Anonym bruker Skrevet 6. august 2022 #26 Skrevet 6. august 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du må ofre nesten alt som nevnes i listen, så dette kommer ikke til å gå. Men jeg er villig til å ta ei pille for å runde av den dagen jeg er ubrukelig og i veien, så folk slipper å ivareta meg i hvert fall. Det kunne jo vært en løsning… Anonymkode: d4c4c...6f3 Hvorfor er det vanskelig? Anonymkode: d243b...bad
Anonym bruker Skrevet 6. august 2022 #27 Skrevet 6. august 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Sånn som jeg tenker om dette er at mine barn skal vite at jeg gjorde mitt beste. Det skal de vokse opp med å både se og lære. Jeg er en mor som ikke kun lever her og nå. Jeg har satt barn til verden jeg unner en god fremtid. Da hjelper det ikke å peke på andre den dagen de stiller spørsmål til hvorfor vi ikke brydde oss. Anonymkode: d97f4...630 Slik tenker jeg også. At jeg kan se de i øynene og si at jeg gjorde det jeg kunne. Anonymkode: 28cd7...f6d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2022 #28 Skrevet 6. august 2022 Flyturer - flyr ca. hvert 4. år, så det er ikke noe stort offer å droppe det. Shopping - shopper ting jeg trenger og handler da stort sett ting med kvalitet, som er produsert på en miljøvennlig måte og som jeg bruker i mange år. Sko -sko må jeg ha. Men handler også der ting som varer lenge. Måtte ha nye vintersko i vinter siden de 15 år gamle jeg hadde var utslitt. Langreist mat - kjøper allerede kortreist så mye det er mulig. Handler lokalt på gårder her jeg bor, dyrker noe selv og spiser gjerne etter sesong. Tror allikevel at det hadde blitt leit uten en del krydder og klementiner til jul. Anonymkode: e29f4...969
Anonym bruker Skrevet 6. august 2022 #29 Skrevet 6. august 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Slik tenker jeg også. At jeg kan se de i øynene og si at jeg gjorde det jeg kunne. Anonymkode: 28cd7...f6d Ja det er den største motivasjonen! Anonymkode: d97f4...630
Anonym bruker Skrevet 6. august 2022 #30 Skrevet 6. august 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Hvorfor er det vanskelig? Anonymkode: d243b...bad Fordi enkelte av oss er glad i familien vår og ikke synes at en skjerm kan erstatte en klem. Anonymkode: e5342...9dc
Anonym bruker Skrevet 6. august 2022 #31 Skrevet 6. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi enkelte av oss er glad i familien vår og ikke synes at en skjerm kan erstatte en klem. Anonymkode: e5342...9dc Nå var det ikke deg jeg spurte, og jeg spurte jo om hvorfor alt på listen var vanskelig, ikke besøke familien sjeldnere. Anonymkode: d243b...bad
Anonym bruker Skrevet 6. august 2022 #32 Skrevet 6. august 2022 Så lenge alle andre også måtte ofre like mye hadde jeg gjerne ofret alle fornøyelsturer med fly, 60% av klær og sko (kjøper lite fra før), 75% av kjøttforbruket, oppvarming av halve huset, 8 t fritid i uka og mye annet. Jeg er derimot ikke villig til å ofre veldig mye mer enn alle andre og jeg er ikke villig til å la mine barn væte de eneste som ikke får ting på grunn av miljøet. Vi må finne måter å tvinge alle til å redusere luksusforbruket, ikke overlate det til den enkelte. Anonymkode: b587b...66f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2022 #33 Skrevet 6. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så lenge alle andre også måtte ofre like mye hadde jeg gjerne ofret alle fornøyelsturer med fly, 60% av klær og sko (kjøper lite fra før), 75% av kjøttforbruket, oppvarming av halve huset, 8 t fritid i uka og mye annet. Jeg er derimot ikke villig til å ofre veldig mye mer enn alle andre og jeg er ikke villig til å la mine barn væte de eneste som ikke får ting på grunn av miljøet. Vi må finne måter å tvinge alle til å redusere luksusforbruket, ikke overlate det til den enkelte. Anonymkode: b587b...66f Fangens dilemma, oppstår alltid når det er spørsmål om deling av felles ressurs. Anonymkode: e5342...9dc
Anonym bruker Skrevet 6. august 2022 #34 Skrevet 6. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så lenge alle andre også måtte ofre like mye hadde jeg gjerne ofret alle fornøyelsturer med fly, 60% av klær og sko (kjøper lite fra før), 75% av kjøttforbruket, oppvarming av halve huset, 8 t fritid i uka og mye annet. Jeg er derimot ikke villig til å ofre veldig mye mer enn alle andre og jeg er ikke villig til å la mine barn væte de eneste som ikke får ting på grunn av miljøet. Vi må finne måter å tvinge alle til å redusere luksusforbruket, ikke overlate det til den enkelte. Anonymkode: b587b...66f Dette føler jeg også. Jeg ville vært villig til å ofre svært mye mer dersom alle hadde måtte gjort det samme slik at vi virkelig fikk en effekt. Slik det er nå får jo de småtingene vi gjør nesten bare symbolsk betydning. Anonymkode: 1c335...0a1
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #35 Skrevet 7. august 2022 On 8/6/2022 at 1:58 PM, Anonym bruker said: Det er en klimakrise. Å kildesortere søppel veier ikke opp for sydenturer. Hva er du villig til å ofre for at planeten skal overleve? - Flyreiser? - Shopping? - Sko? - Langreist mat? - Færre besøk til familie? Anonymkode: d243b...bad ingenting. har ingen tro på det Anonymkode: 10dc4...716
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #36 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (På 6.8.2022 den 19.41): Fordi enkelte av oss er glad i familien vår og ikke synes at en skjerm kan erstatte en klem. Anonymkode: e5342...9dc Vi andre er glade i barna våre og syns ikke at noe som helst kan erstatte en planet. Anonymkode: 4c761...827
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #37 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (På 6.8.2022 den 13.58): Det er en klimakrise. Å kildesortere søppel veier ikke opp for sydenturer. Hva er du villig til å ofre for at planeten skal overleve? - Flyreiser? - Shopping? - Sko? - Langreist mat? - Færre besøk til familie? Anonymkode: d243b...bad Nei, det er ikke klimakrise. Anonymkode: 04d74...8de
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #38 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (På 6.8.2022 den 18.58): Hvorfor er det vanskelig? Anonymkode: d243b...bad Jeg har forsøkt. Krever en god del å leve slik. Hvis du løfter hodet litt så ser du at det er ikke folk villige til, bare det å ikke få kjøpe pølse på festival får jo folk til å tilte. Du ser vel selv da at dette ikke kommer til å skje? Flere her svarer også, tror ikke på det, den oppfatningen deler de med 24 % av nordmenn. De som tror på vitenskap, for det råder faktisk ingen tvil, har hverken verktøy eller vilje til å gjøre det som må til. Det er en ørliten gruppe som klarer det. Vi må snu forbruket innen 3 år og derfra må det gå raskt nedover. Det er ingenting. Det er snart 3 år siden vi hørte om noe som het covid. 3 år går fort. Anonymkode: d4c4c...6f3
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #39 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi andre er glade i barna våre og syns ikke at noe som helst kan erstatte en planet. Anonymkode: 4c761...827 Det er helt greit å ikke være veldig glad i familien sin, altså. Man velger ikke familie. Men når man automatisk mister behov for klem og fysisk kontakt med egne barn bare fordi de har flyttet ut, har man ikke så veldig mange følelser i utgangspunktet. Anonymkode: e5342...9dc
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #40 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har forsøkt. Krever en god del å leve slik. Hvis du løfter hodet litt så ser du at det er ikke folk villige til, bare det å ikke få kjøpe pølse på festival får jo folk til å tilte. Du ser vel selv da at dette ikke kommer til å skje? Flere her svarer også, tror ikke på det, den oppfatningen deler de med 24 % av nordmenn. De som tror på vitenskap, for det råder faktisk ingen tvil, har hverken verktøy eller vilje til å gjøre det som må til. Det er en ørliten gruppe som klarer det. Vi må snu forbruket innen 3 år og derfra må det gå raskt nedover. Det er ingenting. Det er snart 3 år siden vi hørte om noe som het covid. 3 år går fort. Anonymkode: d4c4c...6f3 Litt sånn «når ingen andre gjør noe, så trenger ikke jeg gjøre noe heller»? Anonymkode: d243b...bad
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #41 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er helt greit å ikke være veldig glad i familien sin, altså. Man velger ikke familie. Men når man automatisk mister behov for klem og fysisk kontakt med egne barn bare fordi de har flyttet ut, har man ikke så veldig mange følelser i utgangspunktet. Anonymkode: e5342...9dc Hvis en klem er viktigere enn at barna og barnebarna dine overlever, så gjør det gjerne sånn. Men for noen er det viktig at planeten ikke blir ødelagt. Og da må det tas noen grep. Det at folk ikke er villig til å ofre luksus eller se familie litt sjeldnere gjør oss til tapere Anonymkode: d243b...bad
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #42 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Litt sånn «når ingen andre gjør noe, så trenger ikke jeg gjøre noe heller»? Anonymkode: d243b...bad Hvis det går til helvete uansett, kanskje man i det minste vil nyte det siste normale tiåret? Det er vel mer at man har resignert, for en forstår at dette ikke lar seg gjennomføre. Jeg har beholdt flere av punktene, jeg går til jobb, spiser lite kjøtt, drar ikke på ferie med fly, kaster mindre, sparer på strøm. Men jeg gjør det fordi det gir meg en fordel, jeg blir sprekere av å gå, kroppen min trives uten for mye kjøtt, jeg sparer penger ved å ikke sitte i hetebølge og flykaos som uansett ikke fristet særlig i sommer. Men å gjøre det for en ideologisk overbevisning at det skal hjelpe på klimakrisen? Neppe, det løpet er kjørt allerede. Anonymkode: d4c4c...6f3
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #43 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvis det går til helvete uansett, kanskje man i det minste vil nyte det siste normale tiåret? Det er vel mer at man har resignert, for en forstår at dette ikke lar seg gjennomføre. Jeg har beholdt flere av punktene, jeg går til jobb, spiser lite kjøtt, drar ikke på ferie med fly, kaster mindre, sparer på strøm. Men jeg gjør det fordi det gir meg en fordel, jeg blir sprekere av å gå, kroppen min trives uten for mye kjøtt, jeg sparer penger ved å ikke sitte i hetebølge og flykaos som uansett ikke fristet særlig i sommer. Men å gjøre det for en ideologisk overbevisning at det skal hjelpe på klimakrisen? Neppe, det løpet er kjørt allerede. Anonymkode: d4c4c...6f3 Skjønner. Det er for sent, så hvorfor forsøke Anonymkode: d243b...bad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå