Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #101 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri hatt slik fag på skolen, likevel klarer jeg helt fint å lage masse mat fra bunn. Det koller av holdninger i hjemmet. Årsaken til at heimkunnskap har vært en del av skolen tidligere (da faget ble for det meste tilbudt jenter), var at kvinner skulle være husmødre og oppdras til å kunne slave for mannen sin på en ordentlig måte. Mine barn har hatt mat og helse på skolen, og de har laget en del mat sol prosjekter/lekser i faget. Hvor bor du der barn ikke har mat og helse som fag på skolen? Heimkunnskap var også for gutter. Et raskt google-søk viser at de ulike læringskravene for jenter og gutter var avsluttet i Norge i 1959. Etter det var folkeskolens innhold likt for alle. Jeg bor et sted der barn har mat og helse på skolen, siden alle barn i grunnskolen i Norge har samme fagplaner. Imidlertid er det sånn at mat og helse ikke er alle årene - det gjelder også dine barn - og at timetallet er utrolig mye mindre enn det var for bare 30 år siden. Når jeg forteller at de har 1/3 uketime i 7.klasse, så betyr det at skolen praktiserer en såkalt tredeling: den ene uka er det musikk, den neste data, og den tredje uka mat og helse. Barna rullerer mellom disse tre gruppene. Er du syk den uka det var mat og helse, får du ikke sjansen igjen før det er din tur om nye 3 uker. Det samme timetallet tildeles barna i resten av Norge også, men hvilket skoleår de får det, og hvilken fordeling i løpet av året, det kan variere. For øvrig er ikke "mat og helse" det samme faget som "skolekjøkken". Det er lagt inn mer teoretisk innhold i det.
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #102 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (6 minutter siden): Heimkunnskap var også for gutter. Et raskt google-søk viser at de ulike læringskravene for jenter og gutter var avsluttet i Norge i 1959. Etter det var folkeskolens innhold likt for alle. Jeg bor et sted der barn har mat og helse på skolen, siden alle barn i grunnskolen i Norge har samme fagplaner. Imidlertid er det sånn at mat og helse ikke er alle årene - det gjelder også dine barn - og at timetallet er utrolig mye mindre enn det var for bare 30 år siden. Når jeg forteller at de har 1/3 uketime i 7.klasse, så betyr det at skolen praktiserer en såkalt tredeling: den ene uka er det musikk, den neste data, og den tredje uka mat og helse. Barna rullerer mellom disse tre gruppene. Er du syk den uka det var mat og helse, får du ikke sjansen igjen før det er din tur om nye 3 uker. Det samme timetallet tildeles barna i resten av Norge også, men hvilket skoleår de får det, og hvilken fordeling i løpet av året, det kan variere. For øvrig er ikke "mat og helse" det samme faget som "skolekjøkken". Det er lagt inn mer teoretisk innhold i det. Svømmeundervisning er heller ikke alle årene, og timeantallet er svært lite. Likevel er det ikke skolens ansvar å få ungene dine svømmedyktige.
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #103 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Svømmeundervisning er heller ikke alle årene, og timeantallet er svært lite. Likevel er det ikke skolens ansvar å få ungene dine svømmedyktige. Jo, det er faktisk lovfestet. Så da bør du lære deg opp. Jeg tror det er satt en aldersgrense på, til og med: ungene skal være svømmedyktige når de er 10 eller 11. Husker ikke helt. Jeg skjønner at du har vokst opp med et helt annet system, men i Norge heter jo dette nettopp enhetsskolen, fordi det skal utjevne de forskjellene som unger ville ha vokst opp med ellers; det at det blir så store forskjeller på grunn av foreldrenes ulike ferdigheter, ulike økonomi, bosted og så videre.
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #104 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (1 minutt siden): Jo, det er faktisk lovfestet. Så da bør du lære deg opp. Jeg tror det er satt en aldersgrense på, til og med: ungene skal være svømmedyktige når de er 10 eller 11. Husker ikke helt. Jeg skjønner at du har vokst opp med et helt annet system, men i Norge heter jo dette nettopp enhetsskolen, fordi det skal utjevne de forskjellene som unger ville ha vokst opp med ellers; det at det blir så store forskjeller på grunn av foreldrenes ulike ferdigheter, ulike økonomi, bosted og så videre. Men statistikken viser at svært mange tiåringer i Norge ikke kan svømme. Hva skyldes det, tror du? Det hjelper ikke å lovfeste noe når det ikke er vann i bassengene.
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #105 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (4 minutter siden): Jo, det er faktisk lovfestet. Så da bør du lære deg opp. Jeg tror det er satt en aldersgrense på, til og med: ungene skal være svømmedyktige når de er 10 eller 11. Husker ikke helt. Jeg skjønner at du har vokst opp med et helt annet system, men i Norge heter jo dette nettopp enhetsskolen, fordi det skal utjevne de forskjellene som unger ville ha vokst opp med ellers; det at det blir så store forskjeller på grunn av foreldrenes ulike ferdigheter, ulike økonomi, bosted og så videre. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/hele-norge-svommer_-10-aringene-er-blitt-darligere-til-a-svomme-1.15520081#:~:text=– En jobb å gjøre,klarer kompetansemålet for fjerde trinn.
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #106 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/hele-norge-svommer_-10-aringene-er-blitt-darligere-til-a-svomme-1.15520081#:~:text=– En jobb å gjøre,klarer kompetansemålet for fjerde trinn. VeslePesle skrev (1 minutt siden): Men statistikken viser at svært mange tiåringer i Norge ikke kan svømme. Hva skyldes det, tror du? Det hjelper ikke å lovfeste noe når det ikke er vann i bassengene. Men det betyr jo likevel at det stemmer at dette er skolens oppgave, du. De er bare ikke like godet til å oppfylle den. Det blir noe helt annet med skolekjøkkendebatten. Der HAR man faktisk fjernet både timetallet og kompetansemålene som fulgte med.
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #107 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (Akkurat nå): Men det betyr jo likevel at det stemmer at dette er skolens oppgave, du. De er bare ikke like godet til å oppfylle den. Det blir noe helt annet med skolekjøkkendebatten. Der HAR man faktisk fjernet både timetallet og kompetansemålene som fulgte med. Det er skolens oppgave i tillegg til foreldrenes. Men det er også grenser for hvor mye skolen skal stå for. På samme måte som maten.
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #108 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Det er skolens oppgave i tillegg til foreldrenes. Men det er også grenser for hvor mye skolen skal stå for. På samme måte som maten. Ingen er uenige i det. Men det blir bakvendt å si "det får være måte på hvor mye som skal dyttes over i skolen" når faktum er at dette ikke dyttes over i skolen - mangelen på kunnskap skyldes at skolen er blitt utarmet. Og det har i sin tur gått ut over elevene, som kan mindre enn før, og dermed skal de lære det samme hjemme som de før kunne ha fått på skolen. Hvis matematikkfaget hadde lidd samme skjebne, ville mange ha reagert oppover i systemet, og argumentert med at det går ut over ferdighetene fordi foreldrene ikke alle kan det samme. De kan ikke dekke inn det en mattelærer skal kunne. Og argumentet ville ha blitt forstått. Man skal ikke engang kunne bli lærer uten 4 i matte. Men lage mat, se, der skal enhver kunne dekke lærerens funksjon. Med eller uten fagopplæring. Du flagger jo bare samme holdning som du kritiserer: matlaging har så lav status at enhver tulling kan klare å gi opplæring i det hjemme på kjøkkenet.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #109 Skrevet 29. juli 2022 the amazing spidermamma skrev (3 timer siden): https://www.dagbladet.no/meninger/den-gylne-handelen/76747501 Her har du mye av problemet, både med de høye matvareprisene, og også utvalget. Når eierne tar ut 1,5 milliarder i utbytte, er det klart at både leverandører og kundene blir skviset. De tjener fett på egne merkevarer og presser småleverandører ut av hyllene. Nettop mens forbrukerne i Norge blåøyd støtter dette! Og om noen kommenterer så er svaret er jo bare å flytte. Anonymkode: a9fe2...77f
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #110 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (Akkurat nå): Ingen er uenige i det. Men det blir bakvendt å si "det får være måte på hvor mye som skal dyttes over i skolen" når faktum er at dette ikke dyttes over i skolen - mangelen på kunnskap skyldes at skolen er blitt utarmet. Og det har i sin tur gått ut over elevene, som kan mindre enn før, og dermed skal de lære det samme hjemme som de før kunne ha fått på skolen. Hvis matematikkfaget hadde lidd samme skjebne, ville mange ha reagert oppover i systemet, og argumentert med at det går ut over ferdighetene fordi foreldrene ikke alle kan det samme. De kan ikke dekke inn det en mattelærer skal kunne. Og argumentet ville ha blitt forstått. Man skal ikke engang kunne bli lærer uten 4 i matte. Men lage mat, se, der skal enhver kunne dekke lærerens funksjon. Med eller uten fagopplæring. Du flagger jo bare samme holdning som du kritiserer: matlaging har så lav status at enhver tulling kan klare å gi opplæring i det hjemme på kjøkkenet. Men hva skal foreldrene lære barna, hvis både matlaging, fysisk fostring osv skal overlates til skolene? Da kan vi jo bare levere barna i internat, der skolen lærer dem alt de skal kunne som voksne?
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #111 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nettop mens forbrukerne i Norge blåøyd støtter dette! Og om noen kommenterer så er svaret er jo bare å flytte. Anonymkode: a9fe2...77f Jeg kan godt flytte, men de blir jo sittende igjen med det elendige utvalget...
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #112 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (4 minutter siden): Men hva skal foreldrene lære barna, hvis både matlaging, fysisk fostring osv skal overlates til skolene? Da kan vi jo bare levere barna i internat, der skolen lærer dem alt de skal kunne som voksne? Det er vel en gedigen avsporing i tråden her, hva som bør eller ikke bør være innholdet i skolen. Jeg responderte bare på påstanden om at det var å dytte inn noe nytt der, når det ikke stemmer. Å be om mer skolekjøkken i skolen er å erstatte noen tapte timer folk faktisk har hatt før; og det med kortere skoledag og kortere skolegang enn barna har i dag.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #113 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (13 minutter siden): Men det betyr jo likevel at det stemmer at dette er skolens oppgave, du. De er bare ikke like godet til å oppfylle den. Det blir noe helt annet med skolekjøkkendebatten. Der HAR man faktisk fjernet både timetallet og kompetansemålene som fulgte med. Da må foreldre ta tak da. Du kan seriøst ikke tenke : oi, skolen lærer ikke barnet mitt å svømme. Shit. Da kan det aldri bade da, neivel. Anonymkode: 966c4...8c1
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #114 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Da må foreldre ta tak da. Du kan seriøst ikke tenke : oi, skolen lærer ikke barnet mitt å svømme. Shit. Da kan det aldri bade da, neivel. Anonymkode: 966c4...8c1 Helt sant, men det betyr jo ikke at alle fag trenger å lide samme skjebne? Bli privatisert?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #115 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (Akkurat nå): Helt sant, men det betyr jo ikke at alle fag trenger å lide samme skjebne? Bli privatisert? Nei selvfølgelig ikke. Det er bare at vi foreldre må ta tak da, og lære barna våre det skolen ikke får til av en eller annen grunn. Anonymkode: 966c4...8c1
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #116 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei selvfølgelig ikke. Det er bare at vi foreldre må ta tak da, og lære barna våre det skolen ikke får til av en eller annen grunn. Anonymkode: 966c4...8c1 Ja, hvis vi selv KAN det. Det er jo det som er det springende punkt.
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #117 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (30 minutter siden): Ja, hvis vi selv KAN det. Det er jo det som er det springende punkt. Under den to måneder lange nedstengningen måtte vi foreldre trå til og undervise barna i alle fag. Det gikk helt greit for de fleste.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #118 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (32 minutter siden): Ja, hvis vi selv KAN det. Det er jo det som er det springende punkt. Så du tenker at foreldre ikke kan, mens skolen har hovedansvaret? Det var å mistro og nedvurdere foreldre veldig da. Men det er kanskje sånn mange har blitt. Anonymkode: 966c4...8c1
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #119 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (2 minutter siden): Under den to måneder lange nedstengningen måtte vi foreldre trå til og undervise barna i alle fag. Det gikk helt greit for de fleste. Nei, det viste seg jo at elevene fikk dårligere læringsutbytte. taptlaring_raport_tiltak_a4_final.pdf (regjeringen.no) Skoleforskere kritiserer at koronaskolen ikke er endret – Vårt Land (vl.no) Anonymkode: 2030d...e95
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #120 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, det viste seg jo at elevene fikk dårligere læringsutbytte. taptlaring_raport_tiltak_a4_final.pdf (regjeringen.no) Skoleforskere kritiserer at koronaskolen ikke er endret – Vårt Land (vl.no) Anonymkode: 2030d...e95 Det handlet ikke om praktiske fag som å lage mat vel? Anonymkode: 966c4...8c1
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #121 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Så du tenker at foreldre ikke kan, mens skolen har hovedansvaret? Det var å mistro og nedvurdere foreldre veldig da. Men det er kanskje sånn mange har blitt. Anonymkode: 966c4...8c1 Mistro og nedvurdere? Jeg tror du misforstår... Dette er jo hele grunnen til at noe sånt som en offentlig skole eksisterer: at ungenes forutsetninger og ferdigheter vil bli så enormt ulike dersom det hele skal ligge på foreldrene. Fordi de også er ulike. Da er den "mistroen" i så fall over 200 år gammel i Norge. Hele grunnen til at man opprettholder en enhetsskole er jo å gi alle så like muligheter som det går an, ved at de viktigste feltene bakes inn i skolen. Så kan man jo ha mange og lange debatter om hvilke felter det skal være, men det hører neppe til i en tråd om mat.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #122 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det handlet ikke om praktiske fag som å lage mat vel? Anonymkode: 966c4...8c1 Umulig å si, ettersom fagene ikke er spesifisert her. Men påstanden var at foreldrene klarte opplæringsoppgaven like fint uten skolen. Den påstanden var det jeg svarte på og den stemmer ikke. Anonymkode: 2030d...e95
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #123 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Dette er jo bare tull. Om erfaringen din er fra Nordbysenteret skjønner jeg at den ikke er helt representativ, men utvalget i den jevne svenske matbutikk er milevis bedre enn i norske. Grønnsakene er helt topp, og det finnes langt flere kjøttprodukter - også ferske. Anonymkode: 99436...39f Jeg har aldri vært på Nordby. Men har vært MYE i Sverige. Både langs grensen og videre inn i Sverige. Ja, så og si hele Sverige. Så, jeg har erfaring fra store deler av Sverige ja. Anonymkode: 6c2ab...d6b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #124 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (4 timer siden): Matkunnskap forsvant da de praktiske fagene forsvant fra skolen. Det vil selvfølgelig spille en rolle, men jeg vil påstå at en svært stor del av de som handler mat i dag har hatt heimkunnskap på skolen, selv om de som går på skolen nå lærer for lite. Anonymkode: 52888...4a7
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #125 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Det vil selvfølgelig spille en rolle, men jeg vil påstå at en svært stor del av de som handler mat i dag har hatt heimkunnskap på skolen, selv om de som går på skolen nå lærer for lite. Anonymkode: 52888...4a7 Før i tiden hadde vi ikke Internett, opplysningskampanjer, ernæringsblogger osv. Nå, når man har all info tilgjengelig på nett, er det ingen unnskyldning for foreldrene at skoler har fått færre timer til mat og helse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå