Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 En bekjent i nabolaget spør om å få låne penger. Tredje gangen på 2mnd. Jeg har sagt nei de andre gangene. Vi prater sammen om vi møtes ved postkassen, men er ikke venner. Nok en gang er «det helt krise». Hun og kjæresten går begge på nav, det har de gjort lenge så den økonomiske situasjonen er lik som den har vært. Ingen plutselige endringer sånn sett. Begge røyker, de har nylig skaffet seg hund og de fikk tilbud om å tjene 3500kr kort tid før hun spurte meg om penger. De takket nei til dette. Kjenner jeg har lite lyst til å støtte økonomisk dumskap å kommer til å si mei igjen. Redd for mer mas om jeg sier ja. Hadde du sagt ja? Fælt om de evt sulter men de kunne prioritert annerledes. Anonymkode: 47f16...8a4
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Hadde definitivt sagt nei. Om du er de sulter kan du heller gi de et brød, litt pålegg, havregryn og melk. Anonymkode: 41126...726
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Nei, aldri verden. Anonymkode: 6f756...cc7
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Låner ikke bort penger jeg ikke er venner med. Anonymkode: a8093...0d3
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Hadde selvsagt ikke lånt henne penger. Hvis det er krise, får de søke om nødhjelp. Anonymkode: debea...304
Gjest NotNaomi Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Jeg legger meg ikke opp i andres prioriteringer, men ville ikke lånt henne penger nei. Når hun spør om igjen og om igjen så ville det fortsette med evig mas.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Aldri verden Jeg legger meg ikke i andres prioriteringer, men jeg prioriterer ikke å låne penger til naboer jeg knapt kjenner. "Nei dessverre, jeg har ikke penger jeg kan bruke til utlån. Er det helt krise får dere søke om nødhjelp fra nav. Lykke til, håper det ordner seg" Anonymkode: a620b...67b
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Nei, definitivt ikke! Anonymkode: 77d39...7d2
Himmel og hav Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 Nei, det hadde jeg ikke. Når man spør en fjerne bekjent om å få låne penger, så har man antagelig allerede "brukt opp" all familie, slekt og nære venner på den fronten. Jeg ville heller oppfordret til å kontakte NAV og få hjelp til å sette opp et budsjett.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 Jeg hadde ikke sagt ja. Om de faktisk sultet, kunne jeg kanskje tilbudt dem litt mat, men egentlig ville jeg unngått å involvere meg i det hele tatt. Anonymkode: a3935...a7f
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 Nei, det hadde jeg IKKE gjort!! Anonymkode: c9a6f...ca1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 Nei, ville jeg ikke gjort - med mindre jeg hadde så mye penger at det ikke betydde noe å få de i retur. Har aldri blitt spurt om å låne bort penger til noen, familie, venner el bekjente. Heller ikke spurt andre. Men i teorien er jeg skeptisk til private lån i det store og hele. Anonymkode: cb096...521
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 Man låner ikke ut privat. Anonymkode: 8647d...1f4
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 Hadde aldri sagt ja til sånt. Anonymkode: 4b684...434
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Man låner ikke ut privat. Anonymkode: 8647d...1f4 Jo det kan man, om man har råd til det. Kameraten til mannen tjener 4-5 mill i året, har et barn han har kjøpt bolig til, bor i nedbetalt bolig selv og lever et helt nøkternt vanlig liv. Hans sparekonto øker med mer i året enn vi tjener til sammen. I fjor spurte vi om å få låne 50.000 da vi var mellom boliger og måtte få finansene til å gå opp frem til forrige bolig var solgt Han lånte oss med glede, rentefritt, og fikk pengene tilbake 2 mnd senere da vi solgte boligen. Men man låner ikke penger til naboer man er på hils med ved postkassene, det er jeg enig i. Anonymkode: a620b...67b
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jo det kan man, om man har råd til det. Kameraten til mannen tjener 4-5 mill i året, har et barn han har kjøpt bolig til, bor i nedbetalt bolig selv og lever et helt nøkternt vanlig liv. Hans sparekonto øker med mer i året enn vi tjener til sammen. I fjor spurte vi om å få låne 50.000 da vi var mellom boliger og måtte få finansene til å gå opp frem til forrige bolig var solgt Han lånte oss med glede, rentefritt, og fikk pengene tilbake 2 mnd senere da vi solgte boligen. Men man låner ikke penger til naboer man er på hils med ved postkassene, det er jeg enig i. Anonymkode: a620b...67b Det er forferdelig vulgært å drive med finans i vennskap. Anonymkode: 8647d...1f4
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 Himmel og hav skrev (4 timer siden): Nei, det hadde jeg ikke. Når man spør en fjerne bekjent om å få låne penger, så har man antagelig allerede "brukt opp" all familie, slekt og nære venner på den fronten. Jeg ville heller oppfordret til å kontakte NAV og få hjelp til å sette opp et budsjett. Vet du, dette har du muligens rett i. Takk for øyeåpneren. Jeg har jo lurt veldig på hvorfor hun spør meg og ikke venner/familie. Der kom du muligens med svaret. Hun har ikke mye familie, men han har, samt at de har venner. Rart å spørre meg. Ja vi prater ved postkassen men det er det. Jeg er jo såklart veldig hyggelig men vi møtes ikke noe utenom og vi er ikke venner. hi Anonymkode: 47f16...8a4
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 Aldri lån bort penger med mindre du har råd/lyst til å aldri få dem igjen. Anonymkode: b037e...9b1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 Hvis de røyker har de ikke dårlig råd... Anonymkode: 08ff7...36a
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis de røyker har de ikke dårlig råd... Anonymkode: 08ff7...36a Jo de har dårlig nettopp pga at de røyker. Anonymkode: a8093...0d3
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #21 Skrevet 14. august 2022 Hvis begge to går på nav, så er det vel en grunn til det, og da er det nok vanskelig å takke ja til å tjene penger, for det innebærer ofte en jobb, noe de mulig ikke er i stand til. Ellers låner jeg bare bort penger til de jeg stoler på at betaler tilbake. Naboer er ikke i den kategorien Anonymkode: 43a7a...101
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #22 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvis begge to går på nav, så er det vel en grunn til det, og da er det nok vanskelig å takke ja til å tjene penger, for det innebærer ofte en jobb, noe de mulig ikke er i stand til. Ellers låner jeg bare bort penger til de jeg stoler på at betaler tilbake. Naboer er ikke i den kategorien Anonymkode: 43a7a...101 De er i stand til å jobbe rent fysisk. TROR det er litt rus inni bildet, flere grunner til at jeg mistenker det. Og endel dårlige valg i livet generelt. De er unge begge to, men har hatt en trøblete bakgrunn.. kort fortalt. Veldig synd , men! hi Anonymkode: 47f16...8a4
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #23 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): De er i stand til å jobbe rent fysisk. TROR det er litt rus inni bildet, flere grunner til at jeg mistenker det. Og endel dårlige valg i livet generelt. De er unge begge to, men har hatt en trøblete bakgrunn.. kort fortalt. Veldig synd , men! hi Anonymkode: 47f16...8a4 Det er ikle sikkert de er i stand til å jobbe rent fysisk selv om du mener det. Anonymkode: 43a7a...101
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #24 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): En bekjent i nabolaget spør om å få låne penger. Tredje gangen på 2mnd. Jeg har sagt nei de andre gangene. Vi prater sammen om vi møtes ved postkassen, men er ikke venner. Nok en gang er «det helt krise». Hun og kjæresten går begge på nav, det har de gjort lenge så den økonomiske situasjonen er lik som den har vært. Ingen plutselige endringer sånn sett. Begge røyker, de har nylig skaffet seg hund og de fikk tilbud om å tjene 3500kr kort tid før hun spurte meg om penger. De takket nei til dette. Kjenner jeg har lite lyst til å støtte økonomisk dumskap å kommer til å si mei igjen. Redd for mer mas om jeg sier ja. Hadde du sagt ja? Fælt om de evt sulter men de kunne prioritert annerledes. Anonymkode: 47f16...8a4 Jeg har en slik svigerdatter som ringer rundt og låner penger fra ulike folk, for så å låne penger av noen andre for å betale tilbake til den forrige hun lånte penger av. Begge går på aap , hun jobber inntill 22 timer i uken for å ikke miste aap. Begge hadde inkassegjeld, moren hennes har tatt opp lån og betalt datterens gjeld. Men allikevel låne hun altså penger fra både kjente og ukjente. Anonymkode: 9cad7...ee5
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #25 Skrevet 14. august 2022 Du hjelper de ikke ved å låne bort penger. Hvis du vil gjøre noe, kan du hjelpe de med å skrive budsjett, tipse de om økonomisk veiledning hos Nav... Hjelp til selvhjelp er det eneste riktige her. Anonymkode: 5375f...fd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå