Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #76 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det som skremmer meg med slike holdninger er at de store kjedene ler seg skakk på dumme nordmenn og fortsetter å ødelegge utvalget kun for profitt. Mens den gjengse nordmannen står og forsvarer det. Det er IKKE norsk matkultur å kun finne få typer kjøttstykker og kun prosessert mat altså! Man kan fin være kritisk til hva de to store kjedene i Norge gjør og tenke selv! Det handler ikke om å ikke like maten men se hva som faktisk skjer i butikkene. Det handler ikke om mangel på råvarer men hvordan disse blir behandlet og distribuert. Altså bare se på lam feks. Du har av og til lamme koteletter en gang i året fårikål kjøtt og lamme lår til påske. Hvor er resten av lammet?????? Hva skjer med resten??? Hvorfor er det ikke mulig å kjøpe det i butikkene?? Ikke kom her og fortell meg at for bare 50 år siden så solgte de kun dette! Det er feil vei å gå spesielt i den tiden verden nå befinner seg i. Nordmenn også begynner å få øynene opp for billigere kjøtt stykker når all storfe feks er så sinnsykt dyrt. Men det hjelper absolutt ikke når en ikke har mulighet å faktisk kjøpe dette! Anonymkode: a9fe2...77f Da da tovaritsj. Dette er ikke stygt ment, men altså, lamme lår og lammelår er ikke samme sak. Jeg kan love deg at din norsk er milevis bedre enn min russisk. Så jeg mener ikke det er dårlig norsk, jeg mener bare det er en feil som gjør det litt tydelig at du ikke er norsk. Det er en annen sak å klage over at kapitalisme ødelegger. "Men kapitalisme handler bare om å kunne velge", får jeg stadig vekk til svar (garantert ikke fra deg, du ser nok poenget mitt). Jeg husker hvordan sjokoladen smakte før, på 80-tallet. Da kvikklunsj hadde en rundere smak, litt "mørkere", på en måte, ikke fullt så søt som i dag. Da jeg vokste opp kom den i en fin folie-forpakning som kunne pakkes rundt den igjen, hvis en tok bare en bit av sjokoladen. I tillegg var det miljøvennlig. Jeg har tatt opp dette på Freia sine FB-sider og fått til svar at grunnen til at de gått over til plastikk er at det er mer miljøvennlig. Jommen sa jeg smør?! Folie forsvinner av seg selv etter noen uker, maks måneder. Plastikk? Vi har en plastikkrise for tiden i naturen vår. Det de ikke erkjenner er at dette handler om profitt. Bare det å tjene 2 øre pr forpakning gjør at de tjener millioner av kroner hvert år. Det er alt kapitalisme handler om. Å tjene penger. Skal vi inn på hvorfor mye av maten er blitt ferdigprosessert så er det det at folk har dårlig tid i dag. Ja, det er ironisk, for når datamaskinen kom i de tusen hjem var det fordi det skulle gjøre det enklere å arbeide, det skulle gjøre at vi fikk gjort arbeid mer effektivt så vi kunne få mer fritid. Når mobilen kom så skulle vi få mer mulighet for å være hjemme mer og få mer fritid på den måten. I stedet er det bare blitt til at vi fått mindre fritid og er mer "på jobb" hele tiden, selv på fritiden. At folk har dårlig tid betyr at folk har ikke tid til å stå lenge på kjøkkenet for å få kokt grønnsaker og annet. Folk kjøper det som er ferdigprosessert slik at det er kjapt og enkelt. Nei, mat trenger ikke ta lang tid, er bare til å slenge noe fisk i en ildfast form, sammen med noe grønnsaker, så sette det i ovnen så lager det seg selv. Det som skaper verdier i et samfunn er ikke at enkelte sitter på store stabler med penger, men det at der er behov i folket. Som eksempelvis behov for dagligvarer. Kapitalisme utnytter dette ved å skape behov, kunstig. Eksempelvis Coca Cola. Ingen trenger Coca Cola. Ingen dør om de ikke får i seg Coca Cola. Likevel selger de for millioner hvert år. Fordi de skaper behovet gjennom reklame. Slik blir der et kunstig behov i folk for Coca Cola. Det behovet benytter kapitalistene seg av for å tjene formuer. De utnytter det også, som, "men vil du ikke heller ha denne ferdigmarinerte steken, som bare er til å slenge rett i pannen i stedet?". Det gjør at de kan skjule smaker som ellers ville gjort at kjøttet ikke smakte så godt. Som overdrevent mye saltvann. Det jeg prøver å si er at den samfunnsform som vi lever under er grunnen til at alt i samfunnet er som det er. Både når det gjelder "individualisme", og når det gjelder mat, og når det gjelder så godt som alt. Vi trenger ikke ha et slikt samfunn. Det er ikke de som sitter på store stabler med penger som skaper verdiene. Bedrifter trenger ikke eies av noen få. De kan eies av arbeiderne som arbeider i bedriftene. Da skapes det også en helt annen holdning enn bare, "tjene mest mulig penger". Da blir fokus plutselig også det å ha en stolthet over å jobbe der en jobber og derfor også produsere kvalitet. Da blir fokus også på det å skape et godt forhold til miljøet rundt seg. Men nå tror jeg jeg har bablet nok... Anonymkode: 985ee...a83
Polly-Esther Skrevet 29. juli 2022 #77 Skrevet 29. juli 2022 Synes dette er litt merkelig; jeg kommer på tre steder i farten hvor jeg kan få ferskt kjøtt, hvilken del på dyret jeg vil. Vet også om mange steder med fersk fisk, men noen typer er det ikke veldig lett å få tak i. Bor i Bergen. Jeg bodde fire måneder i Frankrike, og merket jo at de har et veldig mye større utvalg der. Og har hørt franske venner kommentere dette, men uten å klage. Generelt synes jeg det er frekt og arrogant å klage uhemmet på hvordan lokale forhold er, når du tross alt er frivillig innflytter. Gremmes på samme måten når bekjente som bor i Spania klager over spanjolene 🙈. Jeg får følelsen av at folk som klager mye, skal demonstrere sin overlegenhet og sin verdensvanthet. Det er selvsagt ok å påpeke og kommentere ulikheter, men nedlatende klaging er dårlig stil. I Norge er ikke alt perfekt på noen måte. Men vi har i alle fall rent kjøtt, ren fisk, friske grønnsaker, ulike butikker med ulik profilering. Og, langt viktigere, lov til å ta abort, lov til å elske hvem vi vil, fri tilgang til mediebruk og ytringsfrihet, vi har fred og fornuftige statsledere (i alle fall sammenlignet med en del østeuropeiske land).
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #78 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Tydelig du ikke vet hva du snakker om. Veldig mange østeuropeiske land har fantastisk landbruk og veldig flott klima for landbruk. Jeg selv er fra Øst-Europa og er en matelsker. Jeg er interessert i mye som omhandler mat. Også den tradisjonelle maten fra beste/oldeforeldre generasjonen. Det største problemet her i Norge når det gjelder kjøtt er at det finnes ca tre typer. Hvor er resten av dyret??? Dette er vel det største problemet slik jeg ser det. Vet ikke om det er mangel på interesse eller hva som gjør at disse delene ikke blir solgt. Altså storfe er mye mer enn indre/ytre, bankekjøtt og rundbiff. Delene er jo der på dyret! Det er ikke sånn at storfe fra Danmark har flere deler enn storfe fra Norge. Men av en eller anen merkelig grunn selges ikke dette. Det blir kvernet opp til karbonade deig. I stedet for å selges i deler. Og ja det finnes faktisk deler det ikke er mulig å få tak i her. Det er ikke fordi Norge ikke har disse, men rett og slett ikke nok ønske kanskje om at de skal i butikken. Eller at det er mer lønnsomt å selge som kjøtt deig. Samme med gris. Der er det ennå færre deler å å kjøpt. Det går til pålegg og pølse dessverre. Da har jeg ikke begynt på innmat og slike ting. En annen viktig ting jeg har lagt merke til spesielt på rema1000 at alt selges i små pakker helst marinert. Veldig lite større naturlige kjøttstykker. Igjen har ingenting med tilgjengelighet dette handler om viljen til forhandlere. Veldig mye ferdig halvferdig kjøtt. Dessverre er det veldig lite «ekte» matretter en kan lage med det. Anonymkode: a9fe2...77f