Gå til innhold

Hva gjør jeg? Corona. Et hakk dårligere hver dag. Legen tar meg neppe inn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ikke får jeg snakket på telefon. Ingen stemme. Sittet på sengen og gråter i hele natt, halsen er så sår at jeg kan ikke svelge. Og nå kom øreverk på begge ører. Hoster til eg spyr. Greier ikke smertene mer.

Vet ikke hva jeg skal gjøre🥹 Legen vil nok ikke ha meg der pga smitte .

Anonymkode: 30491...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke får jeg snakket på telefon. Ingen stemme. Sittet på sengen og gråter i hele natt, halsen er så sår at jeg kan ikke svelge. Og nå kom øreverk på begge ører. Hoster til eg spyr. Greier ikke smertene mer.

Vet ikke hva jeg skal gjøre🥹 Legen vil nok ikke ha meg der pga smitte .

Anonymkode: 30491...4b3

Noen kan ringe for deg? God bedring! 

Anonymkode: ba4ee...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Noen kan ringe for deg? God bedring! 

Anonymkode: ba4ee...f29

Takk. Bare meg og barn 12.

Anonymkode: 30491...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakten tar deg vel inn? Her er det i alle fall egen kø og inngang for koronapasienter. 
God bedring!

Anonymkode: 39196...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 åringen kan selvsagt hjelpe deg å ringe. Bli enig med ungen om hva han/hun skal si på forhånd. Klarer du ikke å hverken snakke eller hviske så skriv på ark. 

For selvsagt trenger du legetilsyn, de må ta deg inn. 

Anonymkode: 7119f...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så klart de tar deg inn. Alle har rett på helsehjelp. Det er ikke coronarestriksjoner lenger. Bare ring, få hjelp av barnet. Du må til legen. Tar du smertestillende da? Det hjelper vel litt?

Anonymkode: b582d...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Uvaksinert? 

Anonymkode: cd4f4...1fc

Tre vaksiner.

Anonymkode: 30491...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ringer legevakt/luftveisklinikken. Kan være greit å sjekke at du ikke har gått tillegsinfeksjoner som streptokokker osv. 

jeg hadde delta i fjor hostet og hadde så vondt i lungene at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Da var det fortsatt restriksjoner så ved mindre jeg ble blå på leppene å hadde surstoffmangel så fikk jeg ikke forlate eiendommen😅

Ikke no å tenke på for deg. Ring legevakt og kom deg dit. Bruk ordentlig dosering av Paracet/Ibux. Er no skikkelig drit! God bedring!

Anonymkode: 599f2...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Uvaksinert? 

Anonymkode: cd4f4...1fc

Jeg kjenner flere som har blitt skikkelig dårlige selv om de har 3 doser.

Til HI, du sier barnet er 12 år, hva med å prøve å ringe legevakten, ha telefonen på høyttaler og få 12 åringen til å hjelpe deg?

Anonymkode: fe80f...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende melding via helsenorge? 
 

Ellers er jeg enig i at 12-åringen kan ringe på vegne av deg om det blir helt utholdelig. Har du noen venner eller familie i nærheten som kan hjelpe deg? Mange som nylig har hatt korona, har nettopp hatt det selv nå, ville ikke vært nervøs for å bistå noen andre nå mtp smitte. 

Anonymkode: 62ecd...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kanskje få noen andre til å ringe for deg? Kommuniser med de via sms, sånn at de har de opplysningene de trenger for å ringe lege. Rekner med du kjenner et menneske eller to som kan ringe for deg hvis du ikke kan snakke selv 🙂

Anonymkode: 5fff4...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tre vaksiner.

Anonymkode: 30491...4b3

Jøss. Da skulle du jo - for det første - ikke blitt smittet, og - for det andre - ikke blitt syk. Merkelig. 
Ring legevakta du. Og god bedring. 

Anonymkode: cd4f4...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jøss. Da skulle du jo - for det første - ikke blitt smittet, og - for det andre - ikke blitt syk. Merkelig. 
Ring legevakta du. Og god bedring. 

Anonymkode: cd4f4...1fc

Hva er merkelig med at fullvaksinerte blir smittet? Har du ikke fulgt med? 

Anonymkode: f443b...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jøss. Da skulle du jo - for det første - ikke blitt smittet, og - for det andre - ikke blitt syk. Merkelig. 
Ring legevakta du. Og god bedring. 

Anonymkode: cd4f4...1fc

Det er ikke merkelig. Det er mildere symptomer og mindre smittefare. Det har vært kjent lenge. Merkelig at du ikke har fått med deg det?

Anonymkode: 2d0a4...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke merkelig. Det er mildere symptomer og mindre smittefare. Det har vært kjent lenge. Merkelig at du ikke har fått med deg det?

Anonymkode: 2d0a4...30c

Synes du at HI har milde symptomer? 

Anonymkode: f443b...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke merkelig. Det er mildere symptomer og mindre smittefare. Det har vært kjent lenge. Merkelig at du ikke har fått med deg det?

Anonymkode: 2d0a4...30c

Stemte ikke på meg. Jeg har aldri vært så sjuk i hele mitt liv. Var sykemeldt i to uker. Skal aldri ta en slik vaksine igjen!

Anonymkode: ff34f...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Synes du at HI har milde symptomer? 

Anonymkode: f443b...5e6

Hun er ikke i fare for å bli innlagt, så sånn sett regnes det som normalt forløp. Vaksinen beskytter ikke mot sykdommen, men mot et alvorlig forløp av den.

Anonymkode: b2e5b...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring. Var selv skikkelig dårlig selv om jeg var fullvaksinert. Null stemme og ståltråd i halsen. 

Anonymkode: 6ff1f...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jøss. Da skulle du jo - for det første - ikke blitt smittet, og - for det andre - ikke blitt syk. Merkelig. 
Ring legevakta du. Og god bedring. 

Anonymkode: cd4f4...1fc

Du kan umulig ha fulgt med siden omikron-varianten(e) av viruset kom. Og heller ikke før det heller, forsåvidt.

Vaksinene har før omikron redusert risikoen for å bli smittet, ikke fjernet den. Og vaksinene er mindre virksomme på omikron i så måte.

Omikron, som i utgangspunktet var en mildere form beskyttet vaksinene mindre mot uansett, selv om man fremdeles hadde mindre risiko for å bli syk av viruset.

Nå, med de nyere virusvariantene synes flere å få mer influensa-symptomer, som selv om det for de fleste ikke er farlig likevel kan være veldig plagsomt. Her jeg bor er det mange som også er vaksinerte som blir ganske syke nå, selv de med tre vaksiner. Men det synes også å være veldig individuelt. Jeg vet om vaksinerte som har ligget rett ut med feber i to uker og ikke greid noe, og som har slitt etterpå (i utgangspunktet friske personer uten underliggende risiko), og jeg vet om uvaksinerte med og uten risiko som har opplevd det samme. Og midt blant disse har man også mange fra begge grupper som knapt får symptomer eller som kun får lette symptomer.

Anonymkode: bd228...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, du har all min sympati!

Jeg har nettopp vært gjennom det samme. Jeg har en ekstremt sterk anti-brekkerefleks, og hadde det ikke vært for det hadde jeg kastet opp også av den enormt sterke hosten, det var svært nært flere ganger for meg.

Jeg hadde feber i minst ti dager. Ble også dårligere dag for dag i mange dager. Første dagen var det kun feber, og så kom det nye og verre symptomer. Hadde et par døgn ekstreme smerter i kroppen. Fikk helt ekstremt sår hals i ett eller to døgn også, før det bedret seg og nesten like brått som det kom forsvant. Fikk smerter de merkeligste steder i kroppen. Veldig hodepine. Det gikk også på både mage og lever/galle hos meg i tillegg til at jeg hostet på meg brist i ribben. Og masse andre symptomer og smerter.

Jeg mener du bør ringe legen din nå (få 12-åringen til å hjelpe deg om du ikke greier å prate, skriv ned det som 12-åringen skal si til legekontoret, ev. legevakten). Får du ikke komme inn hos fastlegen støtter jeg det at du ringer legevakten der du bor, når den åpner. Der bør du også be om å få en Mini-pep blåsefløyte, da den vil gjøre at du slipper å bruke så mye krefter på hostingen. Sykehus/kommune skal ha slike tilgjengelige, og legevakten bør kunne skaffe deg en slik og gi deg opplæring i bruk av den, ev. at de får en kommunefysioterapeut til å gi deg opplæring i bruk (ikke vanskelig, man må bare bruke den på riktig måte for effekt).

Har du tilfeldigvis en slik "spikermatte", så anbefaler jeg å bruke den. Jeg har generelt lite effekt av smertestillende, så det er som regel ingen hensikt for meg å ta, og så tåler jeg ikke sterkere varianter. Men det å ligge på en slik spikermatte var det eneste som lindret smertene mine (det stimulerer kroppens egne smertestillende mekanismer), og da fikk jeg også sårt tiltrengt hvile, noe jeg ikke fikk når jeg ikke ellers greide å slappe av. Så spikermatten ble min redning de verste dagene av covid.

Ta kontakt med lege i dag, for du skal ikke bli så dårlig at du får lav oksygenmetning.

Sender deg en stor klem og ønsker deg masse god bedring!

Anonymkode: bd228...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hun er ikke i fare for å bli innlagt, så sånn sett regnes det som normalt forløp. Vaksinen beskytter ikke mot sykdommen, men mot et alvorlig forløp av den.

Anonymkode: b2e5b...8d6

De aller, aller fleste får milde symptomer. Uavhengig om de er vaksinert eller ei. 

Anonymkode: 2a5c1...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Stemte ikke på meg. Jeg har aldri vært så sjuk i hele mitt liv. Var sykemeldt i to uker. Skal aldri ta en slik vaksine igjen!

Anonymkode: ff34f...709

Ikke jeg heller. Jeg var dritdårlig i to uker. Fikk nesten ikke puste. Vaksinert. Mannen og mine tre store barn, veldig milde symptomer og på beina igjen kjapt. Når det er så bingo hvordan vaksinen fungerer, så er det uaktuelt å ta fler. 

Anonymkode: 2a5c1...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 12.7.2022 den 8.06):

Uvaksinert? 

Anonymkode: cd4f4...1fc

Virkelig?

Anonymkode: 4ed18...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...