Gå til innhold

Er det å gifte seg utdatert ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det er langt fra utdatert å gifte seg. Det er noe de fleste gjør. De fleste ekteskap varer også livet ut.

Anonymkode: 5a80a...97c

Nei virkelig ikke. Vi er 7 jenter som jeg regner som mine bestevenner. 
 Alle uten om ei annen og meg er fremdeles gift med mann nummer 1. 3 stk er skilt for andre gang.  
Flere samboer forhold har gått føyken og . 

Anonymkode: ba001...7c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det er langt fra utdatert å gifte seg. Det er noe de fleste gjør. De fleste ekteskap varer også livet ut.

Nei, de fleste av oss innser at følelser kommer og går og at det er dumt å bygge livet på noe så meningsløst som følelser. Å skulle holde sammen hele livet er naturstridig. Det er derfor så mange er utro. Det er derfor så mange ekteskap ender i skilsmisse.

Anonymkode: bc0d8...2ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, de fleste av oss innser at følelser kommer og går og at det er dumt å bygge livet på noe så meningsløst som følelser. Å skulle holde sammen hele livet er naturstridig. Det er derfor så mange er utro. Det er derfor så mange ekteskap ender i skilsmisse.

Helt enig med deg. Det strider faktisk mot menneskets natur å kun være med ett menneske hele livet. Dette har både samboer og jeg innsett, så vi dropper å gifte oss. Vi har vært sammen i 14 år, og foreløpig går det bra. Men. Det kan fort hende en av oss (eller begge) mister følelsene for den andre, og da bryter vi. Et brudd da vil bli mye enklere enn om vi er gift. Føles befriende å være så ærlige med hverandre. 

Anonymkode: 8a10e...165

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Helt enig, men i mange av skilsmisse tilfellene, har de enten giftet seg for fort eller bruker ikke tid på å snakke om ting når det gjelder.

Anonymkode: 9d5b1...c50

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Utrolig mange gifte jeg kjenner er nå skilt💔, men ikke slike mange som skiller lag blant de som er samboere  Så jeg forblir samboer. ❤️

Anonymkode: 315f0...fd5

Dere tar feil alle tre. De "fleste" ekteskap varer ikke livet ut, det var før i tiden, nå er sjansen omtrent jevn 50/50. Men det er heller ikke sånn at samboerskap har bedre sjanse enn ekteskap. Statistisk sett dårligere.

Og det er heller ikke sant at folk "ikke snakker sammen" eller skiller seg for lett. Spør man samlivsterapeutene så vil de si at de folka som faktisk blir skilt, de mener som regel at det burde ha skjedd før og at de har piska den døde hesten altfor lenge når de endelig går fra hverandre. De prøver i det lengste.

Anonymkode: 87707...be6

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Off, du høres bitter ut. Selvsagt er ikke ekteskap for alle, men å si at de som elsker hverandre gjennom et liv driver med noe naturstridig blir for dumt! Synd hvis du har blitt bedratt, men kjenner flere mennesker som har vært gift over halve livet sitt. Ikke noe utroskap, og de er lykkelige. Her er det ingen fasitsvar, som ved det meste her i livet.

Anonymkode: 04bae...4da

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.7.2022 den 16.16):

Det er så få som  forblir gift. 

Det er enda flere samboere som går fra hverandre. Så vi bør egentlig være særboere hele gjengen og kun flytte inn til hverandre en kort stund for å produsere barn? 

Anonymkode: 27c44...d1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er enda flere samboere som går fra hverandre. Så vi bør egentlig være særboere hele gjengen og kun flytte inn til hverandre en kort stund for å produsere barn? 

Anonymkode: 27c44...d1a

Eller kanskje vi bør være realistiske og tenke at vi kan danne par og familier, men at det er utopi å regne med at det varer evig, og dermed avstår vi fra den juridiske greia som et ekteskap innebærer? 

Anonymkode: 87707...be6

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2022-7-22 den 16.16):

Er det virkelig det? Så få som gifter seg? 

Anonymkode: a8ac5...d98

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2022-7-22 den 16.46):

Utdatert ja. 50 % skiller seg. 

Neida. Ikke 50 %. 

Skrevet

22 000 giftet seg i 2017, bare 9000 skilte seg. Mange er samboere. Blir færre skilsmisser. 

I 2020 giftet det seg 16000,skikte seg 8800. Nedgang pga korona. 

Skrevet

22 000 giftet seg i 2017, bare 9000 skilte seg. Mange er samboere. Blir færre skilsmisser. 

Corona skilt! De har bare ikke signert skilsmissepapirene enda. 

Skrevet

Gi det et år eller to, så leser vi i avisene at skilsmisseraten er skutt i været. Alt henger litt etter pga korona. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Alle uten om ei annen og meg er fremdeles gift med mann nummer 1. 3 stk er skilt for andre gang.  

Statistisk sett gifter de fleste seg og statistisk sett er det under 50% av ekteskapet som ender med skilsmisse.

Skrevet

Så kan du ta familien min. Jeg har6 sett tanter og onkler, alle gifte. Et par ble skilt decgiftet seg igjen og er fortsatt gifte. De har passert 70 og ingen tegn til skilsmisse.

Jeg har 21 søskenbarn. 16 har giftet seg. 2 gar slikt seg. De aller fleste av ekteskapet har vart i over 20 år, noen over 40.

Jeg, min søster og mine foreldre er gift.

Det fungerer dårlig å trekke slutninger om statistikk gor en stor gruppe ved bare å se på egne bekjentskaper.

Skrevet

Kan ikke svare utfra svogerforskning på den måten.

Statisikken er klar, det er flere som gifter seg enn blir skilt.

Om vi skal dra inn svogerforskning så er jeg fremdeles gift, 22 år etter at jeg giftet meg.

Svigerforeldrene mine feiret gullbryllup for noen år siden.

Vi er 5 venninner som alle er gift med samme person vi giftet oss med som unge. Ene var separert en stund da, men de fant sammen igjen.

Så om min svogerforskning skal telle er det ingen som skiller seg ;)

(nesten da, for broren til mannen er skilt).

Anonymkode: 2a54b...883

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Gi det et år eller to, så skyter det i været. 

Det er slett ikke sikkert. 

Om folk gikk hverandre på nervene under koronaen så venter de ikke et par år med å skille seg, da hadde de gjort det når de faktisk gikk hverandre på nervene...

Anonymkode: 2a54b...883

Skrevet

Jeg tipper skilsmisseraten vil gå noe ned nå som folk får dårligere råd. Mange kommer ikke til å ha råd til å skille seg. Så vi ender altså opp litt slik det var i gamle dager. Bare at nå er parene gjensidig avhengig av hverandre, det er ikke bare kona som er avhengig av mannen. 

Jeg har vært samboer med samme mann i 20 år. Så bryter litt med det statistikken sier. 

Anonymkode: 3d53d...ef7

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.7.2022 den 17.16):

Hvorvidt man forblir gift eller ikke har vel ingenting med om det er utdatert å gjøre. Uansett er det vel fullstendig likegyldig om det er utdatert eller ikke, de som gifter seg gjør det, de som ikke vil gjør det ikke. 
For oss var det sånn at vi gjerne ønsket å formalisere forholdet både juridisk og med en fest, og jeg synes det er helt magisk at man får velge sin nærmeste familie og pårørende helt selv! Men jeg har full forståelse for at folk velger annerledes.

Anonymkode: aa55c...332

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...