Gå til innhold

Har begynt å trene igjen etter ferien, men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har jeg vært i veldig mye aktivitet. Fjelltur hele forrige helg, og så har jeg hatt tre ganske tunge treningsøkter på 1,5 time (typisk kondistrening med mye løping og intervall). Har spist nøyaktig det samme som jeg pleier. Likevel viser vekten opp tre kg på 10 dager?? Jeg slanker meg ikke, men veide meg før fjellturen, og skulle veie meg idag av ren nysgjerrighet for om all aktiviteten slo ut på vekten etter en litt slapp sommer. Men tre kg opp? Hva skjer?

Anonymkode: 76422...5ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig at muskulaturen binder vann etter treningsoppstart. Du har nok ikke lagt på deg fett.

Anonymkode: 95f76...5cb

Skrevet

Hvor du er i menssyklus kan spille inn.

Ellers er det jo, som 5cb sier, at muskulatur binder vann etter treningsoppstart.

Stress kan også gjøre at man binder væske.

Samme kan overbelastning/overtrening føre til.

Anonymkode: acd17...797

Skrevet

Det er som de andre sier at muskler veier mer enn fett. Når man begynner å trene er derfor vekt etter dårlig mål på effekten. Det er bedre å bruke målebånd

Anonymkode: f735e...4c4

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Og her inne er det alltid noen som vet noe! :) Har dere flinke damer over her noen gode informasjonssider på dette at muskler binder vann etter man begynner å trene? Jeg trenger så sårt litt forklaring og dokumentasjon, for det er så deprimerende... og jeg får følelsen av å bare lure meg selv med en sånn forklaring om ikke jeg får ordentlig dokumentasjon. Det er jo tross alt å lure meg selv som har fått meg feit.... så jeg vil gjerne slippe det. :) 

Anonymkode: 1c513...ea5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette lurer jeg også på. Og her inne er det alltid noen som vet noe! :) Har dere flinke damer over her noen gode informasjonssider på dette at muskler binder vann etter man begynner å trene? Jeg trenger så sårt litt forklaring og dokumentasjon, for det er så deprimerende... og jeg får følelsen av å bare lure meg selv med en sånn forklaring om ikke jeg får ordentlig dokumentasjon. Det er jo tross alt å lure meg selv som har fått meg feit.... så jeg vil gjerne slippe det. :) 

Anonymkode: 1c513...ea5

E790B68A-6D01-494F-8F58-5F3C22279597.png

Anonymkode: aadef...ead

Skrevet

Flere potensielle svar. Blir du mer sulten av aktiviteten og spiser mer? Som nevnt, musklene binder glukose og derav litt ekstra vannvekt. Syklus har en del å si for noen, jeg svinger opp 1-2 kg rundt eggløsning og menstruasjon. 

Mål deg rundt magen, det er ett mye bedre verktøy enn vekt fra dag til dag. 

Anonymkode: 76dbc...187

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...