Gå til innhold

Er det mye styr mår man bytter etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker på å få ut fingeren å gifte oss. Vi har vært sammen i 25 år, så er vel på tide. 

Da tar vi begge hverandres etternavn, slik at vi får like navn som ungene våre. 

Men er det mye styr i etterkant? Tenker på bankkort, sertifikat, pass og slike ting. 

Er jo dumt nå som det er så lang ventetid på pass kanskje? Da blir jo ikke de vi har gyldig lengre vell? 

Anonymkode: 956a8...e76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt styr, men ikke mye. Bankkort, førerkort, pass. Jaja, greit nok.

Men det verste var mailadressen. Du må kanskje ikke bytte den siden du beholder egetnavn i tillegg? Da er det enklere. Byttet for noen mnd siden og har enda gammelt navn i enkelte apper, gammel mailadresse i enkelte apper, jobb, strømselskap etc. Har beholdt den gamle, så overgangen blir nok ekstra langtekkelig siden jeg mottar mail likevel 😅

Anonymkode: 4f118...c17

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men det verste var mailadressen. Du må kanskje ikke bytte den siden du beholder egetnavn i tillegg? Da er det enklere. Byttet for noen mnd siden og har enda gammelt navn i enkelte apper, gammel mailadresse i enkelte apper, jobb, strømselskap etc. Har beholdt den gamle, så overgangen blir nok ekstra langtekkelig siden jeg mottar mail likevel 😅

Jeg har beholdt den gamle mailadressen min. Den viser da bare pikenavnet mitt, men det gjør ikke noe.

Anonymkode: 834c3...2c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor bytte mailadresse?

Anonymkode: 95a2f...c30

Skrevet

Har aldr byttet Mail adresse, trodde ikke noen gjorde det? 
Viss du skal reise før du får nytt pass, må en bare huske at det står det samme på billett som i passet.

Sertifikatet endret jeg etter 10 år med nytt navn…. Bare å bestille tid hos vegvesenet og ta bildet, så kommer det i posten. Og når det gjelder skatt, jobb, apotek, post osv , så ordner det seg selv 👍🏻

Anonymkode: 277f2...05e

Skrevet

Er endel styr. Alle kontoer du har der du netthandler må oppdateres med nye navn når du har fått ny legitimasjon. For flere og flere pakker blir nå sendt som personlig pakke og da må legitimasjonen være gyldig, det er den ikke når ikke etternavnet stemmer overens med hva som står på pakken. Hjelper ikke med det ene etternavnet du hadde fortsatt er der. Før posten og postnord kom med nye regler på sendinger var det ikke like nøye. 

Hatt flee kunder som ikke får sine pakker og faktisk ikke papirene sine fra banken heller siden legitimasjonen ikke stemmer overens med hva som står på pakken/brevet. Ikke alle steder blir oppdatert fra folkeregisteret. 

Så har dere venta i så mange år, vent ett år til slik at det ikke er lang ventetid på pass og annet. Kan fort bli noe kjipe episoder. Vente en uke før passet kommer og ting løser seg er jo greit nok, men ikke når det kan bli snakk om ti uker. 

Anonymkode: eae95...5f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...