Gå til innhold

Ungdom , innsyn i skolegang for foreldre den unge ikke bor med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 16-åring har etter eget ønske ikke kontakt med far og ønsker ikke at vedkommende skal vite detaljer rundt hans skolegang. Er det rett å respektere den unges ønsker? 

Anonymkode: cef93...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du respektert det om det var deg han ikke ønsket hadde innsyn?

Kjenner ikke reglene rundt dette, men jeg vil tro begge foreldrene har lik rett til innsyn dersom de begge har foreldreansvar.

Anonymkode: 09b74...8df

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hadde du respektert det om det var deg han ikke ønsket hadde innsyn?

Kjenner ikke reglene rundt dette, men jeg vil tro begge foreldrene har lik rett til innsyn dersom de begge har foreldreansvar.

Anonymkode: 09b74...8df

Med innsyn i bakgrunn for mangel på kontakt så JA. Når det er sagt så kjenner jeg ikke lovverket her. 

Skrevet

Vil tro ungdomen har sterke grunner for ønsket.

snakk med skolen og Finn ut hvordan de kan hjelpe.

Anonymkode: 48347...dc4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vil tro ungdomen har sterke grunner for ønsket.

snakk med skolen og Finn ut hvordan de kan hjelpe.

Anonymkode: 48347...dc4

Ja, det er absolutt tungtveiende grunner. Har snakket med skolen og de forstår godt hvorfor ungdommen ikke ønsker at far skal vite. De vet med andre ord historien. Det er snakk om tilrettelagt undervisning ( traumer som konsekvens etter episoder som førte til at ungdommen velger å ikke ha samvær). Kanskje det å sjekke det ut med advokat er veien å gå… HI 

Skrevet

Har han foreldreansvar? Da har de i utgangspunktet rett på informasjon om barnet til de er 18 år. Men IKKE om det er tungtveiende grunner for å nekte, feks at det vil bære negativt for barnet. Det høres det ut som det er her. Rådfør deg med advokat for sikkerhets skyld.  

Barnet er i alle fall helserettslig myndig fra 16 år så far får ingen helseopplysninger (helsesykepleier, bup, lege etc.) uten at barnet selv samtykker. 

Anonymkode: c6a7a...50d

Skrevet

Så lenge det er delt foreldreansvar, KAN ikke skolen nekte far informasjon og innsyn i barnets skolegang dersom han etterspør. Gjør skolen dette, kan far påklage skolen til Statsforvalter - her er reglene klare.

Detsom far er av en slik karakter at han ikke bør få del i informasjon knyttet til barnet, må du nok søke hjelp hos advokat for å prøve og få fratatt foreldreansvar til far.  

Anonymkode: a8788...1fc

Skrevet

Om dere har hatt kontakt med BV kan det være lurt å spørre de om hva dere kan gjøre eller om det er noe de kan gjøre. Om dere har hatt det så kan dette være den enkleste måten også, for det kan bli veldig mye styr med advokat og om far går ettens vei. 

Hatt noe lignende her i heimen også, men far hadde det heldigvis bare i munnen. Han truet ungene hele tiden og klaget til meg at jeg ikke ga han informasjon. Han likte nok dårlig at jeg ikke følte meg truet og sa bare rolig hver gang at da får han være sitt foreldreansvar bevist og møte skolen for å få opplysninger om han ønsket for det er slik vi foreldre må gjøre. 

Her har skolene vist om saken, så om han hadde tatt kontakt så hadde de gitt oss beskjed slik at vi kunne gjort noe videre. 

Anonymkode: 8b996...745

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...