Jeg tror det skorter på kunnskap om matlaging. Ikke vet jeg hva som kom først; lav tilgang på ulike deler av dyret (som fører til at vi ikke lærer å bruke disse delene), eller lav etterspørsel (som fører til at butikkene ikke tar dem inn), men jeg er nokså sikker på at det å ha noen få dagligvarebaroner er drepende for matkunnskap. I slaktebutikker får du heldigvis fortsatt andre stykker enn indre-/ytrefilet, mørbrad og entrecôte. Det er synd at denne matkunnskapene til en stor grad har forsvunnet i løpet av etterkrigstiden. Husker bestemor kjøpte hele dyr og utnyttet alt. Hermetiserte kjøttkaker, hengte pinnekjøtt til tørk på loftet, kokte kraft, lagde pølser etc. Men det er klart; det er ikke så lett å gjøre alt slikt i tillegg til full jobb utenfor huset. Anonymkode: 52888...4a7
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #79 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er en rar og syk problemstilling. I tillegg til å være hjertens enig med anonym ..a83 må jeg få si at jeg får tak i alt, inkl de odde kjøttstykkene og fiskebutikken og allverdens grønnsaker, i gåavstand. At ikke et lite sted med 1 butikk kan føre alt er noe kun Negative Nancy fra gammel øststat kunne funnet på å klage på. Pussig det, kommer fra ingenting og fattigdom og ulekre forhold og tror det står seg å klage hos vertskapet. Dårlig stil, de der, dårlig oppdragelse også, og generell skivebom på sosiale relasjoner. Anonymkode: cb2b7...c1a Jeg bor et sted med ca. 25 butikker. Det er ingen fiskebutikk her. Vi har Mega, Rema og Kiwi, og det er begredelig grønnsaksutvalg alle de tre stedene. Vi har en slakter her, men ganske kjedelig utvalg der. I Ukraina har de faktisk ganske bra og velassorterte dagligvarebutikker. Topp moderne også. Vil tro en del av de er rammet av krigen nå, men før krigen var det mye mer utvalg der enn i norske dagligvarebutikker. Faktisk. Anonymkode: 42f56...141
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #80 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (12 timer siden): Toppen på kransekaka var da de økte prisene på mat som allerede var inne i butikkene, altså hadde bonden, fraktselskapet osv allerede fått betalt etter de gamle prisene. Så forklarer de denne økningen med økningen i bensinpriser osv som skjedde etter at de kjøpte inn maten. Det er ganske så åpenbart hvor denne økningen havner, for å si det slik, og det er verken hos bonden eller hos fraktselskapet. Vet du hvor ofte de fyller på hullene i butikkene? Det er slik at de fleste matvarene er der i dager og uker, så selvsagt økte de prisen på alt samtidig når de først skulle sette den opp. Anonym bruker skrev (8 timer siden): Nei, bare på enkelte steder i bestemte butikker som driver med utsalg av norske varer. Men ikke over hele Spania som helhet. Basert på dine påstander kan jeg altså forlange at de tar inn norske matvarer over hele landet i Spania. Hva så med Kazakstan? Eller indre Mongolia? Kan jeg forlange at de også tar inn norske matvarer i butikkene der mener du? Anonymkode: 985ee...a83 Å klage betyr ikke at man krever at alt skal forandres, altså. Du overdramatiserer noe veldig her. Anonymkode: 76d1c...73a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #81 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg bor et sted med ca. 25 butikker. Det er ingen fiskebutikk her. Vi har Mega, Rema og Kiwi, og det er begredelig grønnsaksutvalg alle de tre stedene. Vi har en slakter her, men ganske kjedelig utvalg der. I Ukraina har de faktisk ganske bra og velassorterte dagligvarebutikker. Topp moderne også. Vil tro en del av de er rammet av krigen nå, men før krigen var det mye mer utvalg der enn i norske dagligvarebutikker. Faktisk. Anonymkode: 42f56...141 Samme her i vårt område har vi 5 Kiwi! Tre REMA 1000 og en meny. Det er ikke rare greiene med tanke på kjøtt utvalget altså! Og til dere som mener alvorlig at dere for tak i alle typer kjøtt her i Norge i en vanlig butikk. Da tror jeg virkelig ikke dere vet hvor mange ulike typer det faktisk finnes! Og ja de finnes også i Norge det bare selges ikke i det formatet. Det er ett sted i hele Norge jeg har sett ordentlig utvalg og det er en butikk i Mathallen i Oslo. Har snakket med eieren og han sa selv at det er større og større etterspørsel etter stykker som det ikke finnes så mye av i Norge. Slik som nyretapp og kinn feks. Anonymkode: a9fe2...77f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #82 Skrevet 29. juli 2022 Polly-Esther skrev (2 timer siden): Synes dette er litt merkelig; jeg kommer på tre steder i farten hvor jeg kan få ferskt kjøtt, hvilken del på dyret jeg vil. Vet også om mange steder med fersk fisk, men noen typer er det ikke veldig lett å få tak i. Bor i Bergen. Jeg bodde fire måneder i Frankrike, og merket jo at de har et veldig mye større utvalg der. Og har hørt franske venner kommentere dette, men uten å klage. Generelt synes jeg det er frekt og arrogant å klage uhemmet på hvordan lokale forhold er, når du tross alt er frivillig innflytter. Gremmes på samme måten når bekjente som bor i Spania klager over spanjolene 🙈. Jeg får følelsen av at folk som klager mye, skal demonstrere sin overlegenhet og sin verdensvanthet. Det er selvsagt ok å påpeke og kommentere ulikheter, men nedlatende klaging er dårlig stil. I Norge er ikke alt perfekt på noen måte. Men vi har i alle fall rent kjøtt, ren fisk, friske grønnsaker, ulike butikker med ulik profilering. Og, langt viktigere, lov til å ta abort, lov til å elske hvem vi vil, fri tilgang til mediebruk og ytringsfrihet, vi har fred og fornuftige statsledere (i alle fall sammenlignet med en del østeuropeiske land). Må bare si her at hun ikke klager på nordmenn og har aldri gjort. Det er som jeg skrev tidligere i tråden at det virker som om de har mye høyere krav til et hjem og alt som har med det å gjøre. Jeg kjenner flere fra forskjellige land fra østEuropa og de er likedan. De klager ikke så mye på mangelen på gode råvarer som henne, men vil bare understreke at klaging handler om mat og ikke nordmenn.Siden du sammenlignet med nordmenn som klager over spanjoler. Anonymkode: 966c4...8c1
Elina Skrevet 29. juli 2022 #83 Skrevet 29. juli 2022 Jeg må si jeg er enig i at utvalget i Norge ikke er det beste men må ta med at det har blitt bedre og bedre med årene. Husker selv når jeg var barn så var utvalget dårligere enn det er den dag i dag men det var flere spesialforretninger. Spesialforretningene har forsvunnet i stor grad pga.markedskreftene og stor konkurranse, dette har ikke kommet norsk matkultur til gode. Men forbrukerne satt prisen på maten framfor kvalitet så nå er vi nå her den dag i dag med butikkene som gjenstår. Men nye har selvfølgelig skjedd pga.store aktører har skvist ut små på en særdeles kynisk måte. Vil du gjøre en forskjell så kan man endre handlemønster, støtt REKO-ringen og lokale produsenter, handle på uavhengige butikker som eksotiske butikker og støtt lokale spesialforretninger om man er så heldig at det er noen igjen. Du kan rope høyt men det eneste måten stemmen din blir hørt på er om du stemmer med lommeboken!
Gjest Forumassistent Skrevet 29. juli 2022 #84 Skrevet 29. juli 2022 Ryddet for brukerangrep og diskriminerende innhold. Forumassistent
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #85 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nettop!! Hver lørdag klokken 6 om morgenen åpnet matmarkedet med fantastisk mat! Helt ferske grønnsaker rett fra bonden. Anonymkode: a9fe2...77f De stedene der det var bønder… Nå forlanger folk (f eks HIs venninne) at det samme skal være tilgjengelig i supermarkedene, som distribuerer til hele landet. Hvor realistisk er det? Hun må jo bosette seg rett ved gården da.
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #86 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I Ukraina har de faktisk ganske bra og velassorterte dagligvarebutikker. Topp moderne også. Vil tro en del av de er rammet av krigen nå, men før krigen var det mye mer utvalg der enn i norske dagligvarebutikker. Faktisk. Anonymkode: 42f56...141 Men syns du det er rart, altså? Hva er klimaets og jordsmonnets rolle i dette? Ville du at man skulle fløyet inn varene for å få ferske grønnsaker fra ukrainske bønder i Norge?
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #87 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (2 minutter siden): De stedene der det var bønder… Nå forlanger folk (f eks HIs venninne) at det samme skal være tilgjengelig i supermarkedene, som distribuerer til hele landet. Hvor realistisk er det? Hun må jo bosette seg rett ved gården da. Problemet er at torget med bønder som solgte mat selv, eventuelt små kiosker, var tilgjengelig overalt der jeg kommer fra. Her er det kun supermarkeder som finnes mange steder. Kjenner man ingen bønder som selger selv? Synd. Animaliehygieneforskriften setter videre skranker for hvor mye bonden kan slakte og selge selv.
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #88 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Matutvalg i butikker gir ikke fantastisk mat hjemme. Om en ikke greier å lage maten hjelper det ikke med 40 forskjellige mel sorter. Og jo i mitt land er det fantastisk klima for landbruk. Du er klar over at Øst-Europa er så utrolig mye mer en gamle Sovjetunionen. Øst-Europa er godt over halve Europa er litt vanskelig når dette blir skjært over en kam altså😅 Anonymkode: a9fe2...77f Nei, matutvalget i butikker gir ikke fantastisk mat hjemme. Men da er det jo veldig rart med HIs venninne, som klager på Rema 1000. Hun burde jo vite bedre enn å dra dit?
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #89 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (Akkurat nå): Nei, matutvalget i butikker gir ikke fantastisk mat hjemme. Men da er det jo veldig rart med HIs venninne, som klager på Rema 1000. Hun burde jo vite bedre enn å dra dit? Enkelte steder finnes det ikke annet enn Coop og Rema.
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #90 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Problemet er at torget med bønder som solgte mat selv, eventuelt små kiosker, var tilgjengelig overalt der jeg kommer fra. Her er det kun supermarkeder som finnes mange steder. Kjenner man ingen bønder som selger selv? Synd. Animaliehygieneforskriften setter videre skranker for hvor mye bonden kan slakte og selge selv. Nei, det der stemmer ikke. I store byer bor man langt fra bøndenes produksjonssted. Det gjelder også i Østblokken før 1991, altså. Folk fløy inn meloner til Moskva fra Georgia i sin private bagasje, det har jeg selv bevitnet. Og dersom man ikke vil ta det inn over seg - at matdistribusjon i større skala enn en REKO-ring fører til noen stordriftsløsninger - så er man jo bare ikke realist. Damen nekter å kjøpe ting som er vakuumpakket: hvordan skal det klare seg ut til kundene da? Skal småbrukere slakte ett lam om dagen og selge det på et torg nær seg selv, mens det fortsatt er ferskt? Med en veterinær til stede hver gang, som gir slaktet godkjentstempel? Da har man jo ikke tatt inn over seg verken kostnadsnivået på arbeidskraft eller geografien i Norge. Forskriftene er ellers oppfunnet for å gi god matvaresikkerhet. Det er et pre.
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #91 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (5 minutter siden): Enkelte steder finnes det ikke annet enn Coop og Rema. Ja? Bor hun rett sted, da? Hvis maten betyr veldig mye for henne? For meg betyr utsikten veldig mye. Derfor bor jeg ikke i Danmark. Sånt er jo et verdivalg.
the amazing spidermamma Skrevet 29. juli 2022 #92 Skrevet 29. juli 2022 https://www.dagbladet.no/meninger/den-gylne-handelen/76747501 Her har du mye av problemet, både med de høye matvareprisene, og også utvalget. Når eierne tar ut 1,5 milliarder i utbytte, er det klart at både leverandører og kundene blir skviset. De tjener fett på egne merkevarer og presser småleverandører ut av hyllene.
