Gå til innhold

Tror vi mer på de som kritiserer kontra de som gir komplimenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et intervju med en kjent artist og hun sier der at hun typisk nok hang seg opp i den ene stygge kommentaren fremfor alle de hyggelige. Jeg har hørt og lest det tidligere, så jeg lurer på om dette er veldig typisk? Stoler vi ikke så mye på de som gir oss komplimenter kontra deg som kommer med negative og stygge ting, eller hva er grunnen til dette? 

Anonymkode: e3d5a...649

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du prater om rasjonelle og fornuftige valg, kontra irrasjonelle og subjektive følelser. Det er vel heller følelsene som styrer her fremfor rasjonaliteten.

Anonymkode: 11116...540

Skrevet

Det tror jeg man gjør. Gjør ihvertfall det selv. 

Anonymkode: e5a16...4e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg man gjør. Gjør ihvertfall det selv. 

Kan du forklare hvorfor?

Jeg selv ble sittende å tenke litt over dette, og jeg tenker at folk ofte sier sannheten når de er sinte fordi da vil de jo ofte såre andre. Ofte så ber jo også folk om unnskyldning fordi de sa det på feil måte og i feil situasjon, ikke at de løy. Mens de som kommer med komplimenter ofte vil glede andre for å oppnå noe. Det kan være at de vil oppnå å gi noen gode følelser, så det blir ikke feil. Andre ganger er det for å oppnå og bli likt selv eller få oppmerksomhet. Folk har også mer kontroll på grunn av sinnsstemning når de gir komplimenter, mens de som er sinte ikke har den selvbeherskelsen der og da, og da har de ikke filter. 

Dette er bare tanker jeg lufter og ikke noen konklusjon om noe som helst. 

Skrevet

Psykologer sier at det skal fem positive kommentarer for å nøytralisere en negativ kommentar. Hjernen vår er vel laget slik at vi tar kritikk mer inn over oss enn ros. Det er ganske destruktive greier, og de som ønsker å trykke andre ned for å skade følelsene deres, vet dette. Jeg var begynt å analysere de positive kommentarene og ta til meg de negative uten overanalysering. Det hjelper :)

Skrevet

Jeg får aldri slemme kommentarer, så det kan jeg ikke forholde meg til. Og så er jeg så naiv at jeg tror at folk gir oppriktige komplimenter. 

Men det er nok riktig at man grunner mer over en negativ kommentar enn en positiv. 

Anonymkode: 3e28d...18a

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg får aldri slemme kommentarer, så det kan jeg ikke forholde meg til. Og så er jeg så naiv at jeg tror at folk gir oppriktige komplimenter. 

Men det er nok riktig at man grunner mer over en negativ kommentar enn en positiv. 

Har aldri noen sagt noe negativt eller stygt om deg? 

Skrevet

Her inne får man masse negativt om seg selv og lite positivt. Og man får dårlig selvtillit av mindre. Og virker som folk fryder seg over å si det negative og. 

I det virkelige livet er det mer filter og der er gjerne folk mer redd for å såre eller ihvertfall ikke si ting direkte. 

Skrevet

Det er hva du gjør det til. Jeg er skrudd sammen slik at jeg alltid hører de positive og glemmer den ene negative. Min eksvenninne hang seg opp i alt som på noe vi kan tolkes som negativt og malte på det oppad vegger og nedad stolper. Det endte med opphold på psykiatrisk for henne og full slutt på vennskapet. 

Anonymkode: eb4f0...f4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har aldri noen sagt noe negativt eller stygt om deg? 

Ikke direkte til meg, nei. Kritiske kommentarer hender det jo at jeg får, men det er en annen sak. Og det skjer heller ikke ofte. 

Skrevet
VeslePesle skrev (14 timer siden):

Psykologer sier at det skal fem positive kommentarer for å nøytralisere en negativ kommentar. Hjernen vår er vel laget slik at vi tar kritikk mer inn over oss enn ros. Det er ganske destruktive greier, og de som ønsker å trykke andre ned for å skade følelsene deres, vet dette. Jeg var begynt å analysere de positive kommentarene og ta til meg de negative uten overanalysering. Det hjelper :)

Det tror jeg er ganske riktig, vi har en lei tendens til å henge oss opp i minuset. Går igjen i andre områder også, jeg fikk 99% riktig på en eksamen, tror du ikke jeg irriterte vettet av meg over den tastefeilen som trakk siste prosenten da? Tross beste resultat ved skolen det året 🤭

Anonymkode: 9f7dd...91d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...