Gå til innhold

Min østeuropeiske venninne klager så mye på..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Har hun prøvd REKO?

Anonymkode: 52888...4a7

Hva er det? 

Anonymkode: 966c4...8c1

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hva er det? 

REKO-ringen er direkte levering av varer fra produsenter. Man får kjøpt for eksempel kjøtt, fisk, grønnsaker og meieriprodukter. Det er lokale REKO-ringer rundt omkring i landet (sjekk Facebook).

Skrevet

Dette er noe jeg har hørt mange utenlandske klage over i Norge. 

Du skal ikke lenger enn til Danmark før utvalget og kvaliteten er en helt annen, selv på små steder. 

Matvarebransjen i Norge er pill råtten. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Du skal ikke lenger enn til Danmark før utvalget og kvaliteten er en helt annen, selv på små steder. 

Dette. Vi har akkurat kommet hjem fra ferie i Danmark og Sverige, og for en forskjell!

Anonymkode: 9ec7e...842

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (4 minutter siden):

Enig, men samtidig er produktene som leveres fra bøndene gode. Ingen bruker for eksempel så lite antibiotika som det norske landbruket. Det gir dyrere matvarer, men er langt mer bærekraftig. Det pill råtne ligger videre oppover i systemet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

REKO-ringen er direkte levering av varer fra produsenter. Man får kjøpt for eksempel kjøtt, fisk, grønnsaker og meieriprodukter. Det er lokale REKO-ringer rundt omkring i landet (sjekk Facebook).

Takk skal du ha! Det skal jeg jammen tipse henne om. Mulig jeg vil være interessert selv også!

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Norske matbutikker er jo bare helt tragiske. Dere som ikke synes det, har dere vært i matbutikker i andre land?

Anonymkode: 36961...cfd

Ja, på reiser har jeg vært i matbutikker i India, USA, Guatemala, El Salvador, Nicaragua, Sovjetunionen, Tyskland, Frankrike, Belgia og en del andre som jeg ikke husker i farta.

Og jeg har bodd i 2 land uten for Norge. Begge har det til felles at der selges landbruksprodukter med veldig mye mer antibiotika og mye større risiko for salmonella og andre sykdommer enn det som selges i Norge. Jeg vet ikke hvilket østeuropeisk land den damen bor i, men i f eks Ungarn er det vel ca 10 ganger så mye antibiotika som brukes i kjøttproduksjonen sammenlignet med i Norge. I Danmark er det regnet som "akseptabelt" at 20% av eggene kan inneholde salmonella, derfor blir de hardkokt og ikke bløtkokt på hotellene der. Og i Storbritannia spredde kugalskapen seg via barnematglass og skolemiddager, noe som gjør at jeg til dags dato ikke kan gi blod her i Norge. Jeg er i en risikogruppe etter å ha bodd der.

Anonymkode: 0f504...dd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Enig, men samtidig er produktene som leveres fra bøndene gode. Ingen bruker for eksempel så lite antibiotika som det norske landbruket. Det gir dyrere matvarer, men er langt mer bærekraftig. Det pill råtne ligger videre oppover i systemet. 

Dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå er hun ikke fra Polen, men er litt lei klagingen hennes ja. Det er bare at hun kan ha litt rett også. 

Men hun må da bare lage den maten hun vil. Du kan neppe lære henne av med å klage, men kanskje invitere henne på litt mat som har noen av de unike kvalitetene vi finner i kun det arktiske landbruket...?

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

..på norsk mat og utvalg i matvarer. Hjemme hos dem er måltider veldig viktige, spesielt middag tidlig på kvelden. Det er mange slags sauser og grønnsaker, urter men ikke så mye krydder. Det er enorme mengder med mat, og det hun klager mest på er hvor lite ferskt kjøtt som fra slakter de får kjøpt her. De vil gjerne ha ferskt kjøtt og fersk fisk, men det mener hun at det så og si er nesten umulig å få tak på. Første gang hun fikk fårikål så satt hun og stirret på kjøttet og pepperkornene og trodde det var en spøk. Det er forsåvidt forståelig, men hun klager stadig vekk og mat har så mye å si, spesielt råvarer hun savner kvalitet på i Norge. Har hun rett i at utvalg og mat her er så elendig? 

jeg er veldig uenig med henne,men kjenner flere derfra som er lik henne, så maten er tydeligvis ikke bra for dem

Anonymkode: 3c259...9be

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hun må da bare lage den maten hun vil. Du kan neppe lære henne av med å klage, men kanskje invitere henne på litt mat som har noen av de unike kvalitetene vi finner i kun det arktiske landbruket...?

Hahaha. Er det ett menneske jeg ikke vil invitere på mat, så er det henne. Hjelp....

Men seriøst så virker REKO som en veldig bra greie! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

jeg er veldig uenig med henne,men kjenner flere derfra som er lik henne, så maten er tydeligvis ikke bra for dem

Anonymkode: 3c259...9be

Jeg tror de har høyere krav til alt som har med hjem å gjøre? Det virker sånn. Det skal være rent og i orden, ingen flekker eller spiker i veggen. Alt skal fungere helt som det bør, og maten skal være god! Det er sånn de er tror jeg. 

Skrevet

Jeg er enig med henne. Og godt for meg at jeg er norsk så jeg kan si det uten at «mobben» (kommentarfelt på sosiale medier for eksempel) sier «da kan du dra hjem til landet ditt da!»

jeg bor i landet mitt. Dårlig utvalg av ferskt kjøtt, fisk, men også grønnsaker. Virkelig. 

Anonymkode: 42f56...141

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig med henne. Og godt for meg at jeg er norsk så jeg kan si det uten at «mobben» (kommentarfelt på sosiale medier for eksempel) sier «da kan du dra hjem til landet ditt da!»

jeg bor i landet mitt. Dårlig utvalg av ferskt kjøtt, fisk, men også grønnsaker. Virkelig. 

Anonymkode: 42f56...141

Dra dit du kommer fra ja 🙂 men ingen har skrevet det her heldigvis.

Rart det der. Alle skal alltid være fornøyd med alt når de kommer hit. Det er ganske stygt, og det gjør oss til ekle selvhøytidelige besserwissere. Vi kan godt ta oss sammen, men igjen, her i tråden er det stort sett fine svar, og ihvertfall ikke sånne dustete som i kommentarfelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette. Vi har akkurat kommet hjem fra ferie i Danmark og Sverige, og for en forskjell!

Sverige har da ikke noe spesielt mye bedre mat enn Norge? 

Grønnsakene i Sverige er ofte dårlige i butikken. 

De har mye mer importert kjøtt enn i Norge, og det meste er jo vakumpakket.

Anonymkode: 6c2ab...d6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk skal du ha! Det skal jeg jammen tipse henne om. Mulig jeg vil være interessert selv også!

Sjekk og lokale gårder. Har en venninne som har gård, og hun var ikke fornøyd med å selge gjennom Reko, og prisene er veldig høye, og samarbeidet dårlig. Så hun og flere hun kjenner selger gjennom hjemmesider for gården. 

Jeg er hun som kjøpte økologisk kjøtt fra lokal gård, og de fant jeg ved og google, og syntes prisen var bra og. Hadde ikke fått den prisen gjennom reko.

Anonymkode: 41faa...848

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Igjen så snakker jeg om utvalg, ikke kvalitet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dette er jo bare tull. Om erfaringen din er fra Nordbysenteret skjønner jeg at den ikke er helt representativ, men utvalget i den jevne svenske matbutikk er milevis bedre enn i norske. Grønnsakene er helt topp, og det finnes langt flere kjøttprodukter - også ferske.

Anonymkode: 99436...39f

Skrevet

Men jeg tenker at det er litt kulturelt og geografisk betinget også. Nå er jeg på ferie innerst i en fjord, og her på nærbutikken er det f.eks to typer gulost, to slags salami og to slags grillpølser. Det er sannsynligvis ikke mange nok som kommer til å kjøpe salami med fennikel og vellagra ost før datoen går ut, så da blir det ikke kjøpt inn. 

Likevel er det stusselig at de bare har tomater uten smak, blekrød paprika og kjøttpålegg pumpet fullt av vann. Dette handler om kvalitet og hva norske forbrukere gidder å godta. Men - samtidig - hvis du har valget mellom å kjøpe smakløse tomater til 40 kroner kiloen og tomater med smak til 120 kroner kiloen, så er jo heller ikke det valget en reell valgmulighet for alle.

Det er bare så provoserende at matvarebaronene sitter der og håver inn milliarder, samtidig som det de tilbyr kunne ha vært så mye bedre hvis de hadde vært litt mindre griske...

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (14 minutter siden):

Men jeg tenker at det er litt kulturelt og geografisk betinget også. Nå er jeg på ferie innerst i en fjord, og her på nærbutikken er det f.eks to typer gulost, to slags salami og to slags grillpølser. Det er sannsynligvis ikke mange nok som kommer til å kjøpe salami med fennikel og vellagra ost før datoen går ut, så da blir det ikke kjøpt inn. 

Likevel er det stusselig at de bare har tomater uten smak, blekrød paprika og kjøttpålegg pumpet fullt av vann. Dette handler om kvalitet og hva norske forbrukere gidder å godta. Men - samtidig - hvis du har valget mellom å kjøpe smakløse tomater til 40 kroner kiloen og tomater med smak til 120 kroner kiloen, så er jo heller ikke det valget en reell valgmulighet for alle.

Det er bare så provoserende at matvarebaronene sitter der og håver inn milliarder, samtidig som det de tilbyr kunne ha vært så mye bedre hvis de hadde vært litt mindre griske...

Toppen på kransekaka var da de økte prisene på mat som allerede var inne i butikkene, altså hadde bonden, fraktselskapet osv allerede fått betalt etter de gamle prisene. Så forklarer de denne økningen med økningen i bensinpriser osv som skjedde etter at de kjøpte inn maten. Det er ganske så åpenbart hvor denne økningen havner, for å si det slik, og det er verken hos bonden eller hos fraktselskapet.

Skrevet

Hvorfor flytter hun ikke tilbake dit hun kommer fra isteden for å klage?

Anonymkode: 3de5b...726

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor flytter hun ikke tilbake dit hun kommer fra isteden for å klage?

Typisk vi nordmenn med konforme holdninger. Gud forby at noen påpeker ting som ikke funker. I stedet for å forbedre dem, later vi som ingenting og kommer med rasistisk oppgulp. Mener du at de mange nordmennene som har klaget på det samme, bør reise tilbake dit de kom fra? Eller vent....

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Typisk vi nordmenn med konforme holdninger. Gud forby at noen påpeker ting som ikke funker. I stedet for å forbedre dem, later vi som ingenting og kommer med rasistisk oppgulp. Mener du at de mange nordmennene som har klaget på det samme, bør reise tilbake dit de kom fra? Eller vent....

Jeg orket ikke svare. Takk for at du gjorde! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Nordmenn som klager har jo ikke noe annet sted å reise TILBAKE til, så nei. Men østeuropeere kan alltids dra til øst Europa om det er så mye bedre der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nordmenn som klager har jo ikke noe annet sted å reise TILBAKE til, så nei. Men østeuropeere kan alltids dra til øst Europa om det er så mye bedre der.

Så du mener at de som kommer hit fra utlandet ikke kan klage på noe som helst? De har ikke stemmerett om noe som helst, men hjelpe til, jobbe dugnad, betale skatt osv skal de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...