Gå til innhold

Tok vare på bilde av gamlekjæresten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste snakker ganske mye (syns jeg) men han var sammen med i ungdomstiden (han har vært gift med en annen i flere år etter henne og før meg).  Han har også sagt at han var mer stormforelsket i henne enn han er i meg. Stadig kommer det noe om noe morsomt hun gjorde, peker hvor hun bodde, hva de opplevde på reise sammen osv. 
I går hadde han ryddet i gammelt rot og funnet frem et gammelt bilde av ham og henne. Det har han tatt frem, og det ligger nå på bordet i gangen.

Kjenner jeg er sjalu. Er jeg teit?

Anonymkode: b5488...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde klikket. Og forlatt han. 

Anonymkode: 4a8da...1b3

Skrevet

Det er vel egentlig han som er teit.

Minnene om den gang da, og drømmen om det som ikke ble, har tatt litt for mye plass hos han. Vi er mange som har den ene som slapp unna, den stormforelskelsen fra unge dager, men det er gjerne en grunn til at det ikke ble sånn altså.

Han har tydeligvis glemt hvorfor det ikke ble sånn, og med menneskets selektive hukommelse har han forsterket det som var bra, og glemt det som ikke var så bra.

Anonymkode: fadd9...92d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min kjæreste snakker ganske mye (syns jeg) men han var sammen med i ungdomstiden (han har vært gift med en annen i flere år etter henne og før meg).  Han har også sagt at han var mer stormforelsket i henne enn han er i meg. Stadig kommer det noe om noe morsomt hun gjorde, peker hvor hun bodde, hva de opplevde på reise sammen osv. 
I går hadde han ryddet i gammelt rot og funnet frem et gammelt bilde av ham og henne. Det har han tatt frem, og det ligger nå på bordet i gangen.

Rettelse: han snakke rikke mye MED men OM

hi

Skrevet

Lurer på om jeg skal kommentere det når han kommer fra jobb i dag, og eventuelt hva og hvordan. Jeg har ikke tenkt å kjefte, for da er det på en måte jeg som taper og blir stakkarslig, og det er dessuten ikke helt min stil.

Skrevet

Du får gjøre det samme selv. Dra fram en kjekk gamlekjæreste og omtal han på samme måte :)

Skrevet

Ganske typisk at menn ikke glemmer den første forelskelsen, hun blir veldig ofte satt på pidestall om han snakker om henne eller ikke. Ikke alle tenker så mye på det i hverdagen, og de fleste vil nok ikke tilbake i tid fordi de har det bra med nåværende og eventuellt barn. Hvis han snakker mye om henne, så er det jo helt unødvendig og også feil. Du skriver at du syns han snakker mye om henne, så da spørs det om han reellt gjør det? Uansett kan du fint bemerke det og spørre hvorfor. 

Anonymkode: f9d33...764

Skrevet (endret)

Det bildet hadde jeg ikke brydd meg om, jeg har selv bilder av en jeg var superforelsket i for 20 år siden (dog ikke slengende rundt, men i en skuff). Men det at han stadig gnåler om henne foran/til deg, ikke minst hvor mye mer forelsket han var i henne enn i deg, det er noe annet. Det er respektløst. Han skal få føle det han føler, men han kan holde det for seg selv.

Fortell ham rett ut at denne oppførselen plager deg og at han bør konsentrere energien sin rundt det som er nå, og ikke det som var før. 

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (2 timer siden):

Det bildet hadde jeg ikke brydd meg om, jeg har selv bilder av en jeg var superforelsket i for 20 år siden (dog ikke slengende rundt, men i en skuff). Men det at han stadig gnåler om henne foran/til deg, ikke minst hvor mye mer forelsket han var i henne enn i deg, det er noe annet. Det er respektløst. Han skal få føle det han føler, men han kan holde det for seg selv.

Fortell ham rett ut at denne oppførselen plager deg og at han bør konsentrere energien sin rundt det som er nå, og ikke det som var før. 

Etter at han for et par uker siden sa at han aldri hadde vært forelsket i meg, i hvert fall i sånn som i henne og i ekskonen, og jeg ble veldig lei meg for det, har han prøvd å vise at det er meg han vil ha og at han har sterke følelser for meg også. 
Så da skjønner jeg ikke vitsen med å dra frem akkurat DETTE bildet blant alle bilder av barn, bestevenner, familie osv. De andre bildene ble lagt tilbake i mapper/bokser, mens dette plutselig ligger fremme.

