Gå til innhold

Noen her som har fått barn i 40 årene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det? Trives dere med å ha startet på nytt med baby igjen, var det riktig valg for dere? Fordeler/ulemper? 

Mannen og jeg har to barn på 7 og 11 år, og har det siste året fått tilbake mye tid og overskudd, familien og hverdagen fungerer veldig godt. Og nå har vi begynt å få veldig lyst på et siste barn.... 🙈 Tenker på all gleden med å få oppleve alt på nytt igjen med et lite barn som vokser til, og enda et tilskudd til familien 🥰

Samtidig kan det jo bli krevende også, men ser mest fordeler. Vi har stort hus med nok plass og stabil økonomi. 

Men det er jo selvsagt dette med alder da, jeg er 40 og mannen 43 år. 

Noen her i 40 årene som har valgt å få en attpåkladd og startet på nytt med baby igjen? Hører veldig gjerne om ulike erfaringer 😊

HI

Anonymkode: 1748d...09d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Hadde det vært første eller andre barnet og det første var lite, så hadde jeg gjort det. Men et barn på 12 år som må legge opp alle feriene i flere år fremover etter en lillebror eller søster på 1-10 år blir gørr. Jeg lover deg. Jeg har en søster som er 12 år yngre. Da jeg var 15-16 og vi skulle på familieferie og dro til Lilleputthammer…. Og Hunderfossen… alt ble tilpasset søsteren min, for det var umulig for henne å tilpasse seg meg. Tusenfryd var utelukket. Jeg møtte reise med venner. 

Anonymkode: 2f05a...f20

Skrevet

Vi har 15 og 20 år mellom vår attpåklatt og de andre barna.  og nyter livet. Nå er jeg 52 år og har en tiårig som holder meg i form. Han kom som en overraskelse, men har kun vært en glede. Nå ble jo han alene som barn hos oss, så vi har ikke hatt utfordringene med aldersforskjellen, men han har jammen vært med på lasset på mye. 

Svangerskapet var tøft, men barseltiden og småbarnstiden var helt rosenrød. Jeg visste at dette var aller siste gang med baby og at utfordringer med amming, søvn, trass og tenna i tapetet foregår en forsvinnende liten periode av et langt liv, så skuldrene var lave og tålmodigheten stor. 

Kan absolutt anbefales ❤️

Anonymkode: cf25c...455

Skrevet

Det er både positive og negative sider, og hva dere legger vekt på er jo opp til dere.

Både jeg og mannen har vokst opp i familier med en atpåkladd. Jeg er eldst i søskenflokken og har søsken som er 15 pr yngre enn meg, mannen er atpåkladden og har søsken som er 14 år eldre enn seg.

Vi er begge enige om å ikke ha atpåkladd, vi valgte å få alle våre barn på rappen. Men det er ikke dermed sagt at vi hat hatt en dårlig oppvekst.

Jeg syntes det var helt fantastisk å bli storesøster da jeg var 15. Jeg ble nærmest som en reservemor. Mine foreldre var veldig klare på at mitt liv ikke skulle endres negativt, og jeg tror aldri jeg ble spurt om å være barnevakt engang. Men jeg tok jo lappen og hentet i barnehagen, flyttet hjemmefra og hadde overnattingsbesøk osv. Veldig koselig og vi har alltid hatt et godt forhold. Men jeg var jo mer som en tante enn en søster, og den minste blir jo boende hjemme lenge etter at eldre søsken har flyttet hjemmefra og ble en litt veslevoksen unge, litt bortskjemt  og typisk "enebarn med godt voksne foreldre"

Anonymkode: bc3d9...94f

Skrevet

Fikk to attpåklatter da jeg var 39 og 41. Hadde da barn på ungdomsskole og VGs. fra før. Det har vært helt supert! Svangerskapene og småbarnstiden er ikke noe verre enn i 20-årene og det er masse kos. Det eneste jeg kan framheve som slitsomt, er at tenåringene er sent oppe om kvelden og det er da jeg kan ha kvalitetstid med dem, mens de små er tidlig våkne og gjerne våkne noen ganger om natta. Blir mao lite søvn, men det er det verdt! 😊

Anonymkode: 2a16e...45a

Skrevet

Kunne aldri tenkt meg det. Godt å ha store barn nå i 40 årene å kunne gjøre alt jeg vil selv. Så her er deg helt utenkelig. 

Anonymkode: fad4c...80b

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Kunne aldri tenkt meg det. Godt å ha store barn nå i 40 årene å kunne gjøre alt jeg vil selv. Så her er deg helt utenkelig. 

Anonymkode: fad4c...80b

Hvorfor svarer du da?

Anonymkode: 59143...aab

Skrevet

Kjør på. Dere er oppegående foreldre som gir barn muligheter i livet. Vi trenger hvert eneste kloke hode og effektive hender i fremtiden. 

Anonymkode: 767f4...e8c

Skrevet

jeg fikk da jeg var 40, helt fantastisk. Min mor da hun var 43, det har holdt henne yngre enn absolutt alle vennene hennes. Kjør på om du har lyst, 40 er absolutt ingen alder i våre dager.

Anonymkode: 7092e...7d4

Skrevet

Jeg fikk siste da jeg var 40. Fikk også barn som 38, 37, 31 og 25. Fy søren for et slit !

