Gå til innhold

Hvorfor så ulik skolestart i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i Bergen, og her er skolestart 15.august. Ene tenåringen min skal nordover i landet (vgs) og har skolestart 22.august. Det er jo en hel ukes forskjell! Hvordan kan det bli så ulikt?

Anonymkode: 9a176...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å irritere deg

Anonymkode: 80ec5...f8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bare for å irritere deg

Anonymkode: 80ec5...f8a

Følte du deg kul nå? 🙄

HI

Skrevet

Det er vel helt vanlig at de starter senere i nord. 

Anonymkode: c918d...a7d

Skrevet

Det er vel ikke uvanlig at det ikke er lik skolestart over hele landet, har det ikke alltid vært sånn?

Anonymkode: f9e59...15a

Skrevet

Jeg er helt enig med deg - jeg kan heller ikke forstå at de ikke kan ha felles oppstart. 

Men: dette er opp til hver enkelt kommune/fylkeskommune. Antallet dager elevene er på skolen gjennom et helt skoleår er imidlertid likt, så er det opp til kommune/fylkeskommune å legge opp egen skolerute. Derfor slutter man også ofte ulikt til jul, starter ulikt etter jul og slutter ulikt før sommerferie. 

Anonymkode: 5efdf...6ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel helt vanlig at de starter senere i nord. 

Anonymkode: c918d...a7d

Starter 22. i Oslo også. Her jeg bor, rett utenfor, er det oppstart 17.

Anonymkode: 02e6c...82f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Starter 22. i Oslo også. Her jeg bor, rett utenfor, er det oppstart 17.

Anonymkode: 02e6c...82f

Her jeg bor, på sørlandet, starter de 18. Så det er tydelig forskjellig rundt forbi.

Skrevet

Jeg jobber i en vidergående skole i Trøndelag. Her begynner 1 klassingene Torsdag 18 August og resten Mandag 22 August. Og ungdomskolen starter 22 August 

Anonymkode: 02af4...1a4

Skrevet

Bor i Drammen og her er det 17.

Anonymkode: 54bbc...6a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Her jeg bor, på sørlandet, starter de 18. Så det er tydelig forskjellig rundt forbi.

Bor i Finnmark. I vår by starter de også den 18., men i Karasjok starter de den 22. 

Anonymkode: a96eb...af9

Skrevet

Og i Kautokeino 17. Så lokale variasjoner ☺️

Anonymkode: d957a...c2b

Skrevet

Det er alltid variasjoner. Jeg er glad for at ungene starter til uka, for da blir det lang juleferie i år. 

Anonymkode: dbfc6...e73

Skrevet

Her vi bor på vestlandet starter de 22., Andre steder på vestlandet starter de 18.

Anonymkode: cdc4b...610

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er alltid variasjoner. Jeg er glad for at ungene starter til uka, for da blir det lang juleferie i år. 

Anonymkode: dbfc6...e73

Jeg er glad de starter på torsdag for da blir det en litt myk start

To dager på skole også helg

Anonymkode: 292c0...9a4

Skrevet

I Innlandet starter vi nå på mandag, 15. august. Da er vi tidligere ferdig til våren igjen. 😉

Anonymkode: 386bd...d37

Skrevet

Sånn er det hvert år.

Anonymkode: c5703...088

Skrevet

Jeg er klar over at det pleier å være ulike datoer, men at det skiller en hel uke kan jeg ikke huske at har vært vanlig. De må jo ta de dagene igjen senere, og jeg så nå at han som skal nordover ikke har en hel uke med høstferie. 

HI

Skrevet

15. begynner vgs og 16 begynner barneskolen her.

Anonymkode: f6da2...c2b

Skrevet

Det er 1 uke forskjell hvert år mellom nord og sør, og har vært det i 35 år, minst 🙄

Anonymkode: ee4fd...11f

Skrevet

Er det virkelig et problem? At noen starter 15, 17 og 22? Seriøst?

Anonymkode: 0ff97...7fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Er det virkelig et problem? At noen starter 15, 17 og 22? Seriøst?

Skrev jeg at det var et problem? Jeg lurte faktisk bare på hvorfor. Det vanlige er vel noen dagers forskjell, så jeg bare lurte litt hvorfor det er en hel uke. Det ser dog ut for at mange synes det både var et latterlig og provoserende spørsmål, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor. 

HI

Skrevet

Vi hadde alltid en uke senere skolestart før, noe som passet oss veldig bra. For den siste uka ungene hadde ferie var det ikke høysesong i parker osv, så da var det både veldig mye billigere og ikke kjokka med folk. Hvorfor det plutselig endret seg aner jeg ikke, for det skjedde før fylkessammenslåingen. 

Anonymkode: 35b78...822

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Skrev jeg at det var et problem? Jeg lurte faktisk bare på hvorfor. Det vanlige er vel noen dagers forskjell, så jeg bare lurte litt hvorfor det er en hel uke. Det ser dog ut for at mange synes det både var et latterlig og provoserende spørsmål, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor. 

HI

Fortsatt…er det noe å lure på??? Vi er et langstrakt land med flere millioner mennesker. Alle barn skal slutte likt/begynne likt noe som innebærer at alle lærere/ansatte begynner likt?

Skrevet

Kommunene lager skolerutene.  Antall skoledager er likt da, 190 dager iløpet av skoleåret.

Anonymkode: 3bb12...1e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...