Skrevet

Altså, han der ville jeg avsluttet forholdet med.

Jeg tenker at det er en av to ting (eller en miks) som begge bidrar til at jeg tenker at det ikke er en mann jeg ville hatt som partner.

1. Han bruker hersketeknikker på deg ved å gjenta hvor mye bedre de andre damene var for å skaffe seg kontroll over deg og bryte ned selvtilliten din.

2. Han mangler grunnleggende empati. Folk med empati gnir ikke inn hvor fantastisk eksen var overfor en ny partner, fordi folk med empati skjønner at det er sårende og skaper usikkerhet. 

Uansett, kom deg bort!

Anonymkode: 9ee7e...0c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Etter at han for et par uker siden sa at han aldri hadde vært forelsket i meg, i hvert fall i sånn som i henne og i ekskonen,

I alle dager for en ufølsom ting å si til kjæresten sin.

Anonymkode: 054f2...b57

Skrevet

Jeg synes ikke det å beholde bilder i seg selv er feil, man har jo den fortiden man har og skal ikke behøve å destruere album eller fjerne bilder med eksen på synes jeg. Det er jo en del av historien og minner om opplevelser, turer og greit å ta vare på, men det skal jo selvsagt ikke ta plass i det forholdet man er i nå. Din kjæreste virker å ha for sterke følelser og for mye tanker om sin eks. Kanskje han aldri har kommet helt over henne. Jeg skjønner godt at du reagerer på dette og det er noe dere bør snakke ut om. 

Anonymkode: b861e...d85

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Etter at han for et par uker siden sa at han aldri hadde vært forelsket i meg, i hvert fall i sånn som i henne og i ekskonen, og jeg ble veldig lei meg for det, har han prøvd å vise at det er meg han vil ha og at han har sterke følelser for meg også. 
Så da skjønner jeg ikke vitsen med å dra frem akkurat DETTE bildet blant alle bilder av barn, bestevenner, familie osv. De andre bildene ble lagt tilbake i mapper/bokser, mens dette plutselig ligger fremme.

Dette ble jo nye opplysninger som setter ting i et litt annet perspektiv. Han vil jo gjøre deg usikker, og så er spørsmålet hvorfor. Tror du bør tenke deg om et par ganger om det er lurt å satse mer på ham. 

Anonymkode: f9d33...764

Skrevet

Har vært sammen med en sånn, HI, og det var faktisk ikke liv laga.

Jeg tror ikke ekskjæresten min skjønte hvor såra og utrygg han gjorde meg da vi var ferske som par, og han hadde en slags "ærlighets-tripp". Han innrømte at han innerst inne savna ex'en sin. Jeg hadde hørt litt om henne fra før, og ville helst ikke vite hvor spesielt det første seriøse forholdet "alltid " ville være for ham, hvilket spennende liv de hadde ført og hvor knust hjertet hans var etterpå. Men det fikk jeg altså høre mer enn nok om. Han brukte “morsomme” sitater fra henne båre titt og ofte. 

Han var litt verre enn din, da, for han hadde faktisk NAKENBILDE av henne liggende… 

Når man deler et hjem, deler man også tingene i det. Og det betyr at for meg er det faktisk en krenkelse å spare på sånt. Det fins et vippepunkt et sted, der man virkelig bør klare å avslutte, også inni seg. For i hvor mange år skal man liksom ha en bakdør på gløtt? Og hvor sentimental skal man kunne unne seg å være, og likevel ikke tillate ektefellen å bli sjalu?

Anonymkode: c1bda...941

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Hadde aldri fortsatt forholdet etter et sånt utsagn, hva i alle dager ønsket han å oppnå med det?

Partnere som forer usikkerheten i deg vil du ikke ha altså, da er det bedre å være alene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hadde aldri fortsatt forholdet etter et sånt utsagn, hva i alle dager ønsket han å oppnå med det?

Partnere som forer usikkerheten i deg vil du ikke ha altså, da er det bedre å være alene.

Jeg hadde nok selv anbefalt å forlate ham hvis dette var et anonymt innlegg jeg selv leste her inne. 
Men jeg har virkelig ikke lyst til det, for vi har det jo ellers så utrolig bra og passer så godt sammen, og han har gjort mye for å trygge meg siden han sa de tingene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det der går jo ikke. Det skjønner jo du også. Han har jo allerede ødelagt forholdet deres... Flytt ut. 

Anonymkode: f1bbd...041

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde nok selv anbefalt å forlate ham hvis dette var et anonymt innlegg jeg selv leste her inne. 
Men jeg har virkelig ikke lyst til det, for vi har det jo ellers så utrolig bra og passer så godt sammen, og han har gjort mye for å trygge meg siden han sa de tingene. 

Og bildet skal du gå og se på?

Kjøp en stor pompøs ramme i fake gull. En skikkelig voldsom og kitchy en. Sett bildet inn i den og tenn et lys på hver side. Hvis han spør hvorfor, så fortell ham at enhver guddom må ha et alter, og på denne måten kan han dyrke henne skikkelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Og bildet skal du gå og se på?

Kjøp en stor pompøs ramme i fake gull. En skikkelig voldsom og kitchy en. Sett bildet inn i den og tenn et lys på hver side. Hvis han spør hvorfor, så fortell ham at enhver guddom må ha et alter, og på denne måten kan han dyrke henne skikkelig. 

Det var faktisk en ekstremt god ide!

Anonymkode: f4b32...0be

Skrevet

Jeg hadde ikke orket dette hi. Greit man har en fortid og historie med andre, men la det være nettopp det da, en fortid. Det er uhørt at han skal snakke om ekser på dette viset. 

Det normale er at man IKKE snakker om ekser, man lar de "dø ut" ved ny partner. Jeg ville sagt det at fra nå av skal ikke denne nevnes igjen og det bildet skal pakkes langt bort. 

Anonymkode: 405e9...93b

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde ikke orket dette hi. Greit man har en fortid og historie med andre, men la det være nettopp det da, en fortid. Det er uhørt at han skal snakke om ekser på dette viset. 

Det normale er at man IKKE snakker om ekser, man lar de "dø ut" ved ny partner. Jeg ville sagt det at fra nå av skal ikke denne nevnes igjen og det bildet skal pakkes langt bort. 

Anonymkode: 405e9...93b

Han pakket bildet bort av seg selv i går, uten at jeg hadde sagt noe som helst om det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Når man deler et hjem, deler man også tingene i det. Og det betyr at for meg er det faktisk en krenkelse å spare på sånt. Det fins et vippepunkt et sted, der man virkelig bør klare å avslutte, også inni seg. For i hvor mange år skal man liksom ha en bakdør på gløtt? Og hvor sentimental skal man kunne unne seg å være, og likevel ikke tillate ektefellen å bli sjalu?

Det er det dummeste jeg har hørt. Mine eiendeler er da virkelig ikke noe som deles. Mine minner, bilder, tanker, tekster og annet er ikke og vil aldri bli noe mannen har noe med eksistensen av, eller har noe med å bli merkbart sjalu av. Han kan få tenke hva han vil, men ett ord så smeller det. Da er vi ferdige.

Anonymkode: 210cb...e8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er det dummeste jeg har hørt. Mine eiendeler er da virkelig ikke noe som deles. Mine minner, bilder, tanker, tekster og annet er ikke og vil aldri bli noe mannen har noe med eksistensen av, eller har noe med å bli merkbart sjalu av. Han kan få tenke hva han vil, men ett ord så smeller det. Da er vi ferdige.

Anonymkode: 210cb...e8b

Jeg hadde vært ferdig med deg om vi var kjærester og du trakk fram minner og bilder som om det var noe fint og fantastisk. Du hadde neppe rukket å komme til det stedet der det "smeller", for jeg ville ikke ha brukt min tid på en som ikke greide å gå videre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.7.2022 den 14.17):

Hva konkret har han gjort, da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva konkret har han gjort, da?

Sagt at det er meg han vil ha. At han har romantiske følelser for meg, at han vil bli gammel med meg. Gir meg mer komplimenter, mer kosete (selv om han var det fra før).  Gjør ting for meg ( lager kaffe på sengen, frokost, middag), kaller meg kjærsten, my love, osv.  

Før dette skjedde har han også alltid vært kjærlig, alltid villet leie, holde rundt meg, kysse meg ofte, prioritere alltid å være meg meg, bortsett fra en gang i blant veldig sjelden, hvis en av bestekompisene inviterer ham hjem for å se sport (men like ofte vil han heller være med meg også de kveldene). Vil alltid ha meg med på ting, planlegger gøye reiser og turer og middager vi kan ha sammen(og som vi ofte har). 
Jeg har virkelig følt at min forelskelse var gjengjeldt. Så jeg ble så overrasket over at han sa at han aldri hadde vært stormforelsket i meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...