Gå til innhold

Dere som sier det er så ugreit å søke elevpermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det egentlig dere begrunner det med? Når jeg leser på udir og diverse skolers nettsider, så står det jo ingenting der om at de helst ser at foreldre ikke tar ut barn fra skolen feks for å dra på ferie. Så hvor tar dere det fra? 

Det viktigste er vel at ikke eleven har høyt fravær fra før av, og at man sørger for at han eller hun lærer det de andre lærer mens man er borte?

Anonymkode: aa273...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De begrunner det med skolens regelverk, vel? Det kan gis permisjon for inntil ti dager i grunnskolen, dersom det vurderes som tungtveiende årsaker. Det er ikke noe i veien med å søke om det. Det er bare å ta ut barnet ved avslag også. 

Personlig ville jeg ikke gjort det. Ungene er på skolen 190 dager i året. Jeg har ikke behov for å gi dem masse ferie ved siden av det. Skolen er viktig. De skal lære seg å følge opp pliktene sine, som er å gå på skole. Slik som jeg også går på jobb. 

Anonymkode: d70b2...9f9

Skrevet

Ungene deres er vel tette i nøtta, da, og trenger all den hjelp de kan få.

Eller så er det mødrene som konkurrerer om å være den mest konvensjonelle. På forumet her tror mange det gir status å være den som legger ungene tidligst, har dem lengst mulig i bilbarnestol, nekter dem å gå aleine til skolen eller overnatte aleine før myndighetsdagen og sist, men ikke minst, avstå fra å ta fri. Helst burde ungene hatt skole i feriene også. Tenk så mye tid de hadde tjent inn til sunn og nyttig lærdom hvis man droppet sommerferien.

Anonymkode: e5245...b94

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De begrunner det med skolens regelverk, vel? Det kan gis permisjon for inntil ti dager i grunnskolen, dersom det vurderes som tungtveiende årsaker. Det er ikke noe i veien med å søke om det. Det er bare å ta ut barnet ved avslag også. 

Personlig ville jeg ikke gjort det. Ungene er på skolen 190 dager i året. Jeg har ikke behov for å gi dem masse ferie ved siden av det. Skolen er viktig. De skal lære seg å følge opp pliktene sine, som er å gå på skole. Slik som jeg også går på jobb. 

Se der ja, der hadde vi jammen en av dem parat.

Skrevet

Jeg har søkt to ganger grunnet ferie, og fått godkjent fravær etter et par dager. Aldri fått spørsmål ang hvorfor. 

Anonymkode: 8c5a8...27f

Skrevet

Min eldste er nesten aldri syk så hun har lite fravær og vi har søkt om fri to ganger. I 2.klasse fikk hun fri en uke slik at vi kunne reise på ferie utenom juli det året jeg var i barselpermisjon med lillesøsteren. Nå begynte hun i 10.kl og fikk fri 2 dager pga vi fikl ferien kansellert 20 timer før avreise nå da vi endelig skulle utenlands og treffe familie vi ikke har brsøkt på 2 år grunnet corona. Vi måtte booke om på kort varsel i høysesong og det var ikke mulig å få til uten å søke henne fri disse 2 dagene. Jeg ser ikke noe galt i å søke barna fri en gang i blant så lenge det er tillatt. 

Anonymkode: d5407...ba1

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Se der ja, der hadde vi jammen en av dem parat.

Hehe, ja, for da hadde jeg sagt at det bare er å ta ut ungene til tross for avslag? 

Skrevet

Det står på kommunens nettside....

På skolens nettside ligger det link til kommunen, men de skriver ikke det kommunen skriver en gang til. På kommunens nettside står det:

Det vil normalt ikke bli innvilget permisjon til ferie

https://www.arendal.kommune.no/tjenester/skole/permisjon/

Anonymkode: 0195b...7f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hva er det egentlig dere begrunner det med? Når jeg leser på udir og diverse skolers nettsider, så står det jo ingenting der om at de helst ser at foreldre ikke tar ut barn fra skolen feks for å dra på ferie. Så hvor tar dere det fra? 

Det viktigste er vel at ikke eleven har høyt fravær fra før av, og at man sørger for at han eller hun lærer det de andre lærer mens man er borte?

Rett og slett at de går glipp av ting. Og å ta de ut i begynnelsen av skoleåret er heller ikke bra, mye info og viktige/kjekke ting som skjer.

