Gå til innhold

Tror dere vi våkner nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange er som frosker. Frosker som blir fortalt at hvis du hopper opp i den store kjelen der, da kommer vannet til å bli varmet opp inntil du blir kokt ihjel og dør. Du kan velge å leve i pakt med naturen på en slik måte at du ikke ødelegger naturen - eller du kan hoppe opp i kjelen.

Det er mange som her velger å hoppe opp i kjelen, for så å krangle på bagateller eller drive med ansvarsfraskrivelse etterpå.

Det er også mange som bør ta et ordentlig oppgjør med seg selv og hvordan de velger å ikke bruke tid på å sette seg inn i samfunnsviktige saker. Hvorfor de ikke engasjerer seg annet enn ved å følge nyheter gjennom sosiale medier (totalt bevisstløse på at de da får presentert det den aktuelle sosiale medium-kanalens algoritmer (og økonomiske vinninger de eller deres stille samarbeidspartnere måtte ha som hensikt) sier man skal få presentert. Dermed bestemmer de hvilken virkelighetsoppfatning hver og en av oss skal ha. Bare en sånn bagatell som netthandel - det burde forbys i nåværende form, siden det skaper enormt mye mer frakt i verden. Om ikke annet, velg en sak hver måned som du kan sette deg inn i, eller to saker i året hvor du går mer i dybden, hvor du går etter kilder, begynner å tenke selv.

Å sitte og krangle om et par sko, som en gjør, det er nettopp årsaken til at verden i øyeblikket er som en gjeng tankeløse frosker - det slike holdninger som tar fokuset bort fra det faktum at alle må gjøre langt mer. Da kan man ikke fortsette å reise på flere utenlandsferier i året, ha flere biler og et enormt forbruk!

Anonymkode: d5182...9c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mange er som frosker. Frosker som blir fortalt at hvis du hopper opp i den store kjelen der, da kommer vannet til å bli varmet opp inntil du blir kokt ihjel og dør. Du kan velge å leve i pakt med naturen på en slik måte at du ikke ødelegger naturen - eller du kan hoppe opp i kjelen.

Det er mange som her velger å hoppe opp i kjelen, for så å krangle på bagateller eller drive med ansvarsfraskrivelse etterpå.

Det er også mange som bør ta et ordentlig oppgjør med seg selv og hvordan de velger å ikke bruke tid på å sette seg inn i samfunnsviktige saker. Hvorfor de ikke engasjerer seg annet enn ved å følge nyheter gjennom sosiale medier (totalt bevisstløse på at de da får presentert det den aktuelle sosiale medium-kanalens algoritmer (og økonomiske vinninger de eller deres stille samarbeidspartnere måtte ha som hensikt) sier man skal få presentert. Dermed bestemmer de hvilken virkelighetsoppfatning hver og en av oss skal ha. Bare en sånn bagatell som netthandel - det burde forbys i nåværende form, siden det skaper enormt mye mer frakt i verden. Om ikke annet, velg en sak hver måned som du kan sette deg inn i, eller to saker i året hvor du går mer i dybden, hvor du går etter kilder, begynner å tenke selv.

Å sitte og krangle om et par sko, som en gjør, det er nettopp årsaken til at verden i øyeblikket er som en gjeng tankeløse frosker - det slike holdninger som tar fokuset bort fra det faktum at alle må gjøre langt mer. Da kan man ikke fortsette å reise på flere utenlandsferier i året, ha flere biler og et enormt forbruk!

Så norgesferie av tilsvarende lengde er helt greit? Det er utlandet som er problemet, ikke avstanden man kjører? 

Anonymkode: 1823a...5bd

Skrevet

Hvorfor gidder dere å skrive om innavl og hundespann? Det er usaklig, og fjerner fokus fra saken.

Dette er alvorlig, og må behandles alvorlig. Det er ingen stor krise om man må reise med tog eller elbil for å se familien sin, men flyturer bør begrenses sterkt. 

Det verste er når man leser om kjendiser som Taylor Swift, som så langt i år har flydd 170 turer med privatflyet sitt, og dermed står for over 8293 tonn CO2-utslipp (i en periode hvor hun ikke er på turné), og Kylie Jenner som velger privatfly for en tur på 17 min.

https://www.washingtonpost.com/climate-environment/2022/08/02/taylor-swift-kylie-jenner-private-jet-emissions/

Anonymkode: dc23c...1e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg henger meg opp i det fordi det ikke er sant. Har du ett par joggesko og det blir vått i regnet, går du tur med pensko eller vintersko? Og hva når der eneste settet med superundertøy blir svett og stinkende - går du rundt og fryser dagen etter mens superundertøyet tørker? For du bruker ikke den miljøskadelige tørketrommelen, gjør du? 

Jeg har forresten aldri nevnt det å fly verden rundt. 

Er du seriøs? Blir skoene våte så tørker man dem, er undertøyet skittent vasker man det. Det tørker fint over natten (det har man ikke i tørketrommel uansett). Du biter virkelig vilt rundt deg her. 

Anonymkode: 46aa1...745

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så norgesferie av tilsvarende lengde er helt greit? Det er utlandet som er problemet, ikke avstanden man kjører? 

Det er forurensningen som er problemet!

Anonymkode: deea0...e6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er forurensningen som er problemet!

Anonymkode: deea0...e6b

Nettopp. Så hvorfor gnåle om utenlandsturer som den eneste synderen, når norgestur kan være like, om ikke mer, forurensende? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Så hvorfor gnåle om utenlandsturer som den eneste synderen, når norgestur kan være like, om ikke mer, forurensende? 

Det er ingen som gnåler om det. De fleste sier «reis mindre», det er ikke nødvendigvis med fly. Men fly forurenser mer enn el-biler uansett

Anonymkode: 2ff7c...8f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er ingen som gnåler om det. De fleste sier «reis mindre», det er ikke nødvendigvis med fly. Men fly forurenser mer enn el-biler uansett

De fleste nevner kun utenlandsturer, selv om turer innen Norge kan være like ille. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De fleste nevner kun utenlandsturer, selv om turer innen Norge kan være like ille. 

Hva så, må man nevne alt som er like ille?

Anonymkode: fd468...2b9

Skrevet

I informasjonsalderen vi nå lever i så må vi anse ignoranse som et valg. 

Jeg gjør mye for miljøet men jeg kan alltid bli bedre. Det er så mye hver og en av oss kan gjøre og som samfunn må vi nok belegge oss på å legge om hele vårt økonomiske system.

Vi må gjøre brukthandel til noe som kan skape profitt og arbeidsplasser. Jeg mener det er galt at en antikvitet/brukthandel må betale det samme i moms som en miljøfiendtlig kjedebutikk som tjener penger på bruk og kast. Vi må også gjøre reparasjon til noe som folk faktisk benytter seg av, her må vi også se på å redusere momsen samt gjøre slike tjenester mer tilgjengelig. 

Langhelg  til storby med fly......det bør vi rett og slett slutte med!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo du som gnåler om det nå, det stod flere andre eksempler. Eller forventet du en fullstendig liste over absolutt alle potensielle forurensningskilder? 

Anonymkode: 92be8...3fb

Skrevet
Elina skrev (35 minutter siden):

I informasjonsalderen vi nå lever i så må vi anse ignoranse som et valg. 

Jeg gjør mye for miljøet men jeg kan alltid bli bedre. Det er så mye hver og en av oss kan gjøre og som samfunn må vi nok belegge oss på å legge om hele vårt økonomiske system.

Vi må gjøre brukthandel til noe som kan skape profitt og arbeidsplasser. Jeg mener det er galt at en antikvitet/brukthandel må betale det samme i moms som en miljøfiendtlig kjedebutikk som tjener penger på bruk og kast. Vi må også gjøre reparasjon til noe som folk faktisk benytter seg av, her må vi også se på å redusere momsen samt gjøre slike tjenester mer tilgjengelig. 

Langhelg  til storby med fly......det bør vi rett og slett slutte med!

Og ferier til varmere land kan vi kutte ut. Og så kan vi kutte ned på reiser til familie som bor langt unna. Gjør alle det, så vil vi se endringer ganske kjapt slik vi så sa alle land var nedstengt

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og ferier til varmere land kan vi kutte ut. Og så kan vi kutte ned på reiser til familie som bor langt unna. Gjør alle det, så vil vi se endringer ganske kjapt slik vi så sa alle land var nedstengt

Helt feil. Du vil ikke merke noe. Det er i land som Kina man må sette inn støtet. 

Anonymkode: 8cd92...7c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Da hadde jeg flyttet sammen med mann og barn. Og mange nordmenn med revmatisme, kuldeastma osv hadde flyttet til varmere land permanent. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tror nok nyskapende teknologi vil kunne gjøre fly miljøvennlig men sterke insentiv må til for å få bransjen til å endre seg. Et slikt endringmønster i folks reising vil være et veldig sterkt et. Jeg tror og håper vi vil klare å reise i fremtiden også uten å belaste miljøet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Helt feil. Du vil ikke merke noe. Det er i land som Kina man må sette inn støtet. 

Nei, det er en unnskyldning. Hver kineser forbruker og forurenser mindre enn deg og meg. 

Anonymkode: da068...b64

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Da hadde jeg flyttet sammen med mann og barn. Og mange nordmenn med revmatisme, kuldeastma osv hadde flyttet til varmere land permanent. 

Men ingen tvinger deg til å bo i Norge? Verken nå eller i framtida.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men ingen tvinger deg til å bo i Norge? Verken nå eller i framtida.

Selvfølgelig ikke. Men hvis for mye kvalifisert arbeidskraft flytter ut, vil vi slite. 

Skrevet

Det er jo du som gnåler om det nå, det stod flere andre eksempler. Eller forventet du en fullstendig liste over absolutt alle potensielle forurensningskilder? 

Anonymkode: 92be8...3fb

Hun ville helst høre at den forurensingen hun selv liker er noe hun kan fortsette med…

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Men hvis for mye kvalifisert arbeidskraft flytter ut, vil vi slite. 

Nei? Vi importerer jo allerede arbeidskraft. 

Skrevet

Ja. Hvorfor i helvete skal vi gjøre noe? Vi ber Kina fikse klimakrisen så vi kan fortsette som vi gjør

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Oj, du viste poenget mitt godt - gratulerer, du er akkurat en av froskene som frivillig hoppet i gryta selv om du vet hva det fører til.

Problemet er hvor mye man forurenser. Og om du hadde lest så stod det også flere utenlandsturer i det jeg skrev.

Fortsett med kvekkingen din, for det er det som er, du kvekker og kverrulerer på bagateller som tar bort fokuset på det som er viktig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Tror du Norge skjelver når du truer med å flytte? 

Skrevet

Det er rart med det altså,men så fort sommerferie og sydenturer kommer på kalenderen blir enkelte mer fokuserte på klima enn Hauge…

Anonymkode: 4a172...a53

Skrevet

Det er rart med det altså,men så fort sommerferie og sydenturer kommer på kalenderen blir enkelte mer fokuserte på klima enn Hauge…

Anonymkode: 4a172...a53

Det er ikke så rart? Det er jo da folk reiser mest, og da folk bør tenke mindre på egne ønsker og mer på verdens behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...