Gå til innhold

Var det egentlig frivillig å vaksinere seg mot korona?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det var frivillig. Alle valg man tar i livet får en eller annen konsekvens, liten eller stor. Ingen er interessert i å høre på din bitterhet for hva-nå-enn-du-er-bitter-for. 

Anonymkode: 418c7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det var frivillig. Alle valg man tar i livet får en eller annen konsekvens, liten eller stor. Ingen er interessert i å høre på din bitterhet for hva-nå-enn-du-er-bitter-for. 

Anonymkode: 418c7...c8d

Og her er folk racere på å dikte, overtolke og gi utspill for sine paranoide fantasier. HI er da ikke bitter. Hun har stilt et spørsmål, og du får en psycho reaksjon. Hvorfor? 

Anonymkode: 49be6...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og her er folk racere på å dikte, overtolke og gi utspill for sine paranoide fantasier. HI er da ikke bitter. Hun har stilt et spørsmål, og du får en psycho reaksjon. Hvorfor? 

Anonymkode: 49be6...c58

Å stille det spørsmålet er i aller beste fall kunnskapsløst.

Anonymkode: 311fc...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Det var og er ikke lovpålagt å ta vaksinen. Ergo frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Å stille det spørsmålet er i aller beste fall kunnskapsløst.

Anonymkode: 311fc...be6

Hvorfor det? Det er et ganske betimelig spørsmål, synes jeg. Og vi forstår begge at HI snakker om sosial tvang, ikke tvang ved lov. 

Anonymkode: 49be6...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du om det når du vet at det finnes folk som valgte å ikke vaksinere seg?

At det er sosialt selvmord å ikke gjøre det er jo en helt annen sak. 

Anonymkode: 582e1...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor spør du om det når du vet at det finnes folk som valgte å ikke vaksinere seg?

At det er sosialt selvmord å ikke gjøre det er jo en helt annen sak. 

Anonymkode: 582e1...af4

Var! Nå gir de fleste oppegående folk faen i hva andre velger.

Anonymkode: 993e6...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frivillig var det jo, men i ulike yrker kunne man jo oppleve å bli omplassert om man ikke vaksinerte seg

Selv jobber jeg på sykehus og valgte å stoppe etter dose 2 pga bivirkningene. Det får folk bare mene hva de vil om

Anonymkode: 206bb...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet var det helt frivillig. Men i praksis har det i mange tilfeller ikke vært frivillig, og er det på mange måter fremdeles ikke mtp. koronasertifikat m.m.

Frivilligheten i dette har ikke vært 100 %, noe vi også har sett i en del yrker. Og vi så jo også at Erna og Høie valgte å åpne samfunnet fullt, selv om det på daværende tidspunkt var masse rapporter fra verden og Europa om at en ny bølge var på vei med ny virusvariant. Så den siste nedstengningen var kaldt planlagt fra Solberg-regjeringens side, for å lage en såkalt "snublestein" for den nye regjeringen som ikke hadde annet valg enn å stenge ned igjen. I tiden før Erna og Høie og co valgte å åpne helt, så hadde vi få restriksjoner igjen, med de som var igjen var likevel viktige for å redusere smittespredning. Hadde de tiltakene blitt videreført hadde den siste nedstengingen før jul i fjor mest trolig kunnet vært unngått. Istedenfor ble skylden igjen lagt på den uvaksinerte befolkningen - selv om de allerede da visste at vaksinen ikke virket særlig på smittespredning for de nyere variantene av viruset.

Så selv om det på papiret har vært frivillig å vaksinere seg så har det i praksis egentlig ikke vært helt frivillig.

 

Anonymkode: a49bb...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de fleste, ja. Noe unntak for de i helsevesen. Jeg trykket i hvert fall nei på bosster, var ikke mer problematisk enn det. Ja eller nei. Nei. Sånn, ferdig. 

Anonymkode: 7eb92...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det var frivillig tvang. Jobber i helsevesenet, og det var et voldsomt press for at man skulle ta både dose 1, 2 og 3.  Det var ikke noe grei følelse i det heletatt. Jeg skal ikke ha flere vaksiner nå, og om de begynner med samme presset, så slutter jeg. 

Anonymkode: ba323...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært helt frivillig, men som med alt annet har valgene våre konsekvenser.  Det var frivillig å vaksinere seg, men med vaksinen kom det fordeler, både at du hade mindre fare for å bli alvorlig syk  at du fikk større mulighet til å reise og at du ble mer vell ansett blandt venner. Det var et valg du måtte ta som sikkert var så opplagt for mange at de ikke følte det som et reelt valg.

Anonymkode: 905c1...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det har vært helt frivillig, men som med alt annet har valgene våre konsekvenser.  Det var frivillig å vaksinere seg, men med vaksinen kom det fordeler, både at du hade mindre fare for å bli alvorlig syk  at du fikk større mulighet til å reise og at du ble mer vell ansett blandt venner. Det var et valg du måtte ta som sikkert var så opplagt for mange at de ikke følte det som et reelt valg.

Anonymkode: 905c1...74c

Det med anseelse blant venner kommer an på vennekretsen. Da jeg takket nei til tredje dose, merket jeg ingen forandring i anseelse blant venner. Jeg fikk ikke en gang spørsmål om hvorfor osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VeslePesle skrev (23 minutter siden):

Det med anseelse blant venner kommer an på vennekretsen. Da jeg takket nei til tredje dose, merket jeg ingen forandring i anseelse blant venner. Jeg fikk ikke en gang spørsmål om hvorfor osv. 

Ha, det ville variere. Venners innstilling kunne slå ut begge veier. Vaksiner kunne jo ha negative bivirkninger også, men man måtte vurdere hele pakka når man bestemte seg, ikke bare enkeltelementene.

Anonymkode: 905c1...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I utgangspunktet var det helt frivillig. Men i praksis har det i mange tilfeller ikke vært frivillig, og er det på mange måter fremdeles ikke mtp. koronasertifikat m.m.

Frivilligheten i dette har ikke vært 100 %, noe vi også har sett i en del yrker. Og vi så jo også at Erna og Høie valgte å åpne samfunnet fullt, selv om det på daværende tidspunkt var masse rapporter fra verden og Europa om at en ny bølge var på vei med ny virusvariant. Så den siste nedstengningen var kaldt planlagt fra Solberg-regjeringens side, for å lage en såkalt "snublestein" for den nye regjeringen som ikke hadde annet valg enn å stenge ned igjen. I tiden før Erna og Høie og co valgte å åpne helt, så hadde vi få restriksjoner igjen, med de som var igjen var likevel viktige for å redusere smittespredning. Hadde de tiltakene blitt videreført hadde den siste nedstengingen før jul i fjor mest trolig kunnet vært unngått. Istedenfor ble skylden igjen lagt på den uvaksinerte befolkningen - selv om de allerede da visste at vaksinen ikke virket særlig på smittespredning for de nyere variantene av viruset.

Så selv om det på papiret har vært frivillig å vaksinere seg så har det i praksis egentlig ikke vært helt frivillig.

 

Anonymkode: a49bb...595

Det er frivillig å reise utenlands og det var frivillig å ta koronavaskine.

Anonymkode: 1ca34...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er frivillig å reise utenlands og det var frivillig å ta koronavaskine.

Anonymkode: 1ca34...194

Ja, akkurat som det er frivillig å ta førerkort, selv om du ikke kan kjøre uten.

Anonymkode: 905c1...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I utgangspunktet var det helt frivillig. Men i praksis har det i mange tilfeller ikke vært frivillig, og er det på mange måter fremdeles ikke mtp. koronasertifikat m.m.

Frivilligheten i dette har ikke vært 100 %, noe vi også har sett i en del yrker. Og vi så jo også at Erna og Høie valgte å åpne samfunnet fullt, selv om det på daværende tidspunkt var masse rapporter fra verden og Europa om at en ny bølge var på vei med ny virusvariant. Så den siste nedstengningen var kaldt planlagt fra Solberg-regjeringens side, for å lage en såkalt "snublestein" for den nye regjeringen som ikke hadde annet valg enn å stenge ned igjen. I tiden før Erna og Høie og co valgte å åpne helt, så hadde vi få restriksjoner igjen, med de som var igjen var likevel viktige for å redusere smittespredning. Hadde de tiltakene blitt videreført hadde den siste nedstengingen før jul i fjor mest trolig kunnet vært unngått. Istedenfor ble skylden igjen lagt på den uvaksinerte befolkningen - selv om de allerede da visste at vaksinen ikke virket særlig på smittespredning for de nyere variantene av viruset.

Så selv om det på papiret har vært frivillig å vaksinere seg så har det i praksis egentlig ikke vært helt frivillig.

 

Anonymkode: a49bb...595

Både på papiret og i praksis var det helt frivillig. Å ikke vaksinere seg medførte enkelte restriksjoner (og i enkelte land kreves fortsatt koronasertifikat) slik som mye annet i dette livet.

Anonymkode: 21dc4...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja, akkurat som det er frivillig å ta førerkort, selv om du ikke kan kjøre uten.

Anonymkode: 905c1...74c

Ja, frivillig det og.

Anonymkode: 1ca34...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var frivillig. Men mye press. Jeg tok den ikke, og reiste likevel rundt i Europa under pandemien.

Anonymkode: 7a1a5...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 12.7.2022 den 13.26):

Jeg føler det var frivillig tvang. Jobber i helsevesenet, og det var et voldsomt press for at man skulle ta både dose 1, 2 og 3.  Det var ikke noe grei følelse i det heletatt. Jeg skal ikke ha flere vaksiner nå, og om de begynner med samme presset, så slutter jeg. 

Anonymkode: ba323...ef3

Enig i denne. Jobber også i helsevesenet, og hadde egentlig ikke noe annet valg om å ta den,selv om den var frivillig.. 

Anonymkode: 418ec...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...