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #93 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg tror det skorter på kunnskap om matlaging. Ikke vet jeg hva som kom først; lav tilgang på ulike deler av dyret (som fører til at vi ikke lærer å bruke disse delene), eller lav etterspørsel (som fører til at butikkene ikke tar dem inn), men jeg er nokså sikker på at det å ha noen få dagligvarebaroner er drepende for matkunnskap. I slaktebutikker får du heldigvis fortsatt andre stykker enn indre-/ytrefilet, mørbrad og entrecôte. Det er synd at denne matkunnskapene til en stor grad har forsvunnet i løpet av etterkrigstiden. Husker bestemor kjøpte hele dyr og utnyttet alt. Hermetiserte kjøttkaker, hengte pinnekjøtt til tørk på loftet, kokte kraft, lagde pølser etc. Men det er klart; det er ikke så lett å gjøre alt slikt i tillegg til full jobb utenfor huset. Anonymkode: 52888...4a7 Matkunnskap forsvant da de praktiske fagene forsvant fra skolen.
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #94 Skrevet 29. juli 2022 the amazing spidermamma skrev (53 minutter siden): https://www.dagbladet.no/meninger/den-gylne-handelen/76747501 Her har du mye av problemet, både med de høye matvareprisene, og også utvalget. Når eierne tar ut 1,5 milliarder i utbytte, er det klart at både leverandører og kundene blir skviset. De tjener fett på egne merkevarer og presser småleverandører ut av hyllene. Dette er helt sant. Og det ødelegger landbruket også.
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #95 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (38 minutter siden): Matkunnskap forsvant da de praktiske fagene forsvant fra skolen. Vel, min mor lærte meg å lage mye god, sunn mat fra bunn. Dette er noe som foreldrene må lære barna. Det skal da være måte på hvor mye ansvar foreldrene skal dytte over på skolene.
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #96 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (39 minutter siden): Dette er helt sant. Og det ødelegger landbruket også. Men så lenge mange nok nordmenn ser på mat som noe man ikke skal bruke penger på, og som ikke trenger å være av høy kvalitet, blir det slik. Parallelt vil en del sykdommer knyttet til kosthold bli mer og mer utbredt.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #97 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (45 minutter siden): Vel, min mor lærte meg å lage mye god, sunn mat fra bunn. Dette er noe som foreldrene må lære barna. Det skal da være måte på hvor mye ansvar foreldrene skal dytte over på skolene. Ganske typisk egentlig. Barnehage og skole skal liksom sørge for norske barns kunnskap og lærdom på omtrent alle plan. Anonymkode: 966c4...8c1
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #98 Skrevet 29. juli 2022 Hun handler feil sted. Enkelt og greit. Anonymkode: 1889c...2f9
Gjest Danida Skrevet 29. juli 2022 #99 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (1 time siden): Vel, min mor lærte meg å lage mye god, sunn mat fra bunn. Dette er noe som foreldrene må lære barna. Det skal da være måte på hvor mye ansvar foreldrene skal dytte over på skolene. Handler da ikke om å "dytte over på skolene". Dette er fag som HAR hatt plass i skolen inntil nylig. Nå er ungenes timeplan omtrent skrellet for praktiske fag, mens de utgjorde mye mer av skoledagen for 50 år siden. Og det skyldes virkelig ikke at våre bestemødre ikke kunne lage mat, altså. På 1960-tallet var det 3 timer med skolekjøkken i uka i 7.klasse - mine barn får 1/3 time i uka.
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #100 Skrevet 29. juli 2022 Danida skrev (Akkurat nå): Handler da ikke om å "dytte over på skolene". Dette er fag som HAR hatt plass i skolen inntil nylig. Nå er ungenes timeplan omtrent skrellet for praktiske fag, mens de utgjorde mye mer av skoledagen for 50 år siden. Og det skyldes virkelig ikke at våre bestemødre ikke kunne lage mat, altså. På 1960-tallet var det 3 timer med skolekjøkken i uka i 7.klasse - mine barn får 1/3 time i uka. Jeg har aldri hatt slik fag på skolen, likevel klarer jeg helt fint å lage masse mat fra bunn. Det koller av holdninger i hjemmet. Årsaken til at heimkunnskap har vært en del av skolen tidligere (da faget ble for det meste tilbudt jenter), var at kvinner skulle være husmødre og oppdras til å kunne slave for mannen sin på en ordentlig måte. Mine barn har hatt mat og helse på skolen, og de har laget en del mat sol prosjekter/lekser i faget. Hvor bor du der barn ikke har mat og helse som fag på skolen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå