Gå til innhold

Hvor lenge er det greit å sove i ferier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen må vekkes hver dag. Jeg prøver å hvekke ham før 12, synes ikke det burde trenges å sove lenger enn til det hver dag i ferien. Jeg selv står opp rundt 9, kan dra det til 10 om jeg er ekstra trøtt. Ungene står opp mellom 8 og 10. 

Jeg blir litt irritert fordi han må dras opp hver dag. Jeg blir liksom mamman hans også, og må være den som finner på alt vi skal gjøre i ferien. 

Han legger seg mellom 2 og 4, sitter og drikker og ser på tv etter at jeghar lagt meg. Er vi et sted uten tv legger han seg samtidig med ungene ca 22, og jeg sitter da igjen alene hele kvelden. Han må dras opp da også selv om han har sovet 12 + timer. 

Vanlig? Normalt?

Anonymkode: f5685...df5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mannen må vekkes hver dag. Jeg prøver å hvekke ham før 12, synes ikke det burde trenges å sove lenger enn til det hver dag i ferien. Jeg selv står opp rundt 9, kan dra det til 10 om jeg er ekstra trøtt. Ungene står opp mellom 8 og 10. 

Jeg blir litt irritert fordi han må dras opp hver dag. Jeg blir liksom mamman hans også, og må være den som finner på alt vi skal gjøre i ferien. 

Han legger seg mellom 2 og 4, sitter og drikker og ser på tv etter at jeghar lagt meg. Er vi et sted uten tv legger han seg samtidig med ungene ca 22, og jeg sitter da igjen alene hele kvelden. Han må dras opp da også selv om han har sovet 12 + timer. 

Vanlig? Normalt?

Jeg tror ikke deres problem er hvor lenge man sover i ferien. Her praktiseres det at alle sover så lenge de vil så lenge man ikke har avtaler. 

Skrevet

Mannen min er skikkelig A-menneske. I dag våknet jeg klokken 8 og han lå fremdeles ved siden av meg i sengen, da måtte jeg sjekke at han pustet ;) 

Han står opp en gang mellom 5 og 7 og sitter med kaffekoppen og gjør unna litt jobb på pc, leser nyheter, lufter bikkja osv.

Jeg står opp en gang mellom halv åtte og halv ni.

18-åringen sover så lenge han vil, står gjerne opp en gang mellom 9 og 15, alt etter hva han har av avtaler den dagen. Han er stort sett med venner hver dag.

13 og 15 åringene vekker jeg kl 12, synes ikke de trenger snu døgnet mer enn det.

Deres tilfelle blir jo litt spesielt, for det høres ikke ut som dere har det noe hyggelig sammen? Jeg hadde også syntes det var kjipt å ha en mann som sov bort hele dagen, men det høres ut som det bare er en del av problemet hos dere?

Anonymkode: 17e0b...ffd

Skrevet

Ta annen hver dag. Bare si at du også har ferie, og i morgen står han opp med ungene. Punktum. 

Anonymkode: a4ca5...a9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ta annen hver dag. Bare si at du også har ferie, og i morgen står han opp med ungene. Punktum. 

Anonymkode: a4ca5...a9c

Jeg orker ikke ligge lenger enn jeg gjør, men er jo kjipt at vi aldri får begynt dagen før 13. Vi liker jo å spise frokost sammen alle når vi førstes kan. Han jobber turnus så han er jo sjelden tilstede i hverdagen. Enten er han jo borte på kveldene når han jobber sent, eller legger seg 2130 om han skal opp på tidligvakt. Han jobber også helger og røddager. Så unga og jeg er jo mye alene. 

Hadde jo håpet litt at han ville prioritere tid med oss når han hadde muligheten. Men han ser det jo ikke slik. For ham er det mulighet til å sove lenge og sene netter med tv og øl som trekker. Føler jeg er sammen med en egoistisk 17åring. 

Skrevet

Jeg er oppe mellom 8 og 10, barna sover så lenge de vil om vi ikke skal rekke noe. 12 åringen er oppe mellom 11 og 12, 14 åringen er oppe mellom 12 og 15 et sted, 20 åringen er oppe omtrent samtidig som meg, tidligere de dagene hun jobber

Anonymkode: 38523...976

Skrevet

I ferien er det lov til å sove så lenge man vil. Men det er ikke alltid like greit om man har planer og familie. Da må man prioritere. 

Anonymkode: b6ae0...55f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vanlig? Normalt?

Før 12 er ikke sent. 

Anonymkode: b6ae0...55f

Skrevet

Det største problemet her er jo at han sitter oppe hver natt og drikker foran TV-en. Han høres it som en selvdestruktiv alkoholiker, og uvanene hans går ut over hele familien, siden dere ikke får gjort noe sammen før langt på dag.

Jeg hadde ikke kunnet bo med en sånn mann dersom gan ikke skjerpet seg

Anonymkode: f23da...5fe

Skrevet

Problemet er jo at dere ikke er samla. Ikke at han sover lenge. 
jeg sover til rundt 11 i ferien. Det er ferie. Vi skal ingenting. 

Anonymkode: 619a1...b20

Skrevet

Jeg mener at mannens behov for å slappe av og hente seg inn i ferien faktisk er viktigere enn ditt ønske om koselig familiefrokost. Småbarnsforeldre blir ofte slitne på grunn av alle pliktene de har, så i ferien bør de samle kreftene og sove ut så lenge det ikke går på bekostning av partneren.

Jeg er også oppgitt over A-mennesker som absolutt vil få alle andre opp før fuglene fiser. Vil du ha en sur gubbe hele dagen? Kjør på. 

Anonymkode: 218ec...1f9

Skrevet

vi er stort sett oppe mellom 07 og 09. Ingen her liker å snu døgnet fullstendig.

tenåringene her liker å trene så da kan de ikke sove bort halve formiddagen. Har de en fridag eller har vært borte ekstra seint på kvelden/natta, kan de sove til max 10.30.

Hvis mannen måtte vekkes hver dag kl 12 så hadde jeg blitt ekstremt irritert. Hvor morsomt er det å sove bort halve dagen?

Anonymkode: 42bfa...75a

Skrevet

Jeg sover stortsett til 11 hver dag. Sønnen min på 10 år våknet mellom 8-10. Men han syns det er deilig med litt alenetid om morgenen.

Anonymkode: b26bb...ad1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at mannens behov for å slappe av og hente seg inn i ferien faktisk er viktigere enn ditt ønske om koselig familiefrokost. Småbarnsforeldre blir ofte slitne på grunn av alle pliktene de har, så i ferien bør de samle kreftene og sove ut så lenge det ikke går på bekostning av partneren.

Jeg er også oppgitt over A-mennesker som absolutt vil få alle andre opp før fuglene fiser. Vil du ha en sur gubbe hele dagen? Kjør på. 

Enig. Mannen høres ut som et b-menneske som endelig har mulighet til å sitte oppe utover natta og sove lenge. La han få ha den tiden og hente seg inn. Hvis du også legger deg tidlig er det vel ikke et problem

Anonymkode: 95840...d12

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Problemet er jo at dere ikke er samla. Ikke at han sover lenge. 
jeg sover til rundt 11 i ferien. Det er ferie. Vi skal ingenting. 

Anonymkode: 619a1...b20

Nei, det blir jo ikke så vi får gjort noe heller når hele dagen har gått. Ungene og jeg vil jo gjerne gjøre ting vi. Ungene er oppe to timer før meg, og da minst 5 timer før ham. Også vil han spise frokost sammen. De er jo omtrent kvalme før han greier komme til bords.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det blir jo ikke så vi får gjort noe heller når hele dagen har gått. Ungene og jeg vil jo gjerne gjøre ting vi. Ungene er oppe to timer før meg, og da minst 5 timer før ham. Også vil han spise frokost sammen. De er jo omtrent kvalme før han greier komme til bords.

Du lar vel ikke seriøst ungene gå uten mat til han står opp??

Anonymkode: 8d412...708

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er hans ønske om koselig familiefrokost, ikke min. Ellers hadde vi jo spist når jeg sto opp. 

Alle pliktene ja, de er det jeg som har da. Og når han ligger og sover havner alt på meg i min ferie, også de tingene han normalt ville gjort. Selv om det ikke er stort. Tydeligvis er det jo bare han som får lov å ha fri fra forpliktelser... Han er jo "aldri" her pga jobb eller at han må sove før eller etter vakt, så i praksis erjeg alenemor føles det som. Og nå i ferien får jeg da altså gleden av å ha en forvokst tenåring i hus som bare orker sove og gjøre sitt etter atvi andre har lagt oss. Og jeger oppe til 1-2 jeg, så absolutt ikke sånn at jeg tar tidlig kveld heller. 

Jeg er langt fra A menneske da, å stå opp 9 til 10 er ikke A menneske altså. Jeg er veldig B. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men herregud så problemorientert dere er da! Jeg liker også å stå opp i 9-10- tiden, resten varierer fra 8-13. Det er jo ikke verre enn at de som står tidligere opp spiser etter hvert som de våkner/er sulten, og så har man et større fellesmåltid i f.eks. 13-tiden. Det spiller da null og niks rolle om det er noen sin frokost og noen sin lunsj?

Anonymkode: 0c8d4...d57

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Enig. Mannen høres ut som et b-menneske som endelig har mulighet til å sitte oppe utover natta og sove lenge. La han få ha den tiden og hente seg inn. Hvis du også legger deg tidlig er det vel ikke et problem

Anonymkode: 95840...d12

Vi er begge B mennesker. Han henter seg jo ikke inn ved å sitte oppe og drikke alene til 4, for så å sove bort hele dagen? Hadde han lagt seg et par timer før da jeg legger meg så kan vi kanskje snakke å hente seg inn. 

Han gjør akkurat det samme hver gang han har fri. 

Skrevet

Det er hans ønske om koselig familiefrokost, ikke min. Ellers hadde vi jo spist når jeg sto opp. 

Alle pliktene ja, de er det jeg som har da. Og når han ligger og sover havner alt på meg i min ferie, også de tingene han normalt ville gjort. Selv om det ikke er stort. Tydeligvis er det jo bare han som får lov å ha fri fra forpliktelser... Han er jo "aldri" her pga jobb eller at han må sove før eller etter vakt, så i praksis erjeg alenemor føles det som. Og nå i ferien får jeg da altså gleden av å ha en forvokst tenåring i hus som bare orker sove og gjøre sitt etter atvi andre har lagt oss. Og jeger oppe til 1-2 jeg, så absolutt ikke sånn at jeg tar tidlig kveld heller. 

Jeg er langt fra A menneske da, å stå opp 9 til 10 er ikke A menneske altså. Jeg er veldig B. 

Da må dere gjøre det om litt.

Alle spiser litt når de står opp også tar dere et felles måltid, brunsj, klokken 12-13 engang, og gjør hyggelige ting som familie etter det.

Her spiser mannen som regel lunsj når tenåringene står opp, for han er oppe så tidlig. Man tilpasser seg da litt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men herregud så problemorientert dere er da! Jeg liker også å stå opp i 9-10- tiden, resten varierer fra 8-13. Det er jo ikke verre enn at de som står tidligere opp spiser etter hvert som de våkner/er sulten, og så har man et større fellesmåltid i f.eks. 13-tiden. Det spiller da null og niks rolle om det er noen sin frokost og noen sin lunsj?

Anonymkode: 0c8d4...d57

Jo, han vil at vi skal spise frokost sammen🤷

Skrevet

Da har han to valg, enten står han opp klokken ni og spiser med familien, eller han lar alle spise litt når de våkner også et felles familiemåltid når han har stått opp.

Det er ingen flere alternativer, ungene kan selvfølgelig ikke gå fra klokka 8 til klokka 13 uten mat.

Skrevet

Tenker at det må være greit at han sover ut, og snur døgnet om han vil noen dager. Men han bør også kunne stå opp før de dagene dere har planer. Men han kan ikke forvente at dere spiser felles frokost når han sover lenge. Da må han eventuelt stå opp før. Alle må få spise frokost når de er sultne. Holder da virkelig ikke sultne unger unna mat fordi foreldrene ikke vil spise frokost enda 😳

Anonymkode: c1e68...ec8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du skulle ikke sette foten ned og gi ham et aldri så lite ultimatum her?

Hadde min mann prøvd seg på noe slikt, altså å bestemme at ingen fikk spise før han sto opp fordi hele familien skal spise frokost sammen, for så å sove fem timer lengre enn alle andre, da hadde jeg ledd av ham. Så hadde jeg ganske enkelt fortalt ham at hvis han ville være en del av denne familien og spise hyggelig familiefrokost fikk han jammen meg se til å melde seg på nå. For her i huset serveres frokosten klokka ni (eller hva som måtte passe deg og ungene), og han var hjertelig velkommen til å stå opp og delta. I tillegg ville jeg også passet på å legge planer, og gjerne dra med meg ungene ut på ting. Også her ville han ha fått tilbud om å delta, selvsagt, men han ville ha måttet tilpasse seg.

Det jeg aldri i verden ville ha gjort er å nekte ungene mat i fem (!) timer, fordi syvsoveren absolutt vil ha "koselig familiefrokost" klokka ett. 

Så er det en ting til jeg ville ha gjort hvis jeg var i din situasjon, og det er å ringe familievernkontoret og bestille time der. Og han hadde fått beskjed om tidspunkt, og nektet han ville jeg sagt ok, men da blir denne timen mekling for det her hadde jeg ikke orket noe særlig mer av.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Da får han vel se å stå opp.

Det heter ikke frokost etter 12. 

Anonymkode: d623d...66c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...