Gå til innhold

Barna har ferie og jeg må jobbe (hjemmefra) - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

På grunn av hvordan det ble i år må dessverre både jeg og mannen min jobbe neste uke, som er den siste ferieuka til barna (før SFO og barnehage åpner igjen etter juli).

Vi har gjort mye hyggelig sammen hittil i ferien, hatt én uke ferie sammen alle sammen, og mannen min hadde ferie forrige uke og jeg denne uka, men neste uke blir det litt vanskelig, da både mannen min og jeg må jobbe. Jeg jobber hjemmefra alle dagene neste uke, unntatt én dag og da jobber mannen min hjemmefra... Det blir altså litt som de seks ukene da alt stengte for corona, men heldigvis bare én uke denne gangen.

Jeg har to jenter på 7 og 4 år. Begge veldig energiske og også ganske høylytte. :)

Tips til hvordan jeg kan legge opp dagene de dagene jeg har hjemmekontor og de er hjemme? Jeg tror det MÅ bli en del skjermtid (de har hver sin iPad, men bruker de vanligvis bare en time om dagen, og eldste kan spille på Switch i tillegg, men det får ikke yngste til ennå).

Jeg må være tilgjengelig på telefon fra 9 til 14, så i den perioden er jeg avhengig av ikke for mange forstyrrelser.

Og til de som lurer, nei vi har ingen familie eller andre som kan avlaste oss. Har ei jente vi har betalt for å være barnevakt noen ganger, men hun er på ferie i utlandet neste uke, så vi kan ikke betale henne for å være barnevakt. 

Så jeg lurer egentlig bare på om noen har noen tips til hvordan jeg kan legge opp dagene, ting de kan gjøre som kan kombineres med at jeg jobber? :)

Anonymkode: 26abe...c56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La de være sent oppe så de forhåpentligvis sover lenge. Du står opp grytidlig og får gjort unna mest mulig av dine arbeidsoppgaver før de våkner. 

De timene du må være tilgjengelig på telefon får det bli skjerm, hobbyaktiviteter og andre rolige ting.

Finn på noe med dem så fort din arbeidsdag er over så ettermiddagene deres blir fylt med energiske leker, bading osv.

Anonymkode: fa1b2...415

Skrevet

La dem bære oppe til midnatt og sove tilsvarende lenge. Så starter du på jobb klokka 06. Da blir det ikke så mange timer de er våkne samtidig som du jobber.

Spør en tenåring eller noen andre om de kan se etter ungene noen timer på dagen.

Anonymkode: 9ff45...ca9

Skrevet

Hvordan er rominndeling der du bor? Kan du rigge ett rom, gjerne ett med tv tilgjengelig, til en barnevennlig sone? Kjøpe inn noen nye leker, gjør klar frokost til du må være tilgjengelig på telefonen. La de spise frokost inntil tegnefilm og deretter kan de slå seg løs på sitt område? 

Anonymkode: 7413b...85c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan er rominndeling der du bor? Kan du rigge ett rom, gjerne ett med tv tilgjengelig, til en barnevennlig sone? Kjøpe inn noen nye leker, gjør klar frokost til du må være tilgjengelig på telefonen. La de spise frokost inntil tegnefilm og deretter kan de slå seg løs på sitt område? 

Anonymkode: 7413b...85c

Takk for gode tips :)

pernille_22 skrev (2 timer siden):

Hvor i landet bor du?

Innlandet

Anonymkode: 26abe...c56

Skrevet

Sett opp klokkeslett der det skjer noe morsomt som ungene kan glede seg til. Forskyv mest mulig til etter leggetid.

I de timene på formiddagen da du må være tilgjengelig: prøv å avtale med barnas venner om de kan få være på besøk her og der noen av dagene.

Ta pauser fra jobben når det ikke er så mye kjør på telefonen, og gi barna uavbrutt oppmerksomhet i noen minutter. Sett dem i gang med en fin lek eller aktivitet som ikke krever din tilstedeværelse så enormt mye.

Kjøp inn såpebobler, perler, vannfarger, puslespill og fargestifter.

Har dere en bakhage eller inngjerdet oppkjørsel, så kan du sette deg slik at du ser dem gjennom vinduet. Gi dem gatekritt å tegne med, lette uteleker som frisbee og såpebobler og la dem holde på litt sammen.

Lydbøker og gode barnefilmer er også fint å ha.

Dersom det kun er "telefonvakt" du har og ikke må ha en pc tilgjengelig: ta telefonen med på lekeplassen, bruk øreplugger når du skal snakke med noen, og gjør gode avtaler med barna om at de skal være flinke til å la deg snakke ferdig før de ber om noe, så kan dere f eks kjøpe is på vei hjem. Ha matpakke og lette leker med, f eks en ball eller et ringspill.

Anonymkode: 2bb24...845

Skrevet

Del opp dagen. Ta 2 timer fra 6-8 mens de forhåpentligvis fortsatt sover. Og 2 timer om kvelden etter leggetid. Da har du 3,5 timer du må ta i løpet av dagen. Kan deles opp i tre deler på en time og 10 min hver gang. Så er du tilgjengelig for barna og finner på noe mellom øktene. Lettere å få arbeidsro med korte økter

Anonymkode: c828a...32f

Skrevet

Har du sjekket om det er noen sommerskole/sommerklubb/aktiviteter i regi av bibliotek el.l.? 

Mulig den yngste er for ung, men den eldste kan. Slike aktivitetsleirer varer ofte fem dager, fra 9-15 hver dag, med varierte aktiviteter. 

Hvis ikke: planlegg dagen sammen med dem. Litt oppfinnsom frokost og lunsj som er laget sammen med barna på forhånd (innbakte pølser, pizzasnurrer, matmuffins, fruktspyd, hjemmelaget ispinner av smoothie+++), finn filmer de kan se sammen. Kjøp lego de kan bygge selv.
Hvis dere har en trygg hage de kan leke i uten at det er en voksen sammen med dem: gi dem en uteaktivitet hver dag, som såpebobler, ringspill, badminton, vannballonger+++

Anonymkode: 91b2e...0ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

La dem bære oppe til midnatt og sove tilsvarende lenge. Så starter du på jobb klokka 06. Da blir det ikke så mange timer de er våkne samtidig som du jobber.

Spør en tenåring eller noen andre om de kan se etter ungene noen timer på dagen.

Anonymkode: 9ff45...ca9

Så mor trenger altså ikke å sove før jobb? 

Anonymkode: b22e9...6fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Del opp dagen. Ta 2 timer fra 6-8 mens de forhåpentligvis fortsatt sover. Og 2 timer om kvelden etter leggetid. Da har du 3,5 timer du må ta i løpet av dagen. Kan deles opp i tre deler på en time og 10 min hver gang. Så er du tilgjengelig for barna og finner på noe mellom øktene. Lettere å få arbeidsro med korte økter

Anonymkode: c828a...32f

Men hennes egen søvn er det ikke så nøye med?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hennes egen søvn er det ikke så nøye med?

Det får hun da med det forslaget.

Anonymkode: 062b5...ddb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det får hun da med det forslaget.

Anonymkode: 062b5...ddb

6 timer fra midnatt til 0600? Det er ikke nok for meg, i alle fall…

Anonymkode: 2bb24...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...