Gå til innhold

Tror dere vi våkner nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi kan vel kanskje bli betraktet som skadedyr sett utenfra ja. Faktisk. Vi kan vel kanskje si innenfra også. Men jeg tror på yngre og bedre skapninger innen menneskeheten da. Den generasjonen som vokser opp og er unge nå er mye klokere og mer empatiske enn oss som skapte dem. 

Anonymkode: a9afc...e0f

Men de er jo også godt vant med å reise mye. De blir tatt med på ferieturer i hytt og vær av sine foreldre. De har venner over hele vernede . Tror du virkelig de kommer til å slutte å fly?

Anonymkode: 2ff7c...8f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det verste argumentet er «vi kan ikke slitte å besøke familie i utlandet fordi det skader miljøet å fly» eller «vi kan ikke slutte å reise fordi det er klimakrise» men jo, vi kan det, vi bare vil ikke. 

Så du hadde kuttet ut dine egne foreldre i klimaets navn? 

Anonymkode: 1823a...5bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men de er jo også godt vant med å reise mye. De blir tatt med på ferieturer i hytt og vær av sine foreldre. De har venner over hele vernede . Tror du virkelig de kommer til å slutte å fly?

Jeg tror helt ærlig at de vil tenke lenger, ja. Nå har dette blitt litt borte på grunn av pandemien. Snart vil forhåpentligvis de yngre komme på banen igjen. 

Skrevet

Jeg tror ikke vi i vesten og USA vil skjønne at vi ikke bare kan kjøpe oss ut av ting, slik som vi ellers har kunnet gjøre med det meste. Vi kan ikke kjøpe oss ut av at det ikke er nok vann til å vanne alle jorder, eller kjøpe mat som ikke har blitt produsert pga en tørkesesong eller stormsesong. Vi vil ikke rasjonere på vannet for vi skal ha det som vi alltid har hatt det og vi deg 3 jo bare å kjøpe seg fri av alt. 
For oss så er dette ett ulandsproblem og vi er jo ikke noe uland, men plutselig endag så står vi akkurat likt som ulandene når vi ikke har nok vann, ikke nok av all mat som vi har hatt før. En dag så har vi ikke mulighet til å kjøpe dette for andre land er ikke villige til å selge siden de trenger det selv. 

Folk er ikke villige til å fire på noe, de skal til utlandet vinterferie, påskeferie, sommerferie og høstferie for det har de alltid gjort. De må jo utenlands for å ha ferie. Jeg ønsket akkurat min datter lykke til når hun i natt dro til syden, nå var det fem år siden hun hadde vært i farmors sitt hus i syden så nå var det helt greit syns hun. Hun takker faktisk nei til å bli med hver ferie for hun syns ikke det er greit forlk flyr så mye de gjør. Farmor kjører ned og er der lenge av gangen, så hun hadde tatt fly ned sammen med søster. At vi må dra så sjeldent er kanskje ikke nødvendig, men er ingen som må dra på ferie med fly eller så langt hver ferie. 

Anonymkode: 4b7c6...ace

Jeg reiser til utlandet med bil. Det tar 6 timer med kjøring dit jeg drar. Hadde det vært bedre hvis jeg dro til Oslo med fly?

Skrevet

Det er ikke for dumt om det er det som skal til for å redde planeten vår

Da foreslår jeg at du kutter ut din egen familie og går frem med et godt eksempel. Mange har familie som bor på andre kanten av landet. Klimaavtrykket blir ikke mindre av å fly fra Oslo til Tromsø enn å fly fra Oslo til Stockholm. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvorfor skulle det være det? Det ER flere her inne som har feriebolig i utlandet og selv om det er en tråd om klima så ER det lov med tråder med annet tema. 

Anonymkode: 4a172...a53

Ikke gidd. Det er bare flaut og pinlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg reiser til utlandet med bil. Det tar 6 timer med kjøring dit jeg drar. Hadde det vært bedre hvis jeg dro til Oslo med fly?

Du forurenser jo uansett?

Anonymkode: deea0...e6b

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Godt du sitter med fasiten i hånden da. Alltid kjekt når noen gjør det. Det som er flaut er at du synes å vite hva folk mener eller ikke mener med innleggene sine .

Anonymkode: 4a172...a53

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvor skrev jeg det? Det finnes andre måte å holde kontakten på enn å fly 5 ganger per år. For 100 år siden var kontakten de hadde brev. De kunne ikke besøke hverandre. Det gikk fint det. Vi er småforbannet storforlangende og egoistiske at vi setter egne behov foran de neste generasjoners behov for å overleve. Man MÅ ikke fly for å besøke familie flere ganger per år. Blir fly og biler forbudt fordi de dreper planeten, så blir det slutt på det. 

Men da starter du å skrive brev til din egen familie. Du forklarer dem at du ikke lenger kan omgås dem fysisk, fordi det er dårlig for miljøet. Så forklarer du at dine foreldre aldri får klemt barnebarnet, fordi du foretrekker å skrive brev. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du forurenser jo uansett?

Så en 6 timers tur med bil forurenser like mye som en 2 timers tur med fly? Mener du at alle skal feriere i sin egen stue? 

Skrevet

Nei, vi gjør ikke det. Dessverre. Verden vår er bygget opp på fossil energi, demokrati og individualisme. Selv Petter Stordalen, som preker om klima, hvor mye tror du han slipper ut i løpet av ett år? For han har penger og mulighet til å gjøre som han vil. En ekte miljøhelt ville ikke brydd seg om pengene på bok, men budsjettet ville vært, hva kan jeg slippe ut. Men han gjør ikke det, han trenger 1000 kvm å bo i, pluss noen hytter, fete båter, ferier og biler. Men han vet, for han har bodd sammen med ei som viet livet sitt til å kartlegge dette. Slik er så og si alle skrudd sammen. Jeg ser vi har ett problem, men jeg er ikke villig til å gjøre det som må til. Dette er ikke for å henge ut Stordalen, men kun ett eksempel som viser hvordan de fleste av oss faktisk ER. 

Vi vil utløse en massiv krise ved å strupe inn fossil energi. Det blir opprør, det blir konsekvenser, det blir for mange krise. Derfor kan ikke politiske ledere som lever av gjenvalg ta den type beslutning, de blir bare valgt bort. For den snuoperasjon vi må gjennom kommer til å svi så hardt at kun de mest overbeviste sjelene klarer å stå i det over tid. 

Vi har kun en vei ut av dette, det er siste kortet. Noen smarte hoder som finner en magisk løsning som ikke svir for mye. Oddsene er ikke på vår side. Er det nå vi skal si takk for dansen og lykke til? 

Anonymkode: 92be8...3fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så en 6 timers tur med bil forurenser like mye som en 2 timers tur med fly? Mener du at alle skal feriere i sin egen stue? 

Poenget er at vi forurenser så mye at klimaet blir ødelagt. Og det mange sier er at det er for sent å snu, fordi folk ikke er villige til å endre livsførsel. Som deg, som blir himmelfallen over forslaget om at folk må slutte å reise. Du bekrefter jo bare det som påstås i tråden: vi kommer til å fortsette med å fucke opp klimaet fordi vi ikke er villige til å endre oss. Det er liksom ikke sånn at klimaet tenker: «Nei hun et forurenser mindre enn hun KUNNE ha gjort, så da lat jeg meg ikke påvirke av hennes forurensning.»

Skrevet

Poenget er at vi forurenser så mye at klimaet blir ødelagt. Og det mange sier er at det er for sent å snu, fordi folk ikke er villige til å endre livsførsel. Som deg, som blir himmelfallen over forslaget om at folk må slutte å reise. Du bekrefter jo bare det som påstås i tråden: vi kommer til å fortsette med å fucke opp klimaet fordi vi ikke er villige til å endre oss. Det er liksom ikke sånn at klimaet tenker: «Nei hun et forurenser mindre enn hun KUNNE ha gjort, så da lat jeg meg ikke påvirke av hennes forurensning.»

Nettopp! Vi har vokst opp med kredittkort, hvis jeg bare tjener 30 000 denne mnd, men strømmen er dyr, så kan jeg betale de siste 10 000 tilbake når jeg får feriepenger. Klimaet bryr seg ikke om hvorfor eller grunn. Forurenser du for mye, kollapser det. Uavhengig grunn. 

Noe av det mest irriterende jeg leser er, hva med turistnæringen? Tuller dere? 

Anonymkode: 92be8...3fb

Skrevet

De fleste er seg selv nærmest. 
Her er det strømkrise. Men hvor mange har faktisk gått inn for å spare strøm? Altså; virkelig gått inn for å spare? Vi klager over måtte gå med med klær og sokker inne og over at vi ikke kan vaske olabukse hver eneste dag. Ola nordmann jo ha varmekabler i oppkjørselen og strømstøtte til ferieboligen. 

klimakampen fungerer dessverre best i medgangstider. 

Anonymkode: 4408f...4c1

Gjennomsnitts nordmannen har ikke varmekabler i oppkjørselen og ingen får strømstøtte til hytta. 

NotNaomi skrev (23 minutter siden):

Det var bare et dustete forsøk på å provosere.. 🙂 det skjønner du vel? 

Mener du at ingen har feriebolig i utlandet?

NotNaomi skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal du styre forumet? 

Anonymkode: 46aa1...745

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Så du hadde kuttet ut dine egne foreldre i klimaets navn? 

Hvorfor skal jeg kutte dem ut? At man ikke kan varsler hverandre betyr ikke at man må kutte dem ut. Det er mange måter å holde kontakten på. Datteren min bor 20 timer i bil unna oss. Vi møtes på halvveien i sommerferie og hun kommer til med annenhver jul. Ellers snakker vi på tlf og FaceTime. Hvor vi ikke kunne gjennomført besøkene, så hadde vi jo ikke mistet kontakten, men funnet andre måter å holde den på. Vi så hverandre ikke i det hele tatt fra sommeren 2019 til nå i sommer. Vi mistet ikke kontakten. Den har vi holdt hele tiden

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Men da starter du å skrive brev til din egen familie. Du forklarer dem at du ikke lenger kan omgås dem fysisk, fordi det er dårlig for miljøet. Så forklarer du at dine foreldre aldri får klemt barnebarnet, fordi du foretrekker å skrive brev. 

Det blir jo mulig konsekvensen av vi føkke opp alt og nekter å slutte med det. Og så har vi mer moderne metoder enn brev i dag. Det håper jeg du er klar over. Og så er det forskjell på å reise flere ganger i året med fly enn å reise annenhvert år eller sjeldnere med feks tog… eller bil også om den er el

Skrevet

Vi kan vel kanskje bli betraktet som skadedyr sett utenfra ja. Faktisk. Vi kan vel kanskje si innenfra også. Men jeg tror på yngre og bedre skapninger innen menneskeheten da. Den generasjonen som vokser opp og er unge nå er mye klokere og mer empatiske enn oss som skapte dem. 

Deler dessverre synet ditt, vi oppfører oss som skadedyr, ruinerer vårt eget livsgrunnlag. Planeten prøver å bli kvitt oss.

Anonymkode: 4fc6f...185

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Da foreslår jeg at du kutter ut din egen familie og går frem med et godt eksempel. Mange har familie som bor på andre kanten av landet. Klimaavtrykket blir ikke mindre av å fly fra Oslo til Tromsø enn å fly fra Oslo til Stockholm. 

Hvorfor tror du man må kutte ut familie bare fordi man ikke kan treffe de like ofte? Har du ikke selv valgt å flytte fra dem? Tror du at eneste måte å holde kontakte på er å reise?

Skrevet

Deler dessverre synet ditt, vi oppfører oss som skadedyr, ruinerer vårt eget livsgrunnlag. Planeten prøver å bli kvitt oss.

Anonymkode: 4fc6f...185

Selvsagt vil den blir kvitt oss. Vi er parasitter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal jeg kutte dem ut? At man ikke kan varsler hverandre betyr ikke at man må kutte dem ut. Det er mange måter å holde kontakten på. Datteren min bor 20 timer i bil unna oss. Vi møtes på halvveien i sommerferie og hun kommer til med annenhver jul. Ellers snakker vi på tlf og FaceTime. Hvor vi ikke kunne gjennomført besøkene, så hadde vi jo ikke mistet kontakten, men funnet andre måter å holde den på. Vi så hverandre ikke i det hele tatt fra sommeren 2019 til nå i sommer. Vi mistet ikke kontakten. Den har vi holdt hele tiden

Så dere reiser for å møte datteren din, mens vi andre skal bare omgås familien på telefon?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tror du man må kutte ut familie bare fordi man ikke kan treffe de like ofte? Har du ikke selv valgt å flytte fra dem? Tror du at eneste måte å holde kontakte på er å reise?

Nå er det svært sjeldent at hele familien bor i samme boligfelt hele livet. 

Skrevet

Så dere reiser for å møte datteren din, mens vi andre skal bare omgås familien på telefon?

Nei. Man kan reise på mer miljøvennlige måter, mye sjeldnere og eller likevel klare å holde kontakten.

Skrevet

Nå er det svært sjeldent at hele familien bor i samme boligfelt hele livet. 

Må man bo i samme boligfelt for å klare å besøke hverandre altså? Før, da det ikke var vanlig å reise slik vi gjør nå, så bodde man ofte nær familien hele livet. Det vil bli sånne tilstander igjen om man må slutte å reise. Og det er ikke noen krise. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Må man bo i samme boligfelt for å klare å besøke hverandre altså? Før, da det ikke var vanlig å reise slik vi gjør nå, så bodde man ofte nær familien hele livet. Det vil bli sånne tilstander igjen om man må slutte å reise. Og det er ikke noen krise. 

Det er en krise. Da vil man enten være nødt til å være singel hele livet eller gifte seg med noen man ikke elsker eller ikke passer sammen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er en krise. Da vil man enten være nødt til å være singel hele livet eller gifte seg med noen man ikke elsker eller ikke passer sammen.

Du er relativt trangsynt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...