Gå til innhold

16 år, hybelleilighet. Hvor mye penger til mat og lommepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 16.

Vi tenker hun og kjæresten som hun deler hybel med bruker 800 kr hver pr uke,  på mat pluss husholdning som såpe, wc papir og alt annet man kjøper i dagligvare butikkenbutikken.

Dvs 3200 kr på mat/husholdning pr mnd på henne. 

Og så er det lomepenger.... for henne, er 3000 for lite? 

Anonymkode: 15d5f...725

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var mye jeg...

Anonymkode: d5a90...9fb

Skrevet

3000 i lommepenger er mye! 

Anonymkode: 8373d...426

Skrevet

Jeg synes 3200 i mat/husholdning var mye, det blir 6400 tilsammen i måneden. Synes og 3000 i lommepenger var mye.

Anonymkode: f53b0...037

Skrevet

Det var da en voldsom sum? Vår datter får litt over 8500,- i måneden utbetalt som student og hun betaler 5000,- i leie. Hun betaler alt selv at mat og strøm og internett og busskort, treningsavgift osv for det som er igjen. Vi dekker kun telefon.

Anonymkode: fdc4a...70f

Skrevet

Vi tenkte at vår sønn på 17 år skulle få 4000 kr i måneden som dekker både mat og litt lommepenger. Han kommer til å få 500 kr I mnd fra besteforeldrene også.

Anonymkode: c5972...aa2

Skrevet

Tenk over hva slags vaner dere lar henne legge seg til her nå.

Det er ikke vanlig hverken i studetid eller som nyetablert å ha 3.000 kr i rene lommepenger altså.

La henne få en helt nøktern sum til klær, hygiene (sminke og andre jenteting) og lommepenger til kino osv. Skal hun ha mer, må hun jobbe litt som de fleste andre på hennes alder.

Mine to eldste er nå 18 og 20 år og de har fått 1.000 kr i måneden av meg, også har de jobbet litt selv for å skaffe seg litt ekstra "luksus".

Du har forsørgerplikt for henne så lenge hun går på vgs, men du plikter ikke å skjemme henne bort med masse luksus. 

Min 20-åring er student i en annen by og får ingenting av meg lenger. Han har stipend og jobb, det er klart han får litt mer av lånekassen enn datteren din som ikke tar opp lån enda, men det dekker dere opp ved å gi henne penger til mat og litt lommepenger.

Skrevet

Oi, ja  ok, så det er mye, okai. Jeg har jo ikke peiling. Og greier ho seg med mindre er det supert.....   tusen takk for innspill.

Skrevet

her er det internatboer, og  mobil, kost og losji er i utgangspunktet betalt. men jeg tenkte å begynner 1500 i måneden. dersom det er lite må vi øke. jeg ønkser at det skal øves på å spare så mulig jeg øker det til 2000,- og så må månedsoverskuddet spares.

Anonymkode: feff8...448

Skrevet

Min tenåring var hybelboer i fjor. Han fikk rundt 4700 i borteboerstipend. nå ser jeg det er økt til nesten 5000.

Han betalte 3000 kr i mnd for hybel inkludert strøm. Da hadde han igjen 1700 til mat og husholdning. Det holdt fint altså. Skulle han ha noe ekstra måtte han jobbe for det.

Klær, sminke osv er luksus når man lever på stipend. Det trengs ikke shopping hver måned. Hvis du tenker at hun skal bruke 6200 kr i måneden nå på mat og shopping, hvordan tenker du da at hun skal greie seg som student??

Anonymkode: 51e73...03a

Skrevet

Huff, jeg ser jeg er langt ute å kjøre her. Og innser at jeg må stramme inn allerede før hun begynner. .....  takker igjen for innspill, og tar gjerne mot flere innspill og eksempler.....

Skrevet

Hva får hun nå før hun flytter da?

Jeg har tre ganske tette barn, om de skulle hatt 6-7.000 hver hadde jeg gått dundrende konkurs når de flyttet hjemmefra gitt ;)

Bortebostipendet skal jo dekke bolig og det mest nødvendige, så må du som forelder bidra litt med kost og klær/utstyr akkurat som når en vgs elev bor hjemme, men 6.200 kr i måneden er det ikke normalt å bidra med altså, så mye spiser de ikke hver måned.

Skrevet

Hun vil vel få stipend, så det dekker vel det meste? I alle fall om de er to om utgiftene. Kan være fint å lære seg å leve på minimum for fremtiden også. Kanskje hun kan klare seg selv på stipendet, og så kan dere betale telefon, evt busskort og noe klær

Anonymkode: b2922...abd

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hun vil vel få stipend, så det dekker vel det meste? I alle fall om de er to om utgiftene. Kan være fint å lære seg å leve på minimum for fremtiden også. Kanskje hun kan klare seg selv på stipendet, og så kan dere betale telefon, evt busskort og noe klær

Borteboerstipendet er på rett under 5000 kr I måneden. Vår sønn har funnet hybel til 4500 kr i mnd, og jeg ser at det er ganske vanlig at omtrent hele stipendet går til å dekke husleie (eller at stipendet ikke strekker til i det hele tatt). Som foreldre må man belage seg på å betale litt, og så må man vurdere både hva man har råd til og hva man ønsker for tenåringen. Vi legger oss litt midt på med 4000 kr, rett og slett fordi han skal gjennomføre er veldig teroritungt og tøft skoleår. Vi ønsker at han skal fokusere helt på skolen (ikke ha jobb) og ha råd til å kjøpe skikkelig og næringsrik nok mat til å fungere optimalt. 

Skrevet
On 8/16/2022 at 12:26 PM, Anonym bruker said:

Hun er 16.

Vi tenker hun og kjæresten som hun deler hybel med bruker 800 kr hver pr uke,  på mat pluss husholdning som såpe, wc papir og alt annet man kjøper i dagligvare butikkenbutikken.

Dvs 3200 kr på mat/husholdning pr mnd på henne. 

Og så er det lomepenger.... for henne, er 3000 for lite? 

tenker ca 5000 til sammen

Anonymkode: ceafb...fdc

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Borteboerstipendet er på rett under 5000 kr I måneden. Vår sønn har funnet hybel til 4500 kr i mnd, og jeg ser at det er ganske vanlig at omtrent hele stipendet går til å dekke husleie (eller at stipendet ikke strekker til i det hele tatt). Som foreldre må man belage seg på å betale litt, og så må man vurdere både hva man har råd til og hva man ønsker for tenåringen. Vi legger oss litt midt på med 4000 kr, rett og slett fordi han skal gjennomføre er veldig teroritungt og tøft skoleår. Vi ønsker at han skal fokusere helt på skolen (ikke ha jobb) og ha råd til å kjøpe skikkelig og næringsrik nok mat til å fungere optimalt. 

Men her skal de være to som deler på leien. Er den på 2500 på hver, så har de 2500 igjen til seg selv. Det er ikke ekstremt lite det

Skrevet

Samboer som 16-åring, det var da veldig tidlig å skulle bo som en voksen 

Anonymkode: 5b7f3...243

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Samboer som 16-åring, det var da veldig tidlig å skulle bo som en voksen 

De deler en liten leilighet, da begge måtte ha hybel der uansett. Ikke noe problem det. 

Skrevet

Husleie er 12250, så det er 6125 på hver. Borteboerstipend er på knappen 5000. Så det dekker ikke hele. 

Men nå har vi diskutert litt, og kommet frem til 2000 kr i mat/husholdning på hver av dem pr mnd. Og så skal hun ha 1500 i lommepenger.

Høres det bedre ut?  Hun var veldig enig selv iallefall.

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

De deler en liten leilighet, da begge måtte ha hybel der uansett. Ikke noe problem det. 

Og hvis den ene vil slå opp, som ko er svært normalt i den alderen, da blir det plutselig ganske så vanskelig. Dette hadde jeg aldri tillatt før 18 år

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ærlig talt det er et problem, for det er sjelden forhold fra ungdomsskolen varer livet ut altså. Når de er samboere er det ikke bare å slå opp...

Sønnen min hadde en kjæreste i 1,5 år fra han var 15 til han var godt over 16. En "god venninne" som aldri ble offesiell kjæreste i 2.klasse på vgs, og i 3.klasse ble han sammen med ei jente han var sammen med i 2 år.  Hun siste flyttet han sammen med året etter vgs og de skulle være sammen for bestandig. De var samboere et år, og siste halvåret var ikke bra for noen av dem altså. Men det er ikke så lett å bare slå opp når man har flyttet sammen....

Jeg hadde aldri latt en 16 åring flytte sammen med kjæresten sin.

Skrevet

Husleie er 12250, så det er 6125 på hver. Borteboerstipend er på knappen 5000. Så det dekker ikke hele. 

Men nå har vi diskutert litt, og kommet frem til 2000 kr i mat/husholdning på hver av dem pr mnd. Og så skal hun ha 1500 i lommepenger.

Skal hun ikke jobbe noe?

Anonymkode: 492df...5dc

Skrevet

Jeg synes det hørtes bedre ut, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...