Tror mange voksne ikke tenker så mye på barna, heller på billig ferietur.

Mitt barn var syk i korona i over 1 uke, var utrolig lei seg, for klassekameratene hadde gjort mye kjekt den uka.

Jeg har hvertfall ikke samvittighet å gjør det selv mtp barna, ferie har de ca 10 uker i året!

Anonymkode: 3e952...f02

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det står på kommunens nettside....

På skolens nettside ligger det link til kommunen, men de skriver ikke det kommunen skriver en gang til. På kommunens nettside står det:

Det vil normalt ikke bli innvilget permisjon til ferie

https://www.arendal.kommune.no/tjenester/skole/permisjon/

Anonymkode: 0195b...7f8

Dette gjelder ikke i alle kommuner. Jeg søkte i fjor i Lillestrøm kommune, og da opplyste skolen at det var irrelevant hva vi ville bruke permisjonen til. Det som betydde noe var om det ville gå utover elevens læring. I hovedsak ville de godkjenne inntil ti dager per år, med mindre det var en spesiell grunn til å ikke godkjenne det. I reglementet står det:

§ 5 Permisjon til ferie eller andre aktiviteter

Permisjon til ferie og andre aktiviteter kan innvilges inntil 2 uker med de begrensninger som fremgår av §§ 3 og 4.

(§§ 3 og 4 beskriver viktige prøver og deler av skoleåret da det ikke innvilges fri.)

https://www.lillestrom.kommune.no/skole-og-utdanning/ferie-og-fridager-i-skolen/permisjonsreglement-for-elever-ved-lillestromskolen/

Anonymkode: c5313...7d2

Skrevet

Det kommer litt an på grunn til at det søkes fravær synes jeg. Vi skal søke fravær i 3 dager til sommeren rett før skoleslutt. Grunnen er idrett. Ville jeg gjort det for en ferietur ? Nei, det tror jeg ikke.

Skrevet

Vi skal faktisk søke for første gang på i år (vg3), for nest eldste. Rett og slett fordi han skal gå på skole et annet sted i landet og vi bare antok at høstferien varer hele uken fordi den gjør det her vi bor, og han har meldt seg opp til oppkjøring midt i den uken. Det er selvsagt vår feil som ikke dobbeltsjekket, men vi så det ikke før etter flybilletter var kjøpt og oppkjøringen bestilt (det er veldig lang ventetid på dette). Så da skal vi søke om to studiedager, så kan han jobbe med fag hjemmefra eventuelt der det er mulig. Dette er en veldig pliktoppfyllende gutt med null fravær på vg1 og vg2, og 5.5 i snitt, så jeg tenker at det skal gå bra. 

Anonymkode: fc964...0da

Skrevet

Når elevene har 9 ukers sommerferie, 1 ukes høstferie, ca 2 ukers juleferie, vinterferie, påskeferie, pluss fri noen offentlige høytidsdager klarer dessverre ikke jeg å se at de trenger mer ferie. Syns ikke det er greit å ta ut ekstra. 

Anonymkode: 40190...ae0

Skrevet

Jeg har søkt én uke ferie for sønnen hvert år i mai siden han begynte på skolen. Går nå i 4. klasse. 

Den uka drar vi Trøndelag og er med på lamming. Uka inneholder mye mer, bl.a å møte bestefar. Han ser vi to ganger i året, i mai og i sønnens bursdag på høsten. 

Vi gjør lekser og lager digital feriebok som vises fram etter ferien. Kommer til å søke han fri til den turen hvert år,  så får vi se hvordan det går når han blir eldre. Heldigvis ser skolen nytten i slik uformell læring og familiebånd. 

Anonymkode: b673a...2d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Når elevene har 9 ukers sommerferie, 1 ukes høstferie, ca 2 ukers juleferie, vinterferie, påskeferie, pluss fri noen offentlige høytidsdager klarer dessverre ikke jeg å se at de trenger mer ferie. Syns ikke det er greit å ta ut ekstra. 

Dette.

Anonymkode: bc435...d2b

Skrevet

De med dårlig råd har oftest ikke råd til å reise på ferie i skolens ferier. Det er en god grunn til å søke om en ukes ferie i skoleåret, slik at barna i dårligere stilte familier også kan oppleve f.eks. å reise utenlands. Skolearbeid må selvsagt gjøres.

Anonymkode: b2c56...803

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvem har 9 uker sommerferie? Det er 8 her, selv om vi i nord altså alltid starter 1 uke senere enn i sør. 
Høstferien er 2 dager, og dersom påsken er tidlig, får ungene ingen vinterferie her. Da slås de sammen. Juleferien er typisk 11-12 dager, fra 22.des til 2.jan. 

Anonymkode: eb659...d9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvem har 9 uker sommerferie? Det er 8 her, selv om vi i nord altså alltid starter 1 uke senere enn i sør. 
Høstferien er 2 dager, og dersom påsken er tidlig, får ungene ingen vinterferie her. Da slås de sammen. Juleferien er typisk 11-12 dager, fra 22.des til 2.jan. 

Du har FORTSATT ikke fått med deg at mange har hatt ni uker i år?

Anonymkode: 182e4...71f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er opptil den enkelte kommune når skoleferiene er, akkurat som reglementet for permisjoner.

Jeg syns vel egentlig heller ikke det er en god idé å ta to uker fri midt i skoleåret for å dra på en vanlig ferie, men jeg regner med at de fleste som gjør det drar for å besøke familie som bor langt borte eller for å oppleve noe helt spesielt, ikke for å slappe av på stranda. Om noen vil ta fri f.eks. torsdag og fredag før vinterferien for å få tid til en lengre tur eller bare billigere flybilletter tenker jeg at det er ikke noen krise det heller.

Da vi søkte om fri, hadde vi forøvrig en god, familemessig grunn til dette, som jeg begynte å legge ut i det vide og brede om til læreren. Det var da jeg fikk opplyst at grunnen til at vi ville ha fri, god eller dårlig, ikke spilte noen som helst rolle for skolen 😅

Anonymkode: c5313...7d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Halloooo, alle skoleelever i Norge har like mange skoledager i året. Mao har de like mabge fridager også. 

Skrevet

Jeg tenker at barna har fri nok som det er, og jeg mener også at det er greit å lære barna at når det er skole er det skole og når det er fri er det fri. Jar man ikke råd til å reise til syden i skoleferien, så får man gjøre noe annet. Og de aller færreste sitter inne i 6 timer på solferien sin for at barna skal ha hjemmeskole. Og så kan barna bli hengene etter, og skolen får selvsagt ansvaret for å lære to uker tilbake i tid, og så blir de hengende igjen på pensum, og må stresse seg gjennom på slutten av året

Anonymkode: 8b657...5b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.8.2022 den 2.48):

Du har FORTSATT ikke fått med deg at mange har hatt ni uker i år?

Anonymkode: 182e4...71f

Det er uansett like mange skoledager i et skoleår i hele landet… 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at barna har fri nok som det er, og jeg mener også at det er greit å lære barna at når det er skole er det skole og når det er fri er det fri. Jar man ikke råd til å reise til syden i skoleferien, så får man gjøre noe annet. Og de aller færreste sitter inne i 6 timer på solferien sin for at barna skal ha hjemmeskole. Og så kan barna bli hengene etter, og skolen får selvsagt ansvaret for å lære to uker tilbake i tid, og så blir de hengende igjen på pensum, og må stresse seg gjennom på slutten av året

Anonymkode: 8b657...5b8

Da er vel de ungene litt ekstra tungnemme da. 

Skrevet

Jeg har alltid ment at barna har mer enn nok ferie fra før av. Men jeg blir jo frustrert da nå innholdet på slutten av hvert skoleår er så lite faglig. jeg vet jo at det sikkert fyller mye annet i rammeplaner som man ikke dekekr resten av året. men selv jeg kunne tenkt  å ta de ut nå på tampen av skoleåret.

Nå har jeg en på VGS i annet fylke og dermed har det barnet skolerute som ikke matcher de barna vi har i barne og ungdomsskolen. Og det er jo litt trist at vi ikke kan dra på verken høstferie eller vinterferie sammen igjen uten å ta noen ute av skolen en uke ekstra... Men det er jo vårt valg av skole så det er jo vår skyld ...

Anonymkode: 26c97...8f2

Skrevet
On 8/18/2022 at 8:57 PM, Anonym bruker said:

da bør du faktisk lese din komunes regler om skolene, der står det mye. Herregud får drar i ferier

Anonymkode: 58fd5...b34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...