Gå til innhold

Dere med barn med ADHD og fulle jobber, hvordan ser husene deres ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 barn med ADHD, oppe kl 6 om morgenen for i det hele tatt ha sjans på å få barna på skolen tidsnok.
Drar på jobb, og er hjemme rundt 16:30.
Så er det middag, lekser, aktiviteter, en evig kamp om legging, barn som ikke får sover.
Innimellom dette er ut utbrudd fra barna.

På kvelden må vi begge jobbe litt siden vi aldri klarer å få fulle dager.

Er vi heldige sover barna til kl 21, og vi kan legge vekk jobben kl 22.
Så er det rydding av kjøkken, som vi aldri blir helt ferdig med da vi egentlig er utslitte før klokken er 19.

I helgene tar vi en morgen hver oss til å sove, dersom det er tid til det.
Husarbeid burde gjøres på kveldene eller i helgene, men har aldri overskudd til å gjøre noe mer enn det mest nødvendige og det ser ALLTID totalt bomba ut her. Klarer rett og slett ikke å holde orden.

Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 8f621...e3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt valget om å jobbe redusert, ellers hadde jeg møtt veggen for lenge siden. Så har det heller litt strammere økonomisk enn å ikke klare å jobbe i det hele tatt. Innimellom(spesielt vintrene) holder det hardt for psyken allikevel og da er energien og overskuddet så som så, da er vi ofte litt bakpå med husarbeidet. Veksler mellom å akseptere det og ha dårlig samvittighet, som oftest vinner dessverre samvittigheten. Men uansett så er jeg glad for å jobbe redusert, for som sagt, det hadde ikke gått uten.

Anonymkode: b949e...2dd

Skrevet

Jeg har også to barn med ADHD, og to uten. Nå er de blitt store, og de to eldste har akkurat flyttet ut, så vi har bare en på 13 år igjen med ADHD. Da de var mindre måtte de rett og slett hjelpe til. Det var ikke lov å begynne med noe nytt uten å rydde det første. Jeg satte også barna tidlig i arbeid med tanke på å hjelpe til med å tømme oppvaskmaskinen, legge klær til vask, brette og legge på plass egne klær, gå ut med bosset osv. Vi hadde veldig tydelig rutiner, og ingen slapp unna, noe som også frigjorde mer tid til hygge og avslapning. Huset vårt så sjeldent helt strøkent ut, men hvorfor skulle det gjøre det når det bodde fire barn der? Nå som de er store, ser det som regel ryddig og pent ut, med unntak av rommet til 13-åringen, som er ganske bombet fram til jeg hjelper henne med å rydde.

Anonymkode: 694e4...e62

Skrevet

Bra tema! Dette tenker jeg endel på også.... Vi har vaskehjelp, så hver gang hun har vært der ser det strøkent ut. Også har vi robotstøvsuger, som også er bra. Jeg har bare ett barn (som altså har ADHD), så det er ikke så mange å holde styr på. Men jeg kjenner som deg, HI, at mye overskudd til å rydde og fikse, det har jeg rett og slett ikke. Han har ikke så mange venner heller, så det er bare innimellom at jeg har tid til overs for å fikse ting utenom det mest prekære. Han hjelper forsåvidt til med matlaging og rydding. og det er virkelig til hjelp, men det fordrer at jeg også er der. Han får det ikke til på egen hånd. På kveldene vil jeg gjerne at han skal oppleve å ha det hyggelig sammen, så i stedet for at han blir sittende å game på rommet sitt, gjør vi ting sammen. Det er hyggelig, men igjen blir det lite tid til å fikse ting. Og når han endelig sover, det kan ta sin tid, da unner jeg meg en episode med noe på TV. Det betyr at huset er...sånn passe. Jeg veksler mellom å ha dårlig samvittighet og tenke at det er ok, men det er nå min prioritering, tross alt.

Anonymkode: 5cd82...ede

Skrevet

Min tiåring fikk diagnosen i vår. Han er en aktiv gutt, men jeg skjønner ikke helt spørsmålet mtp rot i huset? Han roter ikke mer enn de andre barna, og krever heller ikke så mye mer oppfølging. Han må følges tettere for å få ting gjort, men hverdagen er stort sett ganske harmonisk. Jeg jobber 90 % for å få ting til å gå opp rent praktisk, mens mannen jobber ca 150 % i eget firma. 

Anonymkode: 323b0...688

Skrevet

Bomba. Tenker jeg får rydde når de blir voksne 😅

Anonymkode: 9f108...fb6

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Min tiåring fikk diagnosen i vår. Han er en aktiv gutt, men jeg skjønner ikke helt spørsmålet mtp rot i huset? Han roter ikke mer enn de andre barna, og krever heller ikke så mye mer oppfølging. Han må følges tettere for å få ting gjort, men hverdagen er stort sett ganske harmonisk. Jeg jobber 90 % for å få ting til å gå opp rent praktisk, mens mannen jobber ca 150 % i eget firma. 

I så fall er du heldig.
ADHD kommer i mange varianter.
Jo, mange roter ekstremt mye, det er mer normalt enn at de ikke gjør det.
Mange får anfall av den minste lille ting hvor alt låser seg inni dem og det uttrykkes med hyl og gråt, eller sparking og slåing.
Det kan ta lang tid å få roet dem ned, og klarer men ikke å holde seg 110% rolig selv vil det bare eskalere.
Det tar på kreftene, og over til husarbeid er tidvis veldig vanskelig å finne. Som regel er det helt greit her, men i dårlige perioder kan det bli ganske rotete her.

HI

Anonymkode: 8f621...e3e

Skrevet

Vaskehjelp, litt minimalistisk stil og mye skap man kan gjemme rot i 😉

Huset ser bebodd ut, men ikke bomba.

Anonymkode: fd6e5...3ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Min er veldig rotete, men liker heldigvis at det er ryddig - så når vi rydder sammen er han med altså, og det er god stemning. Men det mest energikrevende er at veldig lite går av seg selv, så jeg er motor i mye av det. I tillegg kommer lekser, fritidsaktiviteter og annet, som han også må ha meg med for å gjennomføre. Vi krangler på ingen måte mer enn andre, tror jeg, men jeg er på mer enn andre foreldre jeg kjenner. Også skravler han altså som en foss, hopper fra tema til tema, og selv om det også er positive ting, så blir jeg rett og slett veldig sliten i hodet av det.

Anonymkode: 5cd82...ede

Gjest NotNaomi
Skrevet

Har flere barn og hadde bonusbarn. Ene sønnen min har ADHD. Det var å ha faste rutiner på alt, og jeg lærte av min bestemor en gang at rydd alltid på kveldene, så det er ryddig på morgenen. Det er en god og viktig vane, for jeg ville blitt veldig motløs av å våkne til rot. All klesvask ble gjort i helger, og også vindusvask og handling. Søndag var familiedag uten plikter. Da var det turer og lange middager. Når man har barn med ADHD så må de aktiveres. Sønnen min var med på mange prosjekter og husarbeid, mens de andre hadde mer til og fra. Det var ikke særlig rotete hjemme hos oss, men nå er jeg selv veldig avhengig av å ha orden og faste plasser til absolutt alt. Det som kunne være et problem var krangling mellom ungene! Der hadde vi noen utfordringer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...