Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #51 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så du mener at de som kommer hit fra utlandet ikke kan klage på noe som helst? De har ikke stemmerett om noe som helst, men hjelpe til, jobbe dugnad, betale skatt osv skal de? Anonymkode: 9ec7e...842 Jeg sier ikke at de MÅ noen ting, bare at jeg synes det er rart de gidder å være her når det er så grusomt. Øst europeere klager noe voldsomt på alt. Anonymkode: 3de5b...726
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #52 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Nordmenn som klager har jo ikke noe annet sted å reise TILBAKE til, så nei. Men østeuropeere kan alltids dra til øst Europa om det er så mye bedre der. Anonymkode: 3de5b...726 Så alle som kommer utenfra skal like alt her? Og hvis de ikke liker det, så skal de aldri si noe om det? Anonymkode: 966c4...8c1
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #53 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg sier ikke at de MÅ noen ting, bare at jeg synes det er rart de gidder å være her når det er så grusomt. Øst europeere klager noe voldsomt på alt. Anonymkode: 3de5b...726 De gjør ikke det. De har høyere krav til diverse ting, men de klager ikke mye nei! Anonymkode: 966c4...8c1
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #54 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Så du mener at de som kommer hit fra utlandet ikke kan klage på noe som helst? De har ikke stemmerett om noe som helst, men hjelpe til, jobbe dugnad, betale skatt osv skal de? Anonymkode: 9ec7e...842 Gjerne. Anonymkode: cb2b7...c1a
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #55 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Så du mener at de som kommer hit fra utlandet ikke kan klage på noe som helst? De har ikke stemmerett om noe som helst, men hjelpe til, jobbe dugnad, betale skatt osv skal de? Anonymkode: 9ec7e...842 Hvis jeg ikke liker maten her, slipper jeg å betale skatt da? Anonymkode: 985ee...a83
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #56 Skrevet 28. juli 2022 Norge har et snevert mattilbud. Så jeg er enig med henne. Anonymkode: f7844...424
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #57 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Hvis jeg ikke liker maten her, slipper jeg å betale skatt da? Anonymkode: 985ee...a83 Det er jo det som er absurd. Hvorfor skal kun vi som er norske ha klagerett? Anonymkode: 9ec7e...842
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #58 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er jo det som er absurd. Hvorfor skal kun vi som er norske ha klagerett? Anonymkode: 9ec7e...842 Er det absurd? Hvis jeg mistrives med maten de har i Spania, kan jeg forlange at de tar inn norsk mat i dagligvarebutikkene da? Forlange at de begynner med norsk matkultur i stedet? Forlange at de slutter å prate spansk og prater norsk i stedet? Anonymkode: 985ee...a83
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #59 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Er det absurd? Hvis jeg mistrives med maten de har i Spania, kan jeg forlange at de tar inn norsk mat i dagligvarebutikkene da? Forlange at de begynner med norsk matkultur i stedet? Forlange at de slutter å prate spansk og prater norsk i stedet? Anonymkode: 985ee...a83 Det er ikke snakk om spesifikk mat, men utvalget. De har tilnærmet samme matkultur i Sverige og Danmark, men mye større utvalg i butikkene der. Muligheten for å velge mellom flere alternativer har ingenting med bestemt utenlandsk matkultur å gjøre. Anonymkode: 9ec7e...842
Gjest Danida Skrevet 28. juli 2022 #60 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nordmenn som klager har jo ikke noe annet sted å reise TILBAKE til, så nei. Men østeuropeere kan alltids dra til øst Europa om det er så mye bedre der. Anonymkode: 3de5b...726 Østeuropeere som klager må enten være ganske unge eller ha hukommelsestap. For det fins da ikke noe sted i verden hvor maten var kjedeligere enn Østblokken i sin tid.
Gjest Danida Skrevet 28. juli 2022 #61 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke snakk om spesifikk mat, men utvalget. De har tilnærmet samme matkultur i Sverige og Danmark, men mye større utvalg i butikkene der. Muligheten for å velge mellom flere alternativer har ingenting med bestemt utenlandsk matkultur å gjøre. Anonymkode: 9ec7e...842 Men kanskje har det en del med geografi å gjøre. Har du sett Danmark på et topografisk kart?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #62 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det er ikke snakk om spesifikk mat, men utvalget. De har tilnærmet samme matkultur i Sverige og Danmark, men mye større utvalg i butikkene der. Muligheten for å velge mellom flere alternativer har ingenting med bestemt utenlandsk matkultur å gjøre. Anonymkode: 9ec7e...842 Ja, og i Spania har de ikke norsk mat i butikken. Det forventer jeg. Altså er jeg misfornøyd med utvalget i spanske matbutikker. Basert på dine bastante påstander så kan jeg da forlange at de tar inn norsk mat i matbutikkene i Spania. Anonymkode: 985ee...a83
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #63 Skrevet 28. juli 2022 Danida skrev (5 minutter siden): Østeuropeere som klager må enten være ganske unge eller ha hukommelsestap. For det fins da ikke noe sted i verden hvor maten var kjedeligere enn Østblokken i sin tid. Tydelig du ikke vet hva du snakker om. Veldig mange østeuropeiske land har fantastisk landbruk og veldig flott klima for landbruk. Jeg selv er fra Øst-Europa og er en matelsker. Jeg er interessert i mye som omhandler mat. Også den tradisjonelle maten fra beste/oldeforeldre generasjonen. Det største problemet her i Norge når det gjelder kjøtt er at det finnes ca tre typer. Hvor er resten av dyret??? Dette er vel det største problemet slik jeg ser det. Vet ikke om det er mangel på interesse eller hva som gjør at disse delene ikke blir solgt. Altså storfe er mye mer enn indre/ytre, bankekjøtt og rundbiff. Delene er jo der på dyret! Det er ikke sånn at storfe fra Danmark har flere deler enn storfe fra Norge. Men av en eller anen merkelig grunn selges ikke dette. Det blir kvernet opp til karbonade deig. I stedet for å selges i deler. Og ja det finnes faktisk deler det ikke er mulig å få tak i her. Det er ikke fordi Norge ikke har disse, men rett og slett ikke nok ønske kanskje om at de skal i butikken. Eller at det er mer lønnsomt å selge som kjøtt deig. Samme med gris. Der er det ennå færre deler å å kjøpt. Det går til pålegg og pølse dessverre. Da har jeg ikke begynt på innmat og slike ting. En annen viktig ting jeg har lagt merke til spesielt på rema1000 at alt selges i små pakker helst marinert. Veldig lite større naturlige kjøttstykker. Igjen har ingenting med tilgjengelighet dette handler om viljen til forhandlere. Veldig mye ferdig halvferdig kjøtt. Dessverre er det veldig lite «ekte» matretter en kan lage med det. Anonymkode: a9fe2...77f
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #64 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ja, og i Spania har de ikke norsk mat i butikken. Det forventer jeg. Altså er jeg misfornøyd med utvalget i spanske matbutikker. Basert på dine bastante påstander så kan jeg da forlange at de tar inn norsk mat i matbutikkene i Spania. Anonymkode: 985ee...a83 Akkurat i Spania har norske pensjonister fått til en del norske varer i mange butikker. Anonymkode: 9ec7e...842
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #65 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Akkurat i Spania har norske pensjonister fått til en del norske varer i mange butikker. Anonymkode: 9ec7e...842 Nei, bare på enkelte steder i bestemte butikker som driver med utsalg av norske varer. Men ikke over hele Spania som helhet. Basert på dine påstander kan jeg altså forlange at de tar inn norske matvarer over hele landet i Spania. Hva så med Kazakstan? Eller indre Mongolia? Kan jeg forlange at de også tar inn norske matvarer i butikkene der mener du? Anonymkode: 985ee...a83
Gjest Danida Skrevet 28. juli 2022 #66 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Tydelig du ikke vet hva du snakker om. Veldig mange østeuropeiske land har fantastisk landbruk og veldig flott klima for landbruk. Jeg selv er fra Øst-Europa og er en matelsker. Jeg er interessert i mye som omhandler mat. Også den tradisjonelle maten fra beste/oldeforeldre generasjonen. Det største problemet her i Norge når det gjelder kjøtt er at det finnes ca tre typer. Hvor er resten av dyret??? Dette er vel det største problemet slik jeg ser det. Vet ikke om det er mangel på interesse eller hva som gjør at disse delene ikke blir solgt. Altså storfe er mye mer enn indre/ytre, bankekjøtt og rundbiff. Delene er jo der på dyret! Det er ikke sånn at storfe fra Danmark har flere deler enn storfe fra Norge. Men av en eller anen merkelig grunn selges ikke dette. Det blir kvernet opp til karbonade deig. I stedet for å selges i deler. Og ja det finnes faktisk deler det ikke er mulig å få tak i her. Det er ikke fordi Norge ikke har disse, men rett og slett ikke nok ønske kanskje om at de skal i butikken. Eller at det er mer lønnsomt å selge som kjøtt deig. Samme med gris. Der er det ennå færre deler å å kjøpt. Det går til pålegg og pølse dessverre. Da har jeg ikke begynt på innmat og slike ting. En annen viktig ting jeg har lagt merke til spesielt på rema1000 at alt selges i små pakker helst marinert. Veldig lite større naturlige kjøttstykker. Igjen har ingenting med tilgjengelighet dette handler om viljen til forhandlere. Veldig mye ferdig halvferdig kjøtt. Dessverre er det veldig lite «ekte» matretter en kan lage med det. Anonymkode: a9fe2...77f Jeg vet ikke hva jeg snakker om? OK, da er du MYE yngre enn jeg. For der var ikke noe i butikkene som kunne minne om Rema 1000 slik som jeg husker Sovjetunionen i alle fall. Og ja, jeg var der. Reiste rundt, ikke bare i det som nå heter Russland. Hva folk dyrker i hagene sine blir jo noe litt annet. Flott klima for landbruk går det heller ikke an å trylle fram.
Luksusdyret Skrevet 28. juli 2022 #67 Skrevet 28. juli 2022 Danida skrev (20 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg snakker om? OK, da er du MYE yngre enn jeg. For der var ikke noe i butikkene som kunne minne om Rema 1000 slik som jeg husker Sovjetunionen i alle fall. Og ja, jeg var der. Reiste rundt, ikke bare i det som nå heter Russland. Hva folk dyrker i hagene sine blir jo noe litt annet. Flott klima for landbruk går det heller ikke an å trylle fram. Nei, for vi gikk ikke i supermarkeder. Vi gikk til torget og kjøpte mat der. Billigere og bedre.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #68 Skrevet 28. juli 2022 Danida skrev (24 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg snakker om? OK, da er du MYE yngre enn jeg. For der var ikke noe i butikkene som kunne minne om Rema 1000 slik som jeg husker Sovjetunionen i alle fall. Og ja, jeg var der. Reiste rundt, ikke bare i det som nå heter Russland. Hva folk dyrker i hagene sine blir jo noe litt annet. Flott klima for landbruk går det heller ikke an å trylle fram. Jeg vet ikke hvor gammel du er men jeg husker veldig godt kommunist tiden i mitt hjemland. Jeg er ikke fra Sovjetunionen. Det som finnes i butikker er ikke lik den maten som lages. I den tiden ble alt laget fra bunnen av. Har du mel, poteter, smør osv. trenger du ikke Toro ferdig produkter for å lage fantastisk god mat. Ikke trenger du Parma skinke heller når du har hjemmelaget skinke hengende i uthuset. Matutvalg i butikker gir ikke fantastisk mat hjemme. Om en ikke greier å lage maten hjelper det ikke med 40 forskjellige mel sorter. Og jo i mitt land er det fantastisk klima for landbruk. Du er klar over at Øst-Europa er så utrolig mye mer en gamle Sovjetunionen. Øst-Europa er godt over halve Europa er litt vanskelig når dette blir skjært over en kam altså😅 Anonymkode: a9fe2...77f
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #69 Skrevet 28. juli 2022 VeslePesle skrev (9 minutter siden): Nei, for vi gikk ikke i supermarkeder. Vi gikk til torget og kjøpte mat der. Billigere og bedre. Nettop!! Hver lørdag klokken 6 om morgenen åpnet matmarkedet med fantastisk mat! Helt ferske grønnsaker rett fra bonden. Anonymkode: a9fe2...77f
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #70 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det absurd? Hvis jeg mistrives med maten de har i Spania, kan jeg forlange at de tar inn norsk mat i dagligvarebutikkene da? Forlange at de begynner med norsk matkultur i stedet? Forlange at de slutter å prate spansk og prater norsk i stedet? Anonymkode: 985ee...a83 Du kan ikke forlange det, men gjerne komme med gode forslag til forbedringer. Vi har fått mye godt fra utlandet de siste 50 årene. Anonymkode: 54098...763
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #71 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du kan ikke forlange det, men gjerne komme med gode forslag til forbedringer. Vi har fått mye godt fra utlandet de siste 50 årene. Anonymkode: 54098...763 Nei, altså, det rasjonelle er at jeg ikke skal kunne forlange det. Men i følge: Anonym bruker skrev (8 timer siden): Typisk vi nordmenn med konforme holdninger. Gud forby at noen påpeker ting som ikke funker. I stedet for å forbedre dem, later vi som ingenting og kommer med rasistisk oppgulp. Mener du at de mange nordmennene som har klaget på det samme, bør reise tilbake dit de kom fra? Eller vent.... Anonymkode: 9ec7e...842 Så er det rasistisk å mene at om jeg synes maten i Spania er så ille, at alt bare smaker høgg der, at spanjorer ikke eier matsans, at den eneste gode maten som finnes i verden er norsk, så er det rasistisk av spanjorer å foreslå at jeg drar til Norge hvis jeg synes maten er så mye bedre i Norge. Jeg skal altså kunne forlange at dagligvarebutikkene i Spania skal tilrettelegge for meg, i følge kommentaren over, og hvis de ikke gjør det er det rasistisk av dem. Jeg er tilbøyelig til å være enig med de som mener at om det er så ille å være i Norge så finnes det nok av andre land å reise til. Som for eksempel landet de kom fra, som var så mye bedre enn Norge. Det er ikke fordi jeg mener "de er mindre verdt enn nordmenn", det er fordi jeg mener at om det er så ille og fælt å være her så må det jo være bedre å reise et sted hvor det er bedre å være enn her. Anonymkode: 985ee...a83
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #72 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Nei, altså, det rasjonelle er at jeg ikke skal kunne forlange det. Men i følge: Så er det rasistisk å mene at om jeg synes maten i Spania er så ille, at alt bare smaker høgg der, at spanjorer ikke eier matsans, at den eneste gode maten som finnes i verden er norsk, så er det rasistisk av spanjorer å foreslå at jeg drar til Norge hvis jeg synes maten er så mye bedre i Norge. Jeg skal altså kunne forlange at dagligvarebutikkene i Spania skal tilrettelegge for meg, i følge kommentaren over, og hvis de ikke gjør det er det rasistisk av dem. Jeg er tilbøyelig til å være enig med de som mener at om det er så ille å være i Norge så finnes det nok av andre land å reise til. Som for eksempel landet de kom fra, som var så mye bedre enn Norge. Det er ikke fordi jeg mener "de er mindre verdt enn nordmenn", det er fordi jeg mener at om det er så ille og fælt å være her så må det jo være bedre å reise et sted hvor det er bedre å være enn her. Anonymkode: 985ee...a83 Det som skremmer meg med slike holdninger er at de store kjedene ler seg skakk på dumme nordmenn og fortsetter å ødelegge utvalget kun for profitt. Mens den gjengse nordmannen står og forsvarer det. Det er IKKE norsk matkultur å kun finne få typer kjøttstykker og kun prosessert mat altså! Man kan fin være kritisk til hva de to store kjedene i Norge gjør og tenke selv! Det handler ikke om å ikke like maten men se hva som faktisk skjer i butikkene. Det handler ikke om mangel på råvarer men hvordan disse blir behandlet og distribuert. Altså bare se på lam feks. Du har av og til lamme koteletter en gang i året fårikål kjøtt og lamme lår til påske. Hvor er resten av lammet?????? Hva skjer med resten??? Hvorfor er det ikke mulig å kjøpe det i butikkene?? Ikke kom her og fortell meg at for bare 50 år siden så solgte de kun dette! Det er feil vei å gå spesielt i den tiden verden nå befinner seg i. Nordmenn også begynner å få øynene opp for billigere kjøtt stykker når all storfe feks er så sinnsykt dyrt. Men det hjelper absolutt ikke når en ikke har mulighet å faktisk kjøpe dette! Anonymkode: a9fe2...77f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #73 Skrevet 29. juli 2022 Det er en rar og syk problemstilling. I tillegg til å være hjertens enig med anonym ..a83 må jeg få si at jeg får tak i alt, inkl de odde kjøttstykkene og fiskebutikken og allverdens grønnsaker, i gåavstand. At ikke et lite sted med 1 butikk kan føre alt er noe kun Negative Nancy fra gammel øststat kunne funnet på å klage på. Pussig det, kommer fra ingenting og fattigdom og ulekre forhold og tror det står seg å klage hos vertskapet. Dårlig stil, de der, dårlig oppdragelse også, og generell skivebom på sosiale relasjoner. Anonymkode: cb2b7...c1a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #74 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Det som skremmer meg med slike holdninger er at de store kjedene ler seg skakk på dumme nordmenn og fortsetter å ødelegge utvalget kun for profitt. Mens den gjengse nordmannen står og forsvarer det. Det er IKKE norsk matkultur å kun finne få typer kjøttstykker og kun prosessert mat altså! Man kan fin være kritisk til hva de to store kjedene i Norge gjør og tenke selv! Det handler ikke om å ikke like maten men se hva som faktisk skjer i butikkene. Det handler ikke om mangel på råvarer men hvordan disse blir behandlet og distribuert. Altså bare se på lam feks. Du har av og til lamme koteletter en gang i året fårikål kjøtt og lamme lår til påske. Hvor er resten av lammet?????? Hva skjer med resten??? Hvorfor er det ikke mulig å kjøpe det i butikkene?? Ikke kom her og fortell meg at for bare 50 år siden så solgte de kun dette! Det er feil vei å gå spesielt i den tiden verden nå befinner seg i. Nordmenn også begynner å få øynene opp for billigere kjøtt stykker når all storfe feks er så sinnsykt dyrt. Men det hjelper absolutt ikke når en ikke har mulighet å faktisk kjøpe dette! Anonymkode: a9fe2...77f Forøvrig spiser vi aldri lamme koteletter. Lammekoteletter, derimot. Anonymkode: cb2b7...c1a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #75 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Ja, på reiser har jeg vært i matbutikker i India, USA, Guatemala, El Salvador, Nicaragua, Sovjetunionen, Tyskland, Frankrike, Belgia og en del andre som jeg ikke husker i farta. Og jeg har bodd i 2 land uten for Norge. Begge har det til felles at der selges landbruksprodukter med veldig mye mer antibiotika og mye større risiko for salmonella og andre sykdommer enn det som selges i Norge. Jeg vet ikke hvilket østeuropeisk land den damen bor i, men i f eks Ungarn er det vel ca 10 ganger så mye antibiotika som brukes i kjøttproduksjonen sammenlignet med i Norge. I Danmark er det regnet som "akseptabelt" at 20% av eggene kan inneholde salmonella, derfor blir de hardkokt og ikke bløtkokt på hotellene der. Og i Storbritannia spredde kugalskapen seg via barnematglass og skolemiddager, noe som gjør at jeg til dags dato ikke kan gi blod her i Norge. Jeg er i en risikogruppe etter å ha bodd der. Anonymkode: 0f504...dd9 Helt riktig! Anonymkode: f16bc...051
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå