Gå til innhold

Hva var dine første jobber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi satt en gjeng og snakket om hva slags yrkeserfaring vi har, hvor vi startet og hvor vi endte. De fleste av oss starta med de sommerjobbene vi kunne få og ikke nødvendigvis de vi ville ha, og mange hadde gjort mye som ikke er i nærheten av det de jobber med som voksne. Det tipper jeg gjelder mange. Jeg starta med å være trillepike og barnevakt, plukke jordbær/poteter/løk og annet spiselig. Jeg har jobba i blomsterbutikk, matbutikk og som renholder og kjøkkenassistent. Ingen av delene er i nærheten av det jeg utdannet meg til eller jobber som. Hva startet du med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Butikk og treningssenter. 

Skrevet

Avisbud (måtte slutte etter en uke, jeg taklet ikke mangelen på søvn), hjalp til å punche billag i et regnskapsfirma. Deretter var jeg rengjøringshjelp, jobbet som resepsjonist, i bokhandel og på SFO. Ingen av delene var jobber jeg ønsket å fortsette i, men de betalte regningene. 

Anonymkode: c474c...66c

Skrevet

Hjalp til på kjøkken og med servering. Neste jobb var på Opplysningen, deretter passet barn, jobbet på bensinstasjon og klesbutikk. Alt dette før jeg ble ferdig med utdanning. 

Jobber i skole i dag. 

Anonymkode: 568ee...5c2

Skrevet

I tillegg til at jeg satt en del barnevakt gjennom annonser venninnene mine og jeg hang opp på den lokale matbutikken, hadde jeg min første ordentlige sommerjobb og deretter kveld- og helgejobb på de lokale bakeriene og matbutikkene.

Noe ganske annet enn det jeg gjør i dag.

Skrevet

Startet som trillepike på en nyfødt da jeg var 10 år (kan du tenke!!!), og var i tur og orden blomsterbud, sto i oppvasken på en restaurant til langt på natt, jobbet på blomsterbutikk, pølsebod, vaskedame, resepsjonist, tromlet metallplater, plukket stein… 

Veldig langt fra hva jeg jobber med nå. 

Skrevet

Jeg har vært avisbud, både via, dørslag og levering på døren om ettermiddagen. Jeg har vært trillepike og barnevakt for alle småbarn i nabolaget. Min første jobb i voksen alder var på et lite gatekjøkken. I turistsesongen solgte jeg mye til turister. Kvelder og helger solgte jeg til festglade mennesker som var på byen.

Anonymkode: 2eb1c...e1d

Skrevet

Jeg startet med å gå med reklame da jeg var 13 år. Ganske tung jobb fordi vi måtte bære med oss bunker med reklame. Etter det passet jeg barna i nabolaget og vasket to hus fast hver uke. Skulle spare til språkreise ☺️ Så gikk jeg over til å bli ryddehjelp hos den lokale frisøren til 35 kroner timen. Deretter butikk, sentralbord, kantine osv mens jeg studerte og i ferier.

Skrevet

Barnevakt/trillepike, hundepass og vask hos naboen, så rengjøring i en barnehage en sommer, før jeg "avanserte" til museumsvakt, julehjelp på Vinmonopolet og cafemedarbeider. Har vært innom jobb som intervjuer i Norsk Statistikk (husker best smakstestene på øl vi utførte, der vi hadde personalfest med "restene" :P ) og vertinne på VIP-losjene på Ullevaal Stadion også. Jobber ikke med noe som ligner noen av disse nå. ;) 

Skrevet

Min første betalte jobb var at jeg passet på kanoer ved et utleiested, jeg var vel 14 tror jeg. Hendte jeg måtte hente noen som var på rek, men ikke minst måtte jeg øse kanoene når det regnet. Dette var i Bergen, så jeg føler nå i voksen alder at 1000,- for en hel sommer var ufattelig lav timebetaling. 

Anonymkode: 1ee10...a1a

Skrevet

Trillepike, avløser på gard, renholder, butikk, Tine meirerier, apotek

Anonymkode: d4ff3...325

Skrevet

Jeg begynte som trillepike når jeg var 11 år, trillet nesten hver dag og passet han og kommende søsken i mange år. Jobbet og i hagene til naboer, klippet plenen og luket. Så jobbet jeg som renholder og på blomsterbutikk (ante null og niks om blomster og der sto jeg helt alene og skulle gi råd 😂)

Anonymkode: 99135...dc5

Skrevet

Startet karrieren som jordbærplukker, så var jeg barnevakt, så jobbet jeg i kiosk/gatekjøkken, ryddepike i frisørsalong, bar, servitør på restaurant, assistent i barnehage. Alt dette er langt fra kontorjobben jeg har i dag

Anonymkode: cab05...dcb

Skrevet

Jobbet som skribent, bartender og med rengjøring som student i flere år. Jobbet deretter innen film og som skribent før jeg endte opp med å jobbe innen PR. Jobber også med noe helt annet som biinntekt og lidenskap. 

Anonymkode: cd63c...c45

Skrevet

Fikk min første sommerjobb som 15 åring. Jeg kopierte tekniske tegninger. Siden ble det vaskejobber og pleieassistent på psykisk sykehjem. Den siste jobben hadde jeg gjennom hele studietiden og en god stund etter jeg hadde fått meg fast jobb i it. 

Anonymkode: 63732...0fb

Skrevet

Jobbet som avis bud, syklet med to store bagger, så ble det telefonsalg. Nå helsesekretær på poliklinikk.

Anonymkode: 3e40f...950

Skrevet

Gøy å lese hvor mye forskjellig folk har gjort. Jeg skal ikke påstå at alle jobbene jeg har gjort har gitt meg veldig verdifulle erfaringer, men de ga meg i det minste den erfaringer at det er gøy når lønna kommer :D.

Skrevet

Var trillepike og barnevakt på slutten av barneskolen/gjennom ungdomsskolen. Jobbet i butikk gjennom videregående skole, og var lærervikar i et år etter videregående. Har delt ut smaksprøver på Karl Johan, vært stuepike, jobbet i hjemmetjenesten, på diverse institusjoner for psykisk utviklingshemmede, vært "kokk" i barnehage, og telt passasjerer på buss og T-bane mens jeg var student. Mange av jobbene har hatt det til felles at det har vært mye menneskekontakt, jobber fortsatt tett på folk. 

Skrevet

Gikk med reklame, jobbet som hjemmehjelp,  i bhg, turistinfo, vasket 2 ganger i uken. 

Anonymkode: 4f6f3...df1

Skrevet

Jeg solgte juletrær etter barnehagen da jeg var 5 eller 6.

Anonymkode: 0ff16...dc6

Skrevet

Barnevakt, trillepike, hundelufter og jordbærplukker

Første ansettelse med lønnslipp var i en matbutikk, sommerjobb på cateringen på flyplassen (pakket flymat) og som assistent i en barnehage 

Endte opp på en helt annen hylle ja.

Anonymkode: 6083f...b51

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 time siden):

Gøy å lese hvor mye forskjellig folk har gjort. Jeg skal ikke påstå at alle jobbene jeg har gjort har gitt meg veldig verdifulle erfaringer, men de ga meg i det minste den erfaringer at det er gøy når lønna kommer :D.

Så er det hvilke jobber som har gitt de beste erfaringene, eller de viktigste. Skal ikke påstå at rengjøring var den morsomste, men jeg tror jeg vokste mest på den fordi jeg før det var ganske pysete med hensyn til andres skitt. Når du da står og vasker opp andres spy og urin helg etter helg så blir du tøffere. Det beste var likevel at jeg elsket å gjøre rent fordi jeg følte at jeg gjorde noe viktig for andre, og viste god service til folk. Jeg vet ikke om andre enn sjefen la merke til hvor rent det ble, men jeg vet at alle ville reagert hardt på spy og møkk i lokalet hvis jeg ikke gjorde jobben min. 

Anonymkode: cd63c...c45

Skrevet

Kiosk, restaurant, fabrikk, bibliotek, kantine. Lærte meg arbeidsmoral og samarbeid, godt å tjene egne penger, spennende å spare til ting jeg ønsket å gjøre.

Jobber med noe helt annet nå.

Anonymkode: 69f2d...49e

Skrevet

Barnevakt, 3 ulike butikker og bartender.

Nå interaksjonsdesigner.

Anonymkode: acc37...ced

Skrevet

14 år vasket jeg hus for en byggmester. Deretter jobbet jeg i kiosk frem til jeg ble 18 og jobbet videre i butikk. Da jeg studerte kjørte jeg taxi. Nå jobber jeg innen revisjon/regnskap. Jeg studerte faktisk interiør, før jeg meldte meg på ett årsstudie innen regnskap og oppdaget at det falt naturlig for meg. Givende er det ikke, men jeg blir ikke arbeidsledig med det første. 

Anonymkode: 20e48...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...