å ikke ta ansvar for bolig og uteområder på lik linje. Og om du ikke har kunnet burde han bare gjort dobbelt. Sånn er det - har man hus er det ting som følger med. Anonymkode: 8b65c...82a
the amazing spidermamma Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 Ja, hvis han har lovet å ta mesteparten, synes jeg du har grunn til å være skuffet. Han må kanskje settes i gang, da? Selv om en voksen mann burde klare å finne ut av sånt selv...
the amazing spidermamma Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 Dere burde bruke like mye tid enten det er inne- eller utejobbing. Prøv dette: hvis jeg klipper plenen (f.eks)., så kan vel du vaske badet? Men jeg synes egentlig han er en slask, altså.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 Dette var veldig enkelt forklart. Det har aldri vært min eller mannens tur til å tømme oppvaskmaskinen, eller støvsuge. Det jeg lurer på, er om det er riktig å forvente at mannen gjør mer av det tradisjonelle husarbeidet, når jeg gjør alt det andre. Det at mannen graver i jorden, maler en vegg eller begynner med annen oppussing, det skjer ikke i dette livet. Anonymkode: d060e...3ea
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 Jeg tenker at det er du som skal ta husarbeidet, og han som skal legge terrassegulv og lignende. Hva for slags svekling av en mann er du gift med? Forresten, stryk "mann". Anonymkode: 786ec...bf1
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #10 Skrevet 27. august 2022 Takk for støtten. Da fikk jeg den bekreftelsen jeg håpet å få. Han har mange fine sider, men når det kommer til stell av hus og hjem er han håpløs. Anonymkode: d060e...3ea
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #11 Skrevet 27. august 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Dette var veldig enkelt forklart. Det har aldri vært min eller mannens tur til å tømme oppvaskmaskinen, eller støvsuge. Det jeg lurer på, er om det er riktig å forvente at mannen gjør mer av det tradisjonelle husarbeidet, når jeg gjør alt det andre. Det at mannen graver i jorden, maler en vegg eller begynner med annen oppussing, det skjer ikke i dette livet. Anonymkode: d060e...3ea Det går på mengde fritid. Om du bruker store deler av din tid på oppgradering og vedlikehold ute bør jo han bruke tilsvarende med tid inne. Det er vel ikke sånn at han setter seg "med paraplydrinken" og koser seg i sola mens du jobber ute og det flyter inne? Det med "din tur til å ta ut av oppvaskmaskinen" var å sette det på spissen, men han ser vel hva som skal gjøres han også, og da bør han gjøre det når du er opptatt på annet hold. Jeg skjønner at du er den handy i deres forhold, for vanligvis er det jo mannen som setter igang med div oppussing og da gjør kona litt mer husarbeid enn hun pleier for å ta unna. Din mann er ikke handy, og han tar ikke unna litt ekstra husarbeid. Dermed er han jo som en tenåring og må settes på plass... Anonymkode: 28c64...ded
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #12 Skrevet 27. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det går på mengde fritid. Om du bruker store deler av din tid på oppgradering og vedlikehold ute bør jo han bruke tilsvarende med tid inne. Det er vel ikke sånn at han setter seg "med paraplydrinken" og koser seg i sola mens du jobber ute og det flyter inne? Det med "din tur til å ta ut av oppvaskmaskinen" var å sette det på spissen, men han ser vel hva som skal gjøres han også, og da bør han gjøre det når du er opptatt på annet hold. Jeg skjønner at du er den handy i deres forhold, for vanligvis er det jo mannen som setter igang med div oppussing og da gjør kona litt mer husarbeid enn hun pleier for å ta unna. Din mann er ikke handy, og han tar ikke unna litt ekstra husarbeid. Dermed er han jo som en tenåring og må settes på plass... Anonymkode: 28c64...ded Takk. Da er vi enige. Ja, mannen er den late tenåringen. Det hender at jeg vurderer å gå fra han, siden det av og til er veldig slitsomt. Anonymkode: d060e...3ea
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #13 Skrevet 27. august 2022 Mengde fritid er målestokken hjemme hos oss også. Når vi jobber, så jobber begge. Om den ene kjører på søpla og den andre lager middag er det greit. Om den ene snekrer er det en selvfølge at den andre ordner med hus og barn. Men vi avtaler aldri hvilken oppgave som er hvem sin, vi bare gjør oss ferdige med det som skal gjøres, sammen, og så gjør vi noe hyggelig/slapper av/eller hva som helst annet, sammen. Hvis ikke den ene er syk tror jeg aldri jeg har opplevd at den ene ligger på sofaen mens den andre jobber, det er skikkelig respektløst. Er en på jobb og en hjemme blir det selvsagt noe annet. Da løser man det som kan og må løses alene, og så får man hjelp når man er to hjemme igjen. Anonymkode: 1bcc7...129
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #14 Skrevet 27. august 2022 Vi avtaler aldri, eller i alle fall veldig sjelden, hvem som skal gjøre hva. Og det er ikke sikkert det er helt "rettferdig" fordelt bestandig heller, men det går begge veier. Og ja, jeg kan til og med ligge på sofaen og dra meg eller se på tv mens mannen gjør noe i eller utenfor huset. Og omvendt. Det er klart, det kan bli et problem om den ene absolutt vil gjøre noe som den andre ikke ser behovet for. Men her har jo mannen din sagt ja til å ta seg av husarbeidet, mens du gjør det andre. Og da bør han gjøre det. Du har lov til å være skuffet (personlig hadde jeg blitt skikkelig sur, uten at det antageligvis hjelper noe). Om det ikke hjelper å snakke med ham igjen, så får du begynne å kun ta ansvar for din egen del av husarbeidet - som å vaske opp etter deg selv når du har spist... og la hans flyte. Om du orker. Anonymkode: ddb72...2d0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #15 Skrevet 27. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Vi avtaler aldri, eller i alle fall veldig sjelden, hvem som skal gjøre hva. Og det er ikke sikkert det er helt "rettferdig" fordelt bestandig heller, men det går begge veier. Og ja, jeg kan til og med ligge på sofaen og dra meg eller se på tv mens mannen gjør noe i eller utenfor huset. Og omvendt. Det er klart, det kan bli et problem om den ene absolutt vil gjøre noe som den andre ikke ser behovet for. Men her har jo mannen din sagt ja til å ta seg av husarbeidet, mens du gjør det andre. Og da bør han gjøre det. Du har lov til å være skuffet (personlig hadde jeg blitt skikkelig sur, uten at det antageligvis hjelper noe). Om det ikke hjelper å snakke med ham igjen, så får du begynne å kun ta ansvar for din egen del av husarbeidet - som å vaske opp etter deg selv når du har spist... og la hans flyte. Om du orker. Anonymkode: ddb72...2d0 Ja, det gjør jeg, ihvertfall delvis. Jeg rydder mine ting, mens mannen sine ting setter jeg i en stabel på bordet. Enten ser han det ikke, eller så bryr han seg ikke. 😕 Anonymkode: d060e...3ea
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #16 Skrevet 27. august 2022 Jeg forstår egentlig mannen din litt. Det er slitsomt å ha en syk partner, det gir mer jobb og større belastning over mange år. Ikke rart om hagen er forsømt litt da. Og så blir personen frisk og begynner å stille krav? Så weird. Hva med å fokusere på å avlaste HAM litt, heller? Som takk for sist etter den tida da hovedansvaret var hans? Å be om å slippe husarbeid for å luke i noen bed som den andre parten ikke har interesse av, det blir feil, i min bok. Jeg elsker hagen min og har masse på gang der. Men det er en hobby. Det kommer i tillegg til mine plikter ellers. Ingen andre i hjemmet skal måtte dekke inn de oppgavene bare fordi jeg vil bruke mer tid på hobbyen min. Anonymkode: f30db...da4
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #17 Skrevet 27. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg forstår egentlig mannen din litt. Det er slitsomt å ha en syk partner, det gir mer jobb og større belastning over mange år. Ikke rart om hagen er forsømt litt da. Og så blir personen frisk og begynner å stille krav? Så weird. Hva med å fokusere på å avlaste HAM litt, heller? Som takk for sist etter den tida da hovedansvaret var hans? Å be om å slippe husarbeid for å luke i noen bed som den andre parten ikke har interesse av, det blir feil, i min bok. Jeg elsker hagen min og har masse på gang der. Men det er en hobby. Det kommer i tillegg til mine plikter ellers. Ingen andre i hjemmet skal måtte dekke inn de oppgavene bare fordi jeg vil bruke mer tid på hobbyen min. Anonymkode: f30db...da4 Jeg har vært frisk nok til å gå på jobb og frisk nok til å ta min del av husarbeid og stell av barn, men det har stoppet der for min del. Jeg har aldri gjort mindre enn mannen. Det å holde huset og hagen i normal stand har lenge vært en stor kilde til konflikt, der jeg vil at huset og hagen ikke skal forfalle, mens mannen synes det er bortkastet tid og penger. Anonymkode: d060e...3ea
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #18 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg har vært frisk nok til å gå på jobb og frisk nok til å ta min del av husarbeid og stell av barn, men det har stoppet der for min del. Jeg har aldri gjort mindre enn mannen. Det å holde huset og hagen i normal stand har lenge vært en stor kilde til konflikt, der jeg vil at huset og hagen ikke skal forfalle, mens mannen synes det er bortkastet tid og penger. Anonymkode: d060e...3ea Men da har dere jo en reell uenighet som du visste om fra før. Likevel vil du slå en strek over hans mening og forlange at han jobber mer innendørs sånn at du skal få gjort det som i hans øyne ikke trenger å gjøres. Hvordan hadde du likt om han ba deg ta det meste av husarbeidet fordi han ville prioritere å hoppe paradis? Anonymkode: f30db...da4
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #19 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men da har dere jo en reell uenighet som du visste om fra før. Likevel vil du slå en strek over hans mening og forlange at han jobber mer innendørs sånn at du skal få gjort det som i hans øyne ikke trenger å gjøres. Hvordan hadde du likt om han ba deg ta det meste av husarbeidet fordi han ville prioritere å hoppe paradis? Anonymkode: f30db...da4 Men å hoppe paradis gagner bare han, å vedlikeholde hus og hage gagner familien. De fleste par vil hverandre godt uten å tenke millimeterrettferdighet på alt. Han burde jo være glad for at kona er bedre og klarer å yte litt ekstra, ikke bli snurt fordi hun gjør ting han ikke gidder. Du kan ikke sammenligne vedlikehold og hobby heller. Anonymkode: 57605...b4d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #20 Skrevet 28. august 2022 I og med han har sagt han skal ta husarbeidet, mener jeg det er god grunn til å bli skuffet. Selv er jeg i motsatt situasjon. Jeg er ikke frisk akkurat nå og mannen startet på tross av det opp ett oppussingsprosjekt. Men jeg sa i fra i forkant, dette orker ikke jeg delta på akkurat nå, hvis du setter i gang med det nå blir du stående alene om det. Det også må være greit, mener jeg. Tilfredshet handler ofte om forventninger og hvordan forventninger innfris. Anonymkode: 6e54a...972
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #21 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men da har dere jo en reell uenighet som du visste om fra før. Likevel vil du slå en strek over hans mening og forlange at han jobber mer innendørs sånn at du skal få gjort det som i hans øyne ikke trenger å gjøres. Hvordan hadde du likt om han ba deg ta det meste av husarbeidet fordi han ville prioritere å hoppe paradis? Anonymkode: f30db...da4 Ja, det er derfor jeg lurer på om det er riktig å å forvente dette av mannen. Og det er ikke noe hoppe paradis, det er nødvendige oppgraderinger etter å ikke ha gjort noe vedlikehold på 10 år. Anonymkode: d060e...3ea
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #22 Skrevet 28. august 2022 Når man er voksen og eier et hus et det noen ting som følger med. Rydding og vasking inne et en ting, vedlikehold av hos og hage er en annen ting. Hvis mannen ikke ønsker å bidra med vedlikehold av hus og hage burde han ikke gått med på å flytte i hus i utgangspunktet, da burde han insistert på leilighet. Eller han/ dere må ha råd til å kunne betale noen andre for å gjøre det. Samtidig kan man velge hvor enkelt det skal være med vedlikehold. Vi har f.eks. en hage med mye plen fordi det er enklere å vedlikeholde enn hvis vi hadde hatt mange bedd eller kjøkkenhage. Men vi har jo ikke en vedlikeholdsfri hage, så plenen må klippes osv. Så når dere først bor i et hus, bøker mannen bidra enten ved å hjelpe til med vedlikehold eller ved å gjøre mer inne. Anonymkode: cddff...cbf
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #23 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men å hoppe paradis gagner bare han, å vedlikeholde hus og hage gagner familien. De fleste par vil hverandre godt uten å tenke millimeterrettferdighet på alt. Han burde jo være glad for at kona er bedre og klarer å yte litt ekstra, ikke bli snurt fordi hun gjør ting han ikke gidder. Du kan ikke sammenligne vedlikehold og hobby heller. Anonymkode: 57605...b4d Jo. Hage ER hobby. Den som ikke bruker hagen til noe føler ikke at dette er noe som gagner begge. Det som beskrives i hovedinnlegget er ting som mannen har sagt han ikke er enig i at de skal bruke tid og penger på. Da blir det (for ham) jamngodt med at den andre hopper paradis for sin egen del. Jeg har denne diskusjonen jevnlig med ungene, fordi de (helt riktig av dem) ikke føler på noen forpliktelse til å hjelpe meg med forskjønnelse og luking i hagen. Det jeg KAN forlange av dem er at de hjelper meg med å sette poteter og ta dem opp - de spiser alle sammen poteter. Og jeg kan forlange at de hjelper meg med dyra vi har. Levende vesener skal alltid prioriteres. Men ut over det så er min hagehobby min, og å luke i bedene for at det skal se fint ut når naboene kikker ut, det er virkelig ikke noen andres problem. Det er noe jeg i så fall må finne glede i selv, eller godta at ikke blir gjort. Husarbeidet som må gjøres innendørs, samt snømåkinga ute, er alles arbeid. Anonymkode: f30db...da4
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #24 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Han synes det fordi det er jo jeg som vil ha nytt terrassegulv, det er jeg som vil ha blomster, og ikke ugress i bedet, det er jeg som vil at barnet skal bo på et ungdomsroman og ikke et barnerom... Anonymkode: d060e...3ea Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det er derfor jeg lurer på om det er riktig å å forvente dette av mannen. Og det er ikke noe hoppe paradis, det er nødvendige oppgraderinger etter å ikke ha gjort noe vedlikehold på 10 år. Anonymkode: d060e...3ea Ja, er det nå det? Anonymkode: f30db...da4
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #25 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jo. Hage ER hobby. Den som ikke bruker hagen til noe føler ikke at dette er noe som gagner begge. Det som beskrives i hovedinnlegget er ting som mannen har sagt han ikke er enig i at de skal bruke tid og penger på. Da blir det (for ham) jamngodt med at den andre hopper paradis for sin egen del. Jeg har denne diskusjonen jevnlig med ungene, fordi de (helt riktig av dem) ikke føler på noen forpliktelse til å hjelpe meg med forskjønnelse og luking i hagen. Det jeg KAN forlange av dem er at de hjelper meg med å sette poteter og ta dem opp - de spiser alle sammen poteter. Og jeg kan forlange at de hjelper meg med dyra vi har. Levende vesener skal alltid prioriteres. Men ut over det så er min hagehobby min, og å luke i bedene for at det skal se fint ut når naboene kikker ut, det er virkelig ikke noen andres problem. Det er noe jeg i så fall må finne glede i selv, eller godta at ikke blir gjort. Husarbeidet som må gjøres innendørs, samt snømåkinga ute, er alles arbeid. Anonymkode: f30db...da4 Hage kan være hobby, men det kan også være mye mindre. I vårt tilfelle er det snakk om et bed ved inngangspartiet. Ja, vi kan legge heller eller platting, eller vi kan sette ned noen blomster. Mannen synes det er greit å la det være fullt av ugress, mens jeg vil gjøre det litt koselig der jeg bor. På siden av huset har vi en terrasse med grill og spisegruppe. Terrassebordene var til dels grønne og til dels råtne. Mannen syntes de var fine nok som de var, mens jeg har lenge hatt lyst til å legge nytt. For min del er hagen noe som en dag kan bli en hobby. Anonymkode: d060e...3ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå