Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #1 Skrevet 13. juli 2022 Jeg har strevd med å gå ned i vekt lenge. På grunn av helsetilstanden min vet jeg at jeg har lav forbrenning. Men hvordan kan jeg finne ut min nøyaktige hvileforbrenning, slik at jeg vet hvor mange kcal per dag jeg må legge meg på? Er det noe man kan gjøre hos fastlegen eller en spesialist? Anonymkode: 9faed...b0c
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 Hva skal du med det tallet? Teoretisk sett er det vel mulig å ligge stille i et tett rom med overvåkning av co2-konsentrasjonen i et døgn, men jeg vet ikke hvor nøyaktig det blir. Anonymkode: d0f83...eff
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Hva skal du med det tallet? Teoretisk sett er det vel mulig å ligge stille i et tett rom med overvåkning av co2-konsentrasjonen i et døgn, men jeg vet ikke hvor nøyaktig det blir. Anonymkode: d0f83...eff Jeg skal tilpasse inntak av kcal per døgn til forbrenningen min for å gå ned i vekt. Anonymkode: 9faed...b0c
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg skal tilpasse inntak av kcal per døgn til forbrenningen min for å gå ned i vekt. Anonymkode: 9faed...b0c Du trenger ikke gjøre det så innviklet. Vei og skriv ned alt du putter i munnen med nøyaktig kaloriveregning og hold deg under 1500 kcal om dagen. Hva som er hvileforbrenning og hva som er aktivitetsforbrenning er ikke så nøye. Anonymkode: d0f83...eff
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Du trenger ikke gjøre det så innviklet. Vei og skriv ned alt du putter i munnen med nøyaktig kaloriveregning og hold deg under 1500 kcal om dagen. Hva som er hvileforbrenning og hva som er aktivitetsforbrenning er ikke så nøye. Anonymkode: d0f83...eff Hvis jeg holder meg på 1500 kcal per dag, går jeg opp i vekt. Jeg må en del under det for å holde vekta og gå ned i vekt. Anonymkode: 9faed...b0c
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Hvis jeg holder meg på 1500 kcal per dag, går jeg opp i vekt. Jeg må en del under det for å holde vekta og gå ned i vekt. Anonymkode: 9faed...b0c Veier du alt du spiser og drikker da? De aller fleste, også normalvektige, underrapporterer hvor mange kalorier de inntar. Med mindre du veier under 50 kg og holder deg helt i ro er det svært usannsynlig at du går opp i vekt på 1500 kcal. Anonymkode: d0f83...eff
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Veier du alt du spiser og drikker da? De aller fleste, også normalvektige, underrapporterer hvor mange kalorier de inntar. Med mindre du veier under 50 kg og holder deg helt i ro er det svært usannsynlig at du går opp i vekt på 1500 kcal. Anonymkode: d0f83...eff Hvilefotbrenningen din, hvis du er dame, er ca 20 kcal pr kg kroppsvekt. Det stemmer ganske godt for de fleste også de fleste som tror de har lav forbrenning, men det er jo ikke nøyaktig. Anonymkode: d0f83...eff
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Veier du alt du spiser og drikker da? De aller fleste, også normalvektige, underrapporterer hvor mange kalorier de inntar. Med mindre du veier under 50 kg og holder deg helt i ro er det svært usannsynlig at du går opp i vekt på 1500 kcal. Anonymkode: d0f83...eff Nå må du huske på at det ingen ser vi spiser ikke teller på kaloriene. I tillegg er is negative kalorier. Samt at en «kaffemakiatomedekstrakaramellogfløte» er bare en kaffe, så tre slike for dag teller heller ikke 🤷♀️ Anonymkode: 61373...6cd
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2022 #9 Skrevet 14. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nå må du huske på at det ingen ser vi spiser ikke teller på kaloriene. I tillegg er is negative kalorier. Samt at en «kaffemakiatomedekstrakaramellogfløte» er bare en kaffe, så tre slike for dag teller heller ikke 🤷♀️ Anonymkode: 61373...6cd 👍😁 Anonymkode: d0f83...eff
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2022 #10 Skrevet 14. juli 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvilefotbrenningen din, hvis du er dame, er ca 20 kcal pr kg kroppsvekt. Det stemmer ganske godt for de fleste også de fleste som tror de har lav forbrenning, men det er jo ikke nøyaktig. Anonymkode: d0f83...eff Dette støtter jeg. Jeg har vært kronisk syk i noen år og har i lange perioder nesten ikke vært ute av huset. Det som da har vært viktig for meg har vært å spise mat som fører til minst mulig blodsukkerstigning. For ved svært lite bevegelse/aktivitet/trening får man også en dårligere regulering av blodsukker. Jeg har ikke diabetes og er jevnlig blitt fulgt opp med tester for dette, pga. annen faktor som kan øke sjanse for at jeg får det, men alle prøver er helt fine. Likevel reagerer min kropp veldig på "for mye" karbohydrater når jeg ikke er i aktivitet. Jeg kan da ligge under anbefalt kaloriinntak og likevel legge på meg. Spiste jeg mer, men mat som ikke påvirker blodsukkeret i like stor grad, da holdt jeg vekten eller kunne til og med gå ned. Så er det en del andre ting som også kan stresse blodsukkeret, det kan være individuelt, for meg er det bl.a. svart te og kaffe. Anonymkode: da74c...40b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå