Gå til innhold

Hva var dine første jobber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnepike og prostituert. 

Anonymkode: bcc8c...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støttekontakt, skobutikk, omsorgsbolig og barnehage. Jobber i skolen i dag. 

Anonymkode: 0ba6a...b63

Skrevet

Plukket jordbær og poteter, gikk med aviser og reklame, jobbet i oppvaska på sykehus, passet barn, vasket hus, skrev for lokalavis.

Anonymkode: 9440f...2fd

Skrevet
Himmel og hav skrev (4 timer siden):

Gøy å lese hvor mye forskjellig folk har gjort. Jeg skal ikke påstå at alle jobbene jeg har gjort har gitt meg veldig verdifulle erfaringer, men de ga meg i det minste den erfaringer at det er gøy når lønna kommer :D.

Artig tråd! :)

Jeg tror det viktigste jeg lærte var å ta og føle ansvar, det å følge opp avtaler, møte til avtalt tid, gjøre den jobben man får betalt for på en best mulig måte. Og selvfølgelig at man faktisk må jobbe for å få penger.

Min aller første jobb var også som trillepike. Merkelig i dag, men jeg var 7-8 år bare, trillet en gutt på under 2 år. Fikk beskjed om å gå en time, noen ganger to, og ikke komme tilbake før den tiden. Så var det å trille rundt i nabolaget og få tiden til å gå. Snodig liten gutt, var fornøyd med å bare sitte og se seg rundt, så lenge jeg holdt meg i bevegelse. Men jeg syntes det ble veldig kjedelig. Solgte så fisk i perioder, også i alder 6-10, lærte mye av det.

Fra jeg var 10 år hadde jeg "fast" sommerjobb i en liten kiosk med lite utvalg (is, sjokolade, brus, potetgull og litt fiskeutstyr), enten jeg alene eller jeg og en venninne. Må nesten le litt, det hadde nok ikke skjedd i dag. Men veldig grei erfaring. Jobbet noen dager i uken, noen ganger nesten hver dag, andre ganger bare et par dager i uken.

Året etter fikk jeg og en venninne en vaskejobb på kontor som vi hadde 1-2 år, vasket en gang i uken, om jeg ikke husker feil, noen ganger var vi innom en annen dag og tok lett over med støvsuger også.

Så gikk det slag i slag med ulike kiosklignende jobber, båtutleie/dieselsalg, fisker, ulike jobber innen jordbruk, kontor. Har gjort veldig mye forskjellig.

Endte med utdanning og jobb som ikke hadde noe med noen av tidligere arbeidserfaring å gjøre.

Anonymkode: 96b81...cf7

Skrevet

Barnevakt mens jeg bodde hjemme, museumsguide på vgs, servitør, bartender og butikkmedarbeider i studietiden. 

Anonymkode: 76cdd...962

Skrevet

Jeg starta i fotobutikk. Fremkalte bilder. Også i mørkerom. Fikk jobb på Pressesenteret under OL ‘94. Jobba for Kodak, og framkalte film for bl.a National Geographic og andre.

Tenkte liksom at det var det jeg ville jobbe med. 
Så kom digitaliseringa, og jeg endte opp med noe helt annet. 🙈

Skrevet

Jeg plukket stein om våren og poteter om høsten fra jeg var ti år. Først da jeg ble 16 fikk jeg sommerjobb i en dagligvarebutikk. Da jeg var 18 fikk jeg sommerjobb og en og annen lørdag i en jernvarebutikk. Enda senere fikk jeg jobb på slakteri, og det var turnus så det var godt betalt.

Skrevet

Barnevakt og hundepasser, jeg vasket på et galleri, var trener for barnegruppene i idrettslaget og på sfo, brettet konvolutter med reklame for et ukeblad og var en del modell til bilder  for sånne historier fra virkeligheten😂. Etter videregående jobbet jeg i barnehage og var lærervikar, jobbet på et utested og var au pair før alvoret og voksenlivet tok meg. 

Skrevet

Begynte som gatas løvetannplukker som 8-åring. 10 øre for blomsten, 30 øre for blomst med rot. 

Ble fast barnepasser for 2 barn da jeg var 13 år. Passet de hver dag etter skolen, tjente 1200 kr i mnd. 

Deretter avisbud, rengjører, puncher (trumf og avtalegiro). Har jobbet på lager, i kantine, i bakeri, med matproduksjon, på delelager for Toyota, på ei fjellhytte (DNT), hos urmaker og i bhg. 

Endte opp som førskolelærer i 17 år, jobber nå som miljøterapeut. 

Skrevet
Tekla123 skrev (35 minutter siden):

Begynte som gatas løvetannplukker som 8-åring. 10 øre for blomsten, 30 øre for blomst med rot. 

Ble fast barnepasser for 2 barn da jeg var 13 år. Passet de hver dag etter skolen, tjente 1200 kr i mnd. 

Deretter avisbud, rengjører, puncher (trumf og avtalegiro). Har jobbet på lager, i kantine, i bakeri, med matproduksjon, på delelager for Toyota, på ei fjellhytte (DNT), hos urmaker og i bhg. 

Endte opp som førskolelærer i 17 år, jobber nå som miljøterapeut. 

Antar du plukket mest løvetannblomster? ;) Man kan som regel plukke mange blomster på den tiden det tar å få opp en løvetannrot ;) Dessuten, om du dro opp røttene så ville du jo raskt gjøre deg selv jobbløs :D

Skrevet

Barnevakt fra jeg var 9

Avisbud fra 15 

Gatekjøkken fra 16

Turistguide fra 20

Anonymkode: 81a87...15e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.7.2022 den 0.02):

Antar du plukket mest løvetannblomster? ;) Man kan som regel plukke mange blomster på den tiden det tar å få opp en løvetannrot ;) Dessuten, om du dro opp røttene så ville du jo raskt gjøre deg selv jobbløs :D

Ble mye blomster, ja... Men med en flat skrutrekker og riktig teknikk, gikk det greit å få med røtter etterhvert også 👍 

Fri for jobb var det ingen fare for. Var heller ikke en veldig lang karriere 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...