Gå til innhold

Kan barnehagen klippe neglene til barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har enda ikke fått klippet neglene! I går prøvde jeg og min søster å klippe de. Etter 1 time måtte vi gi opp. 

Anonymkode: 085e4...3c2

Nei det er tidspress nok i barnehagen om ikke den skal klippe neglene til barna også.

Anonymkode: d39cd...cba

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Å holde et barn med makt er vold. Vokt mot barn er forbudt i Norge. 

Dette! 

Dette er oppskriften på å gi barnet en negativ opplevelse ift dette i årevis. Ikke hør på denne maktsyke dama, HI. 

Har du snakket med barnet om hva som gjør at det vegrer seg så veldig for å klippe neglene? Datteren min motsatte seg også dette i lang tid i den alderen. Etter lang tid fikk vi ut av henne at det gjorde vondt, så vi gikk over til å klippe neglene ettee at hun hadde badet. Da er de myke og det gjorde ikke vondt lengre. 👍

Anonymkode: 39238...1fb

Nå må du gi deg! Du har ikke peiling på hva du snakker om! Noen ganger må man bruke tvang. For eks om barnet nekter å ta medisin og alt annet er prøvd. Da må man faktisk holde fast og bruke tvang. Samme med tannpuss. Hvis alt annet er prøvd og ingenting fungerer, så må man bare holde fast. Er ikke så veldig hyggelig om barnet får råtne tenner som 5-åring. Barn får ikke traumer av dette altså. 

Anonymkode: b621d...52a

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Negler trengs å klippes.

Anonymkode: 9052a...c50

Jeg har tre barn, ingen av dem trengte klippe negler etter at de passerte alderen hvor de bare lå på ryggen og gurglet. Ei og anna tå vinterstid kanskje. Men de slites ned ved aktivitet og lek. 

Det er ikke farlig om en megler blir litt lang heller da. Mye mer skadelig å bli holdt fast og tvangsklippet.

Anonymkode: bcf1c...313

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Noen ganger er tvang nødvendig. En femåring kan ikke bestemme om man skal få fjerne en flis eller ikke. Du skjønner at tvang ikke er det første man tyr til, ikke sant? Man har foklarer, vist, trøstet og overtalt. Men flisen må ut, neglene må klippes så da gjør man der man må. Som sagt med forklaring både før og etter og med uhemmet skryt i ettertid. Barnet opplever jo også som regel at det slett ikke var så ille som det trodde. 

Noen ganger er det å være foreldre å tåle å stå i det, rett og slett. 

Anonymkode: 07436...9bd

Jeg mener ikke at en 5-åring skal bestemme. Jeg er imot fysisk tvang av barn. Det fins andre måter å løse problemene på. 

Anonymkode: 77486...2d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja, jeg kjørte den ‘fliser kommer ut etterhvert’ på meg selv da jeg var tenåring. Resulterte i tidenes verkefinger som måtte ha medisinsk behandling. Det utsetter jeg ikke barnet mitt for i redsel for å være en upopulær mamma i 2 min. 

Og negler slites ned? Har du barn eller katter? 

Sitter barna dine bare på skjerm kanskje? Da slites de jo ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tre barn, ingen av dem trengte klippe negler etter at de passerte alderen hvor de bare lå på ryggen og gurglet. Ei og anna tå vinterstid kanskje. Men de slites ned ved aktivitet og lek. 

Det er ikke farlig om en megler blir litt lang heller da. Mye mer skadelig å bli holdt fast og tvangsklippet.

Slites ned? Det er faktisk ikke mulig om de ikke har klorebrett. Man må enten klippe, file eller bite. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nå må du gi deg! Du har ikke peiling på hva du snakker om! Noen ganger må man bruke tvang. For eks om barnet nekter å ta medisin og alt annet er prøvd. Da må man faktisk holde fast og bruke tvang. Samme med tannpuss. Hvis alt annet er prøvd og ingenting fungerer, så må man bare holde fast. Er ikke så veldig hyggelig om barnet får råtne tenner som 5-åring. Barn får ikke traumer av dette altså. 

Kjøper bare ikke at alt annet er prøvd først. Da prøves det feil eller ikke nok. Et barn ned språk og uten diagnoser kan man faktisk kommunisere med....

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Dette er åpenbart et barn med utfordringer. Dere bør ta kontakt med kommunen og få tildelt en koordinator (så fremst diagnose er satt), og få hjelp og veiledning til å takle slike situasjoner. 

Er du teit?? Du gir barnet en diagnose på så tynt grunnlag. Lurer på om du burde hatt noen bokstaver også. Slikt sier kun folk med dårlig impulskontroll. 

Anonymkode: 7634f...376

Skrevet

Slites ned? Det er faktisk ikke mulig om de ikke har klorebrett. Man må enten klippe, file eller bite. 

Haha, gå en tur ut med barna kanskje? Sandkassa, i skogen osv. Hørt om sånt? Når de graver i bakken, leker og klatrer så slites de ned, faktisk. Tror du huleboerne hadde negleklippere? De slites naturlig bed ved bruk av hender. Men de må jo brukes til annet enn å trykke på en ipad da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Slites ned? For lange negler på beina er vondt å gå med.

Anonymkode: 9052a...c50

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kjøper bare ikke at alt annet er prøvd først. Da prøves det feil eller ikke nok. Et barn ned språk og uten diagnoser kan man faktisk kommunisere med....

Forklar hvordan man kan gjøre det du da? Få høre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er vel du som ikke har peiling? Når du ikke klarer å få i barnet medisin osv uten fysisk tvang, så må du jo rådføre deg med noen så du lærer andre måter og gjøre ting på. Fysisk vold gjentatte ganger gir nesten garantert problemer psykisk for barn. Det er rett og slett veldig grovt mot et hjelpesløst barn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Haha, gå en tur ut med barna kanskje? Sandkassa, i skogen osv. Hørt om sånt? Når de graver i bakken, leker og klatrer så slites de ned, faktisk. Tror du huleboerne hadde negleklippere? De slites naturlig bed ved bruk av hender. Men de må jo brukes til annet enn å trykke på en ipad da.

Prøv litt hardere med hersketeknikken da😂går ikke barna dine med sko? Og jeg vil at barna skal ha korte, velpleide negler uten skittrand under. Så nei, negler slites ikke ned ved vanlig bruk. Har du sett bilder av folk som har levd ‘vilt’ i skog osv? Har du da sett at neglene er svært lange? Tror du at de har hatt en iPad i grotten sin?

Når man trodde at man ikke kunne lese noe dummere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel du som ikke har peiling? Når du ikke klarer å få i barnet medisin osv uten fysisk tvang, så må du jo rådføre deg med noen så du lærer andre måter og gjøre ting på. Fysisk vold gjentatte ganger gir nesten garantert problemer psykisk for barn. Det er rett og slett veldig grovt mot et hjelpesløst barn. 

Signerer. Tvang brukes kun når det er livsnødvendig. Og må barnet ha livsnødvendig medisin så bidrar sykehuset med løsninger som gjør det lettere. Har et sykehusbarn og i møte med sykepleiere og leger har jeg aldri møtt noen som vil bruke tvang. Men erfaringsmessig lar det seg gjennomføres om mor og far ikke er tilstede, trekker seg unna. Så å spørre barnehagen er faktisk ikke så dumt. Min yngste som har tilbragt mange måneder på sykehus er ekstremt var på nye ting. Hun var også livredd å klippe negler som liten. Jeg fikk lov å file de da så vi filte negler til hun ble fire omtrent. Nå klipper hun negler greit (veldig redd for lilletåa da). 
Å bruke tvang viser at du er lite løsningsorientert og det er et overgrep mot barnet. 

Skrevet

Du snakker bare tull og helt uten erfaring. Jeg måtte ha livsviktig medisin som liten, og husket selv jeg  nektet. Tror foreldrene min prøvde alt. Jeg blånektet. Husker de da holdt meg fast og ga meg medisinen mens de snakket rolig. Overhodet ingen traumer etter dette. 
Og tror du det det bare er å snakke fornuft med en 2-åring? Som ikke forstår? Hva tenker du er løsningen når man har prøvd belønning, blande det med ting som smaker godt, forklaring, mamma og pappa smaker på medisin, synge, andre enn mamma og pappa prøver å gi, avledning av alle slag. Hva er neste steg tenker du da?

Skrevet

Du snakker bare tull og helt uten erfaring. Jeg måtte ha livsviktig medisin som liten, og husket selv jeg  nektet. Tror foreldrene min prøvde alt. Jeg blånektet. Husker de da holdt meg fast og ga meg medisinen mens de snakket rolig. Overhodet ingen traumer etter dette. 
Og tror du det det bare er å snakke fornuft med en 2-åring? Som ikke forstår? Hva tenker du er løsningen når man har prøvd belønning, blande det med ting som smaker godt, forklaring, mamma og pappa smaker på medisin, synge, andre enn mamma og pappa prøver å gi, avledning av alle slag. Hva er neste steg tenker du da?

Ikke traumatisk, men du husker det? Right. 

Skrevet

Ikke traumatisk, men du husker det? Right. 

Jeg husker det ja. Men, ikke som noe traumatisk. Husker mange ting fra barndommen. Man husker vel ting selv om det ikke er negativt og traumatisk. 

Skrevet

Prøvde dere å få i den medisinen uten å si at det var medisin? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Selv om DU som barn ikke ville fått traumer av det, så er det ikke dermed sagt at ingen andre vil ta skade av det.  Det fins andre måter å takle ting på, en fysisk tvang. Det tar ofte bare lengre tid, og krever litt mer kreative løsninger.

Selv har jeg både klippet negler og tatt ut flis mens barnet mitt sov. Og man kan spørre i barnehagen, da det blir en annen setting enn hjemme, og andre personer. Kan barnet ditt prøve å gjøre det selv med en neglklipper? Da har hin full kontroll over situasjonen selv, og det kan hjelpe.

Anonymkode: 5cb6e...421

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Forklar hvordan man kan gjøre det du da? Få høre. 

Det kommer jo an på barnet og hva det er mest mottakelig for. Foreldre burde jo kjenne barna sine. Noen responderer best på samtale om det, noen liker belønning, noen challenge, noen avledning, noen å få prøve på det først, så gjøre selv osv. Bare fantasien setter grenser. Og som sagt, foreldre kjenner barna bedt og burde få til såpass.

Skrevet

Det kommer jo an på barnet og hva det er mest mottakelig for. Foreldre burde jo kjenne barna sine. Noen responderer best på samtale om det, noen liker belønning, noen challenge, noen avledning, noen å få prøve på det først, så gjøre selv osv. Bare fantasien setter grenser. Og som sagt, foreldre kjenner barna bedt og burde få til såpass.

Og når du har prøvd alt dette og 2-åringen fortsatt slår seg vrang? Du kan kjenne en 2-åring ut og inn, men en 2-åring er fortsatt en 2-åring. Så hva ville du ha gjort når alt dette er prøvd?

Skrevet

Selv om DU som barn ikke ville fått traumer av det, så er det ikke dermed sagt at ingen andre vil ta skade av det.  Det fins andre måter å takle ting på, en fysisk tvang. Det tar ofte bare lengre tid, og krever litt mer kreative løsninger.

Selv har jeg både klippet negler og tatt ut flis mens barnet mitt sov. Og man kan spørre i barnehagen, da det blir en annen setting enn hjemme, og andre personer. Kan barnet ditt prøve å gjøre det selv med en neglklipper? Da har hin full kontroll over situasjonen selv, og det kan hjelpe.

Anonymkode: 5cb6e...421

Så kom med forslag da! Du/dere som sier det ikke er nødvendig å bruke tvang sier bare at det finnes andre måter å løse det på, men dere kommer ikke med noen forslag. Så kom igjen, kom med gode forslag. 

Skrevet

Så kom med forslag da! Du/dere som sier det ikke er nødvendig å bruke tvang sier bare at det finnes andre måter å løse det på, men dere kommer ikke med noen forslag. Så kom igjen, kom med gode forslag. 

Jeg spurte jo om dere lot være å si at det var medisin. Det er mye en kan si det er, og barn har god fantasi. Det er en god løsning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spurte jo om dere lot være å si at det var medisin. Det er mye en kan si det er, og barn har god fantasi. Det er en god løsning. 

Å jada. Ble kalt for saft, superhelt saft, magisk drikke osv. Null effekt når barnet ved det ikke smaker så godt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Å holde et barn med makt er vold. Vokt mot barn er forbudt i Norge. 

Dette! 

Dette er oppskriften på å gi barnet en negativ opplevelse ift dette i årevis. Ikke hør på denne maktsyke dama, HI. 

Har du snakket med barnet om hva som gjør at det vegrer seg så veldig for å klippe neglene? Datteren min motsatte seg også dette i lang tid i den alderen. Etter lang tid fikk vi ut av henne at det gjorde vondt, så vi gikk over til å klippe neglene ettee at hun hadde badet. Da er de myke og det gjorde ikke vondt lengre. 👍

Anonymkode: 39238...1fb

Han sier at det er vondt! Jeg vet at han ikke lyver, jeg tror på han. Han syns også enkelte klær er vonde å gå med. 

Anonymkode: 085e4...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...