Gå til innhold

Tror dere at det fins psykopatiske psykologer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånne som får pasientene til å føle seg verre med vitende og vilje? De har jo ofte stor makt over noen av pasientene sine..

Anonymkode: 55066...cd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan jo ikke garantere det, men jeg håper ikke det. Og det er utluking i studiet. Jeg vet om noen som ble sluset ut. Den ene pga sannsynlig asperger og en fordi han var ufin med pasienter i praksis 

Anonymkode: 79215...543

Skrevet

Sile ut? Det er jo ikke mulig å nekte noen utdanning så lenge de ikke er straffedømte for noe.

Anonymkode: c5ae3...41c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sile ut? Det er jo ikke mulig å nekte noen utdanning så lenge de ikke er straffedømte for noe.

De kan få stryk i praksisperiode hvis de er uegnet.

Anonymkode: 95144...b84

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Universitetene har plikt til å vurdere egnethet. Som regel oppdages uegnethet i praksis. Og da får de ikke godkjent praksis og kan ikke gå videre. Dette er det samme som å stryke på eksamen, ingenting urettferdig med det

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Man kan jo ikke garantere det, men jeg håper ikke det. Og det er utluking i studiet. Jeg vet om noen som ble sluset ut. Den ene pga sannsynlig asperger og en fordi han var ufin med pasienter i praksis 

Så en statistikk over i hvilket yrke det var flest psykopater. Psykologer og øvrig helsepersonell var de yrkene hvor det var færrest, heldigvis. Jeg bare lurer litt fordi de har så mye makt og det er ting jeg kan reagere på. Jeg ser jo også hvor avhengig noen blir av nettopp psykologen de går til. 

Skrevet

Jeg er psykolog, og tror dessverre noen blir terapeuter fordi de trives med å ha så sterk innvirkning på andres liv. For ytterst få tipper dette over i noe destruktivt. Samtidig er psykologens arbeidsliv krevende, og det er vanskelig å se for seg at det finnes psykologer som dag ut og dag inn mobiliserer for å fucke opp pasientenes liv. 

Da jeg var student var det én som ble «veiledet ut» tidlig i studiet, hun hadde åpenbart mange og store egne utfordringer. I tillegg var det to som ikke fikk godkjent praksis, en vet jeg handlet om at han ruset seg ganske massivt, den andre vet jeg ikke hvorfor. Den jeg tenkte at var aller minst egnet gled igjennom, men har aldri jobbet klinisk så vidt jeg vet. Han jobber med organisasjonsutvikling og ville neppe trivdes med alvorlig syke pasienter. 

Anonymkode: 389af...870

Skrevet

Forhåpentligvis ikke, jeg tror heldigvis ikke psykologistudiet tiltrekker seg så mange psykopater/narsisister, men det er jo ikke umulig at det kan være noen psykologer med litt av de trekkene. Min psykolog er heldigvis det motsatte, hun er empatisk, varm, raus og tålmodig og viser tydelig at hun bryr seg og ønsker det beste for sine pasienter, og slik tror jeg det er for de fleste psykologer, de velger yrket fordi de er interessert i mennesker og har et ønske om å hjelpe. Men unntak finnes og jeg vet om en med tydelige narsisistiske trekk som utdannet seg til sosionom. Hun ble ikke lenge i den jobben, kom seg over i en lederstilling som narsisister gjerne trives i.

Anonymkode: d854d...c14

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er psykolog, og tror dessverre noen blir terapeuter fordi de trives med å ha så sterk innvirkning på andres liv. For ytterst få tipper dette over i noe destruktivt. Samtidig er psykologens arbeidsliv krevende, og det er vanskelig å se for seg at det finnes psykologer som dag ut og dag inn mobiliserer for å fucke opp pasientenes liv. 

Da jeg var student var det én som ble «veiledet ut» tidlig i studiet, hun hadde åpenbart mange og store egne utfordringer. I tillegg var det to som ikke fikk godkjent praksis, en vet jeg handlet om at han ruset seg ganske massivt, den andre vet jeg ikke hvorfor. Den jeg tenkte at var aller minst egnet gled igjennom, men har aldri jobbet klinisk så vidt jeg vet. Han jobber med organisasjonsutvikling og ville neppe trivdes med alvorlig syke pasienter. 

Anonymkode: 389af...870

Det er jo veldig bra og viktig at de som ikke egner seg blir sluset ut. Men psykopater klarer jo å lure de fleste, og fordi yrket er av de som har mest innflytelse på andre, så handler det om makt. Jeg tror oppriktig at de fleste psykologer ivaretar pasienter på beste måte, men det er de unntakene jeg tenker litt på. Nå har det vært noen tilfeller hvor psykologer har gått langt over grensen med å ha seksuelle relasjoner til pasienter. Likevel får de ny jobb og klager å beholde praksisen. Det er jo da heller ikke utenkelig at de som er psykopater klarer det. Jeg tenker jo litt på de som går til behandling i mange år og aldri blir bedre. Det er jo litt rart. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Forhåpentligvis ikke, jeg tror heldigvis ikke psykologistudiet tiltrekker seg så mange psykopater/narsisister, men det er jo ikke umulig at det kan være noen psykologer med litt av de trekkene. Min psykolog er heldigvis det motsatte, hun er empatisk, varm, raus og tålmodig og viser tydelig at hun bryr seg og ønsker det beste for sine pasienter, og slik tror jeg det er for de fleste psykologer, de velger yrket fordi de er interessert i mennesker og har et ønske om å hjelpe. Men unntak finnes og jeg vet om en med tydelige narsisistiske trekk som utdannet seg til sosionom. Hun ble ikke lenge i den jobben, kom seg over i en lederstilling som narsisister gjerne trives i.

Anonymkode: d854d...c14

Ja, jeg tror altså ikke at dette er et utbredt problem altså. Vil understreke det. Det er bare noen tilfeller jeg stusser ved. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jo, heldigvis er det mulig. Jeg er ikke psykolog, men lærer, og har én gang gitt beskjed om en student som overhodet ikke var egnet. I noen yrker er det svært viktig at man har de rette egenskapene, ellers kan det ødelegge livet til mange andre. 

Anonymkode: 2a886...14d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Å praktisere som psykolog krever embetseksamen. 

Anonymkode: bf014...485

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...