Gå til innhold

Hva er du villig til å ofre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en klimakrise. Å kildesortere søppel veier ikke opp for sydenturer.

Hva er du villig til å ofre for at planeten skal overleve?

- Flyreiser?

- Shopping?

- Sko?

- Langreist mat?

- Færre besøk til familie?

Anonymkode: d243b...bad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt det du nevner, unntatt turene til hytta.

Anonymkode: 6d2dc...0ae

Skrevet

Tja, å ofre de fleste av de her tingene, er stort sett min hverdag

- Flyreiser? Har ikke flydd på mange år

- Shopping? shopper lite ting

- Sko? kjøper sjelden nye sko

- Langreist mat? hva jeg handler av mat kommer an på pris, kortreist mat er som oftest så dyrt at det ikke er verdt det for meg

- Færre besøk til familie? har ikke familie som bor langt unna

Anonymkode: 29b65...178

Skrevet

Vil, så langt det lar seg gjøre gjort alt for å kunne besøke familie og få besøk få besøk av familie. Men, siden de bor langt borte, så innebærer det jo flyreiser. 

Alt det andre hadde jeg klart meg uten. Må heller ikke fly noe sted bare for ferie.

Anonymkode: f8913...472

Skrevet

Jeg kan fint ofre alt det, og det jeg har igjen er å tenke på maten. Der har jeg slurvet litt, men skal komme i mål med det også. 

Anonymkode: d97f4...630

Skrevet

Jeg har ikke bil, jeg er vegetarianer, jeg shopper lite, og har ting til det går i stykker. Flyr til Europa ca hvert tredje år. 

Anonymkode: 664ff...0ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

- Flyreiser?

- Shopping?

- Sko?

- Langreist mat?

Shopping, langreist mat, sko utover 4-5 par totalt og flyreiser. 

Anonymkode: e5342...9dc

Skrevet

Jeg kunne ofret et par folk jeg kjenner, som alene forbruker like mye som 12 andre.

Skrevet

Hva er du villig til å ofre, HI?

Sist jeg var på tur i ferien tok jeg tog, det er seks år siden, da var det seks år siden jeg tok en flytur, og før den var fire år siden forrige.

Jeg velger å ikke ha bil.

Jeg kjøper få klær som holder. Sko går jeg med til de er utgått.

Møbler/interiør kjøper jeg så godt som aldri, og når jeg kjøper noe så er det med samme tanke som med klær - jeg kjøper ting som skal vare i veldig mange år, og dette gjelder også pynteting, bilder. Og jeg kjøper norsk der det er mulig.

Jeg har aldri kjøpt utenlandsk kjøtt i Norge, handler konsekvent norske matvarer der det er mulig, og lokalt der det er mulig. Kommer ikke utenom å handle olivenolje, men bruker økologisk. Bruker litt nøtter og en og annen avokado (må unngå det meste av korn, mais m.m.). Tåler ikke melk, så må ha noen erstatningsprodukter for det, men velger også der norske eller svenske produkter der det er mulig.

Jeg har ikke muligheten til å dyrke noe selv, men jeg bruker en god del sopp- og nyttevekster fra naturen. Og har tenkt å begynne å fiske min egen fisk.

Anonymkode: 1d32c...f64

Skrevet

Tror ikke jeg er rette person å spørre, for ingenting av det der er en del av min hverdag...

Har ikke flydd på mange år

Jeg shopper veldig lite, bare det jeg må ha.

Jeg kjøper et par joggesko i året, vinterskoene mine er 4 år gamle tror jeg.

Spiser stort sett norsk mat

Det meste av familie bor i nærheten, men reiser 4 timer med buss en gang i året for å besøke broren min.

Anonymkode: afa2d...a5c

Skrevet

Alt du nevner. Familien kan jeg besøke med tog. Skulle forøvrig ønske de snart ble ferdige med buss for tog på Østlandet, og at nattog til København ble gjeninnført. 

Anonymkode: 68968...924

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

- Flyreiser?

- Shopping?

- Sko?

- Langreist mat?

Jeg har vært nødt til å reise med fly i forbindelse jobben to ganger (helt umulig å unngå) siden 2019. Ingen i privat sammenheng. Dette mtp klima. Jeg skal nok fly på feriereise igjen, men det skal være langt mindre.

Når det gjelder klær og sko kjøper jeg det sjelden. Kjøper kvalitet og bruker det til det er oppbrukt. Kjøper så og si aldri interiør.

I butikken sjekker jeg alltid opprinnelsesland på særlig grønnsaker. Prøver å kjøpe norske produkter så langt det kar seg gjøre, men må innrømme at jeg kjøper mango og avokado til fredagstacoen. Kjøper bare norsk kjøtt. Er svært bevist å spise opp mat og ikke kaste. Det er også svært økonomisk.

Det vanskeligste er vel å ikke besøke familie. Vi bor på Østlandet og familien på Vestlandet. Vi kjører dit 2-3 ganger i året. Tog er dessverre ikke mulig. Så kanskje det er det vanskeligste punktet.

Anonymkode: a2700...861

Skrevet

Det er primært tre ting jeg ikke er villig til å ofre.

1.Det er å kjøre bil (elektrisk) fordi det vil gjøre hverdagen veldig mye tyngre pga. dårlig kollektivtilbud og redusert frihet.

2. Fly. Jeg har reist vesentlig mye mindre med fly gjennom tidene enn de fleste på min alder, så nå når jeg omsider har økonomi og frihet til å reise litt, så nekter jeg å la meg presse til å føle på noen flyskam for en eller to flyturer i året.

3. Kjøtt. Jeg kan godt redusere forbruket, men jeg ser ikke helt for meg å kutte det ut.

Ellers shopper jeg lite, har bare noen få par med sko, kildesorterer, har all familie i nærheten og spiser mest lokalprodusert mat osv.

Anonymkode: 44bff...0a1

Skrevet

Jeg har vært i 'syden" én gang i livet, det var under sterkt gruppepress. Kommer nok aldri til å reise tilbake! Ferierer helst innenlands, da helst i bil. En og annen tur over grensen.  Så akkurat flyreiser blir ingen problem å droppe.  

Samme med shopping.  Jeg liker ikke å shoppe,  så det gjør jeg bare dersom det er absolutt nødvendig.  Møbler og interiør byttes ikke bare for å bytte.  Har stort sett det samme nå som for 20 år siden.  Kan finne på å bytte noe med venner eller om jeg finner noe på Finn som passer. 

Klær og sko kjøpes etter behov. Ikke hvert år jeg kjøper nye sko altså, de brukes til de er slitt! Har noen i familien som kjøper mye klær, hun bruker å gi meg noe når hun går lei av det og må rydde plass i skapet til nytt. Mulig det er derfor jeg har litt avslappet forhold til kleskjøp,  men brukte ikke kjøpe mye før heller.

Har familien i nærheten,  så den utgår. 

Maten kan jeg nok skjerpe meg på. Jeg kjøper for mye og er lite bevist på hva jeg kjøper! 

Anonymkode: 5f2dd...ab7

Skrevet

Jeg er villig til alt på den lista, jeg gjør det også nå. Shopping er erstattet med handle brukt. Det aller meste handles brukt og om det er nytt så kjøpes kvalitet som varer. 

Ellers så handler jeg ikke klær med mikro-plast, bruker IKKE skyllemiddel og bruker kun økologisk eller eco vaskemiddel som Sonett vaskemiddel eller vaskenøtter. Flekkfjerner fra PåStell er også bedre enn vanlig (giftig og etsende) flekkfjerner som finnes på butikken. 

Håndsåpen vi bruker er økologisk og det er det meste av kropp og hår produkter. Enten eco eller øko. 

Jeg tenker på alle produkter som skylles ut i vasken/dusjen og at produktet ikke inneholder skadelige ingredienser. Holder meg mest til økologiske og naturlige produkter. Om jeg skal farge håret så bruker jeg økologisk farge (den på helsekosten inneholder mye skadelige ingredienser den også). 

Plantene får økologisk plantenæring. 

Bruker tøybind til meg selv og ungene fikk bruke toybleier. 

Jeg er bevist på forskjellige tiltak og jeg er ikke redd for å lære meg nye ting. Lærer nye ting og legger da om livsstilen deretter. Man kan sette seg inn i og lese seg opp på alt, så her er det viljen det står på. Man kan jo prøve å være litt kreativ i det minste. 

Skrevet
Elina skrev (12 minutter siden):

Jeg er villig til alt på den lista, jeg gjør det også nå. Shopping er erstattet med handle brukt. Det aller meste handles brukt og om det er nytt så kjøpes kvalitet som varer. 

Ellers så handler jeg ikke klær med mikro-plast, bruker IKKE skyllemiddel og bruker kun økologisk eller eco vaskemiddel som Sonett vaskemiddel eller vaskenøtter. Flekkfjerner fra PåStell er også bedre enn vanlig (giftig og etsende) flekkfjerner som finnes på butikken. 

Håndsåpen vi bruker er økologisk og det er det meste av kropp og hår produkter. Enten eco eller øko. 

Jeg tenker på alle produkter som skylles ut i vasken/dusjen og at produktet ikke inneholder skadelige ingredienser. Holder meg mest til økologiske og naturlige produkter. Om jeg skal farge håret så bruker jeg økologisk farge (den på helsekosten inneholder mye skadelige ingredienser den også). 

Plantene får økologisk plantenæring. 

Bruker tøybind til meg selv og ungene fikk bruke toybleier. 

Jeg er bevist på forskjellige tiltak og jeg er ikke redd for å lære meg nye ting. Lærer nye ting og legger da om livsstilen deretter. Man kan sette seg inn i og lese seg opp på alt, så her er det viljen det står på. Man kan jo prøve å være litt kreativ i det minste. 

Nå bruker ikke jeg skyllemiddel, men hva er galt med å bruke det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nå bruker ikke jeg skyllemiddel, men hva er galt med å bruke det?

Kort fortalt så er det unødvendig og veldig uheldig for miljøet da det inneholder en rekke miljøfiendtlige ingredienser.

Skrevet

Shopping driver jeg uansett ikke med. Fort gjort å ofre det. Sko kjøper jeg kun når de gamle er hullete og utslitt. 

Flyturer: ja, er på gli der! Etter alle streikene og kaoset i år, har jeg tenkt å begynne å ta toget. Bor dessverre i Nord-Norge. Men på ferier vil jeg ta tog via Narvik gjennom Sverige. Hurtig og bekvemt. 

Langreist mat: omtrent ALL mat er langreist i nord… unntatt mine egne poteter fra hagen. Jeg kan droppe avokado, ris, importerte jordbær utenfor sesongen osv., men bananer tror jeg fortsatt jeg må kjøpe. De er ikke flybårne, da.

Kjøtt tror jeg også vil gå bra å ofre. 

Familie: mye av familien bor her i nord. De øvrige kan jeg ta på togturene mine, eller på skype? 

Anonymkode: 4c761...827

Skrevet

Jeg flyr alt for mye i jobben, og jobber for å redusere det ved å holde mer digitalt. Det er ikke akkurat noe offer, da, skulle med glede unngått alt av jobbreiser.

Jeg bruker ellers klær og sko til de slites ut, først på jobb (mens de ser ok ut) senere hjemme og på fritiden. Mest mulig arveklær til barnet, men det er for vanskelig å finne brukt til meg selv. 

Minst mulig kjøtt til meg, men mannen min vil ha det og jeg kan ikke tvinge ham. Langreist mat er jeg ikke sikker på om er verre en norsk sånn generelt. Tenk på all strømmen som går med til å varme opp drivhus og fjøs i Norge, mye kan produseres mer effektivt andre steder.

Har ikke bil, har bare ett barn, bor smått. Skifter ikke ut møbler og innredning unødig.

Anonymkode: 1c335...0a1

Skrevet

Jeg bor i Mumbai i India. Det lille Norge gjør utgjør dessverre en mini prosent i den store sammenhengen. Her er det ingen som bryr seg. Jeg bor heldigvis utenfor bykjernen, men inni kan det gå ukesvis før vi ser solen grunnet forurensning. Alle kjører bil med bensin/diesel, forurenset vann slippes ut hvor som helst, resirkulering eksisterer ikke osv osv. Det bor 21 millioner kun i denne byen. Så deres få flyturer, litt shopping og kjøp av bananer har virkelig ingen effekt før vi får med de store og folkerike landene. 

Anonymkode: 1d6c3...949

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bor i Mumbai i India. Det lille Norge gjør utgjør dessverre en mini prosent i den store sammenhengen. Her er det ingen som bryr seg. Jeg bor heldigvis utenfor bykjernen, men inni kan det gå ukesvis før vi ser solen grunnet forurensning. Alle kjører bil med bensin/diesel, forurenset vann slippes ut hvor som helst, resirkulering eksisterer ikke osv osv. Det bor 21 millioner kun i denne byen. Så deres få flyturer, litt shopping og kjøp av bananer har virkelig ingen effekt før vi får med de store og folkerike landene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ingenting

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Sånn som jeg tenker om dette er at mine barn skal vite at jeg gjorde mitt beste. Det skal de vokse opp med å både se og lære. Jeg er en mor som ikke kun lever her og nå. Jeg har satt barn til verden jeg unner en god fremtid. Da hjelper det ikke å peke på andre den dagen de stiller spørsmål til hvorfor vi ikke brydde oss. 

Anonymkode: d97f4...630

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

I Mumbai bor det vel 3-4 ganger så mange mennesker som i hele Norge. Det er klart det blir konsentrert forurensning. Man må regne per hode, og ikke per land. Man må også forvente mer av i-land med ekstremt mye mindre fattigdom og bedre tilgang til teknologi og ren kraft. Jeg vil tro at selv om det er mer utslipp i Mumbai fra fabrikker og kjøretøy, er nok forbruket per capita langt mindre. 

Anonymkode: 68968...924

Skrevet

Du må ofre nesten alt som nevnes i listen, så dette kommer ikke til å gå. Men jeg er villig til å ta ei pille for å runde av den dagen jeg er ubrukelig og i veien, så folk slipper å ivareta meg i hvert fall. Det kunne jo vært en løsning…

Anonymkode: d4c4c...6f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...