Anonymkode: 3b09c...79f

Skrevet

Fikk nummer fire i vinter som 40-åring og herregud for en bonus han er. Alle elsker han og passer på han. Han henger bare med på det vi andre gjør. Svangerskapet var enkelt også. 

Anonymkode: c4be4...b03

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk siste da jeg var 40. Fikk også barn som 38, 37, 31 og 25. Fy søren for et slit !

Næh! Fem unger er travelt? Hvem skulle trodd?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

jeg fikk da jeg var 40, helt fantastisk. Min mor da hun var 43, det har holdt henne yngre enn absolutt alle vennene hennes. Kjør på om du har lyst, 40 er absolutt ingen alder i våre dager.

Anonymkode: 7092e...7d4

Rent biologisk er det jo det. Det er utenbtvil økt forekomst av barn med helseutfordringer når mor er såpass.

Anonymkode: 78980...085

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi har 15 og 20 år mellom vår attpåklatt og de andre barna.  og nyter livet. Nå er jeg 52 år og har en tiårig som holder meg i form. Han kom som en overraskelse, men har kun vært en glede. Nå ble jo han alene som barn hos oss, så vi har ikke hatt utfordringene med aldersforskjellen, men han har jammen vært med på lasset på mye. 

Svangerskapet var tøft, men barseltiden og småbarnstiden var helt rosenrød. Jeg visste at dette var aller siste gang med baby og at utfordringer med amming, søvn, trass og tenna i tapetet foregår en forsvinnende liten periode av et langt liv, så skuldrene var lave og tålmodigheten stor. 

Kan absolutt anbefales ❤️

Greit å ha i bakhodet at barseltiden og smpbarnstiden IKKE trenger å bli rosenrød. Jeg kjenner mange som ikke har hatt en sammenhengende natts søvn de første 5 årene av barnas liv. Mye gråting, kollik og uro i spedbarnstiden. Når man tar et valg om å få et barn til, bør man kjenne etter om man har ressurser til det negative så vel som det positive. En 8 og 12 åring trenger fortsatt mye oppfølging mtp logistikk rundt skole, lekser, fritidsaktiviteter osv. Hvordan vil dette være hvis det nye barnet ikke sovet de første årene av livet? 

Det er økt risiko i svangerskapet, for tidlig fødsel, misdannelser på fosteret som hjertefeil og leppe-/ganedpalte, fødselskomplikasjoner, dødfødsel, økt forekomst av ADHD, autisme osv. 

Det er selvsagt en berikelse å få et nytt barn inn i familien, men det er greit å ha tenke på utfordringene det oftere medfører for både mor og barn. 

Anonymkode: f6f07...fa7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Greit å ha i bakhodet at barseltiden og smpbarnstiden IKKE trenger å bli rosenrød. Jeg kjenner mange som ikke har hatt en sammenhengende natts søvn de første 5 årene av barnas liv. Mye gråting, kollik og uro i spedbarnstiden. Når man tar et valg om å få et barn til, bør man kjenne etter om man har ressurser til det negative så vel som det positive. En 8 og 12 åring trenger fortsatt mye oppfølging mtp logistikk rundt skole, lekser, fritidsaktiviteter osv. Hvordan vil dette være hvis det nye barnet ikke sovet de første årene av livet? 

Det er økt risiko i svangerskapet, for tidlig fødsel, misdannelser på fosteret som hjertefeil og leppe-/ganedpalte, fødselskomplikasjoner, dødfødsel, økt forekomst av ADHD, autisme osv. 

Det er selvsagt en berikelse å få et nytt barn inn i familien, men det er greit å ha tenke på utfordringene det oftere medfører for både mor og barn. 

Økt forekomst av autisme!  Er du helt dum ?!

Skrevet

Jeg var over 40, fikk vite at det var tvillinger. Mannen stakk og jeg ble alene. Er glad i tvillingene, men det har vært slitsomt. 

Jeg er beriket med disse tvillingene, men jeg ville ikke  ha gjort det på ny. 

Anonymkode: 2efe6...cb5

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ehh. Nei. Eldre foreldre får oftere barn med autisme. 

Skrevet

Vi fikk en attpåklatt da jeg var 42.

Jeg er uendelig lykkelig for at vi våget. 

Vi har 4 fra før som vi fikk fra midten av tyve-årene til starten på 30-årene.

Jeg har vel aldri kost meg mer med baby- og småbarnstiden som denne gangen. 
Har også hatt mer energi denne gangen, noe som i grunn overrasket meg. Jeg var forberedt på at jeg ville ha mindre energi grunnet at jeg var eldre.

Anonymkode: 45a9e...4c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har du kilder på dette?

Anonymkode: 4571e...6dd

Skrevet

Ikke 40, men 38 og fikk en atpåklatt, nr 4. Det er helt fantastisk, men søvnmangel tærer litt på, det takler jeg dårligere enn i 20 årene😅Ellers nyyyyyter jeg det lille vidunderet til det fulle! 

Anonymkode: c522a...70f

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.8.2022 den 0.21):

Dom som sier at andre er domme, dom er domme dom... 

Anonymkode: 32475...0e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...